Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding jonge nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voeding jonge nachtegalen

    Momenteel zitten mijn nachtegalen op drie eieren te broeden.
    Heb al informatie over welke voeding, pinkies, wasmotten en buffelowormpjes.
    Hoeveel moet ik voeren???????
    Kan ik een volle bak levend voer in de voliere zetten of meerdere keren per dag voeren.
    Als het goed is komen de jonge dit weekend uit.
    Alvast bedankt.
    groetjes Tonnie

  • #2
    Ad libitum voeren kan voornamelijk de man hitsig maken, de pinky's zullen daarin nog wel meevallen maar buffalo's beter meerdere keren per dag. Wasmotten kruipen weg in hun spinragcoconnetjes en worden dan onbereikbaar voor de nachtegalen.

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Ik zou ook als het enigszins kan meerdere keren per dag voeren. Volgens mij liever een heleboel keer een beetje dan 1 keer een heleboel.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        voeren

        Ik denk dat je zoveel moet voeren dat ze steeds wat ter beschikking hebben.
        Vooral buffalo wormpjes kan je in grote hoeveelheden in een bakje doen.
        Pinkies zijn in feite vliegen maden die gaan verpoppen en worden dus vliegen, dit alles lusten de nachtegalen.
        Ik heb nachtegalen in een voliere en als er in de voliere een vlieg vliegt gaan ze daar als een gek achteraan.
        Wasmotten kan je kopen in een voedingsbodem, het voordeel hiervan is dat er wasmotten in zitten van verschillende grotes.
        Hiervan kan je er niet teveel tegelijk geven want ze kruipen overal uit, als je ze laat verpoppen worden het motjes die slecht kunnen vliegen, maar die lusten ze ook graag.
        Je kunt via de krekelkoerier ook wasmotten bestellen die zijn wat groter en vetter, zitten niet in een voedingsbodem maar kruipen ook niet zo.
        Verder kan je ze alle soorten insecten geven ook kleine krekels, maar pas hiervoor op als je ze levend geeft kruipen ze weg en gaan ze sjilpen, je hoort de wilde soorten zomers wel is, een rot geluid.
        Als ik ze geef dan doe ik het doosje even in de diepvries en voer ik dat.
        Wat ze mij aangeraden hebben en wat ik ook gekocht heb is aves insecten strooipoeder, hier schijnen veel vitamines en mineralen in te zitten en dit is goed voor de jongen.
        Geef geen voer waar veel ijzer in zit hier gaan ze dood aan.
        Ik geef ze voer van orlux.
        Het gebruik van strooipoeder werd mij dus aangeraden, maar misschien heeft iemand op deze site er meer ervaring mee.
        Ime

        Opmerking


        • #5
          insectenstrooipoeder

          Even een vraagje over de poeder.
          Hoeveel moet ik ze daarvan geven????????

          Tonnie

          Opmerking


          • #6
            jonge nachtegalen

            Hallo Tonnie,

            Kijk even op de website van de speciaalclub insecten en vruchtenetende vogels. Daar staat bijna alles wat je moet weten en zeker heel veel over voeding voor jonge nachtegalen.
            Je moet zoveel mogelijk verschillende soorten insekten voeren en die bepoederen met een kalk en vitaminen preparaat. Nachtegalen kunnen niet te veel ijzer met hun voer naar binnen krijgen. Het zijn geen beo's of toekans. Japanse nachtegalen zijn echte alleseters. Van ijzerstapeling hebben ze zeker geen last.
            Als nachtegalen jongen hebben kun je niet teveel voer geven. Ze moeten in het voer zwemmen anders kost je dat jongen. Ook worden de vogels niet hitsig van veel insecten. In de broedtijd zijn het helemaal insecteneters. Ouders en jongen eten niet anders.
            Je kunt het beste enkele keren per dag een ruime portie goed gevoede insekten klaarzetten.

            groet

            Opmerking


            • #7
              Insectenstrooipoeder

              hallo Tonnie,


              Voor wat betreft het insectenstrooipoeder het volgende. Ik heb in de diepvries een voorraad wiite meelwormen aangelegd, deze gaan vervolgens in een bakje water en nadat ze hierin ontdooid zijn gaan ze door een zeefje, even uitschudden en vervolgens in een bakje samen met strooipoeder, een paar keer schudden en je hebt prima voedsel. Je kunt eea weer invriezen en per portie direct uit de vrieser voeren.
              Ik geef dit mijn nachtegalen vanaf de vierde dag. De eerste 3 dagen alleen maar onbeperkt levende buf.wormen. Vanaf de 4e dag blijven de buf.wormen staan en de ouders blijven deze voeren, al gaat de voorkeur uit naar de grotere witte meelwormen. Deze buf.wormen zijn gevoerd met aves meelwormenvoer. Met dit voer heb ik vorig jaar van 1 koppel 8 jongen groot gekregen (en door de rui), bij de 1e 2 nesten legden de jongen na het uitvliegen het loodje vanwege een tekort aan voedingsstoffen. Ik gaf toen geen insectenpoeder. De jongen kijken dan niet helder uit de ogen en sterven dan binnen enkele dagen. De behoefte aan voedingsstoffen is groot, al vanaf de 10e dag springen de jongen uit het nest!
              Dit jaar gebruik ik weer dezelfde voedermethode (met poeder) en de 1e 2 jongen zijn net zelfstandig. Deze jongen krijgen nog steeds de bepoederde witte meelwormen bijgevoerd tesamen met levende buf.wormen, diepvries pinkies, vruchten etc.

              Succes met je kweek en laat even weten hoe het loopt.


              Groeten,

              Cees

              Opmerking

              Working...
              X