PDA

Bekijk Volledige Versie : diamantvink

alfonsreynders@skynet.be
03-03-2007, 11:47
hallo
het is voor de eertse maal dat ik met de kweek begonnen ben van diamantvinken
maar dat valt heel hard tegen.de man is veel te hevig vogens mij,het popje
broed goed maar als het van het nest af komt word de man bijna zot,en het
popje mag bijna niet eten en ik heb ook nog niet gezien dat de man het popje voedert.is het normaal dat de diamantvink zo hevig is als deze broeden!!
nog even dit ik heb ook een diamantvink gehad met met een geschuurde krop.
de krop was zo dik en vol met eten dat de vogel zijn kop niet meer kon naar
beneden doen is ook overleden.is het bekent een geschuurde krop bij vogels!
bij kippen komt zeer zeker voor.

azantinga
03-03-2007, 21:17
Wat voor voer geef je? Geef je bijvoorbeeld levend voer.
Als ze te veel dierlijke eiwitten krijgen kunnen ze te driftig worden.

rob 2
04-03-2007, 12:51
He Alfons geef je de vogels ook mineralen en scherpe maagkiezel,liefst in apparte bakken.Van een geschuurde krop heb ik nog nooit gehoord lijkt me een raar gezicht.Bij mij bleven de mannen het broedseisoen de nesten uitbouwen,gaf daar ook de gelegenheid voor was met het ringen van de jongen niet altijd makkelijk deze uit de nesten te krijgen.Hebben ze genoeg beweging is bij hun zeer belangrijk ze vervetten heel snel,geef daarom ook andere zaadmengsels dan alleen tropen succes ermee Rob.

alfonsreynders@skynet.be
05-03-2007, 13:49
hallo rob

mijn diamantvinken hebben een hok van 1,20 br 1,00 di 2,20 ho.er zit maar 1
koppel in. ze krijgen mineralen grit,geen buffalowormen of pincies, gewoon
zaadmengeling voor tropen!,ze krijgen ook zeer klein hoeveelheid slazaad,
teunisbloem, weegbree, graszaad. ROB bedankt voor u reacie.

Roy
10-04-2007, 18:00
Hallo,

Ik heb een koppel diamantvinken dat ik eerst een jaar in een broedkooi had wel eieren ook een keer jongen gehad maar ouders gingen alle keren van het nest. Toen heb ik ze in een vlucht(op zolder van een schuur dus met een schuin aflopend dak) gedaan maar daar deden ze helmaal niks. Dus ik van voorjaar op zoek naar een nieuwe koppel voor erbij heb een koppel gekocht op de beurs in Zwolle. Heb de twee koppels tegelijker tijd in de vlucht gedaan waar ik twee coniferen koppen in had gehangen. Een paar dagen ging het goed maar toen zat het oude koppel steeds op de grond en het nieuwe koppel zat op stok en zodra een van de oude op vloog ging er een van de nieuwe achteraan tot de oude weer op de grond zat. Uit eindelijk het oude koppel er maar weer uit gehaald en bij de vlucht ingedaan waar de turquoisines al in zaten. Nestkasten op gehangen nieuwe koppel heeft een mooi nest gebouwd eieren maar niet broeden, het oude koppel heeft een nest gebouwd en voor de rest de beurde er niks. het viel me wel op dat allebei de koppels veel achter elkaar aan zitten te vangen. Nu heb ik de twee poppen gewisseld en nu is het afwachten ik laat ze eerst een paar weken aan elkaar wennen en dan de nestkasten maar weer eens in hangen.

Als iemand nog suggesties of ideeën heb wat ik kan doen of wat ik verkeert doe dan hoor ik het graag.

Jeroen
11-04-2007, 17:29
Hallo,
Diamantvinken kunnen behoorlijk agressief zijn als ze met meerdere koppels in een ruimte zitten. Het gaat bijna altijd fout als er in één ruimte twee koppels zijn, bij drie koppels gaat het soms beter (dan wisselen ze het vechten en achter elkaar aan jagen wat af...). Verder moeten ze verschillende nestmogelijkheden hebben, liefst zo ver mogelijk van het/de andere koppel(s) af. Bij mij broeden ze het beste in gewone nestkastjes van een kanarie.
Als ze jongen hebben dan wat eivoer geven, normaal niet te zwaar voeren want dan worden ze snel te dik.
succes
Jeroen

G de Beer
21-04-2007, 00:42
vorige maand heb ik op de vogelbeurs in Tilburg een koppel diamantvinken gekocht
ik heb ze daarna een maand in een broedkooi gezet
vorige week mochten ze in de voliere.....dat was schrikken...ze waren moddervet en konden bijna niet vliegen
nu na 1 1/2 week zijn ze al afgeslankt en begint de man te baltsen ben benieuwd wat het gaat worden
nog niet gezien dat ze de andere vogels lastig vallen