Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek met de pimpelmees

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweek met de pimpelmees

    Ik heb een beetje rondgezocht op internet en dit forum maar ik kan weinig tot geen info vinden over de kweek met de pimpelmees.

    Ik zou graag wat meer willen weten over de voeding en huisvesting (gescheiden of samen in een voliere?) van deze vogels.

    Als er toch kweekverslagen zijn zou ik deze graag willen lezen!

    Gr. Epiduro

  • #2
    op deze site http://www.home.zonnet.nl/tonys-vogelsite/ staat een stuk over de kweek met de pimpelmees.

    verder heb ik zelf geen ervaring met de kweek van de pimpelmees.

    hoop dat je er wat aan hebt.
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      Pimpelmees

      Naruch bedankt voor je reactie.

      Jammer dat er zo weinig bekend is in "kwekersland" van deze vogels (er zijn althans weinig reactie's).

      De informatie die op tonys vogelsite staat had ik inmiddels al gevonden op o.a. Wikipedia. Toch bedankt.

      Opmerking


      • #4
        Ik heb ze gewoon gevoerd met een mengsel van eivoer en universeel plus pinkies en buffalo's en wat meelwormen. Deze laatste kwamen ze ook gewoon uit je hand halen. Hele leuke vogels.
        Het nest maakten ze gewoon in een kastje zoals je dat ook buiten de voliere maken. Ik gaf ze mos en veel watten. Het was prachtig om te zien hoe ze uit een bundel mos de "draadjes" haalden en dat op 80 cm afstand. Ze maakten het nest wel 10cm hoog. Helaas zijn ze toen gestopt.
        Bij deopfok moet je veel levend voer geven, de kweker waar ik ze weggehaald heb gaf ze dan onbeperkt buffalo's(bepoederd) , verder zou ik ook dat wat afwisselen met motten oid(via vliegenval gevangen)

        Opmerking


        • #5
          pimpelmees

          Je zou ook gewoon eens kunnen observeren wat een pimpelmees naar zijn nest toe brengt als ze jongen hebben, dat zijn vooral veel groene rupsjes. Die kan je zelf ook wel verzamelen. Wat nog wel eens wil lukken is dat als het b.v. geregend heeft en ook bij veel wind. Kijk eens op straten waarlangs eikenbomen staan. Het wemelt dan soms van de groene rupsjes gewoon op de straat. Die vallen uit de bomen. Ook in het bos kun je ze gemakkelijk vinden want die rupsjes hangen heel vaak aan een dun draadje aan de boomtakken. Zoek maar eens een bospad op en als er straks rupsjes zijn, zul je ze zeker vinden. Gewoon de natuur een beetje volgen dus. Het zijn inlandse vogels, dus hun voer is hier ook ruimschoots te vinden.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Dank voor jullie tips!

            Ga zeker op jacht naar rupsen.

            Wordt vast en zeker een leerzame kweek.

            Opmerking


            • #7
              Hallo Epiduro, persoonlijk heb ik nog niet veel ervaring met insecteneters maar wel met Europesezaadeters. De ervaring leert me dat het streven om vogels de "natuurlijke" voeding te verstrekken niet haalbaar is. Daarom heb ik al mijn vogels altijd getracht te kweken met voeding die voor iedereen te verkrijgen is. Dus zo min mogelijk uit de natuur. Wel natuurlijk een alternatief voedsel aanbieden dat aan de behoefte van de vogel voldoet. Daarmee wil ik zeggen waarom de pimpelmezen iets uit de natuur aanbieden terwijl er alternatieven zijn. De kweker van jouw mezen kreeg de jongen groot met een voor iedereen te verkrijgen voedsel dus je maakt daarmee een stap terug in het cultiveren van de vogel. Dit telt mijns inziens voor veel vogelsoorten. Eens aan het voedsel aanbod uit de volière gewend niet weer een stap terug zetten.
              Uiteraard staat het iedereen vrij om dit toch te doen alleen is dat niet mijn ding!

              Greetings Lucky

              Opmerking


              • #8
                Kweek met de pimpelmees

                lucky je heb in mijn ogen gelijk en ongelijk tergelijk(zo hoe vind je die).
                a .als het niet gelukt om jongen groot te krijgen met het conventionele voer
                zal je wel naar "" uit de natuur voedsel" moeten halen,(mijn mening).
                want ook voor dit soort vogels geld dat "de natuur" nog steeds in de vogels aanwezig is.( ze zijn nog niet allemaal volledig gedomesticeerd ingesteld).
                neem bv een kanarie volledig gedomesticeerd en staat volledig op conventioneel voedsel(zaad) geef zo'n vogel die nog nooit bv muur heeft gehad en hij weet toch instinctief wat ermee moet gebeuren.
                b. er zijn idd genoeg alternativen voor het "natuurlijk voer" ,het gaat erom (en zeker bij mezen,wat en wanneer te voeren).
                alleen bufallo's en wat poeder zal het naar mijn mening niet lukken (er zit geen variateit en voer grote opbouw in).
                als zij er goed opzitten is naast buffalo's , eivoer met daarin pinky's ,witte meelwormen zeer goed voor de eerste paar dagen,daarna zullen de oudervogels omschakelen naar groter voedsel(is a makkelijker voor de ouders en b jongen worden groter dus ook van snavel en eetlust),rupsen is het favoriete voedsel om jongen groot tebrengen,neem daar als alternatief voor kleine wasmotlarven(welke zijn geinjecteerd met vitaminen).
                in deze tijd (rond ringdatum) kan men ook gewoon meelwormen/sprinkhanen etc etc geven.
                maar waar je ze echt een plezier mee doet is kleine spinnentjes (zitten in de vogelbroedtijd vaak nog in zo'n zakje in de heg/haag,wanneer je daar inknijpt lopen er dan honderden spinnetjes uit).
                verder is het van levensbelang voor de jongen dat er volop en continue voedsel tot de ouders beschikbaar is,pimpels vliegen in de topdrukte van het voeren wel 60 tot 80 keer per uur het blok in en uit om te voeren.(lig uiteraard ook aan de hoeveelheid jongen).
                als nestmateriaal zou ik adviseren : mos (veel mos) en licht dierlijk haar en geen watten,waarom niet watten is van bekend dat het om de poten van de jongen en ouderskan draaien enzo pootproblemen veroorzaken.
                verder is het van belang dat voor de rui van de oudervogels begint zij veel en langdurig op vitamines te zetten,want vaak zijn de oudervogels zo verzwakt van het nest groot brengen dat zij zichzelf geen tijd geven om goed voor zichzelf te zorgen en wat krijg je dan? als de vogels in de rui schieten hebben zij geen reserves genoeg en kunnendan het loodje leggen.
                kweken ermee is niet zo moeilijk (mijn mening).
                en ieder heeft succes op zijn vaak eigen manier.

                Opmerking


                • #9
                  Hey Winterkoning, ik weet zelf ook wel dat het soms niet anders kan dan terug naar de natuur. Zeker met "import". Maar en dan komt het, we zouden er naar moeten streven dat iemand in het hart van een stad toch EC vogels moet kunnen kweken. Dat kan alleen als hij alle voer en opfokvoer zij het voor zaad of insecteneters in een dierenspeciaalzaak kan verkrijgen. Dus nooit een stap achteruit wel stapvoets vooruit. Je noemt zelf de pimpelmees als makkelijk te kweken. Denk het zelf ook daar een vriend van mij er elk jaar wel een tiental kweekt en alleen met gekocht voedsel. Dus!!! Want doelstelling moet toch zijn het cultiveren van alle EC vogelsoorten. Ik denk dat we daar allemaal exact het zelfde over denken.

                  Greetings Lucky

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                    Denk het zelf ook daar een vriend van mij er elk jaar wel een tiental kweekt en alleen met gekocht voedsel.
                    Wat mag ik daar onder verstaan?

                    PS met watten bedoelde ik wel katoenen watten, niet synthetische!

                    Opmerking


                    • #11
                      Kweek met de pimpelmees

                      natuurlijk zou dat de doelstelling moeten zijn.
                      maar als rondje 1 niet lukt op de conventionele manier zou ik het toch ook anders proberen(uit eindelijk zouden er dan dus jongen op stok komen die toch al weer een stapje verder zijn in het domestisatieproces en hierin is een korte weg en een lange weg te bewandelen maar uiteindelijk vele jaren later komt het op dezelfde gedomesticeerde pimpel uit).
                      want als je telkens laten we zeggen 10 jongen dood ziet gaan(per ronde) is ook niet erg bevorderend voor de kweek van pimpels,toch?
                      en soms kan dit kleine beetje "natuurvoer" (want je kan toch nooit de gehele kweek de vogels van dit voedsel voorzien,heb je een dagtaak aan) net helpen om de jongen over het moeilijke moment heen te helpen en naarmate de oudervogels verder zijn in het voerproces(ouder worden van de jongen) worden zij minder kritisch over het te voeren voedsel en kan dus meer en meer het gekochte voer worden gegeven.
                      nogmaals je heb gelijk ,maar soms is het rechtsom of linksom.
                      gr
                      enne zwartkopje ,dat stond er niet bij toch?
                      ik zou gewoonweg helemaal het risico niet lopen (ook als men het verschil kan van katoen/synthetisch) want het kan ook zonder watten,maar zoals gezegd ieder zijn manier en mening/opvatting.

                      Opmerking


                      • #12
                        Je zou als je verder geen pimpelmezen in de buurt rond hebt vliegen ook eens kunnen proberen om ze los te laten vliegen.Heb het met insecteneters nog nooit geprobeerd maar met verschillende zaadeters wel waaronder goudvinken vinken en zelfs met maskergoudvinken.Hierbij is het maar een keer misgegaan omdat de pop waarschijnlijk door een sperwer of kat is gepakt.Het is dan mischien in het cultivatieproces een stapje terug maar als ik dan in sommige bladen lees dat mensen in duitsland hun jongen groot krijgen zonder eivoer en verderop in het artikel dat ze voliere,s hebben van 500 vierkante meter praat je dan nog van cultuurvogels.Ik denk dat de meeste teritoria niet veel groter zijn in het wild.Het is volgens mij in ieder geval het overwegen waard groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          Nogmaals dank voor jullie tips!

                          Ik denk dat wanneer ik "afwisselend" wil voeren ik toch de natuur in zal moeten. Helemaal niet erg omdat ik dit toch al deed voor mijn andere vogelsoorten. Zal dit zeker aan moeten vullen met dierlijk voedsel uit de winkel want de hele dag in het veld, wordt ook een beetje lastig!

                          Opmerking


                          • #14
                            www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

                            Opmerking


                            • #15
                              Beste Zwartkop,
                              met gekocht voedsel bedoel ik voedsel uit de dierenspeciaalzaak.
                              Zoals,pinky's,bufffalowormen,meelwormen wasmotlarven, krekels, sprinkhanen,etc. Dus voor iedereen verkrijgbaar. Ook voor een eventueele koper van de nakweek.

                              Hallo girlits en Koene,
                              Het uitlaten van de ouders heeft niets meer met cultiveren / domesticatie te maken. En bergt een hoop risiko voor de oudervogels daar ze niet aangepast aan de natuur buiten de volière zullen zijn. Alhoewel het met het nodige geluk wel resultaat aan jongen kan leveren. Maar een EC vogelkweker midden in de stad zie ik dat nog niet zo een, twee, drie doen.

                              Greetings Lucky

                              Opmerking

                              Working...
                              X