Mededeling

Collapse
No announcement yet.

krachtvoer ze willen het niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • krachtvoer ze willen het niet

    hoi ik heb een koppel goudvinken en de eerste ronde was geen sucses de man had zijn werk niet gedaan maar dat zal nu wel beter gaan want ze zijn weer ouder en het is ook warmer s'nachts maar hoe krijg ik de vogels krachtvoer aan het eten ze bekijken het gewoon niet als ik er kiemzaad en mariandistelzaad bijdoe halen ze het zaad een beetje uit maar ze eten toch liever het gewone zaad mijn krachtvoer maar ik met verse eieren beschuit cede wildzang als ze het krijgen dan doe ik er kiemzaad bij en mariandistelzaad wat moet ik doen want zonder krachtvoer krijgen ze de jongen niet groot vrees ik ze moeten het eerste ei nog leggen dus ik heb nog tijd geef me goede raad aub

  • #2
    Tofu proberen??

    He goudvink je zou eens een keer een stukje TOFU door het eivoer kunnen mengen is bij de meeste supermarkten te krijgen,meestal bij de groentenmixen en kant en klare maaltijden succes ermee.

    Opmerking


    • #3
      vertel eens wat voor soort eivoer je voert en hoe je het klaarmaakt?
      Ik bedoel droog, zo uit het pak in de bak, of doe je er nog iets mee, opleuken van het eivoer bedoel ik.
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        toffe antwoorden hoor , mijn eivoer maak ik zo:ik laat 4eieren met een scheutje melk 3min opwarmen in de magnetron op 600w ik doe er 4schepjes cede eivoer handopvoer bij ook 4schepjes cede eivoer voor europese en nog een schepje mariandistelzaad de schalen worden gemixt deze zijn meegeweest in de manetron en tenslotte 4 beschuiten dit alles goed mixen als ik ze het geef doe ik er de kiemzaad bij ik heb wel noggeen pinkies of buffolowormen gegeven. ik heb dat koppel al van november het is een jongkoppel en ze krijgen toch het zelfde recept als bij de vorigeeigenaar ik heb ze het al proberen te geven vanaf januari het zijn gewoon stijfkoppen de groetjes en bedankt voor de reacties ik wacht weer op nieuwe hoor

        Opmerking


        • #5
          Nu weet ik wel dat iedereen zijn eivoer anders klaarmaakt, maar ik zou persoonlijk nooit melk in vogelvoeding gebruiken.
          Of dat voor vogels ook geldt weet ik niet maar in melk zit lactose en dat werkt bij veel dieren laxerend (dunne mest, diarree) daarnaast wordt melk erg snel zuur als het op kamertemperatuur wordt bewaard.
          Vroeger deden ze niet anders toen gaven ze geen eivoer maar witbrood geweekt in melk als "eivoer", maar dat is erg ouderwets en volgens mij is dat de goden verzoeken.

          In het algemeen is het zo dat elke vogel wel eivoer wil eten mits hetgeen aangeboden smakelijk is, goed ruikt en niet te nat of te droog.
          Je moet eivoer bij voorkeur licht vochtig (rul) aanbieden
          Sommige vogels gaan na het eivoer eten naar de waterbak om te drinken, andere soorten doen dat niet, ik ben zelf geen EC kweker dus dat weet ik niet bij goudvinken, maar als je je eivoer rul aanbiedt is dat beter dan dat je vogels veel te droog eivoer aan de jongen gaan voeren, dan drogen de jonge uit.
          Als je nu eens wat anders probeert en dan zal ik je een simpele tip geven die over het algemeen wel werkt.


          Neem een voerbakje zoals op de afbeelding staat en vul die met droge cede (of een ander merk droog eivoer, orlux, sluis e.d.) iets meer dan 1 afgestreken bakje, dus zeg maar met een kleine kop er op. doe die in een blender of mixer met 1 hardgekookt kippe-ei dat minimaal 10 min heeft gekookt.
          Mix het goed door totdat een rulle massa ontstaat zonder klonten.

          Voeg daarna het kiemzaad toe en evt die mariendistel, klaar om te voeren.
          Heb je daar teveel aan per dag dan kun je het invriezen, maar dan wel zonder het kiemzaad, kiemzaad kun je beter niet invriezen, beter is het om dagelijks vers kiemzaad te maken.

          Over het algemeen is het zo dat als vogels geen eivoer eten (nakweekvogels heb ik het dan over, bij wildvang vogels liggen de zaken vaak wat anders) dan vinden ze het niet lekker of is het te droog of te nat, zuur eivoer (zure melk) wordt ook niet gegeten, kortom, probeer even wat anders.
          Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Aves eivoer, maar dat wil niet zeggen dat ander eivoer niet goed is of niet werkt.
          Je kunt er van allerlei varianten op bedenken, er zijn kwekers die gewelde couscous toevoegen, roosvicee, etc etc, maar voor alles geldt: met mate en zorg dat het niet te nat of te droog is.
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

          Opmerking


          • #6
            Hans 1 vraagje waarom eivoer met het ei in de blender doen? blender is toch een versnipperraar? en dat maakt alles fijn en mengt het ook toch? of zeg ik nu iets verkeerd?

            wil je nie zwart maken hoor maar bij het eivoer dat ik gebruik zitten ook paar soorten zaad in en als je die fijn maakt komen de pellen ook in je mengelmoesje dat lijkt me niet echt de bedoeling?
            wij zelf prakte een ei met de hand komt overeen met de blender maar dan het eivoer met de hand erdoor heen mengen. maar misschien zoals ik al zei heb ik het mis zou graag uw reactie hierop willen zien.

            voor de rest lijkt het me allemaal logisch wat je zegt.
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              zijn het niet????

              Hallo Goudvink na het lezen van je bereidingswijze van het eivoer vraag ik me af of je misschien te veel ei gebruikt.Zelf gebruik ik 1 hard gekookt ei op 16 schep eivoer(maatbekertje babyvoeding+-4gram).Kiemzaad voer ik appart niet door het eivoer gemengd.

              Opmerking


              • #8
                Ben86, ik gebruik al jaaaaren een soort hakmolentje van Moulinex, dat is zo'n hak apparaatje zeg maar met een twee-armig "mes" onderin en die hakt en mengt inderdaad

                In sommige soorten droog eivoer zit om knoeitechnische redenen een klein beetje negerzaad en hennep en in sommige soorten ook een klein beetje gebroken gepelde haver.
                Gebroken gepelde haver zit geen kaf meer om anders had het ook geen "gepeld" geheten.
                Hennep zaad kunnen veel vogels (met name kleinere tropen) niet kapot krijgen wegens te groot en te hard, dat doet de blender dus voor hen en negerzaad blijft opvallend vaak gewoon als heel zaadje in het eivoer zichtbaar.

                Ik denk dat je dit hetzelfde moet zien als wanneer je zelf een bord soep eet en je vindt er een haar in of een nagel of een botje, die eet je dan ook niet op.... Zal bij vogels niet anders zijn, ik maak mijn eivoer al tientallen jaren met een moulinex heb nog nooit enig probleem gehad met een zaadkafje.
                kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Toch bestaat de mogelijkheid dat de vogels het eivoer zonder probleem opnemen op het moment dat de jongen er zijn. De tijd zal het leren.

                  Greetzzz

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door de goudvink
                    hoi ik heb een koppel goudvinken en de eerste ronde was geen sucses de man had zijn werk niet gedaan maar dat zal nu wel beter gaan want ze zijn weer ouder en het is ook warmer s'nachts maar hoe krijg ik de vogels krachtvoer aan het eten ze bekijken het gewoon niet als ik er kiemzaad en mariandistelzaad bijdoe halen ze het zaad een beetje uit maar ze eten toch liever het gewone zaad mijn krachtvoer maar ik met verse eieren beschuit cede wildzang als ze het krijgen dan doe ik er kiemzaad bij en mariandistelzaad wat moet ik doen want zonder krachtvoer krijgen ze de jongen niet groot vrees ik ze moeten het eerste ei nog leggen dus ik heb nog tijd geef me goede raad aub
                    Droog kracht voer uit de winkel geven zonder allerlij toevoegingen en s'morgens het zaad weg halen en alleen het eivoer met maten geven tot de middag en dan pas zaad en eventueel leven voer op aparte bakjes er bij geven dan leren ze het eten want s'morgens is er niets anders dus ze moeten wel!
                    Maar voer alles met maten want wij vogel vrienden geven meestal veel en veel te veel voer.
                    Maar het eivoer mag maar een derde zijn van het dagelijkse rantsoen aan zaad en eerst een week zo proberen en niet op dan nog langer wachten met ander voer geven da zul je zien dat ze het eten ,maar vooral voer met maten!!

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking

                      Working...
                      X