Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lacewings kweken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • lacewings kweken

    hallo,

    ik ben sinds korte tijd de gelukkige eigenaar van een gele lacewing man
    waar ik inmiddels al een aantal jongen uitgekweekt heb.

    nu is mijn vraag kan ik met deze man ook goede witte lacewings uitkweken kan ik daar beter een grijze of een blauwe pop voor gebruiken.

    mvg. Birds4life

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Hallo Birds4life,

      Het kan wel, maar dan moet de gele lacewingman split zijn voor blauw.
      Om goede witte lacewing eruit te krijgen kun je het beste een grijze pop gebruiken. Dit gaat een eventuele blauwe aanslag op de lichaamskleur tegen.

      Een nadeel hiervan is dat gele lacewingen die hieruit komen een grauwere kleur kunnen krijgen.

      Mocht de lacewingman niet split zijn. dan gaat het verhaal van Wessel op.
      De eventuele split mannen uit het verhaal van Wessel kun je ook tegen een niet verwante grijze cinamon pop zetten.

      50% van de vrouwtjes die hieruit geboren worden zijn dan lacewing (waarvan de helft weer wit) en 50% van de mannetjes zijn split lacewing.

      Deze split lacewingmannen kun je herkennen van de normale mannen doordat ze uiterlijk cinamon zijn.
      Als je een normale pop had gebruikt, in plaats van een cinamon, dan kun je de jonge split lacewing mannen niet herkennen van de normale.

      Ik hoop dat je er iets aan hebt.

      Laurent
      Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

      http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        ik wil u bedanken voor uw informatie.

        alleen ik begrijp het nog niet helemaal,
        vooral die formules niet.

        als ik een grijze pop gebruik. daar komen dan toch lacewing grijsgroene poppen uit

        als ik die tegen een grijze man zet komen daar dan ook geen witte lacewings uit?

        Opmerking


        • #5
          Hallo Birds4life,

          De grijsgroene lacewings waar je het over hebt zijn in de praktijk gewoon geel. Ze zijn wel vaak te herkennen aan de grauwere gele kleur.

          Het zelfde geld voor blauwe en grijze lacewings deze zijn in verschijningsvorm allebei wit. De blauwe vertoont echter vaak een blauwe parelmoerigachtige schijn. Dit wordt op keuringen als een fout gezien. Door de grijsfactor in te kweken verdwijnt die schijn.

          Als je lacewing man dubbelfactorig groen is en je zet hem hem tegen een dubbelfactorige grijze pop dan worden inderdaad alle vrouwtjes gele (grijsgroene) lacewings die split zijn voor blauw en alle mannen grijsgroenemannen die split zijn voor lacewing en blauw.

          Als je deze mannen weer tegen een grijze pop zet dan kun je er witte lacewing poppen uit krijgen.

          Als je de gele (grijsgroene) lacewing poppen tegen een grijze man zou zetten krijg je alleen mannen uit die split lacewing zijn en gewone normale poppen. Dus geen lacewings.

          Laurent
          Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

          http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

          Opmerking


          • #6
            ik denk dat ik het een beetje begin te begrijpen maar wat betekend:

            Z cin_ino / W (poppen).

            Opmerking


            • #7
              Hallo Birds4life.

              Een VOGELman heeft twee gelijke geslachtschromosomen die met Z / Z worden aangeduid.
              Een VOGELpop heeft twee verschillende geslachtschromosomen: Z / W.

              Bij zoogdieren, inclusief Homo sapiens, spreekt men van
              X / X (twee gelijke geslachtschromosomen) bij VROUWELIJKE dieren en van
              X / Y (twee verschillende) bij MANNELIJKE dieren.

              Ziet u het verschil?

              Het gebruik van X / X voor een mannelijke vogel is dus foutief.

              Wessel van der Veen.

              Opmerking

              Working...
              X