PDA

Bekijk Volledige Versie : diamantduivenpaar

erna007
27-05-2007, 01:11
beste mensen, wie o wie kan mij helpen.
ik heb eindelijk vorig jaar een koppel diamantduiven aangeschaft. heb een open en vrije buitenvoliere waar ze in vliegen en broeden. Vorig jaar wilden ze ook al niet broeden. Maar ik dacht toen nog och dat komt wel. dit jaar zie ik ze wel elkaar voer geven maar verder niks. geen activiteit om een nest te maken. dus wie kan mij vertellen waar je aan nog meer zaken kunt zien of denken zodat deze mooie vogels ook eens gaan nestelen en dat we weer nieuwe gezinsleden kunnen verwelkomen.:help :help :help

Goudvink
27-05-2007, 02:01
Hoi Erna007,
Weet je zeker dat je een koppel hebt ?? Diamantduiven zijn over het algemeen gemakkelijk te kweken. Het kunnen ook 2 duivinnen zijn want die willen zich ook wel eens voeren. Een mannetje kun je het gemakkelijks herkennen aan zijn brede oogranden deze zijn bij de pop smaller. Ik hoop dat het toch wil lukken. Succes.
Groet Goudvink.

marcellevers
27-05-2007, 13:18
klopt helemaal goudvink diamantduiven kweken zeer makkelijk de oog ring van de man is ook iets meer oranje/rood dan die van de pop

Piet Witteman
06-06-2007, 16:32
even nog een vraag van mij
ik heb nu jongen liggen
met hoeveel dagen ring je deze?

Piet

Ton Koek
06-06-2007, 23:26
Meestal rond de 6e dag, ik zou dag 5 even kijken of de pootjes al dik genoeg zijn.

erna007
07-06-2007, 05:14
gelukkig zijn het echte man en vrouw dankzij jullie kennis kwam ik daar achter. maar nu nog hoe ze tot paren te krijgen. kun je daar iets speciaal aan doen of de natuur hun gang laten gaan. of is het zo dat een duivinnetje meerdere mannetjes in haar buurt moet hebben om een keuze te maken.

Ton Koek
07-06-2007, 12:01
of is het zo dat een duivinnetje meerdere mannetjes in haar buurt moet hebben om een keuze te maken
Nee, bij deze vogels is dat niet gebruikelijk.
Het kan natuurlijk wel gewoon gebeuren dat het niet klikt. Een van de twee omruilen is dan een mogelijkheid.

nixunior
16-06-2007, 22:03
Wat voor soort nest heb je? Als er geen geschikt nest in hangt dan zal ze geen moeite doen om te broeden of zelfs eieren te leggen. Het best geschikte vind ik persoonlijk een kanarie nest een nest dan vanboven, lings en recht gesloten is vanvoor open en in de onderkant een cirkel uitgezaagd waar dan een enst inhangt. Dit gebruik ik ook,en de pop heeft al veel gebroed.
nog veel geluk

mvg bart

erna007
18-06-2007, 10:19
Wat voor soort nest heb je? Als er geen geschikt nest in hangt dan zal ze geen moeite doen om te broeden of zelfs eieren te leggen. Het best geschikte vind ik persoonlijk een kanarie nest een nest dan vanboven, lings en recht gesloten is vanvoor open en in de onderkant een cirkel uitgezaagd waar dan een enst inhangt. Dit gebruik ik ook,en de pop heeft al veel gebroed.
nog veel geluk

mvg bart

kun je een foto sturen zodat ik eens kan kijken wat je bedoelt. ik heb nl. verschillende gemaakte c.q. gekochte nestkastjes. en twee helemaal dichte maar die zijn te klein voor de duiven. en een hang nestje van plastic met daarin een nest gedraaide mandje. ooit gehoord dat ze daarin zouden gaan broeden, maar dat gebeurd ook niet. nu wil iemand anders die ik er over sprak me vertellen dat ik toch nog twee verschillende diamantduiven zou hebben . dus verschillende kleuren. maar die ene man is licht grijs en de vrouw heeft een tint donkere bovendek. is dat dan zo dat ze toch verschillende soorten zijn en dat die dan ook niet broeden met elkaar. tjonge ik moet toch veel leren hoor. wie heeft dan een boek of een een site waar ik al die verschillen van de diamantduiven terug kan vinden want om daar alleen een boek over te kopen vind ik te prijzig. :help erna007

Ton Koek
18-06-2007, 12:52
Ook diamantduifjes van verschillende kleur kunnen samen jongen krijgen, dat zal de reden niet zijn.
Op http://www.nhdb.nl/~dfkp/duivendiamant.html staat aardig wat informatie.

Succes.

alexd
19-06-2007, 08:45
nog veel geluk

mvg bart

Bij mij hebben ooit meerdere koppels gebroed en allemaal in een zogenaamd traliekastje wat ook wel voor kanaries en tropen gebruikt word. Wanneer je een goed koppel hebt maakt de nestgelegenheid niet heel veel uit en zal je meerdere nesten per jaar probleemloos groot kunnen krijgen. Misschien heb jij gewoon pech dat het niet klikt tussen het koppel. Hoe oud zijn de duifjes? Misschien zijn ze nog niet broedrijp of juist te oud....
Hoe dan ook, geef de moed niet op want het zijn hele leuke diertjes om mee te kweken.

erna007
20-06-2007, 09:25
Bij mij hebben ooit meerdere koppels gebroed en allemaal in een zogenaamd traliekastje wat ook wel voor kanaries en tropen gebruikt word. Wanneer je een goed koppel hebt maakt de nestgelegenheid niet heel veel uit en zal je meerdere nesten per jaar probleemloos groot kunnen krijgen. Misschien heb jij gewoon pech dat het niet klikt tussen het koppel. Hoe oud zijn de duifjes? Misschien zijn ze nog niet broedrijp of juist te oud....
Hoe dan ook, geef de moed niet op want het zijn hele leuke diertjes om mee te kweken.

Tja ik heb de het mannetje gekocht via een winkel hier in zwolle en de andere via een handelaar. volgens de winkel was de man een jonge vogel en het vrouwtje weet ik niet. Maar het mannetje heb ik nu 2 jaar dit wordt ons 3e jaar. het vrouwtje heb ik vorig jar aangeschaft. maar kun je zien aan de vogels hoe oud ze zijn ongeveer zoals je dat ook kunt schatten bij de mensen. lijkt me toch niet. dus hoe kan ik daar dan achter komen?
erna 007:rolleyes:

nixunior
20-06-2007, 11:38
dit zijn voorbeelden van zo'n nesten maar zoals ze al zijden het is een soort tralie nestkast ik zal zien dat ik zo snel mogelijk een foto kan trekken van mijn nestkasten die gameekt zijn van hout

mvg bart

toine84
01-07-2007, 20:40
Er zijn geen 'verschillende soorten' Diamantduiven. Er is maar één soort Diamantduif (Geopelia cuneata).
Er zijn echter wel zeer veel verschillende kleurmutaties zoals pastel, zilver, witstuit, bruin enz. Deze zijn allemaal uit de wildkleur gekweekt. In het wild (Australië) komt uiteraard alleen maar de wildkleur (grijs) voor.
Verschillende kleurmutaties kunnen gewoon met elkaar paren en voor nakomelingen zorgen, het blijven immers gewoon vogels van dezelfde soort.

Als je volière groot genoeg is kan je meerdere duifjes bij elkaar zetten zodat ze zelf hun partner kunnen kiezen, want misschien klikt het niet tussen jouw twee duifjes. Ik heb drie koppels Diamantduiven gehad in een volière van 1.80x1.70 en deze kwamen allemaal tot broeden. Ik had er plastic open mandjes in gehangen (kanarienestjes) en daarin een klein cocosvezelnestje. Hierin legden ze zelf nog wat takjes en dan kon het broeden beginnen. Erg makkelijke duifjes, vragen niet veel. Uiteindelijk heb ik besloten ze weg te doen, omdat ze ontzettend zenuwachtig zijn. Dat gedrag krijg je er echt niet uit.

leila
06-09-2007, 21:02
meerdere koppels bij elkaar kan alleen als de kooi groot genoeg is anders krijg je alleen maar ruzie.
je moet de kleuren wel goed benoemen zilver noem ik geen kleur aub
ik kweek ze in vluchtjes en grote kooien gewoon tussen de tropen niet bij zebravinken die stelen namelijk het nestmateriaal als de duiven al een nestje maken dat is ook heel verschillend groet wim:D

erna007
22-09-2007, 11:20
Lieve mensen,
het heugelijke feit is daar. Mijn diamantduiven broeden. jippie. We zijn benieuwd. Het duivinnetje zit op een opengewerkt nestje waarin ik ook een mandje in had gedaan. Dat zit er al jaren in. En ik had een plastic mandje met daarin een mandje maar daar keken ze niet naar om. Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven. Maar de duiven broeden. En dat is spannend.

Henk3
22-09-2007, 15:18
Veel succes!:)

jan de nijs
22-09-2007, 18:21
er wordt terecht gesteld geen zilver noemen, zo werden eerst de pastellen genoemd,maar hier wordt waarschijnlijk de overgoten mee bedoelt !.
Is bij diamantduiven geen selectie vorm uit pastel maar primaire mutant, vererven beide recessief