Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Muizengekweekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Muizengekweekt

    Ja u leest het goed, deze gedachte kwam bij mij op en ik dacht dat is wel een leuk verhaaltje om in het cafe te vertellen. Dit is al een tijdje geleden eens voorgevallen maar toch!

    Ik had al een tijdje geen nestcontrole's uitgevoerd in de diverse vogelvluchtjes. Tijdens het observeren van de vogels, gewoon rustig zittend op een stoel, {De vogels merken dan eigenlijk helemaal niet meer dat je er zit} zag ik plotseling een muis wegschieten. Ik dacht verrekte muis wat moet jij hier? Nou verder ook geen aandacht aanbesteed, in zoverre dat er wel een klemmetje is gezet. Ik dacht ik zal ook eens even de nestkastjes controleren of er eieren of jonge vogels in liggen. Potverdikke, in het eerste nestkastje wat ik controleerde trof ik een nestje vol jonkies aan, echter ik schrok me een hoedje want met dat ik het nestkastje van de kant pakte schoot er me toch een muis uit zeg! En wat denk je? Juist jonge muizen. Nou dat had ik dus nog niet eerder meegemaakt. Ik heb ze opgeruimd want dit soort ongedierte, die hoorden niet in mijn nestkastjes te zitten.

    Ik heb het dus geheel niet in de smiezen gehad destijds. Die stiekemerds.
    Ik vond het wel vreemd dat er geen vogel gebruik maakte van dat nestkastje. Maar ja die hadden keuze mogelijkheden genoeg.

    Om een hok helemaal muisdicht te houden zal niet meevallen want die beestjes kunnen echt overal tussendoor glippen en klimmen kunnen ze ook als de beste.

    Nog meer van zulk soort verhaaltjes? Ik ben benieuwd.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

  • #2
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Het verhaal van de muizen in de nestkast heb ik ook al eens meegemaakt. De muizen incl. nestkast zijn in een emmer water verdwenen. De vangst: 1 moeder met 7 jonge muizen.

      Ook ik ontdekte de muizen pas na langdurig observeren. Ineens kwam er een muizenkopje uit de nestkast.

      Nu ik een nieuw onderkomen heb gebouwd ben ik ook anders begonnen, nl. met het storten van een betonvloer.
      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

      Opmerking


      • #4
        Ik heb ook af en toe een muis, maar niet teveel gelukkig. Een paar jaar terug had ik even een echte plaag, zomaar 4 of 5 tegelijk in beeld, dan zitten er echt veel.
        Ik heb toen een voerplank gemaakt op ongeveer een meter hoog, vrijstaand van alle wanden en gezet op een stuk trapleuning, glad en rond. Van onderaf kon er geen muis meer bij.

        Helaas zijn muzien slimmer dan ik want al de volgende dag zag ik een muis heel behendig de klimop langs de dischtbijzijnde wand in klimmen, lopend/balancerend over een lange uitloper en met sierlijke sprong zat hij midden in de voerbak. Een sprong van zeker 40 cm en dat voor zo'n klein beestje.
        Voor "straf" heb ik toen elke dag alle gaatjes in de grond onder water gezet met de tuinslang (sorry muizenliefhebbers). Die methode pas ik nog steeds toe en het werkt hier afdoende; af en toe een muis, nooit teveel.

        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Wat een schatje, kon deze zwemmen?

            Even serieus, een muizenplaag kan een ramp voor je hobby worden. Alleen rigoreuze maatregelen helpen.
            mvrgr

            Piet

            Opmerking


            • #7
              muizenvanger bij uitstek of verjager?

              Sinds ik laag aan de grond schrikdraad heb,heb ik 2 dode muizen gevonden tegen het schrikdraad aan.Nu al jaren geen muis meer te zien in de volieres misschien een idee dat het niet alleen tegen roofdieren helpt maar ook bij deze onderkruipers.

              Opmerking


              • #8
                muizenissen

                Ja, die muizen. Je ontkomt er niet helemaal aan.

                Een aantal jaren geleden zit ik in de kamer, (dat doe ik wel vaker) zie ik plotseling in een flits een beetje lang beestje mijn oprit op rennen, bijna vliegen. Even later zie ik een buurman van enkele huizen verderop ook mijn oprit oprennen maar niet zomaar. Nee, met een jachtgeweer. Ik naar buiten. Hij zegt er loopt hier een wezel. Daar zat hij dus achteraan met zijn jachtgeweer. Ik zeg: je gaat hier niet schieten want dan heb ik alle vogels van hun rabbat. Hij beloofde dat en weg was ie, verder op jacht. Even later....PANG.......Knal, en ja hoor zo'n kleine honderd meter verderop in het bouwland had ie hem of haar, te pakken. Hij kwam dezelfde route terug met zijn prooi aan de staart. Hij zegt als die bij jou vogels binnen komt, hou je geen vogel in leven. Ik zeg zo te zien doet ie anders niet veel meer. {grapje}.
                Maar hij had natuurlijk wel gelijk, als je zo een dergelijke rover in je hokje krijgt dan moord ie alles uit wat ie te pakken kan krijgen. Maar ja dat ene prooitje heeft niet zoveel geholpen hoor. Ze zitten hier nog steeds in de buurt. Ik heb ooit eens gezien hoe een wezel een konijn probeerde te pakken. Felle beestjes zijn het, het konijn piepte het uit. Dat was tussen de stapels bazaltblokken bij de sluizen aan de afsluitdijk.
                Ook zitten hier bunzingen, dat is te zien aan de uitwerpselen (keutels) die ze her en der hier in de omgeving achterlaten. En die buurman {de jager}, die woont hier niet meer.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  ik heb ook wel eens muizen gehad had ik 5 gaten in de voliere !maar gelukig had ik toen de vogels binnen zitten !
                  mvg roy (vogelfreak)
                  kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                  Opmerking

                  Working...
                  X