Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wanneer broedrijp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wanneer broedrijp.

    Ik ben geen echte zebravink kweker,maar ik heb een paar voor de gezelligheid in de voliere.Nu had ik begin januari een paar jongen.Wanneer zijn deze in te zetten voor de kweek.Ik heb wel eens gehoord dat zebravinken snel broedrijp zijn en gezien het feit dat mijn witte pop dood gegaan is en het moeilijk is om hier een witte zebravink te vinden,wil ik vader op dochter zetten om weer te kunnen kweken.Gaat dit snel of is het verstandiger om te wachten tot de jongen wat ouder zijn.

  • #2
    Ze zijn met een paar maanden geslachts rijp
    maar het is verstandiger te wachten tot de vogel een maand of 8 / 9 is
    dan is ze uit gegroeid

    Piet

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Piet Witteman
      Ze zijn met een paar maanden geslachts rijp
      maar het is verstandiger te wachten tot de vogel een maand of 8 / 9 is
      dan is ze uit gegroeid

      Piet
      Ze zijn inderdaad heel vroeg broedrijp. Dit is met ongeveer 6 maanden maar het is inderdaad wel zo verstandig om te wachten tot ze wat ouder zijn. Succes.
      Groet Goudvink.

      Opmerking


      • #4
        inderdaad na zes maanden zijn ze broedrijp,dus even wachten nog.
        Maar is er echt niets in de buurt te koop want je gaat nu inteelt kweken vader met dochter.
        Met vriendelijke vogelgroeten, Richard
        website: http://members.home.nl/vogeltrek/

        Opmerking


        • #5
          ik zou met ze gaan kweken als ze inderdaad 8-9 maanden zijn..
          ik denk dat het ook verstandiger is dat je toch een onverwante pop zoekt, inteelt is niet echt zo'n goed idee vind ik. met mensen is het net zo slecht als bij vogels om inteelt te doen, krijg je vaak gebreken van.
          als het met mensen inteelt niet goed gaat met vogels ook niet

          Opmerking


          • #6
            Hallo,
            ik hou ook niet van inteelt en doe dat dus niet, maar er zijn toch genoeg kwekers die een stam opbouwen en via een schema 4 jaar lang vogels van uit de zelfde familie kruisen om zo de eigenschappen van de man of de pop waar ze mee zijn begonnen terug te krijgen.En dat zijn dan prima jongen.

            m.vr.gr. Harry
            m.vr.gr. Harry

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door richard70
              inderdaad na zes maanden zijn ze broedrijp,dus even wachten nog.
              Maar is er echt niets in de buurt te koop want je gaat nu inteelt kweken vader met dochter.
              inteelt is broer op zus, ouder kind is lijnen teelt.

              met een koppel vader dochter leg je bepaalde goede eigenschappen genetich vast voor moeder zoon geld het zelfde.

              je kan dit dus rustig doen maar gebruik daarna op de jongen dan wel onverwante vogels of verre familie
              met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door zwartwang
                inteelt is broer op zus, ouder kind is lijnen teelt.

                met een koppel vader dochter leg je bepaalde goede eigenschappen genetich vast voor moeder zoon geld het zelfde.

                je kan dit dus rustig doen maar gebruik daarna op de jongen dan wel onverwante vogels of verre familie
                Ondankst dat dit al een bejaard onderwerp is, wil ik toch even reageren.
                Je hebt gelijk Zwartwang, als je stelt dat met lijnenteelt bepaalde goede eigenschappen vastgelegd kunnen worden.
                Maar....... ook de minder goede en slechte eigenschappen worden versterkt!
                Het 'muntje' kan dus zowel naar rechts als naar links rollen. Een kwestie van goed de vogels bekijken voordat je tot lijnenteelt overgaat.
                Bovendien, er zijn al jaren erg goede vogels verkrijgbaar en waarom zou men dan een lijnenteelt moeten opzetten? Maar goed, het is mogelijk.

                Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking

                Working...
                X