PDA

Bekijk Volledige Versie : Officiele Wettelijke Verplichte Ringlijsten

winterkoning
26-03-2007, 16:22
Waar kan ik de officiele ringlijsten vinden van de volgende landen?
engeland
duitsland
belgie
frankrijk
spanje
italie
polen /tjechiŽ

ivm met in de toekomst aanschaf van vogels uit deze landen.
maw wat zijn de regels (ringmaten,verkoop of kweekverklaring etc etc)daar in dat betreffende land.
Gaat dus voornamelijk over de beschermde en europese vogels.
bvd

Henk3
26-03-2007, 19:20
Heb je hier misschien wat aan? Onderstaande kun je vinden op de site van de NBvV
http://www.nbvv.nl/content.asp?page=34

Overzicht wettelijk voorgeschreven ringmaten voor beschermde vogels.
U kunt het overzicht hier downloaden als een pdf document.
Dit overzicht is een selectie. In geval van twijfel, onduidelijkheid of ontbrekende vogelsoorten wordt geadviseerd de website van het ministerie van LNV te raadplegen: www.minlnv.nl, vervolgens Onderwerpen-Alfabetisch-F-Flora en Faunawet-Wet- en regelgeving natuur-Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens waar u een volledige lijst vindt van beschermde inheemse vogels.

Downloads
- het pdf document beschermde inheemse vogels
- het pdf document beschermde uitheemse soorten

Henk3
27-03-2007, 08:34
Hoi W.K.,

Misschien via de Com, dan? Je zou eens bij de NBvV je vraag neer kunnen leggen. Misschien hebben zij er een antwoord op.

Kijk hier ook eens:
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=09874-002/session=038477910967780/action=javascript-result/javascript=yes

Deze link kon je zoeken via www.minlnv.nl (stond al in mijn vorige bericht.)
Vr. gr. Henk3.

Henk3
27-03-2007, 12:43
Hallo, W.K.

Ik kan het mis hebben maar waarom zou je je niet aan de regels van de Nederlandse wet gaan houden met die ringen. Dan ben je toch voor het grootste deel wel ingedekt? Op die laatste link
( http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/se...javascript=yes ) staan verder onderaan de pagina heel veel soorten met de ringmaat er achter. Maar dat zal je al wel gezien hebben denk ik. Voor nieuwe soorten zou je misschien contact met de overheid himzelf op kunnen nemen. Maar via de com zou je ook uitsluitsel moeten kunnen krijgen lijkt mij.

Mvg. Henk3

wessellouw
27-03-2007, 15:44
Hallo Winterkoning:

U zou dat natuurlijk direct even kunnen navragen bij (bijvoorbeeld) de KBOF (Belgie), de CDE (Frankrijk), de FOI (Italie), de AZ (Duitsland).
In de overige landen ken ik de nationale verenigingen niet, in bijv. Engeland bestaat er zelfs geen overkoepelende nationale club, maar zult u advies moeten inwinnen bij een of ander speciaalclub.

Groeten,
Wessel van der Veen.

Henk3
27-03-2007, 19:13
Hoi W.Koning.
Je hebt wel een beetje gelijk wat betreft die verschillen. Hoera voor Europa.
Misschien wordt het nog eens één Europa met één zelfde richtlijn.
Maar je kan nu wel weer ergens navraag doen na bovenstaande berichten. Misschien komt er dan nog wat informatie naar boven.

Ik neem toch aan dat de overkoepelende bonden ook bekend zijn bij de NBvV.

Zwartkopje
27-03-2007, 21:22
De britten doen niet aan mm :D
Zie http://www.britishbirdcouncil.com/ring_chart.htm

Volgens mij kan de AID nooit moeilijk doen als een buitenlandse ring in dat land legaal is. Lijkt me juridisch(europees) aanvechtbaar.
Interessant is dan ook als je lid bent van een Duitse bond bijv en dus daar ringen besteld.
Zou de huidige wet europees standhouden??

henk
28-03-2007, 10:29
Uiteraard is het zo dat als in andere landen de eigen ringen worden erkend, dat je die vogels in Nederland in je bezit mag hebben. Blijf wel opletten want het is niet allemaal legaal wat met een buitenlandse ring is geringd. Controleer de ring in ieder geval.
Als je in Nederland lid bent van een Duitse of andere buitenlandse bond, dan mag je de in Nederland geboren vogels uitsluitend ringen met de in Nederland voorgeschreven ringen.
Vriendelijke groet,
Henk

Zwartkopje
28-03-2007, 16:52
En toch heb ik mijn vraagtekens bij de wet.
Het is toch vanwege europa dat we nu meer vogels mogen houden.
Is dat dan de enige invloed?? Ik vraag me af in hoeverre een europees land dit dus verder wel zelf mag invullen. Gezien andere zaken.

Zou wel fijn zijn als er meer duidelijkheid was, cq de koper meer beschermd werd cq. de misbruikers(stropers) meer aangepakt werden.

Henk3
29-03-2007, 08:06
Kijk hier ook maar even,

http://www.vogeltrekstation.nl/wet.htm

Hier nog wat Nederlandse en Buitenlandse vogelbonden

http://www.onzevogels.nl/links.htm

henkv
29-03-2007, 11:48
hallo

de wettelijke ringmaten in binnen en buitenland heb je als kweker helemaal niks aan want 13 maart jongsleden ben ik samen met nog 5 mensen voorlopig alle vogels kwijt geraakt omdat alle vogels ( totaal zo'n 300 ) die geringd waren ( ja we hadden er ook 20 tot 30 zonder o.a bastaarden ) nu door hun worden gecontroleerd op hoe de ring besteld is
wat betekent al koop je een sijsje met 2,5 maar de ring blijkt besteld voor barmsijs ben jij strafbaar . onzinnig want dat kunnen wij niet controleren
ook zaten daar vogels uit duitsland en belgie tussen die volgens de daar geldende wet wel goed geringd waren maar omdat ik niet alle overdrachts paieren had bewaard zijn ze in nederland gewoon strafbaar
in het kort komt het er dus op neer dat ze op alle mogelijke manieren onze hobby willen vernielen eerst was het de vogelbescherming met hun kweken met de vangkooi en nu weer de aid die probeert op alle mogelijke manieren vogels in beslag te nemen

vrg henk

Henk3
29-03-2007, 12:34
Potdorie HenkV, Net voor het broedseizoen al je vogels weg. Wat een rotstreek. Een goede registratie is dus zeker wel van belang. Waarom direkt de papieren niet in een goede map gestopt? Wat je voor de zekerheid ook kan doen is al je documenten even inscannen in je computer. En daarvoor een aparte vogelmap bijhouden. Vervolgens sla je deze map ook even op op een usb-stick of andere externe mogelijkheid. Dan ben je er zeker van dat je altijd je documenten bij de hand hebt. Dit zou denk ik een goede leer moeten zijn voor diverse andere kwekers. Hou je administatie goed op orde.

Beste W.K. Ik dacht nou die link kan er wel bij van dat vogelvangstation. Lees er maar omheen dan. Mocht ik nog wat tegenkomen dan breng ik het wel even hier naar toe.

henkv
01-04-2007, 10:17
wat mij allemaal bekend is aan ringen die legaal zijn als het onderstaande er op staat samen met een ringmaat ( zoals mij verteld of gelezen )

ab
nb
aob
kev belgische ringen alleen geldig met overdrachtspapieren
bec
dab duitse ringen alleen geldig met overdrachtspapieren
bastaarden hoeven niet aan een maat te voldoen alleen aan de zelfde eisen als een europese vogel dus geringd met een ring van een bond waar dus nl , maat , kwnr en jaartal op staat

girlits
01-04-2007, 17:01
Als je de eerste druk van europese vogels kweken van alois nakijkt hebben ze/hij het over bijlage 2 en bijlage 4 vogels en over speciale vergunningen voor nog weer andere vogels ze hebben ringmaten met lettercode,s en met lettercode,s en cijfers ze praten over steekkaarten die je bij elke in belgie gekochte vogel mee moet krijgen.Als je in de tweede druk van hetzelfde boek kijkt hebben ze/hij het over bijlage 1 vogels en vogels aangemeld bij een databank en rode steekkaarten tussen de twee uitgave,s zit 4 jaar er zijn alleen nog maar lettercode,s.Er zijn alleen in belgie 6 bonden die ringen uitgeven.Ik heb voor twee jaar terug op een beurs van de wev een koppel grauwe gorsen gekocht juist geringd maar geen papier meegekregen.Na het uitvallen van de pop heb ik de man geruild met henkv voor een graspieper die naar een vriend in duitsland is gegaan deze vroeg of ik een herkunftsnachweis wilde invullen voor zijn administratie ondanks dat ik deze vogel niet zelf heb gekweekt. Dan heb je het over 3 landen die tegen elkaar aanliggen alledrie verschillende regels die ik als nederlander toch niet allemaal hoef te kennen .

Zwartkopje
01-04-2007, 17:43
.......... Dan heb je het over 3 landen die tegen elkaar aanliggen alledrie verschillende regels die ik als nederlander toch niet allemaal hoef te kennen .

Hmm denk niet dat opgaat. Als je naar Duitsland gaat met de auto moet je daar ook de verkeersregels kennen.;)
Misschien dat eens op websites van de bonden voor iedereen duidelijk omschreven worden hoe het allemaal in elkaar steekt, bij de diverse landen.
Met duidelijke foto's ed erbij.

girlits
01-04-2007, 19:02
Als ik naar duitsland ga met de auto zijn de verkeersregels ongeveer het zelfde als in nederland.Bij de anwb kan ik voor elk land waar ik heen ga de desbetreffende regels krijgen in nederland is bijna niemand duidelijk. groeten eddie

Zwartkopje
01-04-2007, 20:28
Dat klopt, maar je moet ze wel kennen en inderdaad dat is moeilijk te achterhalen.

Merkwaardigerwijs begrijp ik zelfs, dat blauwborsten in Gr. BritaniŽ zelfs niet eens geringd hoeven te worden!!

henkv
03-04-2007, 08:03
hallo

het klopt inderdaad dat er bij niemand duidelijkheid is omtrent vogels die in europa voorkomen en de wet er omheen bij aid en justitie ook niet
dat is niet alleen omdat ze zelf de wet niet goed kennen maar ook omdat het geen echte kenners zijn het is voor hun gewoon werk vandaar dat
de aid bij mij het zelfs gepresteerd heeft van de 120 in beslag genomen vogels
bijna 25 % een verkeerde benaming te geven bonte groenlingen werden eerst bastaarden en later kanaries , chinese groenlingen werden kruising putterxgroenling zelfs mijn kanaries werden afgekeurd omdat ze een 3,0 mm om hadden

het lijkt mij dus overduidelijk dat de wet simpel moet worden uitgelegd geldend voor heel europa , dat de mensen van aid allemaal maar ontslag moeten hebben en daar nieuwe mensen voor terug moeten komen met verstand van vogels door dat ze er in zijn geintresseerd en dus ons echt op onze fouten kunnen wijzen want zoals het nu gaat ben je bijna ten alle tijde de lul

henkv
03-04-2007, 08:07
hallo

er is nog een vraag die mij te binnen schoot ik heb die vraag gesteld aan de aid tijdens mijn verhoor maar die konden mij geen antwoord geven
voor zo ver wij weten en ons steeds word verteld is het zo dat elke vogel die in europa voorkomt geringd moet zijn met of zonder cites
afgelopen sept was ik op gran canaria wat bij mijn weten onder europa valt en daar zag ik st helena fazantjes ( niet een toevallige dwaalgast ) waarom staan die niet op de lijst van vogels die geringd moeten zijn ?

Zwartkopje
03-04-2007, 14:48
Ik denk dat die als exoot worden gezien, die zijn uitgezet dan wel ontsnapt.
Een vergelijkbaar geval zou de halsbandparkiet kunnen zijn, die komt hier immers voor en hoeft niet geringd te worden. (voor zover ik weet)

henkv
03-04-2007, 18:34
het st helena fazantje komt voor in afrika wat 150 km van gran canaria ligt
dus het is geen uitgezette of ontsnapte vogel
het zijn vogels die die 150 km hebben afgelegd en zich daar gevestigd
de halsband die word genoemd zou uit zich zelf nooit naar nl zijn gekomen
de indische en de afrikaanse vorm niet

Zwartkopje
03-04-2007, 19:09
Ok ander voorbeeld, turkse tortel, wel op eigen kracht hierheen gekomen.
Denk toch dat de st helena als uitheems wordt beschouwd. Die 150 km op eigen kracht? Over de oceaan? Moet dan met een windvlaag zijn gekomen.

Overigens zijn er veel soorten elders uitgezet cq ontsnapt.

henkv
03-04-2007, 19:16
heel makkelijk ongeringde turkse tortels in de voliere betekent ook een bezoekje van de aid met daar op volgend een bekeuring
en al zijn die vogels over gewaaid het is een feit dat die vogels daar broeden net als de turkse tortel hier dus moet de behandeling gelijk zijn

girlits
04-04-2007, 10:59
Cran canaria is een regio van spanje .Geografisch gezien liggen de eilanden ter hoogte van marokko dit is afrika.Ik weet niet of wij nog eilanden <provincie,s> in de zuid hebben maar wat daar dan rondvliegt is geen europese vogel.Australie is heel lang een engelse kolonie geweest maar daarom is de grasparkiet niet inheems. groeten eddie

henkv
04-04-2007, 17:42
hallo

wij als burgers worden geacht de wet te kennen maar door alle regeltjes kennen ze zelf de regels niet eens meer oftewel het is een grote bende
het zou heel makkelijk kunnen zijn maar naar ons word ( nog ) niet geluisterd
het "gehate" kweken met de vangkooi werd net genoemd waar ontzettend veel onwaarheden en verkeerd geformuleerde dingen in staan want in dat rapport komt het er eigenlijk op neer dat alle europese vogels bijna wildvang zijn en dat het bijna onmogelijk kweken is met europese vogels
nu weet iedereen dat sommige dingen gewoon waar zijn maar dat het niet op de schaal is die word vermeld vandaar dat wij ( ongeveer 15 man ) nu bezig zijn met ons ( de kwekers ) verhaal daar voor hebben wij nodig kweek verslagen op film ( liefst digitale camera ) van welke soort maakt niks uit als het maar europees of ondersoort is
ook zoeken wij sponsors , iemand die goed is in filmpjes op een leuke manier in elkaar zetten en wij zoeken nog iemand die voor ons dvd's tegen kostprijs of gratis wil branden

voor info over dit onderwerp kunt u mailen naar henkv331@hotmail.com

henkv
05-04-2007, 10:04
hallo

wat ik in mijn vorige verhaal was vergeten te melden is dat wij als

WERKGROEP DE ANDERE STROOMING

verder gaan en dat zo snel mogelijk een website de lucht in gaat met zo veel mogelijk info over waar wij mee bezig zijn

iedereen die denkt dat hij/zij ons behulpzaam kan zijn dmv kweekverslagen en of tips omtrent het houden van vogels op de goede manier ( het liefst vast gelegd op film/foto ) kan dus mij een mail sturen . ook voor vragen ben ik natuurlijk bereikbaar

bvd werkgroep de andere strooming

henkv
05-04-2007, 10:07
wat betreft mijn zaak weet ik eigenlijk helemaal niks maar in ieder geval bedankt voor het medeleven
als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan geef ik jullie info

vrg henk

henkv
05-04-2007, 21:51
hallo

de zo genaamde handel van mij valt makkelijk uit te leggen
door het feit dat wij met z'n 4en waren kwam het inderdaad voor dat er regelmatig vogels die te veel/weinig waren door mij verkocht/gekocht werden omdat ik de contacten heb
ook was het bij mij altijd zo dat als ik meerdere koppels kon kopen ik dat deed om dan met de koppels die ik te veel had gekocht wat te verdienen
want zoals iedereen weet is de hobby gewoon duur zat
door al die contacten die ik heb zijn er veel mensen door mij geholpen maar ook andersom vandaar dat ik in mijn bestand verschillende speciale soorten had ( allemaal 100% geringd ) o.a ijsgors , sperwergrasmus , strandleeuwerik , groenling in bont , barmsijs in witbont en de keep in witbont

henkv
05-04-2007, 21:54
wat betreft onze werkgroep is het inderdaad zo dat wij daar erg goed over na denken want wij kunnen hierbij geen fouten maken

Henk3
06-05-2007, 09:43
http://www.volierevogels.nl/

ringmaten van europese vogels met de latijnse namen. Klik op downloads.

Daniel
06-05-2007, 16:30
even een opmerking op de bovenwindse eilanden. Zijn geen Nederlands grondgebied maar maken deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden (een klein maar cruciaal verschil) behoren ook (door eigen keus) niet tot de EU waardoor import niet mag.
Je zou uit kunnen zoeken hoe het zit met Frans Guyana (wel deel EU en Frans Departement) en hoe het in de toekomst zit als een deel van de eilanden Nederlandse gemeenten worden.

Birdmann_
07-05-2007, 05:47
het blijft dan nog inport:D

birdmann_:hmmmm

Zwartkopje
07-05-2007, 18:09
Henkv, al meer nieuws?

Henk3
17-05-2007, 09:36
Voor wie belangstelling heeft hiervoor.

http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/ECstandaard%20deel%203%20overige%20en%20VI%202006. pdf

Henk3
19-05-2007, 17:08
Hallo Winterkoning,

Deel 1: http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/ECstandaard%20mutaties.pdf
Deel 2: http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/ECstandaard%20deel%202%20zaadeters%20vervolg%20200 6.pdf

Ik weet niet of er ook nog een deel 4 bestaat. Misschien nog maar eens op zoektocht.

Groetjes terug.

wolverine
02-10-2007, 23:42
[QUOTE=Henk3;7798]Potdorie HenkV, Net voor het broedseizoen al je vogels weg. Wat een rotstreek. Een goede registratie is dus zeker wel van belang. Waarom direkt de papieren niet in een goede map gestopt? Wat je voor de zekerheid ook kan doen is al je documenten even inscannen in je computer. En daarvoor een aparte vogelmap bijhouden. Vervolgens sla je deze map ook even op op een usb-stick of andere externe mogelijkheid. Dan ben je er zeker van dat je altijd je documenten bij de hand hebt. Dit zou denk ik een goede leer moeten zijn voor diverse andere kwekers. Hou je administatie goed op orde.

Beste Henk3 je bent wettelijk niet verplicht om een administratie bij te houden, behalve voor de cites plichtige vogels.

wolverine
02-10-2007, 23:49
maar dan wat anders :als men dus idd zo moest ringen ,waarom stond (en nu nog steeds) er dan ook bij dat men wel kleiner maar niet groter mag ringen met andere woorden dan word toch ook de juiste wettelijke aangegeven/opgelegde maat niet gebruikt? of heb ik het dan mis?
ONDUIDELIJKHEID ,ONDUIDELIJKHEID.

want het wetboek met zijn geschrift snap ik niet (ben gewone jongen en snap dat nederlands wat zij schrijven niet).
Dus nogmaals wie het weet mag het zeggen.aub
gr

beste winterkoning,
de lijst met ringmaten is een advieslijst maar wordt door de AID als wet van meden en perzen beschouwd. Dit komt omdat ze zelf de ballen verstand hebben van en de wet en de vogels.

henk
03-10-2007, 10:03
Even een reactie op Wolverine.
De opmerking dat de ringmaten van beschermde vogels adviesmaten zijn is onjuist. De maten zijn voorgeschreven, wat je daar ook van vindt. De AID kan dus deze maten altijd als maatstaf nemen. In de concept-regeling op het ministerie wordt dit uitgangspunt verlaten en geldt als algemene regel, dat de ring bij een volwassen vogel niet meer van de poot kan worden verwijderd. In de bijlage A worden dan ook maten aangepast en gelden de maten akls adviesmaten. Maar wanneer de regeling komt?
Van de zijde van COM Nederland is er inmiddels wel een brandbrief naar de minister gegaan.
Maar de huidige regel met voorgeschreven ringmaten geldt op dit moment formeel nog niet.

Henk, moderator