Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Man maakt een nieuw nest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Man maakt een nieuw nest

    1 van mijn koppels goudvinken zitten sinds 7 dagen op eieren, nu is de man bezig een nieuw nest te maken. voorzover ik kan zien valt hij het popje niet lastig.
    Kan dit kwaad?
    Moet ik deze man apart zetten?

    Groeten Steef

  • #2
    Antwoord

    Goedendag,
    Inmiddels 4 jongen geboren, maar na een dag al aangepikt en uit het nest gegooid.
    Bedankt voor jullie hulp.

    Opmerking


    • #3
      Goedendag Winterkoning,

      Ja, ik laat inderdaad mijn teleurstelling doorklinken in de mail, sorry.
      Maar mijn verwachtingen waren dan ook hoog, afgelopen jaar een nieuw hok gebouwd speciaal voor de goudvinken, met hokken van 80 cmx2,5mtrx2mtr
      De resultaten zijn tot op heden bedroevend, nu na die onweersbui van gisteren zijn alle poppen van de nesten af.
      Oftewel ik kan weer helemaal opnieuw beginnen.
      Dit is mijn 2e jaar met goudvinken, en dacht het nu goed aan te pakken, ik heb mij de afgelopen winter flink ingelezen, en dacht goed voorbereid te zijn.
      Toch kom ik in de praktijk inderdaad steeds weer voor andere vragen te staan, en dan kan zo,n forum ideaal zijn.
      Bedank voor je adviezen, we geven het niet zomaar op.
      Je zegt dat mijn man waarschijnlijk te driftig is, wat doe ik dan verkeerd met voeren, wat geef ik dan teveel en wat te weinig?

      Groeten Steef

      Opmerking


      • #4
        mooi en goed verwoordt winterkoning, ik zelf kweek al meer dan 10 jaar goudvinken en ieder jaar is het weer anders, ook dit jaar, bijna alle koppels doen het voorbeeldig (met man erbij), alleen een bruinpastelpop die het vorig jaar voorbeeldig deed, wil het maar niet lukken, 1 ei in het nest de andere van de stok laten vallen,nest afbreken, niet,broeden enz.

        voor dit probleem heb ik nog geen oplossing, wel geprobeerd bv meer nestkasten ophangen, minder kasten opgehangen ,andere plaatsen gehangen, minder eiwitrijk eivoer en we zoeken verder naar de oplossing.

        zo zie je maar het gaat ook bij "ervaren kweekers" soms mis al willen de meeste hier niet voor uitkomen. sommigen zeggen, goudvinken worden gekweekt als kanaries, maar ik denk dat dit kwekers zijn die het hebben van horen en zeggen en zelf er niet mee kweken dan zouden ze wel iets anders zeggen.

        het is wel zo, hoe meer ervaring je opdoet en hoe meer je met eigen kweek(die je zelf gekweekt hebt) gaat kweken, het allemaal wat gemakkelijker gaat omdat je je vogels dan kent.

        we leren allemaal van onze fouten, kant en klare antwoorden zijn er bijna nooit. wel antwoorden die je,misschien op het goede spoor kunnen zetten of juist niet, iedere vogel is anders net als de mens (gelukkig)

        succes met de kweek,
        rudy
        www.fretteren.eu

        Opmerking


        • #5
          Hallo,

          en dacht het nu goed aan te pakken, ik heb mij de afgelopen winter flink ingelezen, en dacht goed voorbereid te zijn.
          The proof of the pudding is in the eating

          Opmerking


          • #6
            Nou ik ga de boel drastisch veranderen, in de eerste plaat heb ik nu in al mij hokken een klein hokje apart gemaakt zodat ik nu de man apart kan zetten, want zo,n TT kooitje vond en vindt ik maar niks.
            Tevens heb ik van een goudvinkkweker, waar ik vogels van heb, het recept voor eivoer gekregen. Tot nu toe gebruikte ik eivoer uit de dierenspeciaalzaak.
            Meelwormen geef ik helemaal niet, wel buffalo,s en pinkies, (bevroren) ook die heb ik nu van de kweker, ik gaf tot nu toe levende buffalo,s
            Dan even over de hoeveelheden, ik geef waarschijnlijk veel teveel van alles.
            Is er een leidraad van hoeveel een goudvink eet per dag?
            Ik voer 2 keer per dag s'morgens rond 8 uur en s'middags rond 4 uur.
            Ik heb in ieder hok 2 kapelletjes hangen, die versierd zijn met kunstklimop.
            ik geef ze glasvezel en katoen, hoewel ze dat laatste laten liggen.
            De nesten hangen op 180 cm van de grond, 1 links vooraan en een op 130cm vanaf de voorkant rechts.
            Zo weten jullie een beetje hoe ik bezig ben, op en aanmerkingen zijn meer dan welkom.
            Ik ben blij met jullie commentaar, en hoop dit jaar toch nog jonge goudvinken op stok te krijgen, om zoals naruch het zegt, eigen vogels te krijgen.

            Groeten Steef

            Opmerking


            • #7
              glasvezel als nestmateriaal ??? Zou ik maar heel gauw mee stoppen.
              Katoen trouwens ook want katoen neemt veel vocht op en als het nat wordt is de hele structuur uit het nest, badje, regenbui.

              wel goed zijn uitgeplozen stukjes sisal touw van een cm of 5 lang en cocosvezel.
              Daarnaast kun je ook mos of paardehaar verstrekken, en beter ook geen sharpie (=katoen)
              kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

              Opmerking


              • #8
                Ik bedoelde kokos of is het cocos vezel natuurlijk.
                Inmiddels weer broedende koppels, en weer nestbouwende koppels, daar mankeert het dus niet aan.
                Ik hoop echt dat het aan de voeding lag,
                Ik maak nu eivoer met deze ingredienten:
                eieren, beschuitmeel, orlux, spirulina,cometaves, megabactin, probiotics
                Klinkt dat jullie goed in de oren?

                Groeten Steef

                Opmerking


                • #9
                  Het grote aantal jongen wat men van horen zeggen denkt te krijgen bij goudvinken en grote putters is lang niet voor iedereen weggelegd er zullen altijd wel mensen zijn die er veel kweken maar ik denk dat je blij moet zijn als je per koppel een paar jongen overhoud.Als de vogels inderdaad zo makkelijk zouden kweken denk ik wel dat er een ander prijskaartje aan zou hangen en waren ze niet duurder dan een kanarie. groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    Inmiddels, alweer een aantal weken verder.
                    En ik heb op dit moment 1 jonge goudvink van 12 dagen oud, en 4 jongen van 3 dagen oud.
                    Dan mijn vraag, Misschien kan iemand deze beantwoorden.
                    Is het belangrijk hoeveel keer per dag je de vogels voedert als ze met jongen zitten?

                    Groeten Steef

                    Opmerking


                    • #11
                      het beste is enkele malen per dag voeding aan te bieden, maar niet iedereen kan dit (bv.werk), het beste is s'morgens voor dat je gaat werken voeren en bij terug komst ook en dan kun je ook nog een uur of 2 voor het donker wordt nog iets geven. dan komen de jongen heus wel op stok.
                      www.fretteren.eu

                      Opmerking

                      Working...
                      X