Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jongen dood in nest.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • jongen dood in nest.

    Hallo,

    Ik ben nieuw hier en heb een probleem.
    Ik heb 2 kanaries die nu nog in de schuur zitten in een groot hok met een tl buis erboven.
    Enige tijd geleden heeft het popje 6 eitjes gelegd en 21 maart was de eerste kleine uit het ei. De dagen erna volgden er nog 3 en ze werden goed gevoed.
    Vanmorgen lagen ze allevier dood in het nest. Gisteren namiddag heb ik ze nog zien sperren en vanmorgen dus dood. Wel volle kropjes, ik snap er niets van.
    Ze hebben een goed zaadmengsel en Quicko eivoer.
    Wie weet wat de oorzaak kan zijn?

    Groetjes Jolanda.

  • #2
    Jolanda,

    Wanneer het licht uitgaat in het hok en er is geen nachtverllichting in het hok zal de pop in het donker het nest niet terug vinden, wanneer deze op dat moment niet op de jongen zit.
    Het gevolg 's morgens de jongen goed gevoerd dood in het nest.
    Zou dit gebeurt kunnen zijn???

    Groeten

    Alex

    Opmerking


    • #3
      hoi,

      Bedankt voor je snelle reactie.
      Zou inderdaad best wel kunnen. Ik heb inderdaad geen nachtverlichting. Ben ook nog ziet zo ervaren in het kweken met vogeltjes.
      Wat zou ik kunnen gebruiken als nachtverlichting? De tl buis mag niet de hele nacht blijven branden?
      Vervelend dat door mijn schuld die kleine krummels misschien doodgegaan zijn.
      Ik zou de moed zo opgeven. Ik heb het nestje uit het hok gehaald om haar even weer op krachten te laten komen.

      groetjes, Jolanda.

      Opmerking


      • #4
        Jolanda,

        Een 5 watt lampje in je hok, laten branden b.v. zodat ze het nest nog terug kan vinden.

        Gr.

        Alex

        Opmerking


        • #5
          ga het meteen regelen.
          Bedankt.
          ik laat het even weten als het de volgende keer wel lukt!

          Gr. Jolanda.

          Opmerking


          • #6
            jongen dood

            Prima uitgelegd Alex dit kan het probleem wel eens wezen .Het licht valt uit en alles zit in het donker.
            GRT Teunis

            Opmerking


            • #7
              jongen dood

              Hallo Jolanda,
              Het kan ook zijn dat de pop te vast en te diep op het nest zit.
              Je zou een kunst eitje of een onbevrucht eitje in het nest kunnen doen.
              Al is het maar de eerste 6 dagen.
              Ik haal mijn 5 watt lampjes bij de Hema voor het geval je er niet aan kan komen.
              Die begint te branden een half uur voor het licht uitgaat en daarna nog een half uur alleen, zodat elke vogel zijn slaapplaats kan vinden.

              groet Willem

              Opmerking


              • #8
                Hallo allemaal,

                Bedankt voor jullie antwoorden en tips! Ik heb ondertussen een lampje gemaakt,5 watt, wat werkt met een sensortje, als de tl uitgaat dan gaat het kleine lampje aan.
                Is het niet storend om dat lampje de hele nacht laten branden? stoort dat de vogels niet in hun nachtrust? het is een klein lampje met erg defuus licht!
                Ik wil niet dat het weer fout gaat, ik heb er gewoon een schuldgevoel van!
                Ook heb ik een kunsteitje paraat liggen om in het nest te leggen de eerste 6 dagen, ik laat niets meer aan het toeval over.

                Gr. Jolanda.

                Opmerking


                • #9
                  lampje

                  Hallo Jolanda,

                  Wat je volgens mij het beste kunt doen is die sensor er gewoon direkt vanaf halen en het lampje via een tijdschakelklok laten branden. Even afstellen op een kwartier voordat de grote lamp uitgaat en een kwartier tot een halfuur nadat de grote lamp uitgegaan is. Opgelost.
                  tijdschakelklokken kosten niet zoveel meer vandaag de dag.
                  Controleer wel af en toe even of het lampje wel brand en dat ie niet stuk is gegaan. Want dan heb je er ook niet veel aan. Krijg je zwart licht.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    lampje

                    hoi Jolanda,

                    Zoals Henk 3 schrijft bedoel ik het ook en zo kan ik ook een uur lang zien of het lampje werkt.

                    groet Willem

                    Opmerking


                    • #11
                      lampje,

                      Hallo,
                      Ik gebruik s'nachts altijd 2 7 watts lampjes met sensor in mijn nachthok bij de vogels; het hok is 6x2,2x2 m groot , dit laat ik dus de hele nacht branden en wel om de volgende redenen ,heb een keer het lampje stuk gehad ,toen ik er maar 1 in had , de vogels zijn ergens s'nachts van geschrokken met als gevolg dat er een stuk of 8 zich te pletter hebben gevlogen tegen het gaas en dus dood lagen met een gebroken nek vandaar nu 2 lampjes en bij het voeren controleer ik nu altijd of ze beide nog doen door gewoon even de vinger voor de sensor te houden.

                      m.vr.gr.harry
                      m.vr.gr. Harry

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoi,

                        Dus jij (U) laat 's nachts wel een lampje branden?
                        Ik was net aan het bedenken hoe ik het voor elkaar moet krijgen met schakelklokken enzo omdat we niet al te veel stekkerdozen in de garage hebben en die dingen nemen nog al veel plaats inbeslag in een stekkerblok.
                        Ik heb vannacht gekeken toen het sensorlampje aan was en ze zaten allebei lekker met de kop in de veertjes dus veel last van het lampje hadden ze niet.
                        Ze maakt trouwens geen aanstalten om nieuwe eitjes te gaan leggen of zit dat er niet meer in nu de eerste leg dood is?

                        Gr Jolanda.

                        Opmerking


                        • #13
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Bedankt voor al jullie tips, ik heb ze opgevolgd en het resultaat is nu dat de pop weer op eitjes zit. Ik heb 2 sensorlampjes van 3 watt opgehangen en als er 1 uitvalt dan is er nog 1 die licht geeft.
                            Ze lijken er 's nachts geen last van te hebben en het mannetje zit gewoon met zijn kopje in de veren op stok. Ook het popje zit uiterst relaxed op het nest.
                            Ze zit nu 1 weekje op de eitjes.
                            Als er resultaat is zal ik dat even laten weten. Het was de vorige keer niet dat de eitjes niet uitkwamen dus daar maak ik me geen zorgen om. Als ze eenmaal uit zijn begint de spannende tijd en dan kan ik gelijk zien of mijn bemoeienissen resultaat hebben.

                            Opmerking

                            Working...
                            X