Mededeling

Collapse
No announcement yet.

poot goudvink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • poot goudvink

    Vanmorgen zijn er weer 2 jonge goudvinken uitgevlogen waarbij 1 van de vogels een pootgebrek bleek te hebben. 4 tenen naar voren i.p.v. 3 naar voor en 1 naar achteren. Ik heb de betreffende poot met leukoplast naar achteren gezet en langs het pootje vastgeplakt (voorlopig). Heeft dit zin? M.a.w. kan het pootje nog goed groeien of is dit vergeefse moeite?

  • #2
    ja dit heeft zin, de teen blijft na een tijd in de goede stand staan.

    meestal gebeurd dit met ringen, dat een teen verkeerd gaat staan. gebeurd mij ook wel eens.
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad ook dat het met ringen gebeurd is. Dat is het nadeel met EC-vogels. Je moet ze ringen (anders ben je ze bij controle kwijt en boete) ook als het voor je gevoel net niet gaat. Bij deze vogel ging het nog maar net, ben er een tijdje mee bezig geweest.

      Opmerking


      • #4
        tip?

        Een druppeltje slaolie doet wonderen. Na het ringen even afdrogen met een stukje keukenrol.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Hoe lang duurt het voor de pootjes van de goudvinken in de juiste stand staan? M.a.w. wanneer kan ik de leukoplast verwijderen?
          Trouwens opvallend: van een nest van 5 jongen hadden er 3 pootproblemen. Komt m.i niet alleen van het ringen omdat het ook poten betreft zonder ring waar ik dus niet eens aangezeten heb!

          Opmerking


          • #6
            Het is mischien niet wetenschappelijk gefundeerd maar volgens mij kan het geen vitamine of mineralen gebrek zijn omdat ze het dan allemaal zouden moeten hebben omdat ze allen hetzelfde eivoer krijgen van de oudervogels.Als het genetisch is denk ik dat een van de ouders split hiervoor zou moeten zijn, als deze afwijking dominant zou vererven zouden het allemaal poppen zijn de tijd zou dit moeten uitwijzen.Meestal is de ringer de veroorzaker omdat de pees van de achterteen kapot word getrokken.Heb het zelf ook wel eens gehad ook wel eens aan de andere poot omdat je soms van poot verwisseld omdat de poot waarmee je bent begonnen door al dat gefriemel dik oploopt.Om de teen weer in model te krijgen kun je ook de nagel achter de ring doen i.p.v leukoplast. groeten van prof.doctorandus loodgieter/cv.monteur eddie

            Opmerking


            • #7
              er staat mij nog iets bij over vitaminen b12 (als ik mij goed herinner,weet het niet zeker) bij kippen, als deze, deze vitaminen (b 12 ) teweinig kregen, kregen ze kromme pootjes en verkeerde groei van de nagels.

              het kan dus zeker aan een vitamine te kort liggen, maar bij mij is het altijd verkeerd ringen ( denk ik) als het gebeurd .al zijn het bij de kanaries maar 2 op de 62, en bij de putters 1 op de 15 (tot nu toe), wat mij opvalt is dat ik het nog nooit bij de goudvinken heb mee gemaakt.


              maar ik zal het nog eens opzoeken( want winterkoning wilt altijd een goed verhaal dat onderbouwd is, en gelijk heeft hij/zij)


              hier een link :

              www.fretteren.eu

              Opmerking


              • #8
                teen gebroken met ringen

                als dit zig bij mij voordoet dan plak ik het teentje vast aan de ring zo recht mogelijk naar achter inclusief nagel na een twee a drie weken haal je het eraf en meestal is het dan genezen ikzelf heb soms 3 weken na uitviegen op deze manier gebroken teentjes hersteld niks vitamine tekort dan zouden ze het allemaal moeten hebben ik kweek al jaren tropen wildzang kwartels enz

                Opmerking


                • #9
                  Heb hetzelfde probleem

                  Ik ken dit verschijnsel en denk niet dat de oorzaak het ringen is, aangezien ik al goudvinken had die dit kregen aan de ongeringde poot.
                  Vroeger stelde een dierenarst vast dat het misschien een tekort aan vit.B zou zijn. Of een neveneffect van coccidiose. Mijn ervaring is dat ze er ook maar wat naar gissen.
                  Volgens mij heeft het niks met de voeding te maken want dan zouden de meeste jongen dit probleem hebben, ook niet met het ringen(ik heb trouwens al jongen gehad met het probleem aan beide poten).
                  Voeding? Sluit ik niet voledig uit want volgend jaar ga ik eens proberen geen diepvries meelwormen tegeven.
                  Ik denk eerder erfelijk.
                  Succes nog

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb dit jaar iets opvallend betreft het teentjes gebeuren.
                    Bij mijn barmsijzen valt op dat de agaaten bijna allemaal hun achterteen wel naar achteren hebben maar een beetje scheef.
                    Van de 8 jongen hebben er 6 de teen scheef,maar de bruine,wildkleuren en de bruin-agaaten hebben dit niet.
                    De jongen komen van verschillende koppels.

                    Groeten Geert

                    Opmerking

                    Working...
                    X