PDA

Bekijk Volledige Versie : Creatine

Serinus
20-05-2007, 19:04
Hallo,

Ik zat laatst bij enkele "postduivenliefhebbers".
Creatine wordt in die wereld schijnbaar wel eens gegeven aan de duiven.
Ik had daar nog nooit van gehoord, maar het blijkt een soort "vloeibare biefstuk" te zijn, goed voor de spieren werd er gezegd.

Wordt dit middel óók wel eens in de siervogelwereld gebruikt?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Kan er iemand (in begrijpelijke taal) uitleggen wat dit middel eigenlijk "doet"?

Om een discussie te vermijden over het wél dan niet toedienen van voedingssuplementen; ik wil gewoon uit nieuwsgierigheid wat weten over dit middel.....

Groeten, Serinus.

Ton Koek
20-05-2007, 22:53
Of wikepedia... :)

Creatine komt van nature in bepaalde voedingsmiddelen voor (vlees en vis), en wordt aangemaakt in het lichaam. Creatine inname leidt tot het verveelvoudigen van de hoeveelheid creatine in je lichaam, waardoor je spieren meer arbeid kunnen verzetten.

Creatine inname heeft een aantal directe gevolgen:
je wordt sterker. De krachttoename is vooral merkbaar als je traint als een bodybuilder - op sets met een gewicht waar je maximaal 6-15 herhalingen mee kunt maken.
Je wordt groter. Deels wordt dat veroorzaakt doordat je harder traint. Het gros van je groei komt op het conto van de toegenomen hoeveelheid creatine (+ aangetrokken vocht) in je spierweefsel.
Ook je hersenen gebruiken ATP. Sommige gebruikers zeggen dat ze door creatine minder last hebben van stress.
Sporters gebruiken creatine om beter te presteren tijdens een sterke kortdurende krachtsinspanning. Het staat niet op een dopinglijst, omdat ook normale voeding creatine kan bevatten. Ook heeft creatine, in tegenstelling tot anabole steroďden, geen androgene werking.

Creatine wordt daarom onder andere ook gebruikt bij:
krachttoename
Vergroting spiermassa
Gewichtstoename
Verbeteren uithoudingsvermogen

Ook gevonden:
DHP CULTURA HOLLAND - Creatine 100%
Pure 100% Creatine poeder dat de transfer van energie door de spieren en lichaam soepel laat verlopen. Werkt spierversterkend bij dagelijkse training.

Of siervogels er enig voordeel bij hebben lijkt mij twijfelachtig.

Serinus
21-05-2007, 06:12
Oké bedankt,

In de sportduivenwereld zal het z'n nut dan wel hebben zo te horen.

Winterkoning;
bec boekje 14 e jaargang,nr 1 uit 2001 auteur a. malfiat
Tsja; datboekje heb ik niet liggen.
Misschien ook ergens digitaal te krijgen?

Groeten, Serinus.

Henk3
21-05-2007, 08:02
Jammer, ik heb het ook niet. Anders was het geen probleem geweest.

Hier heb ik nog wel informatie voor je maar dat had je wellicht ook zelf al wel gevonden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Creatine

Henk3
21-05-2007, 12:47
Ja, ik kijk ook vaak wel uit met die dingen. Meestal vraag ik per e-mail toestemming voor gebruik. Het ligt er aan of het een gewoon maandblad is of een boekwerk. Bij een maandblad krijg je meestal wel de toestemming. Heb je misschien die gegevens? Of een mailadres van de redacteur van dat geschrift? Mail hem dan eens met de vraag of je het stukje misschien digitaal kan krijgen of dat hij of zij het hier even komt posten op vogelcafé.

Hier nog een linkje waarin creatine ook genoemd wordt i.v.b. met vogelvoeding:
Even doorlezen.
http://www.kempensevogelvrienden.be/een_volwaardig_opfok_voor_onze_v.htm

Ger
21-05-2007, 16:07
John,
Hayke heeft het gegarandeerd,
Mvg Ger.

Serinus
21-05-2007, 20:41
Hallo,

Bedankt voor de reacties allemaal.