Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pop wil alleen op de grond broeden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Pop wil alleen op de grond broeden.

    Hallo,
    Ik sinds een paar maanden 2 koppels boeren pauwstaart duiven. Een van de koppels wil alleen maar op de grond broeden. De duiven zitten bij goudfazanten en een koppel gebruikt nu dus telkens hun nest. Heb al nesten voor de duiven opgehangen en daar wat stro ingelegt, maar daar maakt maar een koppel gebruik van. Hoe kan ik zorgen dat ook het 2de koppel gebruikt van een nestkom.
    Groet goudvink

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Goudvink
    Hallo,
    Ik sinds een paar maanden 2 koppels boeren pauwstaart duiven. Een van de koppels wil alleen maar op de grond broeden. De duiven zitten bij goudfazanten en een koppel gebruikt nu dus telkens hun nest. Heb al nesten voor de duiven opgehangen en daar wat stro ingelegt, maar daar maakt maar een koppel gebruik van. Hoe kan ik zorgen dat ook het 2de koppel gebruikt van een nestkom.
    Groet goudvink
    Je kan de eieren in het kommetje leggen en de duif erbij.. Misschien helpt dat!

    Maar hoe kun je zien wat voor soort geslacht het is?

    Opmerking


    • #3
      daar is niks aan te doen.
      je kunt ze niet dwingen om in een broedschaal te laten broeden.
      als ze op de grond wil broeden doet ze dat toch wel.

      duiven maken nesten op dezelfde plek als het nest waarin ze zijn opgegroeid.
      dus als deze doffer of duivin uit een nest komen wat op de grond lag zal zij / hij ook alleen maar nesten maken op de grond.

      je kunt een kastje op de grond zetten met een kleine opening zodat de duiven er wel door kunnen maar de andere beesten niet,
      dan sluit je de doffer daar 2 weken in op en de duivin op een andere plek waar de doffer en duivin geen direct contact kunnen hebben.
      dan zet je dus na 2 weken de duivin bij de doffer en laat je ze weer 4 dagen zitten.

      als je ze dan loslaat heb je een grote kans dat ze daarin een nest maken.
      je hoeft er geen broedschaal in te zetten want daar doen ze waarschijnlijk tog niks mee.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Nele
        Je kan de eieren in het kommetje leggen en de duif erbij.. Misschien helpt dat!

        Maar hoe kun je zien wat voor soort geslacht het is?

        je kunt dat eigenlijk alleen zien aan hun gedrag.
        als je er 2 bij elkaar zet zie je zo welke de duivin is en welke een doffer ( als ze volgroeid zijn )

        als ze allebei gaan koeren zijn het 2 doffers.
        als de ene gaat koeren tegen die andere en zo veel mogelijk erachteraan loopt is de koerende een doffer en die ander een duivin,
        als ze niks doen zijn het waarschijnlijk 2 duivinnen.

        Opmerking

        Working...
        X