PDA

Bekijk Volledige Versie : "roepend" jong

GeDi
20-05-2007, 19:56
Hallo,ik ben nieuw hier op het forum en nieuw bij het kweken van kanaries.(niet commercieel ;) )
Ik heb dit forum via google gevonden,maar het antwoord nog niet.
Ik zit dus met volgend probleem.
Uit een nest met 3 jongen,wat er sinds 2 dagen uit komen,heb ik nu 1 jong wat van deze morgen al constant aan het roepen is.Hij zit gewoon op de bodem van mijn buitenvolliere,net als de 2 anderen.Zijn reacties zijn normaal te noemen,buiten het feit dat hij extreem tam is.Ik kan hem zonder probleem oppakken,hij komt zelfs naar mij toe en hij komt op mijn schouder zitten en blijft daar dan ook.Hij heeft ook 1 oog wat redelijk dicht is,maar als hij echt interesse heeft dan gaat het helemaal open.Eten heb ik hem nog niet zien krijgen,maar de 2 anderen wel.
Wat moet ik nu doen zodat dit vogeltje zich verder normaal kan ontwikkelen ?

Dank bij voorbaat.
Dirk

PS : ik had al gedacht om het met de hand te voederen,maar ik kan er niets over vinden.

RobK
20-05-2007, 20:59
Hallo Dirk,

Welkom op dit vogelforum.
Nieuw of ervaren in het kweken van kanaries maakt hier niets uit, iedereen is welkom. Mooi dat je voor de hobby met de vogels bezig bent, sowieso heb ik niet de indruk dat er mensen zijn die commercieel kanaries kweken. Maar dit terzijde.

Jonge vogels die te weinig eten van hun ouders krijgen hebben de neiging om vroegtijdig uit het nest te springen. Dit onder het mom; "als ze het niet komen brengen moet ik er maar achteraan lopen". Meestal met gevolg dat het er niet beter op word.
Het stumperdje is nu extreem tam omdat het gewoon geen energie meer heeft om weg te vliegen. Soms kan je het met een spuitje (zonder naald) wat voedsel in z'n snavel brengen. Of dat op langere termijn echt gaat helpen is maar de vraag. Meestal helpt het meer om de omstandigheden voor de ouders wat te verbeteren. Te denken valt aan verstoorders wat minder ruimte te geven of zelfs even tijdelijk in een andere volière te plaatsen. Goed eivoer wat smakelijk door de ouders opgenomen kan worden scheelt ook al, soms gemengd met wat gekiemd zaad.

Het beste met je jonge vogeltjes!

Groet,

Rob.

GeDi
22-05-2007, 01:20
Bedank voor de reactie.
Blijkbaar ging het vandaag toch iets beter want hij was niet meer aan het roepen.
Ik heb hem van gisteren(zondag) wel regelmatig water gegeven met een spuit en vandaag wat eten met een spuit.
Ik kan niet zeggen of dat hij eten krijgt van de ouders,want ik heb hem nog geen eten zien krijgen.De andere 2 jongen uit dezelfde nest heb ik wel al eten zien krijgen.1 van de 2 anderen vliegt trouwens al mooi rond.
Een neef van mijn moeder,wat ook vogels kweekt,heeft aangeraden om eten voor kuikens (dewelke mijn vader heeft) zeer fijn te malen met een koffiemolen en dit aan te lengen met water en zo via een spuit te geven.
Ik zal wel zien wat het word,maar hoop dat het goed komt natuurlijk.Zo een tam vogeltje,het zou zonde zijn moest het mislopen.Hij zit liever op mijn schouder als op een tak :)