PDA

Bekijk Volledige Versie : de eerste jonge goudbuikjes zijn geboren

Ton Koek
24-04-2007, 12:06
Subtitel: en geringd. :-)
Gisteren de eerste twee jongen geringd, erg leuk priegelwerk...

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/goudbuikje200701.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/goudbuikje200702.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/goudbuikje200703.jpg

Birdfarm
24-04-2007, 12:33
Leuk resultaat. Klasse, enne mooie foto's.:cool:
Over het algemeen word de ring neutraal gemaakt door middel van leukoplast of fietsventielslang in verband met uitwerpen jongen, ik zie dat bij jou niet, heb jij daar geen last van? :hmmmm
Of komt het omdat de jongen al zover in de veren zitten dat jij daar geen last van hebt. Zelf ring ik op het moment dat de stoppeltjes op de stuit doorkomen.

Greetzzz

Ton Koek
24-04-2007, 13:44
De goudbuikjes hebben nog nooit problemen gehad met de ringen, ook niet toen ze goudkleurig waren.
Dat is ook omdat ze vrij laat geringd kunnen worden denk ik, ze zijn al een dag of 9 oud.

Winterkoninkje; de titel is aangevuld... :p

Ben86
24-04-2007, 17:40
gefeliciteerd Ton erg leuk vooral die foto's

veel succes ermee verder

mvg Ben

koene
24-04-2007, 18:35
Heel mooi dat het jou opnieuw lukt.
Ik ben stikjaloers :p

Henk3
25-04-2007, 08:14
Kan ik van genieten Ton. Mooi resultaat.

petra
25-04-2007, 14:33
hallo ton erg mooi en lief om te zien,ik hoop dat ze groot mogen worden
zodat je er plezier aan zult beleven.
groetjes petra.:)

bernadette
27-04-2007, 19:37
Goh, wat klein. Wat voer je ze?

Ton Koek
27-04-2007, 21:48
Goh, wat klein. Wat voer je ze?
Ik voer ze niets, dat doen pa en ma... :)
Die mogen zelf een menu samenstellen. Ze kunnen kiezen uit: tropisch zaad, graszaden, trosgierst, universeelvoer gemengd met eivoer, buffalowormpjes, meelwormen, wasmotten, af en toe rode muggenlarven, avian-nectar, fruit en groenvoer.

Aan de kropjes te zien krijgen de jongen veel trosgierst de eerste week.

bernadette
29-04-2007, 16:04
:p Duh! :) Ik had niet verwacht dat je het zelf zou doen!

Ga het dinsdag meteen kopen. Mijn goudbuikjes broeden sinds enkele dagen op vier eitjes. Ik had al miereneitjes gegeven maar dat laten ze staan. De roodstaartjes in het andere hok eten het wel. :hmmmm

vogelfreak
30-04-2007, 16:41
gefeliciteerd
dat het je gelukt is mij is het namelijk nog nooit gelukt hellaas
veel plezier ermee

mvg roy(vogelfreak)

bernadette
30-04-2007, 18:28
Wat is je nog nooit gelukt. Dat ze miereneitjes eten of dat ze eieren leggen?

Ik weet natuurlijk wel wat ze behoren te eten maar vorige week vertelde een fokker me nog dat hij zijn afrikaantjes vismeel te eten gaf als ze jongen hebben. Zijn er hier meer mensen die dat doen?

Ton Koek
30-04-2007, 18:38
Van vismeel had ik nog niet eerder gehoord, wel van koolvis door het eivoer. Ik gebruik dat niet, het ruikt nogal en is erg snel bedorven. Als je het heel vaak ververst zal het wel gaan.

bernadette
30-04-2007, 18:47
:hmmmm Ik weet niet of ik dat dan wil proberen. Ik heb ze binnen, in de woonkamer. Het zijn trouwens 5 eitjes, zag ik net. :)
Hoe gaat het met jouw jongen?

Ton Koek
30-04-2007, 21:25
Geen idee, ik hoop goed.
De laatste week voor het uitvliegen kijk ik nooit in het nest. De kans is anders groot dat de jongen er uit vliegen, ook als ze daar nog niet klaar voor zijn. Ze zijn dan bijna niet meer terug te stoppen, grote paniek en zo.
Dus ik wacht met smart tot ze uitvliegen.

Ton Koek
02-05-2007, 00:55
En vandaag vlogen ze dus uit...

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/goudbuikje200704.jpg

de trotse moeder kwam ook even kijken.

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/goudbuikje200705.jpg

Henk3
02-05-2007, 12:34
Ton, Super.

vogelfreak
02-05-2007, 12:52
mooie vogeltjes al en ik bedoelde dat ik nooit er eitjes bij kreeg maar ze gingen wel een nest maken en paren meer niet
heb nu alleen het popje nog man is helaas dood

bernadette
02-05-2007, 13:54
Vertel. Vertel.
Zijn ze echt zo geel of komt dat door de camera? De moeder lijkt ook wel geler dan de mijne. En zijn ze allemaal tegelijk uitgevlogen? Waar heb je ze in zitten. Heb je planten bij het nest? of in de voliere.

Ton Koek
03-05-2007, 01:28
De kleur is precies zoals in werkelijkheid, dat is het grootste pluspunt van mijn camera. :-)
Het zijn 2 jongen en die zijn op dezelfde dag uitgevlogen.
De volière is royaal beplant, overal kunnen de vogels zich verstoppen om te nestelen. Dit koppel goudbuikjews echter kiest uitgerekend het nestkastje dat het meest in het zicht hangt, midden in de volière.
Het is gewoon een kaal nestkastje, door de vogels volgepropt met vooral kokosvezels en donsveertjes uit een oud kussen.

Foto's van o.a. de volière kun je zien op www.vogels.jotoweb.nl

leontien
03-05-2007, 07:04
Ik heb sinds zondag ook een nestje met 4 jonge goudbuikjes.
Ze hadden een tijdje terug ook een nestje,maar deze jongen werden niet gevoerd. Sinds een paar weken zitten ze in de voliere waar ze haast meteen gingen bouwen. Volgens mij gaat het voeren nu wel goed het mannetje vliegt regelmatig het nest in. Mijn tweede koppeltje heeft ook een nestje met eitjes dus wie weet. Ik vind het ontzettend mooie vogeltjes.
Groeten Leontien

Ton Koek
03-05-2007, 11:51
Gefelicteerd Leontien! Ik hoop met je mee dat het deze keer helemaal goed gaat.
Wil je ze ook ringen?

leontien
03-05-2007, 12:54
Vind het wel eng om ze te ringen. Gebeurd een enkele keer dat de ouders de jongen dan in de steek laten.En vaak bij de speciale vogeltjes.Kijken het weekend hoe het er met de jongen voor staat

bernadette
03-05-2007, 14:09
Ze broeden in de gezelschapsvoliere! Wat goed. :)
@ Leontien. Heb jij ze ook samen gehuisvest of apart in broedkooien?

leontien
03-05-2007, 17:19
Ze hebben in de schuur waar ze afgelopen winter verwarmd zaten 1 nestje gehad,en dat niet gevoerd. ze zitten nu een maandje buiten in de gezelschapsvoliere en zie daar het eerste nestje is geboren. En het tweede koppel zit te broeden.Het was heel raar zondag had ik al het idee van er zouden wel eens jongen kunnen zijn.Het was net of de andere vogels op kraamvisite kwamen verschillende vogels keken even in het nest naar binnen. Toen we maandag keken lagen er idd 4 jongen. Hopen dat het allemaal goed blijft gaan.

bernadette
03-05-2007, 22:28
Hoop het ook voor je. :)

bernadette
10-05-2007, 18:41
Gisteren zijn de jonge goudbuikjes geboren. Ik tel er drie maar durf er verder nog niet aan te komen. :) -0-

Ton Koek
10-05-2007, 22:24
Super!
Ik hoop dat het heel goed gaat met de kleintjes.
Veel plezier er mee want ze zijn geweldig leuk. :)

Ben86
13-05-2007, 13:35
bij mij beginnen ze een nest te maken Ton:) in een broedhok van 40 breed 25 diep en 25 hoog. ben benieuwd hoe het gaat.

mvg Ben

Ben86
13-05-2007, 13:42
bij mij beginnen ze een nest te maken Ton:) in een broedhok van 40 breed 25 diep en 25 hoog. ben benieuwd hoe het gaat.

mvg Ben

zeepsop
13-05-2007, 23:35
Ton gefeliciteerd met deze mooie jongen. Maar hoe krijg je dit in hemelsnaam geringd. Ik heb ook maat kolenschop van hand en al problemen met de kanarie. Dus een goudbuikje ringen moet een hele kunst zijn!
Nogmaals petje af en mooie foto's.

Robert

HansvdWeerdhof
14-05-2007, 11:08

mvg Ben

Da's net iets groter dan een TT kooi ???
Dan ben ik ook heel benieuwd hoe het gaat.

marcellevers
14-05-2007, 17:02
heb hier al vaker op het forum gelezen. dat mensen in TT kooien kweken en kooien met hele kleine maten.

leontien
14-05-2007, 18:35
Gefelicteerd Leontien! Ik hoop met je mee dat het deze keer helemaal goed gaat.
Wil je ze ook ringen?

Snik een ramp.In eerste instantie leek het allemaal goed te gaan de jongen werden prima gevoerd. Maar na een dag of 4 vond ik een dood jong binnen in de voerbak in het nachthok (dit terwijl ze een nestje buiten in de voliere hebben) vreemd.Twee dagen later hing er een dood jong over het randje van het nestkastje. Gisteren hing er op pressies de zelfde manier weer een jong dood over het randje en het vierde jong lag dood in het nest??? Ik heb niet kunnen ontdekken of er een andere vogel het nest leeghaalt.De vogels zijn 2 weken geworden. ik ben er echt een beetje ziek van was er zo blij mee.
Jammer jammer jammer.
Groetjes Leontien

Ton Koek
15-05-2007, 00:46
Inderdaad heel jammer Leontien. Meestal hebben we geen idee wat er misgegaan is bij zoiets, gewoon hopen op een volgende keer beter vrees ik.

Ben86
05-06-2007, 18:04
mijn span goudbuikjes hebben ook eieren. wat kan ik ze het beste voeren nu? toen ik ophield met buffelo wormpjes stopten ze met het nest maken en toen ik het weer voerde gingen ze weer verder maar wil ze ook niet alleen maar eieren laten leggen en dat ze niet broeden.

alvast bedankt. mvg Ben

Ton Koek
05-06-2007, 19:32
Geen idee of het verantwoorde voeding is maar mijn ervaring: buffalo's buffalo's en nog eens buffalo's nu. Zo doe ik het al een paar jaar en ik heb al een aantal keren een nestje jongen groot zien worden.

Hier een van de jongen van nu 8 weken oud.
http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/juni03.jpg

Ben86
05-06-2007, 21:57
oke nou ja bij mij hadden ze een mooi nest van 4 eieren maar alle eieren zijn onbebroed en opgedroogd van binnen. dus:confused: ik neem aan dat ze bij mij te driftig zijn geweest of het komt omdat dit het eerste nest is?

mvg Ben

bernadette
09-06-2007, 21:56
Bij mij aten ze na enkele dagen toch de miereneitjes. Verder veel trosgierst en superklein tropenzaad. Veel kleiner dan normaal. Een beetje eivoer en universeelvoer.
De jongen zijn nu 10 dagen uit het nest. Het zijn er toch 4 geworden.
Ik denk dat de ouders de eierschalen opgegeten hebben want ik vond niets in het hok. (60 x 52 x 50)

Ton Koek
10-06-2007, 00:49
Mooi resultaat Bernadette, 4 jongen op stok is super.

Ben86
10-06-2007, 10:02
hier lijkt het probleem nog niet opgelost te zijn ze broeden nog steeds niet maar leggen wel eieren.:confused: iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? mvg Ben

Ton Koek
10-06-2007, 11:29
Misschien is de plek te druk voor ze? Hang eens een nestkorfje of kastje op een andere plaats, soms helpt dat.
Daarnaast, geduld... Ze broeden alleen als ze de omstandigheden goed genoeg vinden.

Ben86
10-06-2007, 13:44
haha ja ik hoop het wel. aangezien ik maar 1 volledig span heb en 1 man. ik kan niet aan een pop komen en een span kopen is toch al gauw weer een hoop geld. dus om eventueel op een leuke manier nieuw bloed te krijgen om mijn bestand aan te vullen zou het ideaal zijn om jongen te kweken die ik kan ruilen. dat is wat ik graag zou willen.

als nu die ene pop dood gaat heb ik een probleem. aangezien ik al 2 vogels kwijt ben geraakt ben ik bang dat ik volgens jaar niet nog een span heb.

ja onervaren zou heel goed kunnen maja wat doe je hieraan?

maar ze leggen wel eieren maar gaan er niet op zitten dat is iets waar ik een paar puzzelstukjes mis.:confused:

en ja ik denk continu aan een nieuw hok maar ze zijn zo kwetsbaar dat ik 1keer een goed hok bouw en dat is van de zomer.

mvg Ben

bernadette
10-06-2007, 17:02
@ Ben. Je schreef dat de eieren van binnen helemaal opgedroogd zijn. Is de luchtvochtigheid wel goed? Bij mij zitten de goudbuikjes vlakbij de wasdroger die geregeld warme vochtige lucht blaast. Het is er tropisch warm soms.

@ Ton. De ouders zitten nu wel wat ruw in de veren. Zijn wel erg levendig. Mijn vraag is. Is het normaal dat ze er na een nest uitzien alsof ze in de rui zijn?
De jongen zien er erg "strak" uit. Ik neem aan dat de rode kleur van de veren en snavel over enkele maanden pas komt? Of hoe lang duurt het?

koene
10-06-2007, 22:00

mvg BenZou het hier niet aan kunnen liggen, Ben!! :confused:
Je spaart je popje beter totdat je ze een deftig onderkomen kan geven...

petra
10-06-2007, 22:08
Bernadette gefeliciteerd hoor erg mooi om er gelijk al 4 te hebben.
groetjes petra.:)

Ben86
11-06-2007, 00:26
Bernadette:

bij kanarie's komen de eieren wel gewoon uit enz. bij mijn goudbuikjes niet. ze zijn ook koud omdat de eieren niet bebroed worden. of het luchtvochtigheid goed is of niet dat zegt nog niks over dat de vogels niet broeden. ik vraag me af waarom ze niet broeden. er zijn een heleboel smoesjes te verzinnen maar daar is niemand bij gebaat. ik ben van mening dat als de goudbuikjes eieren leggen ze ook wel zouden kunnen broeden. maar dat werkt niet zo merk ik wel:o

Koene:

ja tuurlijk kan dit. maar dan zou ik dus waarschijnlijk moeten wachten tot volgend jaar. maar aan de andere kant ik dwing de vogels niet ze begonnen zelf met een nest te maken en eieren te leggen ik probeer alleen maar de vogels te sturen en ze zo goed mogelijk te behandelen voorzover het me nu mogelijk is met mijn kleine beetje ervaring.
ik heb alleen zoiets van ze maken nest ( stap A ) ze leggen eieren (stap B) tot zover gaat het goed. daarna houd het op. de pop gaat niet broeden wat na stap b zou moeten gaan gebeuren. ben van mening dus dat ze eigenlijk met beetje geduld van mijn kant op een gegeven moment wel zouden moeten gaan broeden. het enige dat ik nu kan doen is of het voer aanpassen. geef momenteel geen/ weinig buffelo's en universeelvoer geen eivoer. alleen tropen zaad en water.
mvg Ben

Henk3
11-06-2007, 08:43
Het zou zomaar kunnen zijn dat het popje geen rustig plekje kan vinden in je kleine broedkooitje. Wat je zou kunnen doen is het nestkorfje of wat je ook gebruikt, een beetje camofleren met wat coniferentakken. Ietsje meer natuur nabootsen. Maar ik weet niet hoe vaak ze al eieren gelegd heeft, als het popje nu uitgeput wordt dan heb je er waarschijnlijk volgend jaar helemaal niks meer aan.

koene
11-06-2007, 09:29
Het enige dat ik nu kan doen is of het voer aanpassen. geef momenteel geen/ weinig buffelo's en universeelvoer geen eivoer. alleen tropen zaad en water. Ze zijn dus nog tot volgend jaar veroordeeld tot dit gevangenisregime!!

Want waar halen ze de nodige vitamines (geen eivoer), calcium (sepia of supplement), beweging (veel te kleine kooi), ...
En uiteraard zijn buffalo's, universeelvoer en levend voer aangeraden om ze broeds te krijgen, maar raad ik sterk af, gezien de omstandigheden.

Het enige dat je nu kan doen, is ze zo snel mogelijk in een ruime (groene) volière plaatsen, desnoods op uitleenbasis. Goudbuikjes gaan geen jaren mee en zijn op hun top het 2e en 3e levensjaar, dus gaat hier veel kostbare tijd verloren.

gr koen

Ben86
11-06-2007, 11:45
haha experimentje? het is voor mij helemaal nieuw. ik ken deze vogels niet dus zeg maar EXPERIMENT.

Koene: over 2 a 3 maande is het nieuwe hok klaar dus. ik weet niet wat jij wel weet maar volgens mij kan ik hier de situatie beter bekijken als u. en is het forum om de eigenaar de situatie schetst niet de ander. ik ben niet blind ik weet best wel de standaard dingen van vogels dus weet heel goed waar ik mee bezig ben. dat het niet goed is snap ik ook wel. maar er zijn vaker mensen over me heengevallen dat ik de grootste dieren mishandelaar ben van dit forum bla. bla. bla. terwijl het wat ik toen deed gewoon goed ging.
eivoer hebben ze nu 2 dagen niet meer gehad. mensen die beginnen met vogels kennen eivoer niet eens en die geven vaak de eerste 3 jaar zowieso alleen maar droog zaad en water.
ik zei alleen waarvan de vogels broeds kunnen geraken of nog erger. heb ik tijdelijk even uit mijn voerpatroon gehaald.
camouflage hebben ze wel is welles waar verslechterd dus ga ik opnieuw iets er neerzetten. en een emmer water tegen het verdrogen zet ik in het hok.

mijn vogels zijn van vorig jaar en het jaar daarvoor dus in principe volgend jaar als ze het halen dan zouden ze nog op hun top kunnen zijn.
het popje heeft tot nu toe wat ik gezien heb 5 eieren gelegd het kan zijn dat ze gewoon doorlegd dan zou ze nu wel 8 eieren in totaal hebben kunnen leggen(gok ik) dus ik denk dat het wel meevalt met uitputting. vergeleken met dat sommige vogels broeden en jongen groot brengen heeft deze pop maar weinig energie in gestoken nog.
als het niet kan dan houd het op ik weet wel wanneer ik moet stoppen over anderhalve maand gaat het licht uit enz. dus dan is het sowieso over. ik heb zoveel tijd om een nest goed op stok te krijgen is volgens mij minimaal 5 weken nodig dus krijgen ze van mij nog 2 weken en dan trek ik de stekker eruit. is mijn (expirimentje) over en uit.
volgens mij heb ik op iedereen zijn goede tips wel geantwoord en ja Winterkoning niet geschoten is ..... er zijn er zat die in kleine kooitjes toch jongen krijgen. wie kan dat weerstaan? van de zijlijn bekritiseren is lang niet zo moeilijk als er eenmaal voorstaan. het is alleen deze keer want ik krijg nieuw hok waar ik voorlopig mijn vogels goed kan onderbrengen.

ps ook al lijkt het dat ik misschien niks met je antwoord doe ik onthoud alles en probeer het toch meetenemen en evengoed heel erg bedankt voor de moeite allemaal
mvg Ben

Henk3
11-06-2007, 12:40
Ben het komt wel goed met jou en je vogels. Je bent er druk mee doende.

Ton Koek
11-06-2007, 13:00
Bernadette schreef:
De ouders zitten nu wel wat ruw in de veren. Zijn wel erg levendig. Mijn vraag is. Is het normaal dat ze er na een nest uitzien alsof ze in de rui zijn?Na een succesvolle broedronde zien de ouders er ook hier wat flodderig uit, het broeden en opvoeden is kennelijk erg belastend. Soms gaan ze zelfs direct de rui in, ongeacht de tijd van het jaar.

De jongen zien er erg "strak" uit. Ik neem aan dat de rode kleur van de veren en snavel over enkele maanden pas komt? Of hoe lang duurt het?Bij een van de jongen hier begint de oogstreep nu zichtbaar te worden, dat is dus met een week of 8. De kleur komt met 3 maanden op gang maar echt doorkleuren kan wel een maand of 10 duren.
Of ze binnen of buiten zitten maakt wel verschil, buiten kleuren alle vogels vlotter.

Lekker genieten van die prachtige ukkies zou ik zeggen. :)

Birdfarm
11-06-2007, 14:55
@ben86; De meeste tropen zijn direct van het nest bij naderend gevaar (jij?) of bespied je ze zonder dat ze in de gaten hebben dat je ze observeert. Voelen de eitjes ook koud aan dan zal ze zeker niet aan het broeden zijn.

Greetzzz

Ben86
11-06-2007, 16:05
Best Birdfarm wat bedoel je?

toen ik keek naar de eitjes waren ze koud. dit deed ik omdat ze al geruime tijd een nest hadden maar ik de pop nooit op het nest zag of opeens te voorschijn zag vliegen als ik het hok in kwam. dus ik keek een nest vol eitjes. leuk:D . maar de eitjes waren koud dus ik heb ze eruit gehaald. even een controle. eitjes opgedroogt heh jammer. maar ik zag ook geen dood iets in het ei dus trek ik de conclusie ze broeden niet daarom kwam ik met de vraag hoe of wat.

mvg Ben

Birdfarm
11-06-2007, 16:38
Ik bedoel dat, als de eitjes warm waren geweest dat ze (de pop) wel aan het broeden zou zijn. Dat is dus niet het geval begrijp ik van jou.
Ik had in jouw verhaal niet gelezen dat de eitjes koud waren, maar heb ik waarschijnlijk over het hoofd gezien.

Greetzzz

alexd
26-06-2007, 09:58
Ook ik heb een koppel goudbuikjes in het hok sinds deze week. Ze zitten in een binnenvoliere van 1.80 lang, 70 breed en 2 meter hoog. Hierin heb ik wat takken opgehangen. Ik voer ze met een tropenmengeling, trosgierst, eivoer en buffalo's van topinsect.
Broeden zal er wel niet van komen en dat hoeft ook nog niet. Eerst het koppel maar eens in de door mij gewenste conditie brengen dacht ik zo.:) Ze komen namenlijk uit een gemengde vlucht en zitten wat ruig in de veren.
Ik heb vanmorgen bijna een uur in het hok zitten kijken naar hun gedrag, mooie levendige vliegers. Ook zitten ze elkaar vaak te "vlooien".

Zijn er nog mensen met waardevolle tips dan zijn ze natuurlijk van harte welkom!

Ton Koek
28-06-2007, 13:39
Hallo Alex

Enige tip: doe ze in die schitterende buitenvolière van je, nog mooier. :-)
Binnen doen ze hier ook nog steeds niets.
Hier zijn de vier jongen in de volière inmiddels uitgevlogen.

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/0002.jpg