PDA

Bekijk Volledige Versie : eerste nesten

mw12
10-04-2007, 15:23
hallo,

Ik ben een beginneling op kweekgebied en wil graag het volgende weten.
Klopt het dat hoewel de boeken,forums etc anders aangeven dat een nest kan bestaan uit 3 eieren??? Ik zat te wachten op meerdere eitjes maar de pop zit nu ongeveer 3 dagen te broeden dus lijkt mij niet dat zij er meer gaat leggen. Klopt dit???
Ik heb een ander koppel waar de pop twee eieren had gelegd, 1 ei lag op een gegeven moment op de bodem van de kooi, nog wel teruggelegd maar de pop lag geen eieren meer en is nooit gaan broeden dus na verloop van tijd de eieren maar weggehaald. Dit is nu ongeveer 2 maanden geleden en sindsdien zijn er geen eieren meer gelegd. Kan ik nu het beste dit koppel uit elkaar halen en aan anderen koppelen???

marion

Het gaat om zebravinken!

rob 2
10-04-2007, 19:15
Hallo Marion over welke vogels gaat het,er zijn vogels zoals sijsjes waar ik meestal niet meer dan 4 eitjes per nest krijg putters en kanaries kunnen nesten van 4-6 eitjes hebben vrg Rob.

Henk3
11-04-2007, 07:37
Hallo Marion,

Zijn het de eerste nestjes van deze vogels of zijn het oudere exemplaren?
In deze gevallen kan het natuurlijk best dat er nestjes van 2 of 3 eitjes gelegd worden. En 3 eieren kunnen ook 3 mooie jongen opleveren toch. Helemaal niet erg en niks mis mee.

Als het jonge vogels betreft dan zullen er ongetwijfeld wel vollere legsels gaan komen. Het moet natuurlijk wel een beetje klikken tussen de oudervogels.

Zijn het oude vogels dan zijn ze denk ik niet meer zo geschikt voor de kweek.

Heb je de vogels pas aangeschaft en zijn ze al bij de vorige kweker gebruikt voor de kweek, dan is het logisch dat ze er ff een pitstop op zetten. Haal de nestkasten anders maar eens een week weg en zet ze dan weer terug. Misschien dat het dan wel lukt.

mw12
11-04-2007, 11:33
Hallo Marion,

Zijn het de eerste nestjes van deze vogels of zijn het oudere exemplaren?
In deze gevallen kan het natuurlijk best dat er nestjes van 2 of 3 eitjes gelegd worden. En 3 eieren kunnen ook 3 mooie jongen opleveren toch. Helemaal niet erg en niks mis mee.

Als het jonge vogels betreft dan zullen er ongetwijfeld wel vollere legsels gaan komen. Het moet natuurlijk wel een beetje klikken tussen de oudervogels.

Zijn het oude vogels dan zijn ze denk ik niet meer zo geschikt voor de kweek.

Heb je de vogels pas aangeschaft en zijn ze al bij de vorige kweker gebruikt voor de kweek, dan is het logisch dat ze er ff een pitstop op zetten. Haal de nestkasten anders maar eens een week weg en zet ze dan weer terug. Misschien dat het dan wel lukt.

Hoi Henk,

bedankt voor je reactie, en inderdaad is er niks mis met 3 eieren. Ik vind het zelfs prachtig dat zonder ingrijpen deze vinkjes een mooi klein nestje hebben.
Ik ga je tip opvolgen, deze vogels komen ieder echter bij een andere kweker vandaan en nou vermoed ik dat ze mischien nog wel wat te jong kunnen zijn.
(ze zijn van 2006, maar ja begin of eind 2006???)
Ik zal dus effe wachten met de nestkasten.

Marion

Henk3
11-04-2007, 21:33
Hoi Marion,

Kan je de verkoper/kweker niet vragen hoe oud de vogels precies zijn. 2006 is wel een ruim begrip. De vogels moeten wel goed uitgegroeid zijn en dus minimaal 7 maanden oud zijn om een nestje te gaan bouwen. Anders wordt het waarschijnlijk toch niets.

Veel jonge zebravinkjes toegewenst.

dijkkamp
12-04-2007, 11:36
hoi Marion

zoals de anderen al schrijven is het van belang om te weten hoe oud de vogels zijn.
dat ze ringen om hebben van 2006 zegt hellaas niet veel ze kunnen van december 2006 zijn maar ook van oktober 2005, en mischien is er al mee gekweekt dan hebben ze toch echt rust nodig maar dit moet de verkoper jou eventueel kunnen vertellen en aan jouw dan of je het antwoord vertrouwd

HansvdWeerdhof
12-04-2007, 17:45
ik denk bij zebravinken die maar een paar eieren leggen eerder in een andere richting namelijk aan vogels die weinig/geen eivoer krijgen, dan wel het niet/nauwelijks eten.