PDA

Bekijk Volledige Versie : genieten van goudbuikjes

Ton Koek
26-02-2007, 11:21
Nu eens geen vraag of antwoord maar gewoon een heel leuke ervaring.

In mijn buitenvolière had ik drie koppels goubuikjes. Afgelopen jaar zijn er helaas twee popjes overleden, heel jammer.
Gisterenmiddag liet ik een nieuw popje los en de reactie van de andere goudbuikjes was erg leuk. Eerst kwam het meest dominante mannetje kijken. Hij maakte zich groot, sprong een paar keer over haar heen en deed zijn best om zo mooi mogelijk te lijken.
Na een seconde of 20 kwam man nummer twee en die begon wat te bekvechten met man 1. Man 1 was duidelijk dominant want man 2 moest duidelijk ophoepelen.
Toen echter kwam het overgebleven popje in actie. Of ze het zielig vond voor de nieuwe pop of dat ze jaloers was, ik weet het niet, maar het was een schitterend gezicht. Ze ging naast het nieuwe popje zitten en beschermde haar tegen het uitslovertje. Waar hij ook ging zitten, elke keer hipte de "oude pop" er tussen. Ze bleef dit zeker een half uur doen en daarna zag ik haar samen met de nieuwkomer de voerplank opzoeken.

Ik vond het een prachtig welkom voor een goudbuikje, wat een prachtig sociale vogeltjes zijn het toch.

Rechts op de foto het dappere vrouwtje.
http://www.jotoweb.nl/vogels/goudbuikjes02.jpg

Henk3
26-02-2007, 22:14
Erg leuk Ton, die lieve mooie vogeltjes.

aussie
03-03-2007, 17:29
leuk verhaal Ton !! Ze komen bij mij altijd zo kwetsbaar over die kleine goudbuikjes maar er zit dus nog heel wat pit in !
Succes met ze !

Groetjes Aussie:)

Ruben
04-03-2007, 09:46
Hallo (Ton),

Wat is de reden dat de popjes doodgegaan zijn? Ouderdom? Hoe oud kunnen deze vogels eigenlijk worden. Soms gaan vogels bij mij spontaan dood, terwijl ik niets aan de vogels kan zien. Daarom mijn vraag.........

ut huismusje
04-03-2007, 19:28
Hoi Ton,
Prachtig zo'n leuke ervaring!
maar kun je een aantal koppeltjes samen in een voliere onderbrengen?
Zelf heb ik een koppeltje, ze bouwen een nest, leggen eitjes, broeden, maar er is nooit een eitje bevrucht. Mij hebben ze altijd vertelt dat goudbuikjes per koppel gehouden moeten worden, vanwege de verdraagzaamheid.
Kweek jij ermee? Ik zou graag hierover meer informatie hebben.
Alvast bedankt, groetjes

Ton Koek
05-03-2007, 00:33
Ruben, ik denk inderdaad ouderdom. De twee die gestorven zijn had ik al 4 jaar buiten, import, dus ik weet niet hoe oud ze al waren.
2 Mannetjes heb ik nu 6 jaar.
In de volière laat ik ze het hele jaar bij elkaar, in de broedkooien binnen wil ik de popjes na 2 nestjes scheiden van de mannetjes, een maand of 6. Hopelijk blijven ze dan net zo lang leven als de mannen.

Huismusje (leuke nickname :) )
Ze hebben buiten al meerdere keren jongen gehad, ik heb al jaren 3 koppels samen. Ze blijken zeer sociaal. Alleen als het broeden begint, zijn de mannetjes even heel fel met het nest verdedigen, maar met voldoende ruimte blijkt dat geen probleem. Ik heb nog nooit verwondingen gezien.
De volière is heel goed beplant, ze hebben voldoende beschutting en ik voer zo afwisselend mogelijk. Zaden, universeelvoer, buffalowormpjes, diverse onkruidzaden, regelmatig groente en fruit en 2 keer per week een flesje nectar.
Kennelijk bevalt dat ze erg goed.
Als je nog meer wil weten.... :)

leontien
05-03-2007, 10:14
Ik heb ook 2 koppeltjes goudbuikjes, Vorig jaar 2 x een nestje gehad erg moeilijk als ze uitvliegen.de vogeltjes zijn nl zo klein en verblijven de eerste tijd op de grond.van de 3 vogeltjes waren er al snel twee spoorloos verdwenen. Ik heb er uiteindelijk maar 1 overgehouden. Deze winter heb ik ze in de schuur gedaan,en beide koppels hebben nu weer eitjes. hopelijk gaat dit beter.
Groet Leontien

Ruben
05-03-2007, 12:06
Hallo Ton,

Je hebt het over nectar. Wat is jouw ervaring hiermee? Waar is nectar goed voor? Waar is het te koop. Ik heb dit namelijk nog nooit eerder gehoort.

rob 2
05-03-2007, 12:16
Ton van mij de vraag;worden de zitstokken niet erg plakkerig van de nectar.Het schijnt dat veel vogels dit lekker vinden ben alleen bang dat alles gaat plakken vrg Rob.

Ton Koek
05-03-2007, 19:39
Ik koop de nectar in poedervorm (speciaal voor tropen) bij Aviand birdfood products. Het is ook te bestellen via hun website.
Ik maak het aan met wat lauw water en geef zo weinig dat het binnen een of twee uur op is.
Bijna alle vogels beginnen als eerste aan de nectar en ze zien er zomer en winter prima uit.

Van plakkerige ontlasting heb ik geen last, dat is denk ik alleen als nectar het hoofdvoedsel is, zoals bij sommige lorisoorten.
Daarnaast vervang ik toch al alle takken regelmatig, vooral in de binnenkooien. Ik gebruik geen rechte zitstokken, alleen takken en takjes. Ook de "gewone" ontlasting gaat daar lastig af.

ut huismusje
06-03-2007, 14:19
Hoi Ton,

De goudbuikjes zijn alweer een nest aan het bouwen in het nachthok.
Hopelijk zijn de eitjes straks wel bevrucht.
Mijn nieuwe voliére is 9 m2 en het nachthok 1 m2 en op dit moment zitten er in totaal 12 vogels in, die onderling goed met elkaar kunnen vinden. (sinds herfst 2005). Tegen de achterwand groeit klimop, er staan een mini-juniperis, cotoneaster, buxus, kleine thuja en lampenpoetsergras in. Vorige zomer is er een maria-distel en enkele gierst-planten uitgekomen. De vogels vonden dit prachtig en van ons terras uit was dit leuk te vervolgen.
Door de stop van de import kan ik van verschillende soorten geen man of pop meer bijkopen en zal ik op zoek moeten naar andere soorten, misschien kan ik dan 2 koppels goudbuikjes erbij aanschaffen, want deze zijn in Nederland nog op enkele plaatsen te koop voor een niet overdreven bedrag.
Ik voer mijn vogels hetzelfde als jij doet, behalve de nectar. Zou jij mij kunnen doorgeven welke je aan de vogels verstrekt, dan kan ik dit ook proberen.
Alvast bedankt.

Ben86
18-03-2007, 02:45
ja het zijn mooie en bijzondere vogels Ton. het is en blijft een mooie hobby wat aantrekkingskracht blijft uitoefenen. trouwens een goudbuikje op marktplaats zou deze prijs nu in deze tijd meer zijn dan in bijv. het najaar?

ik vind ze nu duur en ga er stilletjes van uit dat dit gewoon een dure tijd is rond het broed seizoen en als er jongen zijn er weer vollop vogels te krijgen zijn dus de prijzen ook zakken of heb ik dit mis??
mvg Ben

gerritjan
18-03-2007, 11:52
Wij hebben ook een mannetje helaas kan ik er geen popje meer voor vinden
dus wie een adres weet is welkom.
Het mannetje broed nu samen met een zwartkopnon man die ook alleen is op een verlaten nest met een ei in de voliere .
Een leuk gezicht zo'n kleine en grote vogel samen te zien.

kingfisher
18-03-2007, 17:09
ja het zijn mooie en bijzondere vogels Ton. het is en blijft een mooie hobby wat aantrekkingskracht blijft uitoefenen. trouwens een goudbuikje op marktplaats zou deze prijs nu in deze tijd meer zijn dan in bijv. het najaar?

ik vind ze nu duur en ga er stilletjes van uit dat dit gewoon een dure tijd is rond het broed seizoen en als er jongen zijn er weer vollop vogels te krijgen zijn dus de prijzen ook zakken of heb ik dit mis??
mvg Ben

Ik denk dat je er naast zit en dat je toch weer aan het importverhaal moet gaan denken.
Voor de importstop waren ze bijna het hele jaar door te krijgen en meestal zo rond dezelfde prijs.
Dus ik denk dat als je ze wilt hebben en je krijgt de kans om een koppel te kopen,doen.
Ik kan natuurlijk niet in jouw portomonee kijken maar nu zijn ze hier en daar nog wel te krijgen.
mvg,
Kingfisher

Ton Koek
18-03-2007, 17:46
Helemaal mee eens. Zolang er geen import is zullen ze zeker duur blijven. Mogelijk worden ze nog geringd (= legaal) ingevoerd, maar ik verwacht dat ze daar niet goedkoper door worden.

Zwartkopje
18-03-2007, 19:01
Daar zou ik maar niet op rekenen, of weet je meer?

Ben86
18-03-2007, 23:36
nou ja ik kan voorlopig nog geen vogels kopen i.v.m. dat ik nog geen hok heb jammer genoeg. maar logischer wijs dacht ik van als men broed komen er jongen die worden verkocht. normaal gesproken gaan er minder vogels dood dan dat er gekweekt worden dus zou de prijs kunnen zakken toch?

en omdat in deze tijd weinig tot geen vogels te koop zijn en de vraag blijft kun je de prijs omhoog doen terwijl dit misschien in de zomer/ herfst meerdere vogels dus lagere prijs???? of niet?

mvg Ben

Ton Koek
19-03-2007, 00:22
normaal gesproken gaan er minder vogels dood dan dat er gekweekt worden dus zou de prijs kunnen zakken toch?
Bij bv kanaries is dit wel zo. In het najjaar is er meer aanbod dan in het voorjaar. Bij met name de Afrikaanse tropen helaas niet. Jarenlang werden er elke maand vele duizenden vogeltjes ingevoerd en voor een schijntje verkocht. Er waren maar zeer weinig mensen die er mee probeerden te kweken. Als ze dood gingen kocht je voor 2 tientjes gewoon weer nieuwe.

Pas op het laatste moment is een deel van de liefhebbers gaan inzien dat kweken de enige manier is om deze vogels te kunnen behouden. Die hebben zich en zijn zich nu aan het verenigen in speciaalclubs. Hopelijk niet tè laat.
Er worden er bij wijze van spreken misschien honderd gekweekt, er is vraag naar duizend, vandaar dat niemand verwacht dat de prijs nog zal gaan zakken.

Ton Koek
19-03-2007, 00:29
Over legale import...

Daar zou ik maar niet op rekenen, of weet je meer?
Tot nu toe alleen via via, maar wel van bronnen die het zouden moeten weten, ik vertrouw ze in elk geval.
Er wordt gezegd dat er een ploeg mensen vanuit België naar Afrika gegaan is om daar vogels te ringen. Geringde vogels zouden daarna legaal ingevoerd kunnen worden. Sommige handelaren hebben al bestellingen gedaan.

Van officiële zijde is wel bekend dat er erkende kweekstations mogen komen die dan vogels naar de EU mogen exporteren. Ook is op verschillende niveaus doorgedrongen dar er een economische noodzaak is, de bonafide vogelhandel gaat op de fles zo, met in hun kielzog een flinke groep toeleveranciers. Het eerste jaar van de importstop was er nog wel wat hier en daar, nu raakt echt alles op waar wat aan te verdienen viel.

Ik hoop dat het gaat lukken om op een verantwoorde en gecontroleerde wijze af en toe weer vogels te importeren, anders zie ik het erg somber in voor vele honderduizenden hobbyisten in Europa.

Ben86
19-03-2007, 19:24
oke bedankt voor je duidelijke antwoord Ton.
ik wacht de tijd wel af.
mvg Ben