Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Officiele Wettelijke Verplichte Ringlijsten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Officiele Wettelijke Verplichte Ringlijsten


  • #2
    ringmaten

    Heb je hier misschien wat aan? Onderstaande kun je vinden op de site van de NBvV


    Overzicht wettelijk voorgeschreven ringmaten voor beschermde vogels.
    U kunt het overzicht hier downloaden als een pdf document.
    Dit overzicht is een selectie. In geval van twijfel, onduidelijkheid of ontbrekende vogelsoorten wordt geadviseerd de website van het ministerie van LNV te raadplegen: www.minlnv.nl, vervolgens Onderwerpen-Alfabetisch-F-Flora en Faunawet-Wet- en regelgeving natuur-Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens waar u een volledige lijst vindt van beschermde inheemse vogels.

    Downloads
    - het pdf document beschermde inheemse vogels
    - het pdf document beschermde uitheemse soorten
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      lijsten beschermde vogels

      Hoi W.K.,

      Misschien via de Com, dan? Je zou eens bij de NBvV je vraag neer kunnen leggen. Misschien hebben zij er een antwoord op.

      Kijk hier ook eens:


      Deze link kon je zoeken via www.minlnv.nl (stond al in mijn vorige bericht.)
      Vr. gr. Henk3.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        ringenlijsten

        Hallo, W.K.

        Ik kan het mis hebben maar waarom zou je je niet aan de regels van de Nederlandse wet gaan houden met die ringen. Dan ben je toch voor het grootste deel wel ingedekt? Op die laatste link
        ( http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/se...javascript=yes ) staan verder onderaan de pagina heel veel soorten met de ringmaat er achter. Maar dat zal je al wel gezien hebben denk ik. Voor nieuwe soorten zou je misschien contact met de overheid himzelf op kunnen nemen. Maar via de com zou je ook uitsluitsel moeten kunnen krijgen lijkt mij.

        Mvg. Henk3
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Hallo Winterkoning:

          U zou dat natuurlijk direct even kunnen navragen bij (bijvoorbeeld) de KBOF (Belgie), de CDE (Frankrijk), de FOI (Italie), de AZ (Duitsland).
          In de overige landen ken ik de nationale verenigingen niet, in bijv. Engeland bestaat er zelfs geen overkoepelende nationale club, maar zult u advies moeten inwinnen bij een of ander speciaalclub.

          Groeten,
          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            ringenlijsten

            Hoi W.Koning.
            Je hebt wel een beetje gelijk wat betreft die verschillen. Hoera voor Europa.
            Misschien wordt het nog eens één Europa met één zelfde richtlijn.
            Maar je kan nu wel weer ergens navraag doen na bovenstaande berichten. Misschien komt er dan nog wat informatie naar boven.

            Ik neem toch aan dat de overkoepelende bonden ook bekend zijn bij de NBvV.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              De britten doen niet aan mm
              Zie http://www.britishbirdcouncil.com/ring_chart.htm

              Volgens mij kan de AID nooit moeilijk doen als een buitenlandse ring in dat land legaal is. Lijkt me juridisch(europees) aanvechtbaar.
              Interessant is dan ook als je lid bent van een Duitse bond bijv en dus daar ringen besteld.
              Zou de huidige wet europees standhouden??

              Opmerking


              • #8
                ringen uit andere landen

                Uiteraard is het zo dat als in andere landen de eigen ringen worden erkend, dat je die vogels in Nederland in je bezit mag hebben. Blijf wel opletten want het is niet allemaal legaal wat met een buitenlandse ring is geringd. Controleer de ring in ieder geval.
                Als je in Nederland lid bent van een Duitse of andere buitenlandse bond, dan mag je de in Nederland geboren vogels uitsluitend ringen met de in Nederland voorgeschreven ringen.
                Vriendelijke groet,
                Henk

                Opmerking


                • #9
                  En toch heb ik mijn vraagtekens bij de wet.
                  Het is toch vanwege europa dat we nu meer vogels mogen houden.
                  Is dat dan de enige invloed?? Ik vraag me af in hoeverre een europees land dit dus verder wel zelf mag invullen. Gezien andere zaken.

                  Zou wel fijn zijn als er meer duidelijkheid was, cq de koper meer beschermd werd cq. de misbruikers(stropers) meer aangepakt werden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Nog een link

                    Kijk hier ook maar even,




                    Hier nog wat Nederlandse en Buitenlandse vogelbonden

                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Officiele Wettelijke Verplichte Ringlijsten

                      hallo

                      de wettelijke ringmaten in binnen en buitenland heb je als kweker helemaal niks aan want 13 maart jongsleden ben ik samen met nog 5 mensen voorlopig alle vogels kwijt geraakt omdat alle vogels ( totaal zo'n 300 ) die geringd waren ( ja we hadden er ook 20 tot 30 zonder o.a bastaarden ) nu door hun worden gecontroleerd op hoe de ring besteld is
                      wat betekent al koop je een sijsje met 2,5 maar de ring blijkt besteld voor barmsijs ben jij strafbaar . onzinnig want dat kunnen wij niet controleren
                      ook zaten daar vogels uit duitsland en belgie tussen die volgens de daar geldende wet wel goed geringd waren maar omdat ik niet alle overdrachts paieren had bewaard zijn ze in nederland gewoon strafbaar
                      in het kort komt het er dus op neer dat ze op alle mogelijke manieren onze hobby willen vernielen eerst was het de vogelbescherming met hun kweken met de vangkooi en nu weer de aid die probeert op alle mogelijke manieren vogels in beslag te nemen

                      vrg henk

                      Opmerking


                      • #12
                        inbeslagname

                        Potdorie HenkV, Net voor het broedseizoen al je vogels weg. Wat een rotstreek. Een goede registratie is dus zeker wel van belang. Waarom direkt de papieren niet in een goede map gestopt? Wat je voor de zekerheid ook kan doen is al je documenten even inscannen in je computer. En daarvoor een aparte vogelmap bijhouden. Vervolgens sla je deze map ook even op op een usb-stick of andere externe mogelijkheid. Dan ben je er zeker van dat je altijd je documenten bij de hand hebt. Dit zou denk ik een goede leer moeten zijn voor diverse andere kwekers. Hou je administatie goed op orde.

                        Beste W.K. Ik dacht nou die link kan er wel bij van dat vogelvangstation. Lees er maar omheen dan. Mocht ik nog wat tegenkomen dan breng ik het wel even hier naar toe.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          wat mij allemaal bekend is aan ringen die legaal zijn als het onderstaande er op staat samen met een ringmaat ( zoals mij verteld of gelezen )

                          ab
                          nb
                          aob
                          kev belgische ringen alleen geldig met overdrachtspapieren
                          bec
                          dab duitse ringen alleen geldig met overdrachtspapieren
                          bastaarden hoeven niet aan een maat te voldoen alleen aan de zelfde eisen als een europese vogel dus geringd met een ring van een bond waar dus nl , maat , kwnr en jaartal op staat

                          Opmerking


                          • #14
                            Als je de eerste druk van europese vogels kweken van alois nakijkt hebben ze/hij het over bijlage 2 en bijlage 4 vogels en over speciale vergunningen voor nog weer andere vogels ze hebben ringmaten met lettercode,s en met lettercode,s en cijfers ze praten over steekkaarten die je bij elke in belgie gekochte vogel mee moet krijgen.Als je in de tweede druk van hetzelfde boek kijkt hebben ze/hij het over bijlage 1 vogels en vogels aangemeld bij een databank en rode steekkaarten tussen de twee uitgave,s zit 4 jaar er zijn alleen nog maar lettercode,s.Er zijn alleen in belgie 6 bonden die ringen uitgeven.Ik heb voor twee jaar terug op een beurs van de wev een koppel grauwe gorsen gekocht juist geringd maar geen papier meegekregen.Na het uitvallen van de pop heb ik de man geruild met henkv voor een graspieper die naar een vriend in duitsland is gegaan deze vroeg of ik een herkunftsnachweis wilde invullen voor zijn administratie ondanks dat ik deze vogel niet zelf heb gekweekt. Dan heb je het over 3 landen die tegen elkaar aanliggen alledrie verschillende regels die ik als nederlander toch niet allemaal hoef te kennen .

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                              .......... Dan heb je het over 3 landen die tegen elkaar aanliggen alledrie verschillende regels die ik als nederlander toch niet allemaal hoef te kennen .
                              Hmm denk niet dat opgaat. Als je naar Duitsland gaat met de auto moet je daar ook de verkeersregels kennen.
                              Misschien dat eens op websites van de bonden voor iedereen duidelijk omschreven worden hoe het allemaal in elkaar steekt, bij de diverse landen.
                              Met duidelijke foto's ed erbij.

                              Opmerking

                              Working...
                              X