PDA

Bekijk Volledige Versie : Weer een slechte kweek!!!

kanarie
15-05-2007, 20:15
Hallo,

Afgelopen februari weer begonnen met kweken en hopend dat het dit jaar weer wat beter gaat als afgelopen jaar maar dit is tot nu toe niet het geval.

Heel veel eieren onbevrucht, niet voeren van de jongen, veel kaalplukken, wat doen ik verkeerd ik doe niets anders als andere jaren toen ging het goed.

Zijn er nog meer kwekers die dit hebben en wat kan ik er aan doen zoals ik hoorde van collega's gaat het bij hen ook niet goed.

Mvgr,

Kanarie:help

E.F.P.SMIT
15-05-2007, 20:31
Kanarie,ik denk dat jou probleem bij vele kwekers voor komt dit jaar.Rond om mij heen hoor je niets anders als :waardeloos en het is niets.
Bij mij niets anders,alhoewel er bij mij weer andere faktoren voor aan te wijzen zijn.
Afgelopen zondag ,bij onze meeting hebben we het er nog over gehad.De mogelijke oorzaak is waarschijnlijk toch het weer,waardoor de vogels een stuk cycles missen.Het was echt geen winter dit keer.
Bij ons mensen uitte dit ook in vele zieken en ziektes en een vogel die nog moet gaan broeden zal hier dan best meer last van hebben.Het blijft weliswaar gissen,maar toch wordt de oorzaak bij het weer gezocht.
Toch succes met de verdere kweek.

de goudvink
15-05-2007, 21:11
hoi bij mij is de kweek van de kanaries zeer goed maar die van de goudvinken lukt nog niet ze bevruchten niet maar ik denk bij de kanarie dat je te vroeg begint ik heb mijn kanaries gescheiden gehouden tot half maart en begin maart heb ik eerst de man in de kweekkooi gezet en 25 maart de pop ze begon onmiddelijk aan het nest ik heb 4koppels die het doen maar ik heb toch al 16 jongen op de stok dus ik denk dat we niet te klagen hebben groetjes

Serinus
15-05-2007, 21:35
Hallo,

Elk jaar hoor je dezelfde verhalen.
Slechte kweek, het zal wel aan het weer liggen etc etc.
In mijn ogen zijn de verwachtingen meestal véél te hoog gespannen.
Vogels zijn levende wezens, 1 + 1 = dan niet automatisch 2!

En dan sta je te praten met een andere liefhebber; "nou die heeft elk jaar bijzónder goed gekweekt...."
Maar of dat werkelijk zo is? :cool:
Eerst zien, dán geloven!

Dus laat je niet gek maken.
Verzorg je vogels goed, koop zo min mogelijk bij en lukt het eens wat minder; misschien volgend jaar beter.

Succes, groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
15-05-2007, 23:30
Vorig jaar en nu weer een slechte kweek.
Als dat zo doorgaat is het gauw gedaan met de hobby.
Je zal toch echt alles maar dan ook alles moeten nagaan om achter de oorzaak te komen,want anders verandert er niets en blijft het kommer en kwel.
Als voorbeeld:
Vroeg in de avond werd ik door een kanarieliefhebber telefonisch benaderd met de vraag of hij nou eitjes moest rapen of niet. Ergens had hij gelezen/gehoord,dat dat niet nodig was,omdat de jongsten uit het nest
meer testosteron zouden hebben en dan de eerstgeborene wel zouden inhalen. Gevolg: per nest 1a 2 jongen,terwijl er 5 tot 6 eitjes bevrucht waren.
De eerstgeborenen,die al voedsel kregen van de poppen verdrongen de jongeren,die het gewoon niet haalden.
Kijk in zo'n geval kan je zeggen,dat je een slechte kweek hebt gehad.
Aangezien hij 's morgens tijd heeft om de eitjes te rapen,heb ik aangeraden
dit te doen. Ik twijfel er niet aan,dat de 2de ronde meer resultaat zal opleveren.
Succes toegewenst.

Henk3
16-05-2007, 07:34
Tips voor het kweken van kanaries:

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/001.html

http://www.vogelsite.com/Artikelen/onbevruchte_eieren.htm

Antoni Hopmann
16-05-2007, 16:48
Dikwijls is het zo,dat men wel weet hoe het zou moeten,maar door
het lezen/horen van allerlei op het verkeerde been wordt gezet.
Een voorbeeld hiervan heb ik hierboven al aangegeven.
Onlangs werd ik aangesproken over eivoer.
Bij een of andere fokker had de betreffende persoon eivoer van een ander merk gezien. Dat zou toch zo goed zijn. Dus overschakelen op dat merk.
Hier moeilijk te verkrijgen, terwijl CEDE hier praktisch in elk zaak met vogelartikelen te verkrijgen is.
Dan is er weer iemand,die Carmix over het voer strooit.Gauw naar de winkel
om Carmix te kopen,want dan gaat de kanariefok een stuk beter.
In Onze Vogels is ook een artikel geplaatst door een kanariefokker.
De produkten worden met naam genoemd. Kennelijk kan ook hij alleen maar
kanaries fokken met een darmconditioner,die hij zelf ook gebruikt.
En dan geen roodsteen in het grit,want dat zou nergens toe dienen.
Gevolg: Velen rennen naar de winkel om toevoegingen en grit zonder roodsteen te kopen.
Waar houdt die onzin op?

marcellevers
16-05-2007, 17:03
veranderingen in het voer zijn vaak oorzaken dat vogels het minder goed doen.
En over het algemeen zijn de poppen niet goed broedrijp en dan wel de nesten er in hangen dan is de eerste ronde al naar de kloten.

kanarie
16-05-2007, 19:42
Ja dat is wel zo maar er zijn geen veranderingen geweest in het voer en de poppen waren prima broedrijp en hebben zelf het nestje gebouwd dus daar ligt het allebei niet aan.

de vogels zijn in prima conditie geen luis of wat dus ja het 2e jaar dat het kweken niet best gaat maar ik hoor van andere kweker hetzelfde een collega kweekt rode en heeft 24 koppels en maar 40 jongen dus dat is ook niet best.

petra
16-05-2007, 22:54
graag wil ik je even laten weten dat bij mij de kweek met de kanaries
erg goed gaat.
heb ze gewoon buiten in de vlucht,en zit nu al met veel jongen op stok
zijn nu al aan de tweede ronde bezig.
geef jij ze wel genoeg vitamines,en ook comed door het eivoer is zeer goed
sinds ik dat doe gaat het bij mij voortreffelijk.
ook zo'n vogel heeft wel eens een extraatje nodig net als wij.

wel hoorde ik op de vereniging dat het daar ook niet zo goed ging met een kanarie kweker.

ook heb ik gehoord dat wanneer er omweer is geweest,dat ze dan boven het nest gaan hangen in plaats van er op te zitten.
weet niet of dit klopt hoor heb het ook maar gehoord.

groetjes petra.:)

kanarie
17-05-2007, 08:47
erg goed gaat.

wel hoorde ik op de vereniging dat het daar ook niet zo goed ging met een kanarie kweker.

ook heb ik gehoord dat wanneer er omweer is geweest,dat ze dan boven het nest gaan hangen in plaats van er op te zitten.
weet niet of dit klopt hoor heb het ook maar gehoord.

Ja ik heb mijn kanaries niet in een voliere maar gewoon in de broedhokken omdat ik gericht broed en ja vitamines geef ik ze en comed uit belgie geef ik al jaren door het eivoer ik heb 6 producten ervan. en bij onweer zitten ze bij mij gewoon op het nest.

groetjes

Antoni Hopmann
17-05-2007, 14:05
erg goed gaat.

Petra,
Je enthousiasme is hartverwarmend en werkt aanstekelijk.

petra
17-05-2007, 15:53
Fijn om te horen hoor antonie,dat doet een mens goed.

teunis
18-05-2007, 00:49
Ten eerste is een goede zak voer het belangrijkste ten tweede het eivoer wat in de handel is is goed waarom moeten daar nog extra vitamines aan toegevoegd worden?De voorbereiding op de kweek van onze vogels is het belangrijkste.Wil je vroeg beginnen,zijn ze niet te jong (9 maanden).Hoeveel shows hebben ze gespeelt in okt nov dec jan.:help .De licht uren die ze in deze maanden krijgen is niet goed op een uitzondering na.Iedereen wil die vogel van 92 93 punten kopen maar die heeft dit jaar al zoveel shows gedraaid dat het geen kweekvogel meer is.De mooiste vogels bewaren wij maar voor Apeldoorn omdat we er na een week mee gaan kweken.Wij hebben 30 broedkooien en er zijn z,on 140 jongen groot gebracht.Het zijn er 30 minder als in 2006 maar veel nieuwe vogels in het hok dit kweek seizoen dus die moeten ook eerst wennen aan het voer plus het systeem zoals het er hier aantoegaat

groet Teunis