PDA

Bekijk Volledige Versie : geen nest wel eieren

steef
07-04-2007, 19:36
Goedenavond,

Mijn goudvinkpop legt eieren maar ze heeft geen nest gebouwd?
Ik had al wel nestmateriaal aangeboden, ze vloog er ook mee heen en weer, maar er is geen nest, maar er liggen wel eieren in het nestmandje.
Wat moet ik nu doen, ik heb de man al wel apart gezet.

Groeten Steef

gebbinkjes
08-04-2007, 11:06
Hallo,

als je nu zelf even een nestje maakt in het mandje waar de vogel de eitjes heeft gelegd dan kan het goed gaan wel de man erbij laten,heb zelf geen goudvinken maar kweek gouldamadines en enkel komt daar dat probleem ook voor ;eenmaal geholpen met een nest maken en ze hebben keurig alles uitgebroed en grootgebracht en later geen problemen met nest bouw meer gehad.
m.vr.gr. Harry

rob 2
09-04-2007, 09:50
Hallo Steef kun je eens een beetje meer informatie geven over hoe de vogels zitten,kooi grote,aantal nestgelegenheden,voer,nestmateriaal.Weet je wie de kweker is in verband met zijn kweek methode of komen ze uit de handel.Leeftijd is ook wel van belang eerste keer wil nog wel eens mislukken vrg Rob.

steef
10-04-2007, 16:22
Hier wat meer info, de Pop is van 2003 toch al ervaren, ik heb haar gekocht via internet. De eigenaar was overleden. Ik kocht haar van een kleinzoon?
Mijn hokken zijn 2 mtr hoog 2 mtr diep en 80 cm breed. ze hebben als nest materiaal zowel katoen als sisal voor het grijpen. ik heb de man al apart gehad, maar dat hielp niets.
Inmiddels heb ik een oud zebravinknestje gebruikt, en het lijkt dat ze dat accepteerd? inmiddels 3 eieren waarvan er een kapot was?
Is dit genoeg info?

Groeten Steef

rob 2
10-04-2007, 19:11
Steef ik bedoelde eigenlijk of je scherpemaagkiezel,vogelmineralen,wildezaden,wildza ngmengsel,eivoer,groenvoer en dergelijke gebruikt.Net wat winterkoning schrijft een overjarige pop wil nog niet zeggen dat ze ooit jongen heeft groot gebracht.Bij vinken in het algemeen is het samen stellen van koppels belangrijk ze accepteren niet elke partner.Hebben ze zich gevonden dan niet meer uit elkaar halen.

steef
11-04-2007, 09:20
Steef ik bedoelde eigenlijk of je scherpemaagkiezel,vogelmineralen,wildezaden,wildza ngmengsel,eivoer,groenvoer en dergelijke gebruikt.Net wat winterkoning schrijft een overjarige pop wil nog niet zeggen dat ze ooit jongen heeft groot gebracht.Bij vinken in het algemeen is het samen stellen van koppels belangrijk ze accepteren niet elke partner.Hebben ze zich gevonden dan niet meer uit elkaar halen

Dit is wel een heel ruim antwoord, ik ben er blij mee, want ben nog onervaren wat goudvinken betrefd.

Scherpemaagkiezel staat er altijd, Kokosvezel hadden ze ook tot hun beschikking, ik heb ze 2 nestkastjes aan geboden 1 kapel en 1 traliehokje, allebei met kunsthulst bedekt. verder krijgen ze bij mij te eten.
meelwormen, gekiemd zaad, eivoer, en paardenbloem en natuurlijk gewoon zaad. ik geef ze 2 keer per dag 2 soorten per keer.
ze heeft het zebra nestje, wat ik uit de ligusterheg getrokken heb geaccepteerd lijkt mij, alleen heb ik vanmorgen weer een kapot ei in het nest gevonden, hoewel zij wel op de overige kunst eitjes zat.
Ik heb die kleinzoon gebeld, maar die weet er niet veel van.

Groeten Steef

naruch
11-04-2007, 10:49
ik zou minder, liefs geen meelwormen geven, hier wordt de man te agressief van( eieren vernielen, pop op jagen) en de pop te broeds( nesten maken eieren leggen en niet broeden en aan het volgende nest beginnen).
je kunt beter pinkie's en buffelowormen geven onder het eivoer de rest is prima in orde wat je geeft.
ik zou de man sávonds weg pakken, bv in tentoonstellings kooi bij de pop zetten, s'morgens als het eitje geraapt is, en een kunst eitje in het nest is gelegd de man weer loslaten voor bevruchting. na het 4 eitje de man niet meer los laten en in de tentoonstellings kooi laten, in het zicht van de pop de man kan later terug gezet worden onder toezicht als de jongen geringd zijn, voert de man mee kun je hem erbij laten ,anders meteen terug in de kooi en pas terug zetten als de jongen naar de uitvlieg kooi gaan.

rob 2
11-04-2007, 21:33
Steef het kan wel eens zijn dat je pop gebrek aan kalk heeft,ik geef vogelmineralen in een appart bakje.Tegen de tijd dat poppen moeten leggen hebben ze de koppen grijs zoveel ze er in zitten.Als de man erbij kan blijven en helpt met voeren groeien de jongen beter en worden over het algemeen forser.

henkv
13-04-2007, 21:27
mischien is wat meer ( en verschillende ) nestgelegenheid een optie
en soms wil van voliere wisselen ook wel eens helpen

Goudvink
15-04-2007, 01:55
Hoi Steef,
Dat de goudvink pop geen nest heeft gemaakt ligt aan het nestmatriaal:( . De goudvink gebruikt alleen donker nest matriaal zoals kokosvezel. Ik kweek al jaren goudvinken en gebruik uitsluitend kokosvezel als nestmatriaal. Maak van kokosvezel een nestje en leg de eitje terug in het nest. Als je de man erbij laat houd het dan goed in de gaten en verwijder hem zodra je het niet vertrouwt maar zorg ervoor dat de pop de man kan blijven zien. Laat hem dan pas los als de jonge uitgekomen zijn vaak voert de man dan de jonge mee. Doet hij dit niet en valt hij de pop lastig op het nest dan moet je hem verwijderen en hem pas loslaten als de jonge het nest verlaten(i.v.m. bevruchting volgende nest). Houd de man als je hem loslaat altijd in de gaten. Zorg dat je goede zaad (wildzang zaad uit de winkel is niet voldoende) en goed eivoer geeft. Verder mogen maagkiezel en grit ook niet ontbreken. De ervaring van de pop speelt bij de kweek natuurlijk ook een belangrijke rol. Al is ze al 3 jaar dan wil dit niet zeggen dat ze ook al een nest jonge heeft groot gebracht. Kweek ook alleen met vogels die in top conditie zijn. Veel succes met de kweek.;)
Groet Goudvink

steef
21-04-2007, 19:52
Bedankt allemaal,

Ik heb alles weggehaald, en de 2 overgebleven eitjes onder een zebravinkje gelegd.
Inmiddels heeft ze een mooi nieuw nest gemaakt en al 2 eitjes gelegd. Ik hou de boel nu dus goed in de gaten, maar het ziet er nu beter uit.

Groeten Steef