Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verschil parkiet/engelse parkiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verschil parkiet/engelse parkiet

    Wat is nu het verschil tussen een gewone grasparkiet en een Engelse grasparkiet ?
    alvast dank
    Piet

  • #2
    De zogenaamde Engelse parkiet is een kweekproduct van de mens. Door selectie is een veel grotere parkiet ontstaan (minimaal 21,6 cm lang) met ook nog een andere vorm. Velen vinden dat mooi en kweken daar al jaren mee.

    Echter niet iedereen, een hoop anderen wil iever de kleine parkiet kweken. De "echte" grasparkiet, de gewone maat o.a. dus, zal vanaf dit jaar ook weer op tentoonstellingen gevraagd worden.

    Zie ook: http://81.171.79.10/~vogelcafe/showthread.php?p=4135
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      engelse parkiet / kleine parkiet

      Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak maar ik vind de engelse grasparkiet helaas een voorbeeld van een vogel die ontstaat als mensen zich met de kweek van een dier bemoeien.
      Als je ziet hoe een mooi groen sierlijk vogeltje de wilde grasparkiet is en dan de engelse grasparkiet bekijkt dan kan ik alleen maar denken wat jammer. De vogels moeten aan allerlei door ons bedachte standaards voldoen. De kop moet breder, de borst etc.
      De mens heeft van iets moois iets heel lelijks gemaakt. Het zelfde geldt voor andere vogels die door ons worden gehouden. Alles moet groter, breder, of juist andersom.

      Ik juich het alleen maar toe dat nu ook de kleine parkieten onder de aandacht zijn. Wat ik jammer vind is dat er door de mens gelijk voor die vogel ook al weer standaard eisen worden opgesteld. Ik vind dat gestandariseer erg jammer. Het haalt de diversiteit uit ons vogelbestand.

      Opmerking


      • #4
        Grasparkieten in drie soorten

        Het spraakgebruik is verwarrend, alles wordt gemakshalve grasparkiet genoemd. We moeten duidelijk onderscheid maken tussen drie soorten.
        Mutaties zijn afwijkingen van de natuurlijke vorm, de vogel zoals die in het wild leeft. Daarop kan gekweekt worden.
        1. De engelse parkiet toont mutaties in kleur, grootte (dus ook gewicht) en bevedering.
        2. De kleine grasparkiet zoals die algemeen bedoeld wordt en dit jaar toegelaten op tentoonstellingen, toont uitsluitend mutaties in kleur.
        3. De niet-gemuteerde grasparkiet = de budgerigar, komt zo veel mogelijk overeen met de 'wilde' vogel: groen met geel masker en zwarte golftekening.

        Opmerking


        • #5
          De standaard is bedoeld voor kwekers en keurders om richtlijnen te hebben welke vogels moeten worden ingezonden en hoe deze moeten worden gewaardeerd.
          Dus niks niet zonde een standaard, juist klasse!!!
          Anders doet men maar wat, en krijgt een vogel op de diverse TT's zeer uitheenlopende waarderingen.

          Gr.Alex

          Opmerking


          • #6
            mijn ervaring met grasparkieten is dat men engelse grasparkieten vaak bij meerdere soorten vogels kan houden en de "gewone" grasparkiet zeer agressief is en vaak alleen bij valkparkieten of andere parkieten gehouden kan worden.

            mocht iemand wel de gewone grasparkiet houden zonder problemen met kanaries of iets dergelijks dan hoor ik het graag.

            mvg Ben
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              verschil

              Oorspronkelijk geplaatst door piet.en.ans@hetnet.nl
              Wat is nu het verschil tussen een gewone grasparkiet en een Engelse grasparkiet ?
              alvast dank
              Piet
              Ook in de prijs is er een verschil, engelse grasparkieten worden voor de meest
              achterlijke prijzen verkocht, dus beginners pas op, want jongens - jongens wat helpen we elkaar, enkele uitgezonderd, misschien is dit ook wel de reden
              dat te veel beginners afhaken ?

              Opmerking


              • #8
                Overal kun je dure en minder dure vogels tegenkomen. Kijk eens op een goede vogelbeurs, veel meer dan een tientje kost een een Engelse niet.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  prijs

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Overal kun je dure en minder dure vogels tegenkomen. Kijk eens op een goede vogelbeurs, veel meer dan een tientje kost een een Engelse niet.
                  en daar mee kweken ? en ook mee naar de tt?
                  het eerste wat je dan hoort of op je keurbriefje leest opruimen en betere
                  vogels aanschaffen, ik wil maar wat graag een adres, waar je voor 10 euro
                  een beetje mee vooruit kan komen

                  Opmerking


                  • #10
                    prijs voor goed materiaal

                    Kijk, kwaliteit mag wat kosten toch? Het hoeft toch ook weer niet zo te zijn dat je voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Nee, het duurt vaak jaren voor je goed materiaal hebt en daar mag ook wat tegenover staan denk ik.
                    Overtrokken prijzen is ook niet nodig. Maar als je een vergelijk maakt met b.v. een stuk goed gereedschap of een minder goed stuk gereedschap, dan is het goede stuk ook duurder dan het minder goede. Waar hebben we het hier dus over!!!!
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                      Kijk, kwaliteit mag wat kosten toch? Het hoeft toch ook weer niet zo te zijn dat je voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Nee, het duurt vaak jaren voor je goed materiaal hebt en daar mag ook wat tegenover staan denk ik.
                      Overtrokken prijzen is ook niet nodig. Maar als je een vergelijk maakt met b.v. een stuk goed gereedschap of een minder goed stuk gereedschap, dan is het goede stuk ook duurder dan het minder goede. Waar hebben we het hier dus over!!!!
                      maar dan heb je het over goed gereedschap, en niet over een naam waarvoor
                      je veel betaald.
                      vr grt jkdb

                      Opmerking


                      • #12
                        Kampioenen moet je kweken, niet kopen, dat is veel leuker.
                        Hoe jij daarover denkt, is natuurlijk jouw keus. Maar uiteraard moet je niet piepen als je dan meer moet betalen.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          ik denk dat u maar gewoon rustig even verder moet kijken. de prijzen gaan naar mijn mening wel wat zakken i.v.m. dat de meeste kwekers op een gegeven moment na de tt hun vogels toch een keer kwijt moeten.

                          en ja wat u achterlijke prijzen vind is persoonlijk. ik heb vogels gekocht voor 50 euro stuk en voor 30 euro span. in principe was er weinig kwaliteitsverschil maar de kwekers waren heel erg verschillend.

                          misschien handig om bij een niet al te grote kweker vogels te halen? een kweker met 200 jongen hoeft gemiddeld niet betere vogels te hebben dan een kweker met 20 jongen maar met 200 jongen zit er eerder 1 goede tussen dus heeft hij naam en vraagt die kweker opeens veel meer geld terwijl de vogel die je mee krijgt toch maar een neefje of iets is wat niet meer hoeft te zijn dan een vogel van die andere kweker met 20 jongen.

                          geduld is naar mijn mening in uw positie het beste om in dit geval te doen.

                          veel succes!!

                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking


                          • #14
                            merk

                            Oorspronkelijk geplaatst door jk den boef
                            maar dan heb je het over goed gereedschap, en niet over een naam waarvoor
                            je veel betaald.
                            vr grt jkdb
                            Nou hier ben ik het ook niet helemaal met je eens. Kijk maar eens goed naar merknamen en dan naar de prijskaartjes. Maar laat ik niet verder afdwalen.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Kampioenen moet je kweken, niet kopen, dat is veel leuker.
                              Hoe jij daarover denkt, is natuurlijk jouw keus. Maar uiteraard moet je niet piepen als je dan meer moet betalen.
                              ik heb het niet over kampioenen, gewoon leuke vogels om mee te beginnen, en die zijn naar mijn mening veel te duur, peper dure inversteringen in Duitsland [mannes] moeten vaak weer terug verdiend worden over de rug van? maar ok daar ben je zelf bij ,
                              Maar vooral in deze tyd alles loopt terug, waarvoor moeten we aan onze hobby verdienen laten we elkaar juist helpen .
                              m vr grt jkdb

                              Opmerking

                              Working...
                              X