PDA

Bekijk Volledige Versie : blackface?

natuurbroed
30-05-2007, 14:17
Heb een koppel zebravinken (blackface grijs? x gezoomd bruin?) met 5 jongen.
Tenminste ik denk een blackface grijs/gezoomd bruin.
Hierbij een foto...

Hoe vererven deze kleurslagen? Zijn alle jongen split of alleen man/pop?
Er lijken grijze en bruine jongen in het nest te liggen!

Kijk uit naar een reactie, alvast hartelijk dank!

Stefan Verhoeven
30-05-2007, 20:31
De man is in ieder geval een blackface grijs en vrijwel zeker ook split zwartborst (uitvloeiende wangvlek) en split oranjeborst (oranje veertjes in de borsttekening). De pop durf ik niet over te zeggen vanwege de kwaliteit van de foto.

Blackface vererft dominant.
Zwartborst en oranjeborst vererven autosomaal recessief.

teun schrievers
18-07-2007, 22:03
hallo allemaal
bf vereft dominant
en ik denk dat de bf man ook split oranjeborst is
groetjes teun

jan de nijs
19-07-2007, 03:54
hallo Natuurbroed
zoals Stefan al opmerkte vererft de balckface dominant en ik dacht van de gezoomde recessief ,alleen dit weet ik niet 100% zeker gezien ik ze zelf nooit gekweekt heb, wel is de gezoomde voor mij een grijze en geen bruine !!! Ook de snavelvorm van de pop vind ik niet mooi , indien er voor TT vogels gekweekt wordt.
De man blackface is denk ik ook inderdaad split voor zwartborst gezien de wang uitvloei, maar of hij ook split voor oranjeborst is ???? Ik heb mijn leesbril niet bij de hand !!
Wanneer er ook bruine jonge uit geboren worden zijn dit 100%poppen, kunnen zowel normale als blackface bruine poppen zijn, komt er ook een bruine man uit dan is de gezoomde toch een bruine , maar gezien het vele grijs in het vleugeldek betwijfel ik dat, de man blackface is in ieder geval split voor bruin.
Ik neem aan dat er nog wel iemand op dit forum is die wel exact weet hoe de gezoomde vererft !

groeten Jan de Nijs, Curacao

natuurbroed
19-07-2007, 09:17
Bedankt allemaal voor de reacties.

Inmiddels heeft dit koppel 6 jongen die allemaal zijn uitgevlogen.
2 blackface mannen, 3 isabel poppen en 1 gezoomde (cremekleurige) pop.
Hieronder enkele foto's.

Jan de Nijs: Hoe ziet u dat de bf man split bruin is? Hij vertoond wel oranje veertjes op de borst dus dit zou moeten betekenen dat hij split is voor oranjeborst plus dat ie uitvloeiende wangvlekken heeft. 1 bf jong vertoond dit alles ook, zijn broer alleen bf.

En is het bij deze koppeling logisch dat er isabellen tussen zitten??

En nee, dit zijn vogels in een gezelschapsvoliere, dus niet voor tt kweek!! Gewoon leuk en gezellig dat gekwetter.

Ben benieuwd naar de reacties!

gr. natuurbroed

jan de nijs
19-07-2007, 13:27
hallo Natuurbroed
Je kunt niet zien of dat een vogel split bruin is, maar wanneer er bruine jongen uit geboren worden is dit wel met zekerheid te stellen. deze jongen zijn dan altijd poppen, of er moet een bruine pop tegen gezet worden dan kunt u ook bruine mannen kweken !.
Wanneer pa blackface wat oranjeveertjes i de borst toont zal hij waarschijnlijk inderdaad ook split oranjeborst zijn , maar kijk ook eens onder de vleugels of hier de onderdekveren oranje tonen, dan weet je het zeker !
Wat nu ook vast staat is dat de blackface isabel vererft dus een split hier voor is, anders kan je nooit isabellen kweken, gezoomde komen vaak uit isabellijnen of worden daar mee gepaard, bewust of onbewust, hoeveel koppels zebravinken zitten er bij dit paar ?
Hoe was de oogkleur van de isabellen en gezoomde toen ze geboren waren roodachtig?.
Ik ga mij zelfs afvragen ondanks dat de moeder een vage oogstreep toont wat isabellen niet mogen hebben, wel een echte gezoomde is, isabel zit er zo wie zo in.
Maar wanneer U meerdere zebravinken bij elkaar hou , heeft het weinig zin om alles uit te leggen hoe en wat het vererft, want een andere man kan ook wel eens de oorzaak zijn van de verschillende kleuren.
U heeft in ieder geval zebravinken die verschillende factoren bij zich dragen en dat nu ook laten blijken, de jonge blackface zijn kanssplitten en gezien de ene al wat uitvloei op de wang toont zal dit een split zijn voor zwartborst en de ander waarschijnlijk niet,maar ook deze kan split zijn, niet altijd zijn splitfactoren zichtbaar !!
Gr Jan de Nijs Curacao

teun schrievers
19-07-2007, 18:54
hallo allemaal
in de eerste plaats zijn de ouders alle twee split voor isabel en oranjeborst
waarom de eerse foto is een ob-isabel bruine {split zb }?
dus vader is bf grijs split bruin split ob split zb
en de pop is met zeker heid split ob
wat wil ik je vragen
maak is een foto van de onderkant van de staart
hier kun je aan zien of het bf pop is
groetjes teun

natuurbroed
19-07-2007, 19:12
Jan de Nijs:
De oogkleur van de isabellen en de gezoomde waren inderdaad rood! Is dit altijd zo?
De oranje afzetting aan het einde van de veren wat de isabellen vertonen is bij de "gezoomde" niet het geval, dit is geen oranje. Kijk maar op de foto.
Als er zwartborst in het spel is dan is de oogstreep toch niet aanwezig? Misschien hoort het niet zo maar het is altijd een verassing wat er nu weer uit het ei kruipt. Helemaal als je de zebra's in een dierenspeciaalzaak koopt, dan weet je niets over de historie van zulke vogels.

Zal proberen een foto te maken van de onderkant van de vogel.
Een dezer dagen te bewonderen...

mvg.

jan de nijs
19-07-2007, 19:41
Bij alle vogels in de bruinserie worden deze geboren met rode ogen, welke later donkerder bijkleuren en dan optisch zwart lijken
Zowel isabellen als zwartborst mogen geen oogstreep tonen, maar doen dit soms wel !! Als TT vogel fout, vandaar waarschijnlijk naar dierenwinkel en jij gaat dan met andermans probleem verder !!
lees ook eens mijn reactie op ton Koek bij de OBZBBLF van vandaag en dan vooral het het laatste stukje !!!
Gr jan de Nijs

natuurbroed
20-07-2007, 13:49
Heb even een fotootje gemaakt van de onderkant vleugel bij bf man en van de onderkant van zijn echtgenote;
De onderkant vleugel vertoont wel oranje/bruine veertjes, beetje onduidelijk op de foto.
Onderkant staart van moeders lijkt heel oranje gekleurd.
Betekent dit dat beide ouders split OB zijn? En dat de isabel popjes ook OB zijn.
Oordeel maar eens...

HansvdWeerdhof
20-07-2007, 21:50
Moeilijke discussie dit, ik was er liever buiten gebleven, want of die pop nu een Gezoomd Grijze of een Isabel Grijze is daar kun je over debatteren tot je een ons weegt, overigens vererven beide kleurslagen autosomaal recessief.
Verder is het discussieren over "dierenwinkel" zebravinken een vrij zinloze zaak, omdat het "van alles kan zijn" en omdat "zo'n vogel wel voor tig factoren split kan zijn"

Verder is het beslist niet waar dat vogels die oranje veren aan de onderkant van de vleugels hebben altijd split oranjeborst zijn.
Het is niet meer dan een indicatie dat er mogelijk oranjeborst in zou kunnen zitten, niets meer en niets minder. En dan ook nog een heel onbetrouwbare indicatie.

jan de nijs
21-07-2007, 02:00
Hans
zullen we dan maar beginnen of het een isabel of gezoomde is !!!!!!!!!
Goed voor de lijn (voor ons beide), maar een ons wil ik ook niet weer wegen, er mag wel wat af een kilo of 10, maar dat is dan genoeg!
Ik ben het met je eens dat wanneer het over winkel zebra's of wat voor andere winkel vogeltjes het ook gaat , vaak zinloos is.
a: je koop vaak de problemen van een ander
b:Ook wanneer het jonge vogels zijn , mankeer er ook vaak het een en ander aan
c: je weet nooit wat er allemaal inzit qua factoren.
maar ja dat weten we ook niet wanneer wij de vragen lezen !
Persoonlijk , wil ik eigenlijk alleen die vragen beantwoorden voor die kwekers die TT gericht gaan of zijn aan het kweken, voor al die andere vragen, hoe belangrijk voor de vraagsteller misschien het ook is ga ik geen kostbare tijd voor vrij maken, het komt misschien wel wat hard over,maar er zijn er gelukkig genoeg die hier wel op reageren en vaak zinvolle antwoorden geven.
Het medium internet is practig,maar ik heb wel eens het gevoel dat men tegenwoordig hier alles van wil af halen.
Gewoon praktijk ervaring is volgens mij nog altijd de beste leermeester en wanneer je deze zelf niet heb, wat begrijpelijk is ,je kan alles niet weten, dan ga je eerst op bezoek bij kwekers en geef je je horen en ogen goed de kost, ook iets wat steeds minder wordt door onze pc's, persoonlijk kontact !!!
Maar ja ,als er ook al mensen zijn die de bruid al van internet afhalen, wat lul ik dan ,waarschijnlijk ben ik nog ouderwets !! Ik wil alles eerst zien!!!
wat betreft de oranje veren onder de vleugels ,dit heb ik van Jan Dirven, hij liet mij dit een aantal jaren terug zien gezien en het verschil was opmerkelijk.
Uiteraard zullen er ook splitten zijn die wel 100% split zijn ,maar dit niet laten zien, maar als je zelf iets aan moet schaffen, of je zit met kanssplitten dan neem ik wel die vogel welke al oranje laat zien onder de vleugel.
Probleem voor vele is dat is denken dat ze oranjebruin zien ,maar dit gewoon diep creme is, maar bij zuivere niet oranjeborsten heb ik geen oranjebruin onder de vleugels kunnen ontdekken.
Maar om alles met zekerheid te kunnen vaststellen is een goede kweekadministratie een eerste vereiste en dat ontbreekt helaas ook nog vaak, men koopt om het te hebben en kijkt niet verder in de toekomst.
hoewel men ons alle vogelkwekers noemt is een zeer groot van deze meer vogel verzamelaar. Maar ieder zijn recht, men is vrij om onze hobby te beoefenen zoals men het zelf het beste lijkt en hoewel we beide en nog vele een TT tik hebben, is een mooie gezeldschapsvoliere toch een van de mooiste dingen van onze hobby,zeker wanneer je in de zomer van je terras hiervan kan genieten, moet het wel zomersweer zijn voor jullie, gelukkig heb ik daar geen problemen meer mee !!
Gr Jan de Nijs, Curacao

HansvdWeerdhof
21-07-2007, 13:33
Ik kan een deel van je verhaal niet helemaal volgen, wazig, maar dat geeft niet, 't zal wel met mijn intelligentie te maken hebben. :hmmmm

wat betreft de oranje veren onder de vleugels ,dit heb ik van Jan Dirven, hij liet mij dit een aantal jaren terug zien gezien en het verschil was opmerkelijk.
Uiteraard zullen er ook splitten zijn die wel 100% split zijn ,maar dit niet laten zien, maar als je zelf iets aan moet schaffen, of je zit met kanssplitten dan neem ik wel die vogel welke al oranje laat zien onder de vleugel.
Probleem voor vele is dat is denken dat ze oranjebruin zien ,maar dit gewoon diep creme is, maar bij zuivere niet oranjeborsten heb ik geen oranjebruin onder de vleugels kunnen ontdekken.

Als je in goede lijnen oranjeborsten de splitten daarvoor bekijkt, en dan praat ik dus over in de richting van de standaardeisen geselecteerde TT vogels, lees: oranjeborsten met prima oranjeborst kenmerken en dus veel genetisch in die lijn vastgelegd oranje bezit, dan gaat het verhaal oranje onder de vleugels eerder op dan bij de gemiddelde split oranjeborst. Dat Jan Dirven dit type (goede) oranjeborsten bezit staat buiten kijf.
Maar er zijn zelfs gewone Grijzen die veel oranjebruin onder de vleugels tonen (de dekveertjes aan de onderkant van de vleugel) en die zijn beslist niet split orb

Verder heb ik ooit bij een bekende Witborst zebravinken kweker uit Noord-Limburg eens witborst grijzen gekocht met duidelijk oranje tekening aan de onderkant van de vleugels, ja zelfs een man met enkele oranjebruine vlekjes/streepjes in de verder witte borstveren.
Deze kocht ik omdat ik toen bezig was met het opzetten van de basis voor een kweeklijn richting de Oranjeborst Zwartborst Witborst Grijs.
Mijn idee was ook dat dit misschien wel split oranjeborsten waren, gepaard aan een volle Oranjeborst partner leverde dit mij geen enkele volle oranjeborst nakomeling op.
Die zogenaamde "ondervleugel splitten" waren dus helemaal niet split voor oranjeborst.

Verder heb ik volle Oranjeborsten waar onder de vleugels wel oranjebruin zit, maar ook zijn er volle Oranjeborsten (in de kweek bewezen, via de nakomelingen) die niks of bijna niks aan oranje onder de vleugels tonen, meestal gaat dit dan om poppen.
Er zijn dus al volle Oranjeborst poppen waarbij dit opgaat, dus bij de splitten zal dit nog veel meer het geval zijn.
Trek je conclusies.
Voor mij zijn die oranje veertjes onder de vleugels geen betrouwbare indicatie voor al dan niet split oranjeborst zijn. Sterker nog, ik kijk er helemaal niet naar.

Maar als iemand anders dat wel vindt dan mag dat natuurlijk van mij. Geen enkel bezwaar tegen. Maar als dit als "de waarheid" wordt verkondigd richting beginners op een openbaar forum dan zeg ik daar toch even iets over.
Een eigen mening hebben mag altijd van mij, vind jij dat ook Jan de ex-NZC voorzitter ?
Oppositie is een gezonde zaak. :rolleyes: :eek:

jan de nijs
21-07-2007, 15:37
Oppositie, zitten we ook al in de politiek, ex NZC er?
Een forum is mijn inziens een medium waar vragen beantwoordt op kunnen worden door iemands ervaring of kennis, dat deze per persoon wel eens verschillend kunnend zijn, zal altijd blijven. het is voor de vraagsteller dan de keuze wiens raad/advies hij gaat volgen.
Mijn antwoorden en ga ik ervan uit ook die van jou, zijn gebaseerd op eigen kennis/ervaringen en dingen die we van een ander geleerd hebben of gezien.
Dat jij en ik en ook andere die kennis willen delen,met andere is mijn inziens alleen maar positief en dat daar wel eens menings verschillen of ander inzicht in zit,prima toch.
Ik weet van mijn zelf, dat er onderwerpen zijn waarvan ik 10 jaar terug een stelling had, waarvan ik 100% van overtuigd was, maar nu weet door onderzoek,meer kennis, kweekuitkomsten dat ik toen totaal fout zat.
jammer maar helaas en dat geef ik ook gelijk toe en pas dit ook gelijk aan, want toen moest ik doen met de kennis wat er toen was en die kennis blijft vooruitgaan, dat zal bij jou waarschijnlijk niet anders zijn?
En hierbij wil ik dit gelijk afsluiten ,ik wil geen weleens /nietjes spelletje gaan spelen,daar zitten andere ook niet op te wachten neem ik aan

teun schrievers
22-07-2007, 18:55
hallo allemaal
ik wilde de staarten van de jongen zien
waarom ik denk dat ik hier kan zien met de kombie de wang erbij
dan kan ik zien of er bf in zit
maar de staart moet en duidelijk op staan
hoe doe je dit knip de foto wat verder weg
dan is deze scherp
zet deze op de pc dan knip e de foto uit zo groot als ze hier staan
en dan plaatsen
let op niet meer kleinder maken dat gebuurt al door het uitknippen

en aan de foto,s hier boven kan ik niet uithalen
ja eleen dat het goede warmen vogels zijn maar je wist ji zeker al
probeer het maar is
groetjes teun

natuurbroed
23-07-2007, 14:03
Heb geprobeerd om een zo goed mogelijke foto te maken van de onderkant staart v/d jongen.
Maar hoe kun je hieraan zien of dit blackface poppen zijn? Ik zie alleen maar een warme kleur bruin/oranje/donkercreme? Zie wel aan bovenkant staart, bij de blokjes om zo maar te zeggen, oranjebruine streepjes (omzoming). Betekent dit dat het ob isabel popjes zijn? Of splitten?
Ben benieuwd!

maurice
03-09-2007, 21:14
Hierbij een foto...

dit is geen blackface hoor

natuurbroed
04-09-2007, 09:21
:confused: Wat is het volgens jou dan wel??????

Het is toch 100% een blackface, in het echt is ie veel zwarter op de buik.
Heb toch al 3 blackface jongen gehad uit deze koppeling!
Het is geen tt kwaliteit, want hij mist de stippen op de flank, wat nog wel eens wil gebeuren bij een blackface. wel is de driehoek zwart tussen snavel en oogstreep.

Dus ben zeer benieuwd welke naam jij hier aan toedicht! Aangezien alle andere forumbezoekers en beantwoorders van de vraag wel weten dat dit een blackface is!

HansvdWeerdhof
04-09-2007, 12:57
.... in het echt is ie veel zwarter op de buik.

Zwarter? Heb je wel gecontroleerd of je de juiste foto's wel geplaatst hebt dan?
Zie bericht nummer 16, dat is de buik van een isabel o.i.d. en niet van een blackface, verder naar boven staat wel een foto van een blackface.

natuurbroed
04-09-2007, 16:10
De vogels in bericht 16 dat zijn de isabel popjes die verkregen zijn uit de koppeling uit bericht 1 (oorspronkelijke vraag).

Maurice wil beweren dat de vogel op de foto in bericht 1 geen blackface is!
Dan wil ik graag van hem weten welke kleurslag dit dan volgens hem is!
Volgens mij en andere forumbezoekers wel degelijk een blackface, aangezien ik ook meerdere bf jongen heb verkregen uit dat koppel terwijl de pop geen bf is.
Misschien bedoel jij die foto ook Hans.

natuurbroed
11-09-2007, 15:06
Wacht nog steeds op een reactie van MAURICE?

Ben je niet meer zeker van de zaak of wat...?

Was toch zeer benieuwd welke (nieuwe) kleurslag je aan deze vogel wilt geven.

Moet toegeven het is niet een vogel van TT-kwaliteit maar een gewone gezelschapsvoliere bewoner. De BF jongen van dit koppel zijn wel beter dan de vader, zijn over de buik meer zwart en hebben zelfs flankstippen die bij de vader ontbreken.

ZEBRAVINKENKANARIE
23-09-2007, 22:44
Hierbij een foto...

Black face is dominant, dus zowel pop als man kan blackface zijn in de natuurkleur.
verder de gezoomde zijn autosomaal ressesief dus zoek dit eens op dan weet je de vererving