PDA

Bekijk Volledige Versie : Bichenows.

petra
25-05-2007, 22:55
Hallo allemaal kunnen Bichenows bij de goulds.
mijn voiliere is erg groot dus aan de ruimte hoef het niet te liggen
heb geen ervaring met dit vogeltje.
groetjes petra.

Henk3
25-05-2007, 23:23
Allebei soorten uit australië, dat zegt niet alles maar dit lijkt mij geen probleem. Zie ook in discussie zat, een filmpje over deze vogeltjes.

Ton Koek
26-05-2007, 00:55
Ik heb ze juist vandaag bij een vriend samen zien zitten, ook spitsstaarten. Gaat daar al heel lang prima en die volière is (nog) iets kleiner.

koene
27-05-2007, 18:07
De bichenow verdedigt bij mij nogal fel het nest, feller dan een spitsstaart.
Daarom ben ik van 3 koppels teruggegaan naar 1 koppel.

In jouw volière kan het best!!

petra
27-05-2007, 22:59
Hallo koene wat voor nestkastjes geef je deze vogels .
ze schrijven 10 bij 10 cm maar dat vindt ik zo klein.
zeg de foto's komen er nog steeds aan hoor mijn dochter heeft er nog geen tijd voor gehad.
groetjes petra.

koene
28-05-2007, 15:00
De bichenows preferen bij mij de bamboenestjes, boven de half-open. Heb nu ook een koppel die een vrijstaand nest heeft gebouwd... Eens je een klikkend koppeltje hebt, mag je veel jongen verwachten :p

en ik wacht geduldig op de foto's ;)

gr koen

Gagne
05-08-2007, 17:16
Begin dit jaar heb ik een koppeltje Bichenow gekocht. Omdat ik druk bezig ben met het vebrouwen van mijn voliere heb ik deze in een broedkooi gedaan 80x 40 x 40. 28 april een eerste ei. Alles leek goed te gaan, todat de jongen geboren werden. Het ene na het ander jong belandde p de bodem van de broedkooi. Achteraf verwacht ik dat dit te maken had met het overloed aan buffalo's die ik gaf. Ook was dit het eerste nestjes dus wellicht dat het gewoonweg "opstartproblemen" geweest zijn.

Nu ik zit een beetje (zeg maar gerust heel erg) met mijn handen in m'n haar. Tot eergisteren was ik zeer gelukkig. het 2e nestje (jongen eind juli uitgevlogen) Verliep zeer voorspoedig. Ik gaf ze minder Buffalo's dan voorheen en de Bichenows waren voorbeeldige ouder. Alles leek koek en ei tot gistermorgen. 1 jong zat in elkaar op de bodem. Pa en het ander jong in het gesloten nestkastje. Het vervreemde mij dat ik pa en het ander jong de hele dag niet zag. Moeder deed alsof er niks aan de hand was, tot een uur of 8 's avond. ze vloog zeer nerveus heen en weer in de kooi (ik dacht zelf dat dit kwam omdat het jong niet in het nestblokje ging. normaal gesproken overnachhte hele familie in het hokje. Ik had al zo;n gevole dat het jong de volgende ochtend niet zou gaan halen... Mijn bange vermoedens werden waarheid... vanochtend lag het jong dood in de kooi. toch ook maar even in het nest gekeken...nee toch! Ook het andere jong met vader Bichenow lag dood in het nestblokje..

Hoe is dit mogelijk? Heb ik iets verkeerd gedaan of was dit pure pech? Gister had ik nog een prachtige Bichenowfamilie en nu een alleenstaan en hulpeloos popje...

Zoals gezegd zaten de vogeltjes in een broedhok van 80 x 40 x 40.
Ze krijgen bij mij een mengeling van tropisch zaad, trosgierst (zowel rood als geel) eivoer,buffalo'tjes, grit, sepia en mineralen. Groenvoer verstrek ik (tot op heden) niet.

Graag zou ik willen weten of iemand vaker iets dergelijks mee gemaakt heeft? Ieder tip is welkom! Alvast bedankt.

Henk3
05-08-2007, 19:14
Kan gebeuren maar ja wat is daar de oorzaak van, moeilijk te zeggen.

Hier nog wat info:
http://members.home.nl/jonkman.e/B/bichenowastrilde.html
http://www.ton-albers.nl/bichenowastrilde.htm

koene
06-08-2007, 15:14
Zelf dank ik aan een ziekte, dus vingers kruisen dat het popje (en/of andere vogels) het niet vatten... Tegenslag komt ook in deze hobby voor.
Veel succes met het vinden van een nieuwe partner

http://www.freewebs.com/veugelkoer/bichenowastrilde.htm

Gagne
06-08-2007, 19:07
Tja, het popje houdt zich goed staande, lijkt dus geen ziekte te zijn ( i keep my fingers crossed...) Bedankt voor de beide links!
@koene echt prachtige foto's! ik ben wel een beetje jaloers (in de goede zin van het woord!) als ik al deze prachtige vogels bij elkaar zie. Ik hoop in de toekomst ook wat meer geluk te hebben mety deze soort.

Kennen jullie wellicht vogelliefhebbers in het oosten van Noord-Brabant die wellicht nog een mannetje (overcompleet) zouden kunnen hebben?

Henk3
06-08-2007, 19:12
Misschien even een advertentie plaatsen op www.vogelmarktplaats.nl
Je kan het altijd ff proberen.

Gagne
06-08-2007, 19:17
Misschien even een advertentie plaatsen op www.vogelmarktplaats.nl
Je kan het altijd ff proberen.

het is inderdaad het proberen waard... bedankt!

petra
06-08-2007, 19:37
Hoi zeg koene ik lees dat jij er zoveel jongen van krijg,
nou bij mij wil het niet lukken.

ze leggen overal eitjes in maar broeden ho maar.
nu is het zo ik heb dit koppel bij iemand gekocht die er ook veel japanse meeuwen had zitten, zou het kunnen dat ze daar onder vandaan komen.
anders zou ik het ook niet weten.

wie kan mij hier mee helpen.
het is zuiver pop en man dus daar lig het niet aan.
groetjes petra.:help

gebbinkjes
06-08-2007, 20:52
Hallo Petra,
ik zou de vogels is in een grote kweekkooi zetten met 1 nestkastje zodat ze rustig kunnen zitten en niet gestoord worden door andere vogels misschien lukt het dan en dan doen ze het hoogstwaarschijnlijk de volgende keer wel in de buitenvlucht.
gaat het verder goed met de vogels ',al jongen bij de goulds?
m.vr.gr. Harry

koene
06-08-2007, 22:05
Hoi zeg koene ik lees dat jij er zoveel jongen van krijg,
nou bij mij wil het niet lukken.

ze leggen overal eitjes in maar broeden ho maar.
nu is het zo ik heb dit koppel bij iemand gekocht die er ook veel japanse meeuwen had zitten, zou het kunnen dat ze daar onder vandaan komen.
anders zou ik het ook niet weten.Als ze zich gedragen als koppel, dan denk ik ook dat ze hun jonge moeten kunnen opkweken... ook al zouden ze oorspronkelijk vanonder meeuwtjes komen.

Als ze nestelen bij mij dan is dat steeds goed verstopt. Nestcontrole laten ze wel toe, maar het duurt wel vaker een week eer ik doorheb dat ze ergens eitjes hebben... De drukte van de volière (andere soorten) stoort hen absoluut niet, integendeel, ze zijn vaker zelf oorzaak van drukte/verstoring, daarom dat ik van 3 koppels (en jongen) teruggekomen ben naar 1 koppel.

petra
07-08-2007, 14:27
Als ze zich gedragen als koppel, dan denk ik ook dat ze hun jonge moeten kunnen opkweken... ook al zouden ze oorspronkelijk vanonder meeuwtjes komen.

Als ze nestelen bij mij dan is dat steeds goed verstopt. Nestcontrole laten ze wel toe, maar het duurt wel vaker een week eer ik doorheb dat ze ergens eitjes hebben... De drukte van de volière (andere soorten) stoort hen absoluut niet, integendeel, ze zijn vaker zelf oorzaak van drukte/verstoring, daarom dat ik van 3 koppels (en jongen) teruggekomen ben naar 1 koppel.

Oke koene bedankt.
groetjes petra.

petra
07-08-2007, 14:28
Hallo Petra,
ik zou de vogels is in een grote kweekkooi zetten met 1 nestkastje zodat ze rustig kunnen zitten en niet gestoord worden door andere vogels misschien lukt het dan en dan doen ze het hoogstwaarschijnlijk de volgende keer wel in de buitenvlucht.
verder gaat alles goed met de vogels al jongen bij de goulds?
m.vr.gr. Harry

O dat is mooi om te horen dat je al jongen heb.
ook ik heb jonge verder gaat het allemaal goed.
groetjes petra.