PDA

Bekijk Volledige Versie : Weideplankton

Kernbijter
26-04-2007, 21:53
:help Kan iemand mij een manier vertellen hoe de weideplankton aan de vogels te voeren.
Ik bedoel als je de weideplankton hebt gevangen in een schepnet hoe krijg je het dan gedoseerd bij de vogels in de voliere.

tropic
26-04-2007, 22:16
Je doet schud je netje met weideplankton in een glazen bokaal met deksel, waarin je vooraf een gaatje gemaakt hebt, waardoor een stokje past dat vanop de bodem van je bokaal tot enkele cm. boven je deksel uitsteekt.
De insekten zullen nu via het stokje de bokaal verlaten, en al snel zulllen je vogels zitten wachten tot er een insekt buitenkomt.
Hoe groter het gaatje , hoe meer en hoe sneller de insekten eruit komen uiteraard.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is, en wens je nog een goede vangst toe:p

Henk3
26-04-2007, 22:34
Wat is weideplankton, nog nooit van gehoord namelijk.

Ton Koek
26-04-2007, 23:55
Weideplankton is de vangst insekten die verzameld kunnen worden door met een schepnet door hoog gras te zwiepen. Voor bepaalde vogels erg nuttig voedsel.

Henk3
27-04-2007, 07:59
Kijk van die benaming had ik niet gehoord wel van die insekten natuurlijk. Maar dan is het nu ook weer duidelijk. En ook voor anderen die het niet weten is het ook misschien in één keer duidelijk. Bedankt Ton.

Henk3
27-04-2007, 12:42
Is er ook nog een risico voor je gezondheid bij het vangen van deze insekten in het hoge gras. Je hoort tegenwoordig zoveel over een nieuwe soort teek, die bij een beet heel wat schade aan een mens kan aanrichten. Die krengetjes zitten n.l. ook in het gras. Dus niet alleen in het bos. Er was laatst een test gedaan met een wit laken. Deze werd even door het hoge gras gesleept en zie daar teken bij de vleet.

Kernbijter
27-04-2007, 20:48
Allemaal heel erg bedankt voor jullie bijdrage. Ik ga het eens proberen.:)

rob 2
28-04-2007, 20:50
Kernbijter,ik heb jaren oude taartstolpen gebruikt,het gevangen spul deed ik in potten van hak tot ik voor een dag genoeg had.In het vogelhok had ik taartstolpen met een gat erin(met een gatenboor gemaakt) waardoor de vogels er makkelijk in konden er waren weinig vogels die daar geen gebruik van maakten.Volgens mij heeft het het voordeel dat de vogels zoveel kunnen pakken als nodig en niet hoeven te wachten tot er insecten uit een kom of zo kruipen vrg Rob.

goudhaantje
05-06-2007, 23:00
zelf doe ik de bud ongeveer 10 minuten in de vriezer.de muggen zijn niet dood maar sloom.de vogels hebben ze dan in een mum van tijd op:hmmmm

termeer
11-12-2007, 19:49
:help Kan iemand mij een manier vertellen hoe de weideplankton aan de vogels te voeren.
Ik bedoel als je de weideplankton hebt gevangen in een schepnet hoe krijg je het dan gedoseerd bij de vogels in de voliere.

in een fles doen en deze zodanig op de kop op een
schoteltje zetten dat er aan de onderkant een minimale opening blijf .inscekten komen dan van zelf op deze opening af en als ze na buiten komen zegt het vogeltje gelijk hap ik heb je', voor weg vliegen krijgen ze geen kans meer als de vogels er even aan gewend zijn want uit eindelijk is een leven isect een tractatie voor onze vogels.

knofje
15-01-2008, 16:31
Henk3,

Wat beterft de teek is er niets nieuws onder de zon. Probleem is alleen dat een teek zich een aantal keer moet vervellen (3x). In eerste instantie parasiteren deze parasieten op kleine knaagdieren welke de ziekte van Lyme kunnen dragen.
Werkt ongeveer hetzelfde als een mug die malaria overbrengt. Bij het foerageren op een nieuwe gastheer kunnen zij deze besmetten met de ziekteverwekker waardoor de mens besmet kan worden door de ziekteverwekker. De besmetting van deze ziekteverwekkers vind interaveneus plaats (via bloedvaten). Via het spijsverteringstelsel lijkt het me sterk daar de maag middels het zoutzuur de meeste organismen dood. Maar zeker weten doe ik het niet.
Wist je trouwens dat de mug die malaria verspreid ook gewoon in nl voorkomt?:huh

Groet Knofje

MaartenF
12-06-2009, 23:17
Toch nog even over het voeren, kan ik als ik een schepnet vol heb, de insecten ook gewoon een beetje dooddrukken en dan in een bakje aanbieden.
Al dat gedoe van in flessen doen werkt bij mij niet echt, de helft is al weggevlogen voordat de fles in de voliere staat en de andere helft vliegt weg voordat de vogels het goed en wel doorhebben.
Ik lees namelijk ook van zo'n lichtval, daarin worden de insecten toch ook eerst geelektroduceert/doodgemaakt?
Kan ik dat met mijn netje insecten ook niet doen?

siskewie
01-07-2009, 20:24
Als je de insecten met netje en al een tijdje in de vriezer legt zijn ze allemaal dood en kun je ze eventueel in een bakje met water aan je vogels voeren.

medaar
02-07-2009, 20:44
Henk3,

Wat beterft de teek is er niets nieuws onder de zon. Probleem is alleen dat een teek zich een aantal keer moet vervellen (3x). In eerste instantie parasiteren deze parasieten op kleine knaagdieren welke de ziekte van Lyme kunnen dragen.
Werkt ongeveer hetzelfde als een mug die malaria overbrengt. Bij het foerageren op een nieuwe gastheer kunnen zij deze besmetten met de ziekteverwekker waardoor de mens besmet kan worden door de ziekteverwekker. De besmetting van deze ziekteverwekkers vind interaveneus plaats (via bloedvaten). Via het spijsverteringstelsel lijkt het me sterk daar de maag middels het zoutzuur de meeste organismen dood. Maar zeker weten doe ik het niet.
Wist je trouwens dat de mug die malaria verspreid ook gewoon in nl voorkomt?:huh

Groet Knofje daarom is de kruisspin ook zeer gevaarlijk. is de waarheid wat je verteld.

zourky
19-07-2009, 14:04
Het verhaal van de teek is waar ik kan er van mee spreken een korte broek en door het gras lopen nooit meer.Ik heb zelfs een pop van een wida in het binnen hok dood gevonden met een teek op haar kop,bij mij is het drie jaar geleden en is het ergste wat in gans mijn leven heb voor gehad google maar eens (tekenbeet)