PDA

Bekijk Volledige Versie : lewieken van vogels

goudhaantje
10-06-2007, 22:12
Als een man te vel is op het popje kan je de man kortwieken.dit is enkele veren met de helft afknippen.Let wel dit is geen lewieken want dan knip je in de vleugel zelf.Je knipt eerst een paar veren en dan kijk je hoe goed hij nog vliegt .Niet te veel veren in en keer knippen.de man raakt nu eerder vermoeid en zal de pop nu eerder met rust laten.De veren groeien na de rui weer aan:hmmmm

Zwartkopje
10-06-2007, 22:27
Als een man te vel is op het popje kan je de man lewieken.dit is enkele veren met de helft afknippen.Let wel dit is geen kortwieken want dan knip je in de vleugel zelf.

Dus net andersom!

Daniel
10-06-2007, 22:35
en als aanvulling leewieken is verboden

goudhaantje
10-06-2007, 22:46
en als aanvulling leewieken is verboden

goed goed zal in het vervolg mij beter laten informeren bvd

Birdfarm
11-06-2007, 05:43
De veren groeien na de rui weer aan:hmmmm

Een veer groeit nimmer en nooit weer aan het zal enkel vervangen worden door een nieuwe veer. Dit verschijnsel heet rui, waarin het gehele verenpak word ingewisseld voor een nieuwe.
En leewieken is verminken, kortwieken niet.

Greetzzz

goudhaantje
11-06-2007, 09:20
tjonge denk nou eens na eer je wat op vogelcafe zet,denk eens aan de gevolgen die het kan hebben,iemand leest jouw bewering ,denkt hé dat is bij mij van toepassing ,pakt en schaar en knipt,gevolg een vogel (mogelijk)voor het leven verminkt,ook nu zet je iemand aan tot illigale dingen.(volgens de wet).en jouw bewering kan dus mogelijk vogelleed veroorzaken.

als je als al zoiets adviseerd/beweerd ,schrijft dan erbij dat je dit door een dierenarts moet laten uitvoeren.(knippen in/aan een dier moet je toch enige kennis van zaken voor hebben).
want je schrijft er niet bij tot hoever je moet/kan knippen en of wat te doen als je te ver knipt of wat je in huis moet hebben voor als het mis gaat met knippen.

kortom denk eerst eens na voordat je wat opschrijft/beweerd.
en dat geld voor vele topics waarin je stellingen inneemt/vraagt/beweerd en
vragen uitlokt ,testjes en quisjes maakt .(is geen ruzie zoeken is een mening).

knippen is ook helemaal niet nodig,een pleister voldoet ook ,je plakt deze rond de vleugelpennen en er onstaat een luchtgat in zijn/haar vleugel(want het kan ook de vrouwelijke helft zijn die dit gedrag vertoont)
hierdoor kan hij/zij slecht vliegen,het is zelfs (vaak)zo dat de vogel een paar dagen beduusd is en veel op de grond verblijft en je ziet als het ware de te felle drang afnemen en kan je het pleistertje al verwijderen.
(want man of pop kan zijn veren goed gebruiken als het om het voeren van jongen gaat zowel in het nest als dat de jongen zijn uitgevlogen).
ook zou je kunnen denken van wat doe IKZELF fout: wanneer koppel ik de vogels,voedselaanbod,kooigrootte,genoeg schuilmogelijkheden in kooi etc etc
zomaar gedachtes.

durf dan ook uit te komen voor je mening en haal niet steeds je berichten weg.ook al ben je het niet eens met sommige mensen.ik durf voor mijn mening uit te komen ook al heb ik niet altijd gelijk. informatie wil je niet graag geven ,kritiek wel ...jammer

Henk3
11-06-2007, 12:45
Het geven van kritieken is naar mijn mening ook info waaruit je lering kan trekken. Je moet het je allleen niet te persoonlijk aantrekken. Je moet er datgene uit zien te halen waar je wat aan hebt. Ieder zijn eigen methode.

Ton Koek
11-06-2007, 12:52
En geheel los daarvan nog even: leewieken moetje dus nooit doen, kortwiken soms maar dan door een deskundig/ervaren persoon.
Een per abuis verkeerd advies moet/mag wel even stevig ontkracht worden.

goudhaantje
11-06-2007, 17:03
En geheel los daarvan nog even: leewieken moetje dus nooit doen, kortwiken soms maar dan door een deskundig/ervaren persoon.
Een per abuis verkeerd advies moet/mag wel even stevig ontkracht worden.
helemaal mee eens nogmaals mijn escusses:(