Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fruitvliegjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Fruitvliegjes


  • #2
    Ook de larfjes zijn zeer gezond voedsel maar je kunt het zeker ook laten staan tot er weer nieuwe vliegjes tevoorschijn komen. Met dit warme, broeierige weer gaat het heel snel.
    Ik zet zelf zo'n bakje een beetje verscholen in een plantenbak, dat is goed voor weken vliegjes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Bedankt Ton, ik zet het er dus weer in!!
      Alleen hoop ik niet dat ze met dat stro aan de haal gaan want dan wordt het een plakkerige bende.
      Groetjes,Mirjam

      Opmerking


      • #4
        misschien het zoals in andere topic omschreven gaas eroverheen doen?

        er zijn van die kooitjes waar je jongen in kan zetten als de ouders alweer met volgens nest gaan beginnen en de jongen nog niet zelfstandig zijn. dan kunnen de ouders door het frontje heen voeren. de bovenkant van dit kooitje kun je heel goed gebruike. dit heb ik gebruikt om onkruid in mijn voliere te laten groeien zonder dat alles word opgegeten.

        mvg Ben
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          De fruitvliegjes die je koopt is een kweekportie. Deze hebben dus eitjes gelegd op grens vanwaar het houtvezel de voedingsbodem raakt, hieruit komen larfjes welke na verpoppen als fruitvlieg door de vogels genuttigd kunnen worden. Voedingsbodem is eenvoudig te maken van gekookte aardappel en een ietsje gist, vaak word hier nog een mespuntje nipagin aan toegevoegd om schimmels tegen te gaan. Op deze manier kun je zelf een fruitvliegkweek opzetten.

          Opmerking


          • #6
            gekookte aardappels

            Misschien bij velen van u wel bekend, met gekookte aardappels kan je nog meer. Doe wat gekookte aardappels in een pot, of klein emmertje, giet er wat melk overheen en laat het gewoon buiten staan. De melk wordt lekker zuur en dat is ook de bedoeling. In enkele dagen zul je zien dat er maden op zitten. Deze zijn ook te voeren aan de vogels. In tegenstelling tot maden die gekweekt zijn op vlees, {de zogenaamde vleesmaden} zijn de maden die op aardappels en zure melk gekweekt zijn niet giftig. Deze hebben ook geen zwarte inhoud in hun lijf. Dit ging niet over fruitvliegjes maar misschien heeft iemand er wat aan.

            Fruitvliegjes kan je ook gemakkelijk zelf kweken in de volière, leg wat afvalfruit in de buitenvolière en dek dit af met een stukje gaas. De vliegjes komen vanzelf. Kan wel een beetje gaan ruiken.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
              Fruitvliegjes kan je ook gemakkelijk zelf kweken in de volière, leg wat afvalfruit in de buitenvolière en dek dit af met een stukje gaas. De vliegjes komen vanzelf. Kan wel een beetje gaan ruiken.
              Bedenk wel dat dit makkelijk kan gaan schimmelen (zeker met deze temperaturen! {30.4 celcius}) en dat hebben we liever niet, toch?
              Bier wil ook wel fruitvliegjes aantrekken, komt door de gist dat erin zit.

              Greetzzz

              Opmerking


              • #8
                Schimmelvorming

                Je hebt natuurlijk gelijk maar ik ging er natuurlijk wel vanuit dat men het regelmatig verwijderen kan en er wat ander fruit voor in de plaats kan leggen.
                Wie dit niet wil koopt gewoon zijn fruitvliegjes.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Kan je beter uitleggen, men wil het nog weleens verkeerd interpreteren. (leewieken/kortwieken)

                  Greetzzz

                  Opmerking


                  • #10
                    uitleg

                    Zal niet altijd lukken maar ik doe mijn best.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ben ook bezig met fruitvliegjes kweken , maar ik gebruik havermout,die ik fijn maal tot een poedervorm,potje warme appelmoes en een beetje gist
                      evt nog wat aanzoeten met wat suiker
                      goed mengen met warm water. en een tijdje op kamertemperatuur laten rijsen
                      ik haal bij de groeteboer wat lege transperante bakjes.
                      waar ik de massa in doe.
                      stuk of 20 fruitvliegen er bij en de kweek kan beginnnen.
                      bij de dekseltjes heb ik gaatjes van 5 mm in gemaakt en stukje horrengaas over heen geplakt. maar vitrage gaat ook.

                      wil je nog kijken kijken voor een demonstratie op youtube , hier de link

                      Opmerking


                      • #12
                        nipagin

                        Ik ben fruitvliegjes aan het kweken , maar de voedingbodem wil idd vlug beschimmelen, maar Birdfarm schreef dat er een middeltje is om dat te voorkomen , en wel nipagin.
                        nu is mijn vraag waar je dat kan je dat kopen?

                        Opmerking


                        • #13
                          Mogelijk drogist en anders de apotheek.

                          Greetzzz

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                            Hallo,Josly

                            Wat bedoel je met, rechtstreeks contact vermijden?

                            Opmerking

                            Working...
                            X