Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opkweek jonge duiven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Opkweek jonge duiven

    Hallo,

    Weet iemand hier hoe ik duiven moet opfokken al suggesties zijn welkom.
    Ik heb namelijk 2 jonge duiven nu in me kamer staan aangezien me pa van plan was het nest kapot te maken met de jonge duiven erbij in dus vandaar dat ik ze nu op me kamer heb staan.

    Ze zijn nu denk ik al een week aangezien hun grote. Dus als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag. Kweek ook zo nu en dan parkieten en papegaaien op dus heb al redelijk wat kennis hierover alleen volgens mij ligt het bij duiven anders.

    Alvast HArtelijk bedankt

    Groetjes

    Kevin Immers

  • #2
    Jonge duiven eten geweekt zaad, gewoon duivenvoer. Laat het een uur of 5 weken, goed afspoelen en geef het ze dan lauw in kleine porties tot ze vol zitten. Met een kleine lepeltje moet dat lukken.

    Bedenk wel dat ze niet meer bij je weg willen als ze eenmaal groot zijn...
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      aha oke bedankt voor de info

      Opmerking


      • #4
        opfokvoer jonge duiven

        Jonge duiven van een week hebben zeker niet genoeg aan alleen geweekt zaad. Ze gaan dan dood of groeien niet en je krijgt hele kleine duiven.
        Als ze echt een week zijn pikken ze nog niet zelf voer. Je moet ze zelf voeren anders gaan ze dood. Jonge duiven van een week beginnen net stoppels te krijgen. Jonge duiven van twee weken zitten al in de veren en zouden zelf wat moeten pikken. Dus je kan ongeveer bepalen hoe oud ze zijn. Als ze erg jonge zijn geeft je ze een opfokvoer wat je koopt voor jonge vogels (die papjes die ze ook aan jongen papegaaien voeren) daarbij doe je dan wat geweekte kleine zaden. Als dat niet te koop is kun je eivoer weken. Het voer niet te nat maken. Ze laten eten is niet makkelijk. Jonge duiven willen bij het voeren hun snavel ergens in steken. Dit kan je nabootsen door je hand om de lepel te leggen.

        Opmerking


        • #5
          dan heb ik al die jaren toch verkeerd gedaan...
          Gelukkig heb ik het hooguit zo'n 40 keer gedaan in de loop der jaren.

          Eivoer voor duiven... ja, dat eten de ouders ook altijd....
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Oke bedankt allemaal.
            Ik voer ze nu sinds maandag Nutribird A19 pap gemixt met eivoer en door de blender gehaalde duivenvoer zodat dit ook heel erg klein is. Ze doen het tot nu toe nog erg goed dus ben benieuwd.

            Groetjes,

            Kevin Immers

            Opmerking


            • #7
              voer jonge duiven

              Hallo Ton,

              Iedereen is ervan overtuigd dat je jonge vogels een voedzaam menu voor moet zetten. Dat geld net zo goed voor jonge lachduiven. Ook daarna hebben ze goed voer nodig. Ik vertel je denk ik niets nieuws.

              Als bij mij de jongen zijn uitgevlogen eten ze al snel mee met de ouders van het eivoer, het grit en de zaden. Ze lusten zelfs de pellets van versele laga. Je geeft (jonge)kanaries en andere vogels toch ook niet alleen zaad.

              Al mijn lachduiven krijgen het hele jaar door allerlei zaden, eivoer en grit. Ook tijdens de ruiperiode en buiten het broedseizoen.

              Ik schrik soms echt als ik zie dat mensen nog steeds vogels alleen zaden voeren. Dit ging niet helemaal over het grootbrengen van jonge duiven met de hand. Je opmerking herinnerde mij er alleen even aan.

              Opmerking


              • #8
                Ime, ik heb ruim 20 jaar zo'n beetje tussen de postduiven gewoond, ik heb een jonge duif nog nooit iets anders zien eten dan zaad. De eerste paar dagen krijgen ze er wat kropmelk bij, meer niet.
                Pas als ze uitvliegen gaan ze het broedhok uit en voor het eerst naar de grond.
                Er zijn vele soorten duiven, ik ging uit van postduiven, daar weet ik iets van. Bij diverse tropische duiven kan het heel anders zijn.

                Verder ben ik het helemaal met je eens, een vogel in het algemeen hoort niet alleen op zaad te leven.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  voer jonge duiven

                  Dag Ton

                  Je kunt bij lachduiven de eerste week de krop van de jongen heel goed zien.
                  Ik zie dat daar niet maar een beetje kropmelk inzit maar heel veel gelig kropmelk met wat kleine zaadjes. De kropmelk bevat ook mineralen (kropmelk bevat veel vet, eiwit en mineralen. Na een dag of acht neemt de hoeveelheid kropmelk af. Na 14 dagen krijgen ze dan geen kropmelk meer maar de ouders voeren niet alleen zaden.
                  Na 16 dagen vliegen de jongen uit. Bij postduiven duurt dit allemaal wat langer dacht ik.

                  Ook zie ik voordat de ouders de jongen (later) voeren ze grit, eivoer en zaden eten. Ze maken een lekkere maaltijd klaar zeg maar. Dit wordt dan aan de jongen gevoerd.
                  Ik neem aan dat postsduiven dat ook doen. Zonder mineralen geen skelet en zonder eiwit en vet geen jonge duif. Dan heb ik het nog niet over de vitaminen gehad.

                  groet,
                  Ime

                  Opmerking


                  • #10
                    Het verschilt dus per duivensoort, oke.
                    Maar postduiven krijgen geen eivoer, nooit. Een jonge postduif voeren met papjes en of eivoer is dus gewoon tegennatuurlijk.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      Een jonge postduif voeren met papjes en of eivoer is dus gewoon tegennatuurlijk.
                      Een jonge postduif voeren is tegennatuurlijk. Helemaal juist!!

                      Greetzzz

                      Opmerking


                      • #12
                        onnatuurlijk

                        Als Kevin het nou leuk vind om 2 jonge vogels uit een vernietigd nest groot te brengen vind ik dat uitstekend. Hij leert er alleen maar van.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ben ik met jou eens, maar het blijft tegennatuurlijk. Net zo als alle vogeltjes gehouden in voliere's en broedkooien, dat is ook tegennatuurlijk. Dus wat dat aangaat heeft ton volkomen gelijk, en dat wou ik even aangeven.

                          Greetzzz

                          Opmerking


                          • #14
                            jonge duif voeren

                            Wij hebben een jonge duif gevonden, uit het nest gevallen, moeder zit nog in het nest met de andere jonge duif.

                            Hij is al helemaal compleet , veertjes en al en wappert ook al met zijn veren als hij op de hand zit en je beweegt wat met je hand op en neer.

                            Weet iemand wat en vooral hoe zo'n duif eet????? hoe moet je iets in zijn snavel stoppen want zelf doet hij het niet. Hij drinkt wel water van een theelepel.

                            Hoop dat iemand enige info heeft.

                            Ingrid

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ingrid
                              Wij hebben een jonge duif gevonden, uit het nest gevallen, moeder zit nog in het nest met de andere jonge duif.

                              Hij is al helemaal compleet , veertjes en al en wappert ook al met zijn veren als hij op de hand zit en je beweegt wat met je hand op en neer.

                              Weet iemand wat en vooral hoe zo'n duif eet????? hoe moet je iets in zijn snavel stoppen want zelf doet hij het niet. Hij drinkt wel water van een theelepel.

                              Hoop dat iemand enige info heeft.

                              Ingrid
                              Ga anders even hier naartoe, staat bomvol info en je kan het meteen opzoeken

                              Opmerking

                              Working...
                              X