PDA

Bekijk Volledige Versie : kanarie en de buitenvoliere

jerilo
12-05-2007, 10:40
Hallo iedereen,

Mijn buitenvoliere is nu bijna klaar en de tijd gaat daarom ook komen dat er binnenkort vogels in komen.

Nu is mijn vraag zou ik mijn Pietje die nu al 3 jaar binnen zit ook in de buitenvoliere zetten? Ik snap natuurlijk dat dat met goed weer moet gebeuren.

Hij is momenteel helemaal inorde niet meer ziek of zwak, hij zingt de hele dag je oren van je hoofd.

Maar ik denk dat hij het in de voliere met nog wat meer vriendje's wat leuker gaat vinden dan de gehele dag alleen binnen te zitten (wij werken allebij).

Ik hoor jullie reactie's wel af,
Jeroen

Ton Koek
12-05-2007, 11:16
Hallo Jeroen

Jahoor, dat kan zeker. Je zal zien dat hij binnen een paar weken helemaal gewend is en het weer is ook nu prima voor kanaries.

Uiteraard ligt het er een beetje aan wat voor vogels er verder in zitten, of Piet het naar zijn zin zal hebben. :-)

jerilo
14-05-2007, 17:24
Bedankt voor je antwoord Ton.

Er zitten nu nog helemaal geen vogel's.

Ik wil hem er als eerste in zetten, kan ik er dan gelijk een popje bij zetten zodat ze samen tegelijk in hun nieuwe hok komen en dat hij gelijk kan wennen aan een andere vogel?

En hoe moet ik het met de lichturen doen?

Nu gaat elke avond om 20.00 uur de doek erover maar dat gaat in een voliere wat moeilijk hoe zou ik dat aan moeten pakken?

En nog een vraagje moet ik hem een paar dagen laten wennen in het binnenhok of kan hij ook gelijk naar de grote buitenvlucht toe?

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Serinus
14-05-2007, 18:25
Hallo Jerilo,

Zet hem eerst maar eens een paar dagen, samen met z'n nieuwe liefje, in de binnenkooi.
Als er niet voldoende daglicht binnenvalt kun je dmv een tijdschakelaar je licht aan en uit laten gaan, hou hier maar gewoon ongeveer het ritme aan van zonsopkomst en zonsondergang.
Ideaal is dan om een klein lampje te laten branden, wat aanspringt een kwartier vr het "grote licht" aanspringt en vervolgens nog een kwartiertje blijft branden, k 's avonds kan dit lampje dan een kwartier vr het grote licht uitgaat aan springen en vervolgens nog een kwartier blijven branden als het grote licht al uit is.
Dit is om de vogels hun roestplaats in alle rust op te kunnen laten zoeken.

Succes, groeten, Serinus.

Ben86
17-05-2007, 08:29
ja inderdaad zoals serinus al zegt is het beter de vogels eerst binnen te laten wennen. dit doe ik trouwens met al mijn nieuwe vogels/vogels die nieuw in dit hok komen. een goede tip om te onthoude;)
veel succes ermee

mvg Ben

Ton Koek
17-05-2007, 10:57
Ik heb geen binnenhok, alleen een nachthok.
Ik leer graag bij, waarom zou het beter zijn de vogels eerst binnen op te sluiten?

Ben86
17-05-2007, 13:54
ik ga ervan uit dat het nachthok hetzelfde is als een binnenhok tenminste hiero. als dit niet zo is verbeter me maar.
ik probeer mijn vogels aan te wennen dat ze naar binnen gaan vooral snachts in een nieuw hok hoeven de vogels maar iets te horen en ze schikken zich rot. gaan rond vliegen kunnen zich dood vliegen enz. als ze dan snachts binnen gaan zitten heb je hier geen last van. ik voer mijn vogels ook altijd binnen dus dan kunnen ze de voeder plek veel sneller vinden. als de vogels er later voor kiezen om buiten te overnachten is dat geen probleem ik laat mijn vogels hier vrij in.

mvg Ben

Antoni Hopmann
17-05-2007, 14:09
Voor mij is het binnenhok gelijk aan het nachthok.
In het binnen-of nachthok wordt gevoerd,terwijl drinkwater buiten wordt gegeven.

jerilo
17-05-2007, 19:46
Bedankt voor al jullie reactie's.

Voliere is nu echt klaar en ik denk dat zaterdag de bewoner's erin zullen komen.

Ik was ook inderdaad van plan om de vogels een paar dagen in het
binnen(nacht)hok te laten wennen, en ik heb daar ook al voerbakje's gemaakt, zodat ze alleen binnen kunnen eten.
Hierdoor hoop ik inderdaad dat ze binnen als een veilige basis zullen gaat beschouwen.

Buiten zal ik enkel maar de lekkere dingen neerzetten zodat ik er van kan genieten als ik in de tuin zit.

Hieronder een link naar mijn website met foto's van mijn voliere, nog niet alle foto's staan erop.

Jeroen.

http://home.kpnplanet.nl/~j.waardenburg5@kpnplanet.nl/voliere.html

Ben86
17-05-2007, 23:11
ziet er goed uit hoor je voliere echt leuk.

maar 1 ding wat heel erg veel mensen vergeten. een inloop hokje. je vogels kunnen rechtstreeks vanuit je voliere ook bij je binnen hok?(weet niet zeker hoe het daar zit) naar buiten vliegen als je in je vogelhok wil komen. de meeste mensen verliezen op deze manier hun vogels terwijl als men een dubbele ingang heeft de vogels er nooit uit kunnen vliegen.

maar verder ziet het er erg goed uit.
en heel veel succes met je vogels
mvg Ben

Serinus
18-05-2007, 10:22
Hallo Jerilo,

Ziet er inderdaad zr verzorgd uit, hier gaat die kanarie van jou nog veel plezier aan beleven!;)

Ton;
waarom zou het beter zijn de vogels eerst binnen op te sluiten

Jerilo schrijft dat zijn kanarie nu zo'n drie jaar binnen zit.
Mijn redenatie is dan; "laat dat beestje even aan de (waarschijnlijk) grotere ruimte wennen en aan de (k waarschijnlijk) lagere temperatuur".
Geef de vogel enkele dagen de tijd om z'n vliegkunsten weer wat op peil te brengen in deze grotere ruimte en laat hem dn kennismaken met z'n buitenverblijf.
Zet daarvoor het toegangsluikje open en laat hem zlf zijn weg vinden.

Zet je zo'n "huiskamervogel" direct in de buitenvlucht dan weet hij in het begin waarschijnlijk niet wat hem overkomt.
Knalt misschien (denk hierbij k aan wat wind) tegen de draad op omdat hij niet meer zo'n geoefend piloot is, en komt versufd op de grond terecht, nog een regenbui eroverheen....:eek:
Dit is natuurlijk een "worst-case-scenario", maar het zou toch sneu zijn, niet?

Groeten, Serinus.

Ton Koek
18-05-2007, 10:46
Duidelijke uitleg, dank.
Wat ik bedoelde met "ik heb geen binnenhok", mijn nachthok is een deel van de schuur maar altijd schemerig tot donker. Er brandt alleen een klein lampje, geen ramen. Het is puur bedoeld om strenge kou te overleven, er staat een kleine verwarmer in.
De meeste van mijn vogels zijn er nog nooit geweest, ook niet bij strenge kou. Ze zoeken liever de beschutting van de beplanting op.

Ik voer ook buiten, op een voerplank vol in het zicht. Het fourageren is n van de leukste dingen om te zien vind ik, daarom kies ik voor deze manier.

jerilo
18-05-2007, 17:27
Bedankt voor jullie reactie's.

En ja ik weet het van het sluisje in de voliere, maar ik had al zo'n kleine ruimte waar ik toch nog een ruime buitenvlucht gemaakt hebt maar als ik daar ook nog een sluisje in moest maken bleef er niet veel ruimte over. Dus vandaar dat ik er maar voor gekozen hebt om het zonder sluisje te doen.

En inderdaad ik ben het helemaal met Serinus eens ik laat hem eerst even lekker wennen aan zijn nieuwe onderkomen. Het scheelt dat hij elke week een keer los mag vliegen door de kamer heen dus met het vliegen zal het wel meevallen maar het gaat mij meer om hem toch gewoon even te laten wennen.

Als ik nieuwe foto's hebt en hij er eenmaal in zit laat ik het wel even weten hoe hij het vindt.

Jeroen

jerilo
19-05-2007, 15:09
Nou het is allemaal gelukt hoor een nieuwe popje en allebij in het binnenhok losgelaten.

Geweldig vinden ze het ze zijn al helemaal verliefd op elkaar.

Hopelijk blijft het goed gaan we moeten natuurlijk de eerste nacht nog in.

Zijn er nog mensen die tips hebben dan zijn ze altijd welkom.

Jeroen

jerilo
20-05-2007, 17:46
Ik heb mijn eigen kanarie (die binnen gezeten heeft) nog niet zien eten vandaag, wel wat zien drinken.

Hoelang kan een kanarie zonder eten?

Ik denk dat hij zich niet helemaal lekker voelt. Gisteren heeft hij trouwens wel gegeten.

Ik heb hem heel de middag zitten observeren en heb gemerkt dat hij een beetje bang is voor de vliegroute's als je begrijpt wat ik bedoel. Hij weet zich niet helemaal te plaatsen van stok naar stok hij heeft daar hele grote moeite mee en daarom blijft hij op 1 stok zitten en komt niet vanaf.
Zou dit nog overgaan in de loop van de week?

Het is gelukkig wel de stok het dichts bij zijn water en ik heb er even een los bakje met voer bijgehangen dus als het moet kan hij nu zonder inspanning eten en drinken.

Het popje is heel druk en eet en drinkt volop alleen die maakt rare geluidje's (net niezen).
Zouden ze een beetje verkouden zijn door de verandering?

Graag jullie reactie's

Jeroen

Serinus
20-05-2007, 18:49
Hallo Jerilo,

Met die man van jou zal het wel goed komen.
Maar wat je schrijft over die pop hoor ik niet graag......
Het zou luchtpijpmijt knnen(!) zijn.
Daar kun je trouwens druppels voor halen in de dierenspeciaalzaak (Antiluchtpijpmijt van Bogena).

Waar heb je dit popje gekocht, bij een particulier of een handelaar?
Even contact opnemen en goed omschrijven wat je ziet bij dit beestje, vraag de mening daarna eens van degene waarvan je deze vogel hebt gekocht.

Als het mogelijk is zou je haar misschien nog kunnen ruilen, want ls het luchtpijpmijt is dan hoort zo'n beestje natuurlijk niet verkocht te worden.

Succes, groeten, Serinus.

jerilo
20-05-2007, 22:53
Bedankt voor je reactie Serinus,

Ik heb het popje bij een dierenzaak gekocht. Ik ben wel een paar keer wezen kijken bij de vogels hoe ze waren qua conditie enz. en deze zat heel hard te roepen en was heel beweegelijk en ziet er kern gezond uit. Dus vandaar de koop.

Ik zat er ook over na te denken maar ik heb dit geluid in de dierenwinkel niet gehoord en nu wel na een verandering van hok, warmte enz. dus ik denk dat het gewoon een verkoudheidje zal zijn, ik kijk het nog even aan en anders behandel ik ze met de druppel (heb ik nog liggen van die andere waar ik ook zoveel problemen mee gehad hebt).

En met de man zal het inderdaad wel goed komen, het is natuurlijk ook zo'n verandering voor hem en alles nieuw en hij moet nu gaan delen wat ie ook niet gewend was.

Jeroen