PDA

Bekijk Volledige Versie : kapoetsensijsjes

Ton Koek
30-04-2007, 14:22
Een mooi koppel kapoetsensijsjes in volle vlucht. Gewoon omdat het leuk is. :)

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/kapoetsensijs.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/kapoetsensijs2.jpg

vogelmantiel
30-04-2007, 15:35
dat is zeker een mooi koppeltje
kweekt u deze vogels:confused:

mvg mike

Henk3
30-04-2007, 15:36
Beste Ton,

Je hebt ze weer mooi beschoten en ook nog raak ook.

Zonder gekheid, heel erg mooi gedaan. Ik heb er nog ergens één van een wegvliegende binsenastrilde maar die kan ook nog wel eens op een dia staan.

Ga zo door.:)

bernadette
30-04-2007, 18:07
Bijzonder mooie foto's. Hoe doe je dat?

Ton Koek
30-04-2007, 18:40
Dank dank.
Ik heb een digitale camera, die heeft een beetje vertraging bij het klikken.
Ik klik gewoon tien keer en vaak zijn er 3 of 4 foto's naar wens, de rest doe ik weg.
Dit was dus gewoon een toevalstreffer.

Birdfarm
01-05-2007, 09:33
Toevaltreffers bedoel je zeker.
In elk geval sublieme foto's, prachtig.

Greetzzz

vogelfreak
01-05-2007, 14:38
ook mooie vogeltjes zijn het suc6 ermee
mvg(vogelfreak)

toine84
05-05-2007, 20:57
Hoi Ton,

Kweek je ook met de Kapoetsensijs? Ik vind ze zeer mooi! Deze vogel is vooral gebruikt als kruisingsmateriaal met Kanaries, maar deze sijs verdient als soort zelf ook wel wat meer waardering! Hopelijk blijft deze soort nog even in onze volieres! Zoiets mooi's wil je toch niet verliezen..

Succes met de vogels!

Ton Koek
06-05-2007, 01:31
Dank je.
Ik hoop ermee te kweken, ik heb ze nog niet zo lang.
Het popje zit er nu ongeveer een maand bij, ze mogen elkaar in elk geval wel. Ik ga ze zeker niet gebruiken voor kruisingen.

groentje
16-08-2007, 17:04
Ik heb nu 2 koppeltjes,de ene heeft al gebroed maar man zat in rui,later opnieuw maar dan was er veel rumoer ernaast en heeft ze nest in de steek gelaten,nu denk ik dat ik het mannetje eens zal vervangen door ander die nu goed in vorm zit.Is dat verstandig? groetjes Brigitte

groentje
27-08-2007, 10:22
Ik zie dat dit niet niet wordt bekeken!:help Ik zit namelijk met een tja groot en dringend probleem.Dus please kijk en reageer :huh .Mijn kapoetsen koppel,die de eerste keer haar nestje maakt,mag dat blijkbaar niet doen van het mannetje.Die is boos en vliegt steeds achter haar aan om alles weer kapot te maken.Moet zij zo een nest maken en jongen hebben (als hij dat werk al zal willen doen om haar te bevliegen)Weet er daar iemand raad mee? please tis dringend:confused: alvast bedankt Brigitte

groentje
27-08-2007, 16:03
Ik denk dat ik geen tijd meer heb om die man uit te vangen.Want ik verwacht rap eitjes.:( waarom doet hij dat toch? brigitte

girlits
27-08-2007, 17:05
Je kunt ook de man uitvangen en alleen s,middags een uurtje bij de pop laten dit is voor de bevruchting lang genoeg als je dan voor die tijd het nestje eruit haalt kan hij niks kapot maken na het uitvangen van de man het nest terug hangen.Na het eerste ei hoeft de man niet meer terug.Om de man apart te zetten heb ik altijd babykooitjes gebruikt die je zo aan het voorfront kunt hangen.Moet wel zeggen dat dit bijna nooit voorkwam.Wat het opjagen betrefd dit doen de meeste vogels en ziet er vaak erger uit dan het is.Ik heb ze altijd gekweekt in kooien van 80 breed en 50 hoog en diep.Als ze jongen hebben na een dag of 4 de temperatuur verhogen omdat ze dan meestal s,nachts niet meer op het nest zitten en vooral met kleine nesten omdat de jongen dan zoveel afkoelen dat ze niet meer de kracht hebben om te sperren.Ze werden bij mij hoofdzakelijk gevoerd met raap/negerzaad wat een uur of zes geweekt was en elke dag een handvol vogelmier liefst met veel zaadknoppen als alternatief is als ze het kennen brocollie een goede tweede. succes eddie

groentje
27-08-2007, 21:11
Bedankt. euh eigenlijk nog een vraag.Tja ik ben een beginner met die sijzen he. Tis namelijk zo,ik heb nu 3 koppels kapoetsen,2 zwartkoppen en ik wil nog een koppel goudvinken.Ik weet,een heel verschil: Ik mag er in september om.ik had alle vogeltjes willen laten broedrijp maken vanaf januari.Al samen.Maar mijn hok is zonnig,mijn kapoetsen kweken,het licht kan ik niet minderen,hoe moet ik dat aanpakken met die goudvinken? Ik wil wel nog zeggen dat het zwartkopsijsje(mannetje) zijn jongkje van 3 weken alleen opkweekt.En dan zeggen vrouwen nog dat er geen goede vaders zijn he:p Grapje hoor.Nee,maar hoe los ik dat op met mijn goudvinken?:hmmmm Wie weet raad?

girlits
28-08-2007, 21:04
Uit je verhaal maak ik op dat je met zwartkoppen de zwartkopsijs bedoelt en niet de sylvia .De beide sijzensoorten waar je dan over spreekt komen beide van oorsprong uit zuid amerika dus ze hebben genoeg aan 12/13 uur licht meer hebben ze daar ook niet daar worden ze meer broedrijp van regentijd en voedselaanbod.Bij mij was het altijd broeden in het voorjaar en dan 1 of twee nesten de hele zomer deden ze niks en rond deze tijd deden ze het meestal nog een keer ik heb nooit verlichting gebruikt maar gewoon met het seizoen mee. De nestkastjes hingen altijd in de kooi maar de periode,s dat ze het deden was altijd als er ong.12/13 uur daglicht was .Volgens mij kun je dus rustig goudvinken kweken in dezelfde ruimte als je niet verlicht.Je hebt dan alleen een heel lang broedseizoen door de verschillende soorten vogels.Ik kan nooit wachten tot het broedseizoen begint maar zoals nu ben ik toch blij dat het afgelopen is. groeten eddie

Ton Koek
29-08-2007, 00:28
Als inderdaad de zwartkopsijs bedoeld wordt:

Gedurende vele jaren zijn de Magellaansijs en Zwartkopsijs gevraagd op de tentoonstellingen van de NBvV. De beide soorten werden apart gekeurd. Ook op de bondshow in Apeldoorn was dat het geval. De leden van de Werkgroep Amerikaanse Sijzen die onze informatiestand bemanden werden op de Bondshow herhaaldelijk gevraagd wat nu het verschil was tussen een Magellaansijs en de Zwartkopsijs.
Op een ledenvergadering van de werkgroep hebben we dit punt besproken omdat het om één en dezelfde vogel gaat, wij hebben toen gekozen voor de naam Magellaansijs. Er is over deze zaak destijds uitvoerige correspondentie gevoerd met de Keurmeester Vereniging Tropen en Parkieten van de NBvV en de NBvV. Op 13 april 2006 hebben wij een brief van de NBvV ontvangen dat per 2007 de naam Zwartkopsijs uit het vraagprogramma zal worden verwijderd.
Er zal op de tentoonstellingen dus alleen de Magellaansijs gevraagd worden.

bron: www.werkgroepamerikaansesijzen.com

Helaas is dat laatste nog niet helemaal gelukt.
Via het nieuwe zoekprogramma gevonden:
Zwartkopsijs wildkleur man 334.421 Zwartkopsijs wildkleur pop 334.422
Magellaansijs wildkleur man 334.361 Magellaansijs wildkleur pop 334.362

jan de nijs
29-08-2007, 03:01
Nou Ton
Helaas,gelukkig zou ik zeggen,het net het verschil tussen een pastoor en een dominee ,ze lijken op elkaar en zijn toch anders,
zie mijn eerdere mail hierover bij zwartkopsijs magalaansijs

groentje
29-08-2007, 11:34
haha,:p ja tis wat over die zwartkopjes en zwartkopsijsjes he.Ik bedoel er eigenlijk gewoon Magelaansijzen mee.Tja en als het jong oud genoeg is steek ik het in een babykooitje.:rolleyes:

Ton Koek
29-08-2007, 12:33
Ik heb van deze sijzen niet zoveel verstand, maar er staat toch heel duidelijk: omdat het om één en dezelfde vogel gaat.

Als die mensen in overleg met de kmv het erover eens zijn, waarom zullen we hier dan blijven roepen dat er wel verschillen zijn?

Voortaan is het één soort, ik kan het ook niet helpen. :-)

jan de nijs
29-08-2007, 14:19
Winterkoning
dat weet je toch wel bij de ZWARTBORST is er geen geslachtsverschil waarneembaar, bij magalaan en zwartkop wel, de zwartborst heeft zoals de naam al aan geeft een zwartborst veel groter dan bij de magalaan en de zwartborst heeft een duidelijke langere spitse snavel en er zullen nog wel wat verschillen zijn ,maar dan moet ik een boek gaan pakken

groentje
29-08-2007, 16:27
:rolleyes: tja jullie doen mij nu ook twijfelen.Volgens internet en boeken heb ik een zwartkopsijs.Daar vind je veel over.Maar hij is ook een magelaansijs kwa zicht en daar vind je niet veel over.:hmmmm

groentje
29-08-2007, 16:29
De foto naast mijn naam is mijn zwartkopsijsje offe.... moet ik zeggen mijn magelaansijsje:D

jan de nijs
29-08-2007, 16:49
Nee groentje, dit is duidelijk voor mij een zwartkopsijs,strak masker vloeit niet uit in borst en een geelachtige nekband, laat nu de bezitters van magalaansijzen maar eens op hun hok kijken ,zuivere hebben deze geelachtige nekband niet, hier loopt de rugkleur door tot aan het zwart van de kop en bij tussenvormen zien we minder geel,meer een vage nekband,maar schiet mij niet dood ,dit kan ook een ondersoort zijn,maar ik betwijfel dit wel.
ik ga de KMV TP mailen om hun standpunt uit te leggen

gr Jan

groentje
29-08-2007, 17:01
pfff,amaai en ik die dacht dat het mijn eerste koppel een magelaan was.:eek: Laat ze aub dat misterie eens oplossen tussen magelaan en zwartkop

girlits
29-08-2007, 17:09
Wat het kweken met de kapoetsensijs betreft die had ik in mijn nachthok in de broedkooien wel onverwarmd alleen bij kleine jongen een iets hogere temperatuur dit nachthok heeft voldoende lichtinval en direct zonlicht van buitenaf.De zwartkopsijzen had ik buiten.Wat de verschillende soorten zwartkopsijs ;) betreft deze worden volgens mij niet op de naam gekeurd en ook niet als standaardvogel maar als conditievogel net als de wildzang<e.c> als de vogel er goed uitziet en zich goed gedraagd op het juiste moment kun je vast wel prijzen winnen.Als je echt op soort/ondersoort wilt laten keuren/kweken denk ik dat je naar de speciaalclub moet gaan en niet op de landelijke tt van de nb of ab.Ik denk ook dat als je alle ondersoorten bij elkaar in een hok gooit dat jij ze ook niet alle uit elkaar kunt houden.Als je dat wilt zul je naar een museum moeten en de balgjes naast elkaar moeten leggen met de tabellen van snavel/staartlengte enz.erbij dan kun je toch niet van een bond verwachten dat die dat wel doet. groeten eddie

groentje
09-09-2007, 23:29
hier heb ik weer wat raad nodig:huh Naast mijn sijzen heb ik ook kanaries en glosters in een grote voliere.Maar wat me het laatste jaar opvalt is dat die vogels dikwijls met een oog zit die dicht geplakt is ,zelfs al tegen gekomen van 2 ogen.Dan doe ik er wat terra-cortril in ,heb betert wel maar die ogen is een echte plaag dit jaar.Het slechtste is dat ik nu heb gezien dat er nu al een zwartkopsijs pop ook al met 1 oog dicht zit.Ik word nu wel echt ongerust.Zit of kan er een ziekte in mijn vogels zitten?Hoe noemt dat dan een oogaandoening bij vogels?Is het erg?Is het een microbe?Gaan ze dood?Ik zou dat mysterie met die dichte ogen(dichtgeplakt) nu wel willen weten.Het kan geen pik zijn van een andere vogel want dat sijsje zit alleen.Is het besmettelijk?Als ik er iets aan kan doen wat moet ik dan geven.Ik woon wel in Belgie,dus zijn het andere medicijnen misschien.Alvast héééél erg bedankt voor de informatie die ik van jullie zou ontvangen.Groeten Brigitte

aussie
10-09-2007, 17:40
Hallo Brigitte,

Wat een narigheid ! het heeft er alle schijn van dat het besmettelijk is aangezien vele vogels klachten hebben.
Kan het geen tocht zijn ??
Het beste kun je deze oproep in een nieuw onderwerp starten(denk ik) omdat het nu niet echt opvalt.
Er zijn hier genoeg vogelkenners die dit probleem misschien herkennen.

Succes in iedergeval.

Groetjes AUssie.

wessellouw
10-09-2007, 18:18
Hallo Brigitte:

Neem me niet kwalijk, maar als iemand al zolang sukkelt met ziekteverschijnselen, wordt het dan geen hoog tijd een goede vogel dierenarts te bezoeken?

Ik weet al te goed dat een visite vaak meer kost dan één vogeltje, maar wat als het besmettelijk is en alle vogels weten ervan?

Vang een paar vogels uit en ga z.s.m. naar een goede dierenarts.

Groeten,
Wessel van der Veen.

groentje
11-09-2007, 10:49
Aussi je zegt een nieuw onderwerp te starten maar hoe doe je dat?:confused: Wat die ogen betreft moet ik wel zeggen dat ze levendig blijven,ze zien er zeker niet ziek uit.Ze fluiten,eten,baden,vliegen dat het een lieve lust is.ik heb gehoord van een liefhebber die ik ken dat het wel eens muggebeten zou kunnen zijn!tja en je vind niets in de lectuur he!maar ze zitten zeker niet in de tocht.Als het te koud is of te veel wind is doe ik doorzichtige plexiplaten aan mijn hok.Zelfs in de winter is het er een gezellige temperatuur.Er kan ook geen vochtigheid in mijn hok en alles is elke week netjes gekuist.Dus ik begrijp het allemaal niet zo.Zelfs een zwartkopsijsje had verleden week een oog dicht en de dag erna was het of er niets was gebeurt.Het oog was weer normaal.En zij zitten met verwarming (s'nachts) en toch is ook dat beestje zeer levendig.Mag ik ook eens vragen hoe oud een kapoetsensijs moet zijn om broedrijp te zijn?Omdat ik een koppeltje heb gekocht,het waren vroege jongen.Door omstandigheden heb ik ze moeten samen steken en nu heeft ze eieren en broed ze!Is ze niet te jong?Gaat ze dat opkweken?In elk geval bedankt voor de raad.En voor die ogen als het niet stopt zal ik inderdaad eens een dierenarts opzoeken.Maar ik wil jullie raad eerst.ze zijn blijkbaar niet ziek en geen sterfte.Wil je ook eens zeggen hoe ik een nieuw onderwerp moet opstarten!Alvast bedankt.;)

Henk3
11-09-2007, 11:28
Aussi je zegt een nieuw onderwerp te starten maar hoe doe je dat?
Ik ben Aussi niet maar ik kan het ook wel ff uitleggen denk ik.

Ga naar forumnavigatie, klik op de soort waar je de vraag over wil stellen en klik op nieuw boven aan de pagina.

http://www.muggeninfo.nl/demug.php
http://www.gelderlander.nl/gezondheid/article1766714.ece
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=openmailart&art_id=1180

RobK
11-09-2007, 11:40
Problemen aan ogen worden regelmatig veroorzaakt door de zitstokken. Vuile, te ruwe en te dikke of juist te dunne zitstokken kunnen voor narigheid zorgen. Vogels scherpen en maken hun snavel schoon aan de zitstok. Ongerechtigheden aan de stok komen zo ook in aanraking met de ogen.Mijn sijsjes zitten op 12 millimeter ronde houten zitstokken. Niet teveel vogels in één ruimte en iedere week even de stokken onder de hete kraan schoonmaken.

Groet,

Rob.

groentje
11-09-2007, 14:13
Dit probleem kan ook bijna niet,want mijn sijzen zitten op plastieken stokjes:confused:

RobK
11-09-2007, 16:54
Allo, allo,

Dat is een van de redenen waarom ik duidelijk 12 millimeter ronde houten zitstokken gebruik. Plastic stokken gaan vanaf de leverancier linea recta naar het gemeentelijk vuildepot.

Groet,

Rob.

wessellouw
11-09-2007, 17:27
Hallo Rob:

Waarom die aversie tegen plastic stokken?
Ik gebruik ze al jaren tot volle tevredenheid, maar ik was ze eerst en ontsmet ze dan elke week. (Een dubbel stel per kooi, dus de vuile eruit en de schone erin.)

Ontsmetten gaat gemakkelijk bij plastic maar is vrijwel onmogelijk bij hout.
Plastic is niet poreus, hout wel.

Zeer benieuwd :).

groeten,
Wessel van der Veen.

groentje
11-09-2007, 17:27
:confused: Ik heb morgen een afspraak met de dierenarts,want mijn zwartkop sijs zijn oog is weer dicht.Zie mijn nieuw onderwerp,van oogproblemen.ik hou jullie op de hoogte.bedankt.:rolleyes:

groentje
04-10-2007, 16:49
Tis lang geleden dat er hier nog iemand naar gekeken heeft,hopelijk wordt gekeken naar de nieuwe berichten.Ik heb namelijk een koppeltje kapoetsen,zeer gezond en ze hebben nu een nestje van 4 jongen.Die zijn nu 12 dagen.De ouders kijken goed naar hun jongen maar toen ik vandaag eens keek(ik doet dit niet nu niet meer elke dag)lagen er 2 jongen DOOD in het nest.Er zat er zlfs eentje bij met een volle krop,en koud hebben ze ook niet want tis er steeds 23 graden.HOE IS DAT MOGELIJK?????????:confused: Is dat normaal misschien bij zo'n sijzen?Maar nee,larie,en ziek zijn ze niet want ik ben verleden week naar dierenarts geweest en ze hadden niets.Wat betekend dat?

Henk3
04-10-2007, 19:23
van hier uit, heb je gecontroleerd op bloedluis?

groentje
04-10-2007, 23:15
nee,zeker geen bloedluis.De binnenkant van hun bekjes zijn mooi rood,en ik heb het gecontroleerd met wit papier onderaan het nest,elders kunnen ze niet zitten,want het zijn metalen broedkooien.:huh

groentje
07-10-2007, 22:42
Van de 4 kapoetsen jongen die ik had,leeft er nog 1.Ik duim dat hij mag blijven leven.Maar zoals winterkoning zei, tis gewoon pech.Van dat ene met een volle krop ben ik niet zeker,maar andere 2 (laatste zat normaal al goed in pluimen en ging gauw uitvliegen) deze kregen gewoon geen eten.En we kunnen niet weten wat er in zo'n kopje van een sijsje omgaat.wat ik wel weet is dat het zeer jonge ouders zijn(1 jaar) nog nooit een nest jongen gehad.ik vergeef hen deze keer:p .Ik heb nu nog een koppel die aan het broeden is,en als deze eieren slecht zijn,laat ik hen in rust gaan,om dan volgend jaar allemaal samen solidair te starten.Dat is zo,je eerste jaar(juli) Je koopt nu een koppel dan een koppel.De ene klaar,de andere niet.Vervelend.Ze moeten allemaal in rust gaan en alemaal er weer samen tegenaan.Denk dat dat het beste zal zijn.