PDA

Bekijk Volledige Versie : kanaries

david
23-05-2007, 12:19
weet er iemand hoeveel druppeltjes tarwekiemolie en kanarie mag hebben en om de hoeveel tijd

RobK
23-05-2007, 13:27
Beste David,

Van harte welkom op dit forum.

Hoeveel druppels tarwekiemolie je aan een kanarie moet geven is vooral afhankelijk van wat je be-oogt.
Heb je een enkele kanarie in een kooitje en je verstrekt het beestje al met regelmaat vers zaad, wat vers eivoer, oestergrit met mineralen en af en toe wat groenvoer, dan zijn supplementen in de zin van vitaminen en dergelijke niet nodig. Wil je gericht met enkele koppels gaan broeden dan zou tarwekiemolie in de aanloop naar het broedseizoen wellicht enige soelaas kunnen bieden. Maar dan nog alleen als je bijvoorbeeld vroeg wilt kweken. Deze tijd van het jaar hebben de beestjes dat niet nodig mits je gevarieerd voert (zie boven).

Mocht je persè van plan zijn de aangeschafte tarwekiemolie op te maken dan doe je dat het beste door het eivoer. Een volle eetlepel eivoer met twee/drie druppels tarwekiemolie lijkt me meer dan voldoende. Maar........einde mei met een lekker zonnetje en de groenteafdeling in de supermarkt vol met verse aanbiedingen maakt het niet echt nodig.

Groet,

Rob.

david
23-05-2007, 14:13
ik heb een manetje en 3 vrouwtjes het een vrouwtje heeft als eens eitjes gelecht maar de schelpjes van de eitjes waren zeeeer dun bij gevolg dat de eitjes stuk geraakt zijn en sinsdien wil ze geen eitjes meer leggen
daarom dacht ik eraan om wat tarwekiemolie te geven om en beetere kwaliteit van de eitjes te krijgen en ook dat de volgels weer zin krijgen om eitjes te leggen

RobK
23-05-2007, 15:01
David,

Geen probleem dat je wat "aanloopproblemen" hebt binnen het VogelCafè gebeuren. De icoon met het gele driehoekje gebruik ik altijd om lekker op te vallen. Dat is alles.

Tarwekiemolie is rijk aan Vitamine E en dit zou het "vruchtbaarheidsvitamine" zijn. Dat de vogels daar betere eischalen van gaan ontwikkelen is dus niet erg aannemelijk. Daarvoor kan je beter goed oestergrit -gemengd met wat maagkiezel- geven. Wanneer de conditie van de poppen goed is kom je niet vaak een windei (ei zonder schaal) tegen. Nog een mooie taak lijkt er me voor je weggelegd.

Èèn man op drie popjes moet trouwens wel kunnen mits de vogelkooi groot genoeg is en er voldoende nestbakjes voor de poppen voorhanden zijn.

Groet,

Rob.

david
23-05-2007, 15:26
men kooi is 90 hoog 40 breed en 80 lang en er hangen 3 open nestkastjes in ze krijgen eivoer en grind en 1 inktvisschelp en dan hun basiseten mengeling
het is wel en open kooi en staat in de living