PDA

Bekijk Volledige Versie : Diamantduif eieren

nixunior
02-05-2007, 18:50
:help
Mijn diamantduif had recent 2 eitjes. De eerste van die seizoen maar voor de zoveelste keer zijn de eieren weer kapot gebeten. Vorig seizoen heeft ze ook +- 6 netsen gehad en telkens hebben de zebravinken het kapot gebeten. De zebra's hadden die nest al een paar keer geprobeerd kapot bijten maar telkens had het vrouwtje het gezien is ze komen toevliegen en had ze ze gered en een paar keer heb ik de zebra's weg gejaagt. Maar blijkbaar zijn ze er toch in geslaagt. Maar telkens heb ik gezien welke zebra het probeerde en het was een vrowutje dat in de buurt ook een nest had. Zo'n een 20 tal cm hoger dan de duiven. Dus ik dacht dat het mss te maken had met verdediging van het nest. Ik heb al zeer ver ven de zebranesten nestkastjes geplaatst maar de duivin wil enkel daar broeden. Wat kan ik doen om die zebra's in toom te houden want ze bijten echt heel veel eieren kapot.:mad: Ik heb al besloten om geen zebra's meer te kopen want ik heb er veel te veel zo'n 20tal vogels en dat is volgens mij te veel.

Ik hoop dat iemand mij een goede raad kan geven zodat ik dit probleem kan oplossen want ik zou echt graag diamant baby's hebben.:help

kingfisher
02-05-2007, 20:27
Halllo,heb je geen mogelijkheid om die diamantduiven apart te zetten?
dan hebben ze ook gelijk rust en hoeven ze niet op de zebra's te letten en kunnen ze zich geheel aan het nestje wijden.
mvg,
Kingfisher

nixunior
02-05-2007, 21:01
Halllo,heb je geen mogelijkheid om die diamantduiven apart te zetten?
dan hebben ze ook gelijk rust en hoeven ze niet op de zebra's te letten en kunnen ze zich geheel aan het nestje wijden.
mvg,
Kingfisher

Ik heb vandaag besloten omdat te doen. Ik ga een soort mini voliere bouwen en enkel het koppel erin zetten zodat ze rustig kunnen broeden.

grtjs nixunior

Henk3
02-05-2007, 21:55
Ja dat is de beste optie, had je al eerder kunnen bedenken denk ik. Temeer omdat je er al eerder last van had. Ik denk trouwens niet dat de zebravinken de eieren kapot bijten maar dat ze proberen nestmaterialen te pikken en dat daardoor de eieren of aangepikt of uit de nesten gegooid worden. Maar bijten? Ze hebben geen tanden toch?

vogelfreak
04-05-2007, 12:36
het is bij mij ook gebuerd dat de zebravinken het nestmatriaal eruit halen
en dat voor hun nest gebruiken en dat nest is toen wel een paar keer op de grond gevalen en heb ik weer gewoon neer gezet waar het stond en gingne ook wel weer zitten later heb ik ze in een kooi gedaan en toen ging het goed

nixunior
04-05-2007, 19:55
Ik bedoelde niet bijten maar pikken ;)

Henk3
04-05-2007, 20:04
Ik had het wel door hoor. Maar om even terug te komen op je zebravinken die op de foto staan. Ik mag denk ik wel zeggen dat die er mooi en zeer gezond uitzien.
Nou blijf het maximum maar uit je leven halen en ook uit je vogels maar wel met beleid dan.

vogelfreak
04-05-2007, 20:09
wat voor kleur heet dat bij de zebravinken ze zien er ook super mooi uit
;)

toine84
05-05-2007, 21:04
Ik heb ook Zebravinken samen gehad met Diamantduifjes, dit ging gewoon prima.
De duifjes kregen van mij plastic broedmandjes met daar in zo'n kokosnestje. Hier deden ze bijna geen nestmateriaal meer bij. Ging echt goed!

Vogeltje24
01-11-2010, 20:45
kun je de Diamantduifejs of de zebravinken niet effe apart zetten:confused: ?
je hoeft nog niet eens zo'n dure kooi kopen! bij een 2e hanszaak kun je meestal een goedkope kooi kopen!:D

senne
10-05-2011, 18:15
mijn zebras zitten apart van mijn kanaries en iemand die ik ken heeft ook zebras en kanaries bij haar zitten ze samen en ze gooien haar kanarie eieren uit het nest het beste is apart zetten en dan zul je jongen hebben

Troetelduifje
16-05-2011, 19:31
Zebra's blijven hun nesten met materiaal vullen, tot de nok toe. Dus dan pikken ze uit het nest van de diamantduifjes nog net dat laatste strootje dat er ligt.

Mijn doffer pikt dan keihard in op de zebra's, dus ik heb dat probleem niet, maar voortdurend toevoer van nestmateriaal zou het probleem kunnen verhelpen.

Aan de andere kant had een vriend van ons hierdoor op den duur wel een nest van bijna 70 cm hoog!! :eek: