Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste dag eivoer geven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eerste dag eivoer geven?

    Binnenkort komen de eerste kanariekuikentjes weer uit de eitjes kruipen. Ik lees op verschillende site's verschillende adviezen. De ene begint al enkele dagen voor het uitkomen met eivoer, de andere zegt dat je de eerste levensdag nog geen eivoer mag verstrekken aan het ouderkoppel. Wat is nu het beste.... ?

    en is er misschien een voerschema van uitkomen tot uitvangen?

  • #2
    Wat het best is moet ieder voor zichzelf bepalen. Zoals je al schreef, de meningen verschillen hierover.

    Mijjn mening; de eerste uren leven de jongen op de reserve uit het ei, maar vaak al de eerste dag nog beginnen de ouders met voeren. De ouders voeren dan veel beter als ze al gewend zijn aan het eivoer. Ik doe er een beetje appel doorheen, dat stimuleert de vogels nog eens extra tot voeren.

    Daarnaast is ook het eieren leggen en het broeden heel zwaar voor met name de pop, wat extra voeren (eivoer dus) kan dan zeker geen kwaad.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo Nico!
      In de broedkooien krijgen bij mij alle kanaries ,ook die alleen zitten ,elke dag 's morgens een snoepbakje eivoer.
      Zijn er eitjes uitgekomen,dan krijgt de betreffende pop wel 'smorgens haar snoepbakje eivoer,maar de eerste 24 uur geen extra eivoer voor de jongen.
      Daarna een eivoerbakje 1/3 gevuld met eivoer en verder naar behoefte als
      de jongen wat groter worden.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        eivoer

        Je hoeft het niet op de eerste dag tegeven.De pop maakt een of andere supstantie (melk) aan in haar krop en daar kunnen de jongen de eerste 24 uur wel meedoorkomen.(de naam duivenmelkers waar komt die vandaan)de melk die uit de krop gevoerd word .

        GRT Teunis

        Opmerking


        • #5
          eivoer

          He Nico zelf geef ik het hele jaar door eivoer alleen doe ik er in het broedseisoen 2% carmix en haverflokken bij.De vogels moeten er ook aan wennen,wat een boer niet kent dat eet die niet,anders zullen ze het niet voeren.In de natuur kunnen de vogels toch ook de hele dag voedsel verkrijgen en voeren ook pas als het nodig is.Iets plotseling voorzetten en hopen dat ze het dan voeren geeft toch het risico dat ze het niet accepteren

          Opmerking


          • #6
            Beste Kanarieliefhebbers!
            Laten wij toch oppassen met het toevoegen van extra vitaminen e.d.
            Het kant-en -klare eivoer van gerenommerde merken bevat alles wat de
            jongen nodig hebben. Elke toevoeging aan dit reeds uitgebalanceerde voer is
            overdaad en verstoort deze balans. Uitzonderingen worden gemaakt voor enkele zaken om het voer wat rul te maken.Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
            Carmix wordt hoofdzakelijk gebruikt om te strooien over voedseldieren
            zoals meelwormen enz.
            Niet doen dus!
            Als je extra haver(vlokken) wilt geven doe dat dan door het zaad of apart
            in een bakje.
            Probeer het eenvoudig te houden. Er wordt van alles aangeboden op het
            gebied van supplementen voor het eivoer.Houd het geld in je zak en koop
            er gewoon een goed eivoer voor.
            Een goede kweek toegewenst.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Weer eens jouw mening Antonie!

              Als nou uit jaren proberen is uitgekomen dat die 2% wel verbetering geven en dit in overleg is gegaan met een deskundige dierenarts dan vraag ik mij af waarom je meent dat het voedsel zo compleet is.Wij hebben niet in de hand hoeveel elke vogel precies opneemt wel ongeveer door het verstrekken van het voedsel.Het is toch ook larie koek dat tropen alleen tropenzaad eten bij mij namen ze wilde zaden snoepzaad en andere soorten.In de handel word ook gezegt dat tropenzaad compleet is maar in de natuur staat toch ook senegalgierst, witte millet,trosgierst noem maar op de meeste mensen voeren te eenzeidig.En Antonie laat een ander zijn ervaringen eens opschrijven zonder dat je dat altijd aan moet vallen, het is mijn ervaring en ik hoop er een ander mee te helpen anders niet vrg Rob

              Opmerking


              • #8
                Het kant-en -klare eivoer van gerenommerde merken bevat alles wat de jongen nodig hebben.
                Gaan we weer, zucht...
                Jahoor, al die honderduizenden vogelliefhebbers die wat toevoegen zijn allemaal gek en alleen jij weet hoe het moet...
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  1e dag eivoer of niet?

                  De vraag van Nico was: wanneer moet ik beginnen met het verstrekken van eivoer?.
                  De een verstrekt het enkele dagen voor het uitkomen van de eitjes, de ander op de dag van uitkomen en anderen 1 dag na het uitkomen en anderen zullen het misschien nog anders doen.
                  Lang geleden is mij geleerd dat je moet beginnen 1 dag na uitkomst van de jongen want een jong vogeltje draagt voldoende voeding bij zich uit het ei.
                  Tot op heden heb ik en mijn vogels daar de afgelopen 25 jaar geen problemen mee want alles gaat meestal goed.
                  Wat en hoe je het ook doet: als jij tevreden bent en je vogels teren er goed op, hoef en moet je niet gaan veranderen.

                  Toevoegingen: je kunt er 100den verzinnen. Ieder zijn meug. Ben je er tevreden over dan gewoon doorgaan. Ook ik gebruik toevoegingen maar wel met een bepaald doel wat ik voor ogen heb.
                  Geen toevoegingen: prima.

                  Probeer 't in ieder geval zo eenvoudig mogelijk te houden want straks zie je door de bomen het bos niet meer.
                  Ga er maar vanuit dat de bekendere merken eivoer in balans zijn.
                  Wanneer je gaat toevoegen moet je weten waarom en waarvoor je het doet.
                  Dus wat wil je ermee bereiken.


                  Rob 2 schrijft:
                  "ik voeg carmix en havervlokken toe".


                  Reactie Anthoni
                  "Carmix wordt hoofdzakelijk gebruikt om te strooien over voedseldieren
                  zoals meelwormen enz.". Niet doen dus.

                  Waarom doet Rob dit wel en waarom zegt Anthoni dat je dat niet moet doen?
                  Ik ben benieuwd.
                  Kunnen we misschien weer iets van leren of afleren.

                  Tonnissen

                  Opmerking


                  • #10
                    Nee Ton Koek!
                    Die vele liefhebbers zijn niet gek,zoals jij misschien denkt en ik ben niet
                    de enige die weet hoe het moet.Dat zijn jouw woorden.
                    Zulke opmerkingen dienen dan ook nergens toe.
                    Ik waarschuw alleen voor overbodige toevoegingen,die de balans van
                    het eivoer verstoren. Er is natuurlijk in de winkel van alles te koop om de fokker te verleiden van alles door zijn eivoer te mengen.
                    Een overschot van b.v.vitaminen zal in vele gevallen gewoon worden uitgescheiden.Er zijn echter ook vitaminen die worden opgeslagen.
                    Zelf ben ik nog nooit een vogelarts tegengekomen,die zegt dat je Carmix door het complete eivoer voor kanaries moet doen.Misschien de winkelier?
                    Ook een te hoog eiwitgehalte kan tot problemen lijden.
                    Als serieus kanariefokkker zal je met deze zaken toch rekening moeten houden.
                    Ik heb zelf nu eenmaal graag gezonde levenslustige kanaries met een
                    gezonde huidskleur, die ik niet met kunst-en vliegwerk in leven moet houden
                    En met die kanaries wil ik verder! Op deze basis geef ik bepaalde adviezen.
                    Het zijn adviezen geboren uit een lange praktijkervaring,waaraan echter zich niemand hoeft te houden.Laat dat duidelijk zijn.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo Tonnissen!
                      Het gaat hier over kanaries en ik ben een kanariefokker.
                      Dat is neem ik aan inmiddels wel duidelijk.Ik heb het vermoeden,dat zij
                      die Carmix gebruiken tropische vogels hebben,die insecten eten.
                      Opdat deze toch de nodige vitaminen e.d.binnenkrijgen wordt geadviseerd
                      Carmix over de insecten zoals meelwormen te strooien.
                      Kanaries worden al honderden jaren gefokt en praktisch alles op het gebied van o.a.voer en supplementen is al zo'n beetje uitgeprobeerd. Wezenlijk is
                      er weinig aan toe te voegen. I.p.v. sla wordt er nu meer broccoli gevoerd.
                      Is in de koelkast wat langer houdbaar.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoi ik ben ook kanariekweker en geen fokker, vogels die kweek je , maar ja niet alles zit in het eivoer hoor, dat heb ik zelf ondervonden ik geef nu al jaren comed produkten in het eivoer en mijn vogels zijn er alleen maar beter van geworden en ook de resultaten op de tt's. Dus sommige toevoegingen werken dus wel.

                        mvgr,

                        kanarie

                        Opmerking


                        • #13
                          Als je jezelf kweker wilt noemen,wie let je.
                          Doe je toevoegingen aan je topmerk eivoer en je het hebt het idee,
                          dat je vogels door dat supplement gezonder zijn en beter presteren
                          op tt's moet je gewoon doorgaan.Goed voerende kanariepoppen zijn natuurlijk een eerste vereiste. Zou het niet zo kunnen zijn,dat je door goede selectie en/of goede aankoop betere vogels hebt verkregen.

                          Ik wens je in ieder geval een in alle opzichten geslaagde broedseizoen.
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            fokker of kweker

                            Kweker = betreft planten en koudboedige dieren
                            fokker = warmbloediog dieren

                            Om fokken hangt er een negatieve sfeer, misschien dat velen daarvoor kweker prettiger vind en.

                            Opmerking


                            • #15
                              Alleen kanaries?

                              Bij mij gaat het dan ook over de alario die eigenlijk best is in te delen bij de kanaries qua voeding,ze nemen geen levend voer op.Met de buitenlandse kwekers waar ik contact mee heb en ervaring uitwissel valt op dat diegenen die niks toevoegen 2 tot 3 eieren per nest krijgen en ik heb er meestal 4 tot 5 eieren per nest.Dus hoop ik meer kans te hebben jongen groot te brengen.Het klopt dat de dierenarts het me heeft aanbevolen bij de braziliaanse rallen waar ik de meeste problemen toen mee had.Een insecten eter, echter meerdere vogels konden bij dit voer en maakten er gretig gebruik van.En tot mijn grote verbazing gaf het bij meerdere vogels goede resultaten daarom wil ik dit andere niet onthouden,ik praat ook maar over 2% toevoegen geen emmers vol vriendelijke sportgroeten Rob.Witlof is ook goed houdbaar en eten de vogels ook graag.

                              Opmerking

                              Working...
                              X