PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe doen jullie het?

naruch
07-05-2007, 09:01
ieder jaar zit ik weer met een probleem, welke vogels houd je voor de nieuwe kweek.
ik kan maar met moeite afstand nemen van mijn broedkoppels hoe oud ze ook zijn, en van de andere kant wil ik wel jonge koppels houden.

er zijn altijd teveel mooie jonge vogels die ik wil houden en kan er maar met moeite afstand van doen. zo ook afgelopen jaar ,zodat ik dit jaar weer ruimte gebrek zal krijgen voor de jongen ondanks dat ik 3 vluchten heb leeg gelaten voor de jongen( 1 voor kanaries, 1 voor de goudvinken en 1 voor de putters).

hoe doen jullie het.

marcellevers
07-05-2007, 17:55
Het leven zit vol keuzes en maar bij de vogels blijft het moeilijk meestal doe ik het zo ik selecteer eerst de naar mijn menig beste koppels uit naar het aantal broedkooien dat ik heb en wat reserve koppels meestal 3 . alle vogels die dan nog overblijven stop ik in de broedkooi en de mooiste daar van zet ik te koop op de TT en de vogels die niet aan de standaardeis voldoen gaan naar de opkoper.

Maar ook als ik iets zie dat mij niet aanstaat bv : slecht voeren, fouten in tekening , eieren kapot maken , enz…. ik schrijf deze ringnummers op en deze vogels vertrekken als eerst als je er geen notitie van maakt dan vergeet je het en doe je vogels wie wel goed zijn misschien weg. En zit je nog een keer met deze vogel in de maag. Dus van af het begin van het jaar al selecteren voor het weg doen van je vogels aan het eind van het jaar.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

vogelfreak
07-05-2007, 18:39
als je bijvoorbeeld geen afstand kunt doen van je oudere vogels
dan kun je ze schijden en bijvoorbeeld bij de jongen in doen dan kun je ze nog altijd zien en je bent ze ook niet kwijt

girlits
07-05-2007, 19:51
Als je drie soorten vogels hebt is het nooit zo,n probleem om een paar reservevogels aan te houden. Ik heb 16 soorten dan word het al iets moeilijker.In het begin hield ik meestal een pop op reserve als dan de man uitvalt kun je meestal nog wel ruilen, met losse mannen word het al moeilijker.Omdat ik nu of eigenlijk vorig najaar begonnen ben met insecteneters had ik iets meer op reserve wat ook nog eens alleen moet overwinteren.Omdat het allemaal vrij nieuw is en ik nog geen idee heb wat ik aan jongen krijg heb ik voor de zekerheid nog een aantal zaadeters achter de hand gehouden van al deze vogels een paar op reserve en eigenlijk geen of aanvaardbaar uitval gehad.Dan heb je pas een probleem:help groeten en goede kweek eddie

Ton Koek
07-05-2007, 23:30
Een bekend probleem. De beschikbare ruimte dwingt je vaak al om keuzes te maken. Elk jaar gaan de meeste jongen weg bij mij. Ik doe soms een soort helemaal weg om met wat anders te beginnen, dus inclusief de kweekvogels.

Per soort verschilt het ook nogal hoelang je ermee kunt kweken. Met papegaaien vele jaren, met kleine tropen vaak maar een paar jaar.

naruch
08-05-2007, 09:09
bedankt voor de antwoorden, ik denk dat de beslissing is gevallen en ik de alle satinet groenlingen en barmsijzen verkoop, en alleen doorga met mayorputter, kleineputter, goudvink (wildkleur,bruin en bruinpastel) en mozaiekkanaries(6 koppels en geen 12 meer) zo krijg ik voor het volgend seizoen weer wat plaats.
en ik ben van plan (als moeder de vrouw het goed vind)een uitvlieg voliere te bouwen van 2 bij 6 meter(voor de jongen)
ik heb nu een voliere(10 bij 2,80) opgedeeld in vluchten 8 van 90 breed en een ruimte voor het voer enz. hier wil ik deze gaan aanbouwen.
en ik heb een ruimte voor vroegekweek (7 bij 2 meter) hier staan 12 broedkooien kanaries (40,40,40)en 8 voor wildzang(1,20 bij 50 bij 50) en een uitvlieg ruimte van 3 bij 2.

maar ben toch weer bang dat ik over een tijdje toch weer plaats te kort kom :hmmmm

toch maar wat meer verkopen/minder kweken, beter wat meer leeg hebben staan dan overvolle voliere's .

zeepsop
13-05-2007, 23:53
Hallo,

Wat "vogelfreak" schrijft de oude bij de jongen plaatsen is geen slecht idee. Maar wat ik hier boven lees, zoveel vluchten van ..x.. en nog veel meer. Dan denk ik maak één vlucht voor de vogels waar je geen afstand van kan doen, en geef ze een goede oude dag. Laat ze lekker aanmodderen en mogelijk kan je nog eens een van die oudjes inzetten voor de broed.

Ik doe het met 12 broedkooien en 2 vluchtjes van een bepaald merk en heb ook wel eens een brok in de keel als er vogels moeten verdwijnen. Maar zeg eens eerlijk, na een week ben je het vergeten.

groet

Robert