PDA

Bekijk Volledige Versie : refona

lalol012@planet.nl
04-05-2007, 14:13
bijdeze wou ik vragen als er meschien iemand is die ervaring heeft met refona

Birdmann_
04-05-2007, 15:06
http://www.refona.nl/index.php?pagina=home

neem aan dat je de firma van boven staande link bedoeld. als dat zo is advieseerik je even te kijken bij de topic http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=8643#post8643

hier gaat het ook over de dutchys

birdmann_:hmmmm

petra
04-05-2007, 16:28
hallo ik heb gisteravond een lezing over de dutchys bijgewoond.
erg mooi om te horen zaten kwekers bij die het ook gebruikte en waren vol lof.
werkte erg goed.
zelf vandaag ook de dutchys uitgezet ben benieuwd wil het zelf ook wel eens proberen.
zal nog laten weten hoe het werkte.
groetjes petra.

kingfisher
04-05-2007, 20:55
Hallo,
afgelopen maandag dutchy's uitgezet(in bakjes die je kunt bijbestellen) en bij de vogels werkt het goed.
Bij de kippen slaat het nog niet helemaal aan ,misschien te weinig uitgezet moet het nog even bekijken.
mvg,
Kingfisher

Henk3
05-05-2007, 09:15
Hebben jullie allemaal een goede reden om deze dutchy's uit te zetten? Jullie hebben dus allemaal luizen ontdekt in jullie hokken neem ik aan. Anders kun je toch ook niet zeggen hoe het werkt of gewerkt heeft. Het is wat met die luizen, ineens kun je er onder zitten. Hoe warmer hoe beter voor die beestjes.
Overdag bijna niet te zien {doorzichtig}, vooral als je niet scherp kunt zien.
En s'nachts zitten ze de vogels te klieren. Nou die slapen dan echt niet lekker. Dat bloedluizengekriebel op je lijf lijkt me echt geen prettig idee. De vogels kunnen in rap tempo aardig in conditie achteruit gaan.

lalol012@planet.nl
05-05-2007, 15:38
bijdeze wou ik vragen als er meschien iemand is die ervaring heeft met refona

nog bedankt voor de antwoorden

Antoni Hopmann
05-05-2007, 16:54
Het is idd. een beetje rare zaak met die roofmijten.Ik heb diverse berichten gelezen,dat het uitzetten hiervan zou helpen. Op mijn vraag of ze zijn uitgezet
terwijl alles onder de luizen zit krijg ik dan een negatief antwoord.
Hoe kan je zeggen,dat het helpt als je helemaal geen luizen op je hok hebt.
Persoonlijk ken ik niet een kanariefokker,die Dutchy's inzet.

kingfisher
05-05-2007, 19:18
Het is idd. een beetje rare zaak met die roofmijten.Ik heb diverse berichten gelezen,dat het uitzetten hiervan zou helpen. Op mijn vraag of ze zijn uitgezet
terwijl alles onder de luizen zit krijg ik dan een negatief antwoord.
Hoe kan je zeggen,dat het helpt als je helemaal geen luizen op je hok hebt.
Persoonlijk ken ik niet een kanariefokker,die Dutchy's inzet.

Hallo Antoni,ik heb dus wel wat bloedmijt op mijn hok,geef ik ook gewoon toe,en om te voorkomen dat ik inderdaad een plaag krijg die uit de hand loopt heb ik die roofmijten uitgezet temeer daar er wat jonge vogels in de nesten liggen overigens geen kanaries alleen cini's.
Tot vorig jaar eigenlijk nooit of zelden bloedmijt gehad maar waarschijnlijk door de warmte vorig jaar(in mijn kamer wordt het dan zo rond de 32 graden,plat dak zuidwest je kent het wel)en een nieuwe vogel niet goed nagekeken,behandeld, was het raak.
Alles goed schoongemaakt en die roofmijten uitgezet en binnen twee weken niets meer vinden.
Hoe ik er dus dit jaar aankom? je weet het af en toe niet.
mvg,
Kingfisher

Henk3
06-05-2007, 01:35
Er zijn kwekers die beweren nooit bloedluizen te hebben maar het kan zomaar opeens toch wel zo zijn. Strijk eens onder de zitstokken langs, pak eens een vergrootglas en ga eens wat beter observeren. Je ontkomt er gewoon op een keer niet aan. Kijk ook de veren van de vogels eens wat beter na op vedermijten. Kan geen kwaad om dit met een vergrootglas te doen. Beter een goede controle dan te laat maatregelen nemen. Zorg dat je geen kieren in je hok hebt. Maak ze goed dicht. Koop een kitspuit en een tube kit en kitten maar. Maak je hokken op tijd schoon. En goed ontsmetten. {als goede raad bedoeld}

Donald Duck
06-05-2007, 11:35
Henk3

Ook ik heb bloedluis gehad. Alle vogels zijn dood (26 stk) Nu wil ik de naden en kieren zover als die nog in mijn voliere zitten dichtkitten. De vraag is nu: kan elke soort kit worden gebruikt of is er speciale kit voor. Wellicht kan ik gewoon naar de DHZ winkel om kit te kopen. Kan je mij adviseren welke kit ik het best kan gebruiken.

Henk3
06-05-2007, 14:23
Nou je kan de naden dichten met goedkope acrylaat kit of met witte siliconenkit (die is momenteel bij de Aldi € 1,95 per koker) Het maakt niet zoveel uit welke je er voor gebruikt. Maar als je je hok af en toe moet schilderen is het wel goed om overschilderbare kit te gebruiken. De lijmkit die ik al eerder aanhaalde is wat duurder maar hecht overal op of aan. En is overschilderbaar. Die doet ongeveer rond de € 10,00 per koker. Er zijn verschillende merken van. Als je de kit er in gespoten hebt, even met een natte vinger glad strijken. Ook spijker of schroefgaatjes kan je zo gemakkelijk dicht maken.

Zie ook de al eerder gevormde tread: http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=995

Antoni Hopmann
06-05-2007, 15:52
Ach ik denk,dat het juist belangrijk is een ervaring te lezen over roofmijt ter bestrijding van vogelluis,welke laatste dan ook echt aanwezig is.
Wat ik me afvraag. Was dat in een voliere of in een broedkooi.
Ik weet niet of je de fokkerij van kanaries in broedkooien kan vergelijken
met die van andere vogelsoorten in volieres.
Het lijkt mij moeilijk om roofmijten in een kanariebroedkooi te plaatsen.Alles wat maar enigszins vreemd is,zeker gefriemel of wat dan ook maakt de
vogels onrustig.Ik zeg niet,dat het onmogelijk zou zijn,maar zie het zelf niet
zitten.
Het goed afkitten van de naden in de broedkooi is idd. heel belangrijk.
Zaak daarbij is,dat het nauwkeurig gebeurt.
Bij het schoonmaken van de broedkooi mogen we natuurlijk nooit de zitstokken
vergeten. Deze worden door mij regelmatig geinspecteerd en schoongemaakt met groene zeep c.q. bleek of chloorwater.
Hoewel ik in al die jaren nog nooit vogelluis in mijn hokken heb gehad,twijfel ik
er niet aan,dat ik de luis via een aankoop of anderszins toch op een gegeven
moment in huis haal.
Het blijft oppassen geblazen.

E.F.P.SMIT
13-05-2007, 19:07
Vandaag bij onze maandelijkse meeting verteld van Refona,oftewel de roofmijten,want daar gaat het om.
Hier in Duitsland is men echt nog sceptisch voor iets nieuws.Ze gebruiken vaak de wat verouderde manier van gas.Mogelijk is dit beter dan gif spuiten,maar roofmijten dat geloofd men nog niet echt in.Mogelijk als ik er zelf mee begin komt dit ook nog hier.
je kan vertellen van de goede reultaten in Nederland,maar eerst zien.

marcellevers
14-05-2007, 16:52
zou zeggen laat wat van je horen als je bloedluis hebt en je hebt daarna dutchie's hebt in gezet.

dan kun je de voor en nadelen pas zeggen.

E.F.P.SMIT
14-05-2007, 18:00
Marcel,ik prijs me gelukkig dat ik nog geen bloedluis voorbij heb zien komen.Maar wil zeker de Dutchy,s gaan proberen als ik de eerste gezien heb.De resultaten in Nederland blijken goed te wijzen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Serinus
14-05-2007, 18:42
Hallo,

Donald Duck;
Ook ik heb bloedluis gehad. Alle vogels zijn dood (26 stk)
Weet je zéker dat de dood van ál je vogels(!) aan bloedluis te wijten is?
Ik vermoed dat er óók nog wel iets anders in het spel is geweest, want als je 26 vogels verspeeld aan bloedluis, dan moet het écht "tsjokvol" hebben gezeten.....

Vertel eens hoe deze catastrofe is verlopen, hoe zagen de (dode) vogels eruit, in wat voor een tijdspanne heeft dit zich voorgedaan, was er iets te zien aan je vogels, etc etc.

Groeten, Serinus

marcellevers
15-05-2007, 10:10
Marcel,ik prijs me gelukkig dat ik nog geen bloedluis voorbij heb zien komen.

nee ik bedoel dat iemand die het heeft zich moet melden :D