PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem met bodembedekker

Roger
19-03-2007, 23:55
Hallo allemaal.

Ik ben pas begonnen en heb een klein probleem.
ik gebruik schelpezand met kattenbak vulling als bodembedekker.
nu dat mijn kanaries aan het bouwen zijn heb ik kattenbak vulling in de nesten
dus vlijmscherp met alle gevolgen.
wat doen jullie hier aan .

Groetjes Roger

RobK
20-03-2007, 00:43
Hallo Roger,

Wanneer de vogels nesten bouwen is het gebruik van alleen schelpenzand in de zandlade aan te raden. Houtsnippers, kattenbakkorrels en dergelijke hebben allemaal het nadeel dat het te scherp is, teveel stof afgeeft én via het nestmateriaal in het nestbakje wordt getransporteerd. Wanneer de pop éénmaal aan het broeden is kan je eventueel de bodembedekking aanpassen. Zelf gebruikte ik het gehele broedseizoen alleen schelpenzand in de lade.

Als tussenoplossing kan je van de vogels die al broeden, de nestjes proberen te zuiveren van de overtollige rommel. De eitjes op een zachte doek leggen en het nestje ondersteboven even boven de vuilnisbak uit kloppen. Daarna met een warme gloeilamp het nestje weer mooi rond draaien. Nadat het nestmateriaal is afgekoeld de eitjes er weer voorzichtig in en klaar is Roger!

Groet,

Rob.

aussie
20-03-2007, 18:00
Hallo Roger,

Probeer eens kattenbakKORRELS gemaakt van geperst hout/papier. Dit absorbeert als de beste, is te zwaar om mee te nemen in het nest en makkelijk met schoon maken.
Ikzelf gebruik het al een tijd en bevalt prima. Niet aan te bevelen in buitenvoliere's omdat het dan nat kan worden en verpulvert.

Met vriendelijke groet; aussie-0-

Antoni Hopmann
20-03-2007, 23:15
Hallo Roger!
Ik zou gewoon schelpenzand gebruiken,daarmee heb je totaal geen problemen en hoef je ook niet te experimenteren.