Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ringen

    Ik zat van de week ons nieuwste "onze Vogels"te lezen over ringen.
    Inmddels heb ik mijn ringen nu ook voor de kanaries(Duitse bond).Maar vreemd is het dat zeker Duitsland en Nederland voor kleurkanaries 2 verschillende maten hanteren.
    In Nederland ringen we met 2,9 mm en Duitsland kent deze maat niet en ringt met 3,0 mm.Het is maar 0,1 mm ,maar dat is natuurlijk niet het probleem.Wel dat de bonden onder de internationale bond vallen en er net als met veel Europese zaken, blijkbaar geen eenheid is.
    De ringen worden besteld op de wettelijke voorgeschreven formulieren,maar uniformiteit zit er niet in en is blijkbaar niet wettelijk voorgeschreven.
    Heel positief is wel dat ik mijn ringen met 2 weken in huis heb.

  • #2
    ringen

    Ik ben bang dat er twee misverstanden door elkaar worden gehaald.
    Eerst de ringen voor kanaries. De ringmaten die door de NBvV worden aangegeven zijn aanbevelingen; er is dus geen sprake van wettelijke maten voor deze vogels en er is ook geen sprake van een wettelijke vastgesteld formulier.
    De 2,9 mm voor kanaries is nog steeds zeer gangbaar, maar steeds meer kwekers bestellen een grotere maat. Uitgangspunt is dat de ring niet meer van de poot kan bij een volwassen vogel.
    Voor beschermde vogels geldt een voorgeschreven ringmaat en ook een voorgeschreven bestelformulier. De regeling voor beschermde vogels, die op het ministerie in voorbereiding is -maar dat is hij al lang- gaat uit van aanbevolen ringmaten en daar geldt dan ook de algemene regel dat de ring bij een volwassen vogel niet van de ppot kan worden verwijderd, zonder de poot te beschadigen.

    Opmerking

    Working...
    X