Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ringen japanse nachtegalen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ringen japanse nachtegalen.

    De vraag ja dan neen ringen van japanse nachtegalen.
    Heeft iemand ervaring met het ringen van jap. nachtegalen, ik heb gehoord dat ze vaak de jongen in de steek laten

  • #2
    rigen Japanse nachtegalen

    Oorspronkelijk geplaatst door imezilstra
    De vraag ja dan neen ringen van japanse nachtegalen.
    Heeft iemand ervaring met het ringen van jap. nachtegalen, ik heb gehoord dat ze vaak de jongen in de steek laten
    Was eerst goed je handen en haal dan je handen stevig door een conifeer. De mensenguur is dan verdwenen. Ook moet je om de ring (3,2 mm) een ventielslangetje doen en de jonge vogels weer met de pootjes goed onder de buik terug leggen in het nest.
    Ik doe dit op elk moment van de dag.

    succes

    Opmerking


    • #3
      M.vr.gr.
      Wim van der Linden
      http://www.vvvogelvreugd.nl/

      Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

      Opmerking


      • #4
        ringen japanse nachtegalen

        Ik heb mij verkeerd uitgedrukt door het over reukvermogen te hebben. Een ventielslangetje is bedoeld om de ring niet op te laten vallen in het nest. De Japanse nachtegalen houden het nest kraakhelder schoon en al wat er niet in thuis hoort gaat eruit. Met de blinkende ring gaat dus ook de jonge vogel er mee uit. Terug leggen wordt niet geaccepteerd.

        Ik ring jongen van EK vogels maar ook van wildvang vogels maar het blijven moeilijke vogels om met te kweken. Een echte uitdaging dus. Veel geduld hebben is een schone zaak.

        Opmerking


        • #5
          Ik geloof dat het Louis was die de tip gaf eerder om kleine snippertjes zilverpapier te strooien in en rond het nest. Op die manier raken de vogels gewend aan "ongebruikelijke dingen" waardoor een ring minder zou opvallen.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Ik heb hier al vaker over geschreven.
            Ringen in het nest neemt risico's met zich mee.
            De vogel ziet iets wat niet in het nest thuis hoort en verwijderd dat uit het nest en als daar toevallig een jong aan vast zit. Gevolg jongen dood.
            Vaak gaat het goed maar ook heel vaak niet.
            Ook ik heb nesten daardoor verloren door dat stomme ringen.
            En door schade en schande wordt je wijzer, maar zoals altijd de vogel betaald de prijs.
            Je kan ook ringen zonder enig risico, en dat is ringen zodra de jongen uitgevlogen zijn, zo simpel is dat de jongen moeten dan nog zoveel groeien dat die ring echt wel goed komt te zitten hoor!
            Stel je voor dat jij je kind een injectie moet laten geven met de kans op mortaliteit van 10 % terwijl als je een paar dagen wacht het risico nul is dan is het toch crimineel om in het nest te ringen.

            Een echte vogelliefhebber ringt als de vogels uitgevlogen zijn.

            Opmerking


            • #7
              Dit moet je tegen cultuurvogelkwekers zeggen, krijg je een leuke discussie.
              Maar ook V&I mag je niet te laat (te ruim) ringen (BUDvogels).

              Greetzzz

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

                  Opmerking


                  • #10
                    ringen

                    Ik ring mijn kanaries wel met grotere ringen, normaal is een kanariering meen ik 2,9 en ik ring ze met 3,2.
                    Het voordeel hiervan is dat als de jongen nog te klein zijn de ouders inderdaad alles eruit gooien wat er niet in hoort dus ringen inclusief jongen, als je grotere gebruikt kan je ze met 10 dagen ringen en dan zijn de jongen dus groter en worden ze er niet uitgegooid.
                    Later zijn de ringen er niet meer af te krijgen.
                    De orginele ringen voor jap. nachtegalen zijn dus 3,2 en zou je dus 3,5 moeten gebruiken als ik het goed begrijp.
                    Ime

                    Opmerking


                    • #11
                      ringen

                      De grotere maat van 3,5 mm gebruik ik alleen als ik te laat ben met 3,2 mm.

                      Opmerking


                      • #12
                        ringen

                        Ik heb nu voor het eerst 2 jongen,en mocht het de komende dagen goed gaan wil Ik ze toch proberen te ringen

                        Gelukkig zijn de ringen dit jaar zwart

                        Bij het ringen van mijn molinettispreeuwen gebruik ik tegenwoordig dunne latex handschoentjes(ziekenhuis)

                        Sinds ik deze gebruik heb ik het gevoel dat er minder jongen sterven/uit het nest gegooid worden na het ringen.

                        Maar het zou ook toeval kunnen zijn.

                        Vraagje: Ringen de meeste kwekers de 4 de dag ? Of is het ringen vanaf dag 4?

                        Ik vraag dit omdat ik ze graag zo min mogelijk wil storen,in de hoop dat het dan goed zal gaan.

                        Groeten Rene

                        Opmerking


                        • #13
                          Bedankt voor de tip

                          Daar had Ik even niet aan gedacht Winterkoning;Maar klinkt logisch.

                          Morgen effe een stukje ventielslang kopen,en hopen dat het goed blijft gaan(klote weer ) zodat ik het kan gebruiken


                          Groeten Rene

                          Opmerking


                          • #14
                            klote weer

                            Ja dat is het maar wij hopen met jou dat het goed gaat.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Update

                              1 jong werd voor dat ik ze zou ringen uit het nest gegooid

                              Ik heb toen nog getwijfeld om het overgeblevene jong maar niet te ringen,om elk risico op uitwerpen uittesluiten.

                              Maar ik heb het uiteindelijk toch maar geringd,en tot nu toe gaat het goed en verwacht dat het binnenkort uit zal vliegen.

                              Mijn 2 de paar heeft nu ook eieren,maar hoef daarbij niet over nestcontrole of ringen na te denken:Zij hebben namelijk een paar zwartborstlijsters met jong als lijfwacht

                              Groeten Rene

                              Opmerking

                              Working...
                              X