Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslacht van deze Swiftparkieten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Geslacht van deze Swiftparkieten?

    Ik heb deze foto ook al eens op een ander forum geplaatst, maar ik ben er nog steeds niet aan uit. De meningen zijn verdeeld.

    Wat is het geslacht van deze Swiftparkieten? Ze zijn mij als koppel verkocht, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Beide vogels zijn geringd 2005.



    Bij voorbaat dank.

  • #2
    Als je kijkt naar de inzwarte vleugelpennen en de markante kop van de voorste vogel (man) en de rondere kop en mattere kleur van de vleugelpennen van de vogel achter (pop) ben je al gauw geneigd te zeggen dat het een koppel is. DNA geeft uitslag en haalt alle twijfel weg.
    Ennuh, had de swift ook niet de wingstripe net als de neophema's?

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      In eerste instantie dacht ik ook dat de achterste vogel een pop is, maar ik kreeg als argument van iemand de oogkleur. Bij de poppen schijnt dit meer bruinachtig te zijn en bij allebei deze vogels is de oogkleur fel.

      Ook qua gedrag kan ik niks opmaken. Ze negeren elkaar volkomen, en als ze te dicht bij elkaar bij de voerbak zitten jagen ze elkaar weg. Ook van broedgedrag/koppelvorming merk ik niks.

      Opmerking


      • #4
        swift

        volgens mij heb je twee poppen het masker van een man is veel intensiever.
        en als deze vogels van 2005 zijn hebben de poppen witte stippen onder de vleugels en de mannen niet.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door martien_2006
          volgens mij heb je twee poppen het masker van een man is veel intensiever.
          en als deze vogels van 2005 zijn hebben de poppen witte stippen onder de vleugels en de mannen niet.
          Kijk, nu weet ik het dus helemaal niet meer. Er waren mensen die zeiden 100% zeker te weten dat het twee mannen zijn. Anderen zeiden 100% zeker te weten dat de linkse een pop is en de rechtse een man, en nu zegt u weer dat het waarschijnlijk twee poppen zijn.
          Erg verwarrend dit.. maar stippen op de vleugels zijn dus doorslaggevend??

          Opmerking


          • #6
            Swift

            Daar Kun Je Het Beste Van Uit Gaan Is Wel Voor 95 % Zeker .
            Ben Nu Wel Benieuwd Wat Je Nu Hebt.

            Opmerking


            • #7
              Ik heb ze nog niet gevangen, anders wordt het een beetje stressvol met de andere vogels die erbij zitten.

              Nu heb ik gezien dat ze elkaar voeren, dit doen ze iedere dag wel een paar keer. Geeft dit aan dat het dan een man en een pop is? Of doen Swiften van hetzelfde geslacht dit ook? Als ze elkaar hebben gevoerd doen ze beiden hun vleugels een klein stukje omhoog en trillen ze hiermee.

              Maar het gekke is dat ze na het voeren heel druk worden, ze gaan rondjes vliegen en met elkaar 'vechten', als ze op een tak zitten pikken ze naar elkaars snavels en vallen ze helemaal over elkaar heen en vliegen ze druk achter elkaar aan. Dit duurt dan even en dan is het weer rustig.
              Wat zou dit gedrag kunnen betekenen?

              Van de week zaten ze met z'n tweeen wat broedblokken te inspecteren, eerst gingen ze bij een parkietenblok kijken, met hun kop door het gaatje. En vervolgens in het Bourkesblok. Ze gingen er echter niet inzitten, alleen maar kijken.

              Ik zie trouwens een van de Swiften (de rechtse op de foto) soms ook agressief doen tegen de andere parkieten, als die te dichtbij komen, bijvoorbeeld bij de voerbak.

              Misschien dat iemand mij nog wat kan vertellen over deze gedragingen?

              Opmerking


              • #8
                Wel eens gehoord of gelezen van baltsgedrag? Dit kan er heftig aan toe gaan (let maar eens op de musjes in je tuin).
                Het lijkt erop dat je een koppel hebt, hoewel ik zelf bij bijv. lori's wel heb mee gemaakt dat 2 mannen of 2 poppen ook baltsten en paarden,
                Nu maar wachten tot de eerste bevruchte eieren er zijn, pas dan heb je 100%zekerheid.

                Greetzzz

                Opmerking


                • #9
                  geslacht onderscheid

                  Man of pop

                  Het mannetje is qua uiterlijk niet erg goed te onderscheiden van het vrouwtje. De man is iets groter dan de pop en ook iets feller van kleur. Ook de kleur van de iris is anders: geelachtig bij de man en bruin bij de pop. Een ander kenmerk is de vleugelstreep aan de binnenkant van de vleugels. Bij jonge mannen wordt de vleugelstreep dunner naarmate hij korter bij het lichaam zit. Bij oudere mannetjes verdwijnt deze streep zelfs volledig. Bij vrouwtjes is er over de volledige vleugel een brede streep die niet verdwijnt naarmate zij ouder worden. Toch zijn er vogels die hierop een uitzondering vormen en daardoor ook moeilijker te onderscheiden zijn

                  bron: DANNY'S PARKIETEN
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Ze waren gaan broeden. keek vandaag in het nest en vond de pop dood. er lagen 3 eitjes. tussen de pootjes voelde ik een bult dus ik vermoed legnood.
                    ik heb de eitjes opengemaakt en er zat al een vrucht in.

                    het is dus een koppel, maar de pop is nu helaas dus dood.

                    Opmerking


                    • #11
                      Gecondoleert,
                      Jammer, maar het feit dat je nu weet dat je een koppel had is mosterd na de maaltijd. Op zoek naar een nieuw popje en dan volgend jaar maar afwachten.
                      De eieren (mits ze nog heel zijn) onder een soort gelijk vogelsoort (neophema's, polytelis) leggen is het proberen waard en dan maar afwachten.

                      Greetzzz

                      Opmerking


                      • #12
                        Erg jammer, zonde!
                        mvrgr

                        Piet

                        Opmerking

                        Working...
                        X