PDA

Bekijk Volledige Versie : goudbuikjes in groepsverband kweken

Ben86
19-05-2007, 10:19
ik heb al meerdere malen gehoord dat goudbuikjes echt groepsvogels zijn. maar als men er mee wil kweken zou mijn voorkeur uitgaan naar. ik stel spannen samen en zo zou ik graag willen dat ze het doen. en in mijn achterhoofd weet ik toch zeker dat dit niet zo gaat lukken. hoe doen jullie dit?
zijn ze altijd met dezelfde partner? of elke keer met een ander?
hoe weet je welke jongen van welke ouders zijn? ik bedoel je wilt toch weten waar wat vanaf komt en kun je dit nog sturen welke vogels samen gaan? of is het elk jaar weer jongen verkopen zonder te weten of dit wel een onverwand span is?

mvg Ben

Ton Koek
19-05-2007, 17:57
Ik heb beide manieren nu en ik heb 3 stellen in twee groepjes en 4 stellen per koppel gehuisvest.
De groep van 6 buiten heeft tot nu twee jongen opgeleverd en er zijn nu twee nestjes, één met gisteren het eerste eitje.
De rest zit binnen en heeft wel nesten, twee keer ook al een compleet legsel maar dat leverde helaas niets op. Ze bouwen volop, ik wacht gewoon af wanneer ze er zelf aan toe zijn.
In vorige jaren had ik "alleen" de groep van 6 in de buitenvolière, 2 jaar terug 15 jongen, vorig jaar nul.
De vogels hier zijn behoorlijk monogaam, met kleurringen (en ringen van verschillende jaren) zijn de koppels uit elkaar te houden. Eén koppel zit al 5 jaar samen, slapen ook tegen elkaar aan, erg leuk gezicht.

Oftwel, ik heb ook geen idee wat de beste manier is, in elk geval geduld, geduld en nog eens geduld. :)

Ben86
20-05-2007, 11:01
oke Ton even op een rijtje zetten. je heb een gemeenschaps voliere? met 3 koppels. zoals ik het lees heb je 2 volieres maar dat doet er dan even niet toe.
je heb 3 koppels en die blijven dus altijd bij dezelfde partner?
en je zei voor een poosje terug volgens mij dat je een popje erbij had gedaan die is toen naar de vrijgezelle man gegaan? of hoe is dat afgelopen?
ik heb gehoord dat bij goulds die zoeken een partner op en die zijn niet meer te scheiden. ik zou graag willen weten hoe het bij goudbuikjes is.

en je heb 6 span allemaal apart zitten. hoe ziet dat eruit? hoe mag ik me dat voorstellen? broedhokken van 1m bij 1m bij 1m?
mvg Ben

koene
20-05-2007, 11:29
Of ze 100% monogaam zijn, kan je nooit met zekerheid stellen.
Je mag trouwens naar believen jouw spannen samenstellen, eens samen in de volière neemt de natuur over en kiezen zij hun partner. Wat volgens mij ook in jouw voordeel is, met meer kans op het slagen van kweeksucces.

Dat je dan de herkomst niet precies weet en het risico loopt op inteelt, neem je er deels bij. Gewoon telkens wat jongen ruilen om "onverwanter" te maken.

PS...
Zorg wel dat je een voldoende grote volière hebt, als je meerdere koppels samenplaatst, want ze jagen wel wat achter elkaar tijdens de broedtijd (zonder fysiek leed welteverstaan). Ik had 3 koppels in een volière van 3,2m x2,5m x2m en zat daarmee wel aan m'n maximum vond ik.
2 koppels hadden nesten met jongen en het 3e koppel kreeg niet echt de mogelijkheid. Om onbekende reden stierven in dezelfde week plots de 2 popjes met jongen en gingen de jongen ook verloren. Heb dus nogal wat tegenslag met deze soort. Hopelijk dit jaar beter met m'n laatste popje die keuze heeft uit 2 mannetjes.

mvg koen

Ton Koek
20-05-2007, 23:18
De goudbuikjes: Ik heb één buitenvoliére, daar ziten drie koppels in met nu twee jongen.
Ik heb binnen 1 kooi van ongeveer 190 x 60 x 55 cm en daar zitten ook drie koppels in.
Dan heb ik binnen 4 kooien van 80 x 60 x 55 met in elke kooi 1 koppel.

In de volière zitten de drie stellen die al lang samen zijn en daarvan is één stel dus al zo'n 5 jaar echt een koppel. 1 pop is overleden.
De nieuwe pop was vervanging daarvan.

Het jagen dat Koen beschrijft is hier ook af en toe maar inderdaad nooit met letsel. In de volière meer dan in de binnenkooi, daar lijkt het nog vreedzamer.

Ben86
21-05-2007, 18:36
oke heel erg bedankt voor jullie reacties.
ik kan me nu hierbij een goed beeld vormen

veel succes verder met jullie vogels
mvg Ben

alexd
12-08-2007, 11:09
Denk dat ik hier een vraagje heb waar Ton wel een antwoord op weet....

Ik heb een vlucht van 0,7 x 2 x 2 meter. Hierin zit nu 1 koppel goudbuikjes. Onlangs heb ik nog een koppel aangeschaft, kunnen deze hier bij in als ik ermee zou willen kweken of is er te weinig ruimte?

Wanneer ze er niet bij in kunnen, wat voor formaat broedkooi adviseren jullie dan? (ik heb kooien die max 100 x 50 x 50 cm zijn)

De vogels zitten in elk geval in een verwarmde binnenruimte.

En als laatste; in welke periode van het jaar behalen jullie de beste kweekresultaten?

Zelf zou ik het liefst beide koppels in één vlucht doen en zo een groepje goudbuikjes vormen. Maar goed, wie het weet mag het zeggen!:)

koene
12-08-2007, 13:25
In die ruimte zou ik zeker proberen... al was het maar om te kijken welke koppels er zich vanzelf vormen!!

Ton Koek
12-08-2007, 14:56
Hier gaat het zeer vreedzaam in een kooi van ongeveer 1.80 x 0,6 x 0,6 m.
Daar ziiten 2 koppels samen.
In een zelfde kooi eronder zitten 2 koppels goudbuikjes en 2 koppels napoleonnetjes, ook dat gaat prima.
De kweek binnen wil hier nog niet zo, buiten broeden ze hier vanaf mei al en ook nu nog. Buiten zit een flinke groep.

alexd
12-08-2007, 14:58
Wat doen jullie als ze elkaar achterna gaan zitten? Gaat dit na een paar dagen vanzelf over?

koene
12-08-2007, 15:05
Tijdens de broedperiode gaat het niet over, maar hou gewoon een extra oogje int zeil. Normaal gezien verwonden ze elkaar niet, maar je weet nooit.

Mocht blijken dat ze elkaar veel najagen dan nog kan je ze apart huisvesten, maar wacht dan wel lang genoeg tot je weet welke koppels er zich gevormd hebben...

Ton Koek
12-08-2007, 22:40
Ik doe er ook niets tegen, ik laat ze lekker gaan en ze stoppen vanzelf als één van de twee het zat is.

alexd
13-08-2007, 11:13
dank voor de antwoorden, ik zal ze bij elkaar in zetten.
Op dit moment heb ik geen nestgelegenheid meer in de vlucht aangezien de vogels eerst maar eens aan elkaar moeten wennen en de broedperiode naar mijn idee voorbij is.

Ton Koek
13-08-2007, 12:44
Ik zou de vogels lekker zelf laten kiezen Alex, hang er gewoon 3 bamboenestjes in en wie weet...

alexd
25-09-2007, 08:38
tot op heden gebeurt er weinig, maar dat had ik ook al verwacht. Er hebben zich wel duidelijk 2 koppels gevormd, en 1 koppel heeft een soort slaapnest gemaakt. De vogels jagen ook niet meer achter elkaar aan. Volgend voorjaar maar eens zien of ik ze in broedconditie krijg!

Ton Koek
25-09-2007, 13:50
Hier buiten is het nu volop broedtijd, 5 geringde jongen en nog 2 nesten met eieren.

Zwartkopje
25-09-2007, 18:28
Bekend van goudbuikjes is dat ze soms broeden een paar keer overslaan.

Bamboenestje Ton???

alexd
25-09-2007, 21:23
Hier buiten is het nu volop broedtijd, 5 geringde jongen en nog 2 nesten met eieren.

ook met het kouder wordende weer verwacht je dat het goed blijft gaan?

Ton Koek
26-09-2007, 02:03
Er zitten nu twee koppels in een bamboenestje, zo'n horizontale.
Het koppel met de jongen zit in een halfopen tropenkastje en vandaag vond ik nog een nest goed verborgen in een kunstvaren tegen het plafond, helemaal zelf gebouwd.

Mijn ervairng is inmiddels dat de vogels hier zich van temperatuur niet zoveel aantrekken. Jonge zilverbekjes in januari, goudbuikjes eind september en hopelijk in oktober nog wat. Kennelijk maakt het ze dus niet uit.

Maar, ik ben wel al blij maar ze zijn nog niet op stok. Ik moet wel alweer buffalo's bestellen, dat gaat nu wel heel hard, wat een nare hobby hebben we toch.... :0

alexd
26-09-2007, 08:45
wat een nare hobby hebben we toch.... :0

Dat zijn jouw woorden Ton!

Maar zou je eens wat links/foto's kunnen plaatsen van de bamboenestjes die je bedoelt? Ik ken wel de korfjes maar volgens mij bedoel jij iets anders dan wat ik in gedachten heb...

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/file.php?n=244&w=o
(plaatje komt hier niet in beeld....dus ff klikken)

Ton Koek
26-09-2007, 15:30
Het zijn korfjes in de vorm van een eendennest.
Ongeveer als op de foto maar dan platliggend.
Ik kocht ze bij geon, maar op zijn site staan ze nog niet.

http://bp0.blogger.com/_JMXKNeY47Fg/RkqnuXiXK3I/AAAAAAAAApQ/XN9JQ7eQMj0/s1600/einekoer1.JPG

Ruben
26-09-2007, 15:46
Hallo Ton,

Ik kan de afbeelding niet zien. Kan ik hem misschien nog op een andere manier zien?

Ton Koek
26-09-2007, 17:24
Dan maar even zelf foto's gemaakt:

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/korfje1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/korfje2.jpg

Henk3
26-09-2007, 21:09
Mooie foto. Maar hoe en wanneer ga je ringen? Haal je de jongen er uit met een lange lepel o.i.d. Of wacht je tot ze uitvliegen?

Ruben
28-09-2007, 18:57
Een leuk kastje! Heb jij een idee waar ze te verkrijgen zijn? En hoe is het met de controlle van de jongen? Zit er een luikje in?

Ik hoor het graag...

Ton Koek
29-09-2007, 01:30
Er zit geen luikje in. Ik heb geprobeerd zelf een luikje uit te snijden maar dan valt het hele geval uit elkaar.
Om te ringen kiep ik het korfje voorzichtig om en zachtjes wat kloppen doet de jongen in mijn hand rollen. Na het ringen gaan ze er zo ook weer in en laat ik ze verder met rust.

Als het zo niet lukt vis ik ze er met inderdaad een ijslepel uit.

Ik heb de korfjes van Geon Schrijver, te Rijnsburg.