PDA

Bekijk Volledige Versie : Lichtarmatuur in een kweekbox plaatsen

Serinus
04-05-2007, 09:09
Hallo,

Ik ben bezig om zelf kweekboxen te maken.
De bedoeling is dat hier cini's in gehuisvest worden.
De bedoelde kweekboxen hebben de afmeting van 60 cm hoog, 60 cm diep en 80 cm breed.
Met tralievoorfront aan de voorzijde van 40 hoog en 80 breed.
De rest aan de voorzijde wordt grotendeels opgevuld door de rand van een kunststof bak die dienst doet als "lade".
Dus een effectieve "opening" van 40 cm wat licht door laat.
De binnenkant is/wordt geschilderd in wit; ral-kleur 9010.
Nu wil ik in deze kweekboxen, per box, een klein tl-armatuurtje aanbrengen omdat er anders te weinig lichtinval is.
De kweekboxen worden binnen geplaatst waar onvoldoende daglicht binnen komt om zonder kunstlicht te werken.

Na deze uitgebreide "aanloop" is mijn vraag als volgt;
Ik wil hier de volgende tl lampjes in plaatsen "TL Pro 8w/840", n per kweekbox.
Maar ik heb totaal geen verstand van de lichtopbrengst van zoiets.

Wie kan me adviseren, is dit t veel of te weinig, f precies goed?

Wie heeft z'n kweekboxen k per box verlicht, waarmee, en hoe bevalt dit?

Graag in begrijpelijk Nederlands, want zoals gezegd "ik ben een totale leek op dit gebied". ;)

Groeten, Serinus

Birdmann_
04-05-2007, 09:44
ik heb de soort zelfde lamp in mijn onderste vlugtjes zitten deze zijn 120 B x 60 D x 80 H en dit is voldoende licht dus bij jou zal het zeker genoeg licht geven of dit te veel is weet ik eigenlijk niet. mischien dat iemand dat weet.:confused:

Birdmann_:hmmmm

Henk3
04-05-2007, 12:38
Heb je wel eens je gedachten laten gaan over spotjes die je ook onder keukenkastjes ziet tegenwoordig. Heel handig en dan heb je die flikkering van een tl buis ook niet. De spotjes kan je een beetje richten met het licht. Een kennis van mij heeft dat gemaakt in zijn nieuwe neophema kweekkooien. Die zijn wat langer dan de kooien die jij maken gaat. Ik schat zo 1,40 á 1,50 breed. Het bevalt hem goed. Ook jongen in de blokken.

rob 2
06-05-2007, 19:09
Hallo Serinus het is misschien goed om naar de site van Tony Jochem te gaan leuke voorbeelden hoe het er uit ziet met verlichting www.avitoon.nl groeten Rob.;)

Serinus
09-05-2007, 07:43
Ok, bedankt mensen voor jullie reacties.
Ik ben ondertussen druk aan het bouwen van m'n kweekboxen.
Als ze klaar zijn maak ik er wel eens een foto van.

Groeten, Serinus

marcellevers
09-05-2007, 09:25
leuk we ben benieuwt

bouw ze

Serinus
14-05-2007, 12:39
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de eerste koppels in m'n nieuwe kweekboxen kunnen plaatsen.

Hier nog znder vogels....
http://i2.photobucket.com/albums/y33/Santegoeds/DSC02538.jpg

Hier mt;
http://i2.photobucket.com/albums/y33/Santegoeds/DSC02542.jpg

Groeten, Serinus

Birdmann_
14-05-2007, 15:55
netjes gemaakt

marcellevers
14-05-2007, 16:46
mooi gemaakt, maar waarom gebruik je die aparte soort lades:confused:

Serinus
14-05-2007, 18:07
Hallo,

Bedankt voor de complimenten!
Dit zijn de eerste acht die ik geplaatst heb, er staan er nog vier kant en klaar, die komen er nog bij staan.

Marcel;
maar waarom gebruik je die aparte soort lades
Die lades zijn kunststof bakken, naadloos (!), lichtgewicht en makkelijk schoon te maken.

Er staan er twee per box, gebruik je er n op zo'n kooi, dan wordt het zo'n enorme bak dat hij weer moeilijk te hanteren is....
En je weet; als vogelliefhebber moet je tw hobby's hebben, "vogels n kuisen", zoals onze zuiderburen zeggen....
Dus hoe makkelijker schoon te maken, hoe beter ik het bijhoudt, z goed ken ik mezelf inmiddels wel :o
Dit systeem gebruik ik al verschillende jaren, maar dan in kleinere broedkooien, en het bevalt me prima!

Wat ik er misschien nog wl in maak, is een rooster van draad, een centimeter of drie/vier van de bodem......
Heeft er hier iemand ervaring mee?

Groeten, Serinus
http://www.mijnalbum.nl/Foto=STGRRE3O

Henk3
14-05-2007, 23:43
Subliem.

Je hebt het over bodems van draad. Daar zou je dik volière gaas voor tropische vogels voor kunnen nemen. Dat kan je mooi op maat knippen en is stevig genoeg. Je zou het op kastplankdragertjes kunnen leggen. Die plastic knopjes met een spijkertje er in. Het spijkertje kan misschien beter vervangen worden door een schroefje.

wessellouw
15-05-2007, 08:00
Hallo:

Nog eenvoudiger :).
Knip het gaas zo'n 4 (6, 8?) cm breder dan de diepte van de kooi.
Plooi vervolgens de lange kant aan weerszijden 2 (3, 4?) cm om.
Natturlijk wel gaas met een draaddikte van > 1 mm gebruiken.

Groeten,
Wessel van der Veen.

Henk3
15-05-2007, 11:02
Hoi Wessellouw,

Daar had ik ook wel aangedacht maar ik denk dat de omgebogen kanten lastig zijn voor de losse bakjes eronder. Ik neem tenminste aan dat je de omgebogen kanten wil gebruiken om het gaas op te laten rusten {staan}.