PDA

Bekijk Volledige Versie : Foto van gele gould

Mirjam
13-02-2007, 14:53
Hallo,
Heb een foto gemaakt van een gele gould maar ik krijg hem/haar met geen mogelijkheid hier op vogelcafe.
Heb de foto al wel naar mijn bureaublad gecopieerd maar als ik deze upload(?)
is die te groot.Ik wil nl weten of dit een man of pop is??
Wie oh wie kan mij vertellen hoe dit moet??
Groetjes,Mirjam

Serinus
13-02-2007, 21:15
Hallo Mirjam,

Simpel; selecteer je foto-
rechtermuisknop-openen met- kies hier "Paint".
Ga hier naar-Afbeelding-kies "uitrekken en hellen".
Vul bij Horzontaal én verticaal (om te beginnen) eens 50% in.
Sla de foto onder een andere naam op; zet er bv een "a" achter.
Je foto is nu fiks kleiner geworden....

Succes, groeten, Serinus

Mirjam
13-02-2007, 23:23
Hallo Serinus,
Bedankt voor je uitleg het heeft wel even geduurd want ik moest hem tot 10% verkleinen.
Ik zet hem maar hieronder met de vraag is dit een man of pop??
Groetjes,Mirjam15517

p s
Volgens mij is dit niet goed!!
sorry maar wat doe ik verkeerd

Ton Koek
13-02-2007, 23:32
Het plaatje is nu een bmp. Maak er een jpg van en je kunt hem veel groter dan dit plaatsen.
Plaatje openen en dan "opslaan als", dan kies je de naam en achter de naam type je .jpg
Dan zou het moeten lukken, succes.

Mirjam
13-02-2007, 23:48
15518

Hallo,
Wat ik nu allemaal gedaan heb??
gr,Mirjam

hoe kan ik er een jpg van maken Ton??

HansvdWeerdhof
14-02-2007, 01:29
gewoon orthomoleculair de foto openen op je eigen PC en dan op de foto gaan staan met de cursor en rechtsklikken (of op de taakbalk "bestand" indrukken en vervolgens "opslaan als" klikken) dan achter "opslaan als" de optie "JPEG indeling (jpg,jpeg)" selecteren en dan die foto uploaden op deze site.

Een .jpg foto neemt veel minder geheugenruimte in dan een .bmp foto vandaar dat het uploaden niet lukt.

(geen dank)

Ton Koek
14-02-2007, 11:49
Mirjam

Mail de foto (die hele grote) anders even naar mij, dan zet ik hem op het forum voor je.
ton@vogelvereniging.nl

Henk3
14-02-2007, 20:56
Wat een moeilijke uitleg.

Zoek de bewuste foto op in je bestand (niet openen) klik er met je rechtermuis op en vervolgens op naam wijzigen. Selecteer het stukje achter de punt en vul daar jpg in. Klaar. Zet de foto er nu maar op.

Ton Koek
15-02-2007, 01:00
Hier de foto dan...
http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/niels.jpg

HansvdWeerdhof
15-02-2007, 01:16
m.i. een pop

(of is deze uitleg ook te moeilijk-0- )

dijkkamp
15-02-2007, 11:16
kom op heren blijf netjes en bij de topic.;) :D

ik zelf heb geen ervaring met het houden van deze kleurslag maar als ik zo naar de buik kleur en snavel kleur kijk zou het mij niets verbazen als het toch een man is.
als ik zo naar borst kleur kijk zou het maar zo een lila kunnen zijn.

wat ook belangrijk is hoe oud is de vogel heeft een ring om van 2006 maar kan dus net zo goed zijn van oktober 2005 en als dit zo is denk ik nog meer dat het een man is met zijn mooie glanzende oranje snavel.

een andere indicatie zou de verlengde staartpennen kunnen zijn maar die zie ik niet de mannen hebben zoals we weten veel langere pennen.

dus Mirjam weet jij hoe oud de vogel is welke kleuren hebben het ouder koppel en zit de vogel nu bij meerdere goulds samen

HansvdWeerdhof
15-02-2007, 13:28
Wat een moeilijke uitleg.

Winterkoning die in een ander onderwerp Zwartkopje verwijt dat hij als een rode lap op een stier reageert op hem (op Winterkoning dus), verwijt mij nu dat ik niet mag reageren op een opmerking van Henk3.
Nou, dat maak ik zelf wel uit hoor.
Dus even de vraag aan Winterkoning: Waarom reageer jij wel op mijn opmerking en niet op die van Henk3 ?
Henk3 mag blijkbaar van jou die opmerking ("wat een moeilijke uitleg") in mijn richting wel maken, maar ik mag (van jou) niks terug zeggen, fraai is dat.
Ik lig niet wakker van die opmerking van Henk3, ik zie daar ook nog wel de humor van in, maar in feite zit ik ook niet op de opmerking van Henk3 te wachten, want ik probeer iemand te helpen die een probleem heeft met het plaatsen van een foto.
Daarop mag ik best een opmerking terug plaatsen, ik weet niet of de er bij geplaatste smilie je opgevallen is?
Dat vogeltje (engeltje) staat voor een min of meer schijnheilige opmerking.

Kortom, probeer die lange tenen eens in te trekken Winterkoning.
Je vakgerichte inbreng waardeer ik wel, maar je kunt wel verschrikkelijk zeuren om niks.
Je hebt hetzelfde euvel als veel mensen een te kort lontje en wat je daar tekort komt is langer geworden aan het uiteinde van je voeten...

En nu weer terug naar het onderwerp graag en niet altijd zo zeuren over een onschuldige opmerking van een ander, werk eens wat aan je incasseringsvermogen.

Henk3
15-02-2007, 13:54
Deze uitleg was niet zo moeilijk.

Beste Hans het was niet bedoeld als een aanval. Ik vond het een moeilijke uitleg en het kon mijns inziens wat eenvoudiger. Dat was dus alles.
Verder alles oké.:)

Toch nog even terug komen op de gele gould, als je de foto wat beter en langer bestudeerd kan het toch ook nog wel eens een man zijn gezien de snavelpunt, die is aardig helder. Bij een broedrijpe pop zal die alsmaar donkerder worden. Ik weet niet precies hoe oud het vogeltje is.
De staart is niet te zien want die zit tussen de struiken verborgen. Zoals al eerder vermeld door Dijkkamp zou het toch ook net zo gemakkelijk een lilaborst man kunnen zijn. Er is dus wat meer info nodig qua leeftijd. Mocht het toch een pop zijn dan is ze in iedergeval nog niet broedrijp.

HansvdWeerdhof
15-02-2007, 15:05
Bij een broedrijpe pop zal die alsmaar donkerder worden.

Twijfel kan en mag bij deze vogel, maar wat hierboven staat klopt niet, bij een gele pop komt er echt geen zwart aan de snavel bij broedrijp worden.
De "geel" mutatie reduceert namelijk het zwarte pigment, dus ook in de snavel.

Henk3
15-02-2007, 16:30
Heb ik weer wat geleerd. Maar voor een pop is de gele broekkleur wel aardig intensief. Ik heb het woord zwart niet geschreven. Mocht het wel een mannetje zijn dan gaat ie vroeg of laat vast wel zitten springen en zingen. Of zou een gele dat ook niet doen? (grapje).

Mirjam
15-02-2007, 20:11
Hallo Heren,
Bedankt voor jullie reacties!!:
Hans,wat is orthomoleculair een foto openen??of is dat ook een grapje??:cool:
Deze gould is van 7 juni 2006
De ouders zijn een pastel man(zwart kop paars borst) en de pop is roodkop paarsborst(wildkleur)
De andere jongen(broers en zussen) zijn allemaal anders :zwartkop paarsborsten en pastellen en 4 gelen(of hoe dat heten mag)
Het zusje van deze gould lijkt er best veel op maar heeft een rode snavelpunt en de borstkleur wat donkerder heeft inmiddels 3 jongen en is weer bezig met eieren leggen(dacht eerst ook dat het een man was!!)
De gele gould (van de foto) zit buiten in een kleinere volière waar al mijn jonge vogels in gaan!!Dus meerdere goulds en jonge binsen,vuurvinkjes en forbussen.
Hoop dat hiermee de vragen beantwoord zijn.
Nogmaals bedankt en Ton ik hoop dat ik het de volgende keer zelf kan??:
Groetjes,Mirjam

Mirjam
15-02-2007, 20:18
Sorry het staat er nu dus twee keer op!!Foutje maar krijg het er niet af
Gr,Mirjam

Ik heb hem verwijderd,
Groetjes Peter

HansvdWeerdhof
16-02-2007, 01:18
De ouders zijn een pastel man(zwart kop paars borst) en de pop is roodkop paarsborst(wildkleur)
De andere jongen(broers en zussen) zijn allemaal anders :zwartkop paarsborsten en pastellen en 4 gelen(of hoe dat heten mag)

Pastel x groen geeft pastel mannen, wildkleur mannen, "gele" poppen en groene poppen als mogelijke nakomelingen, en aangezien dit een "gele" is, is het dus een pop.
Meer smaken hebben we niet en genetica liegt nooit, nou ja bijna nooit dan.

en de rest was een orthomoleculair geintje idd, moet kunnen. -0-

Ton Koek
16-02-2007, 10:34
Kijk, dat is handig. Later als ik groot ben wil ik ook de erfelijkheidsleer snappen. :)

sj.mol
16-02-2007, 14:36
hoi Mirjam, wat een overweldige reacties heb je gekregen op je gele gould.
ik zal er nog een bij doen,en dat gaat over pendelen,ikzelf kan het ook moeilijk zien bij gele goulds,maar als ik pendel [[en ik ben echt niet zweverig]]
dan weet ik dat ik het voor 99% goed heb en dat is niet overdreven voor de rest wens ik je veel geluk bij het bepalen van het geslacht. Mvg Sjaak.

Mirjam
16-02-2007, 23:50
Hallo allemaal,
Nogmaals allemaal heel erg bedankt,ook de mensen die mij per mail een bericht hebben gestuurd!!
En Hans ik ben blij dat je het positief hebt bedoeld want ik schrok er toch een beetje van!!
Groetjes,Mirjam

natuurgould België
17-02-2007, 22:53
goeienavond Mirjam,

Na onze eerdere tips mbt herkenning pastelman-pastelpop weet je nu op welke aspecten te letten naast borstkleur.

Hou echter ook rekening met het volgende :
In tegenstelling tot wat de gewone standaardliteratuur meestal verkeerdelijk beschrijft, kan je uit een dergelijke koppeling als de jouwe in bepaalde gevallen ook wel degelijk optisch gele pastelmannen zien verschijnen. Er is wel degelijk meer dan de beperktheid van de courante "boekentheorie".

Zie je op een bepaalde dag een geel pasteljong in het nest van een enkelfactorig pastelkweekkoppel liggen, dan zijn er niet slechts één (1) maar wel drie (3) mogelijkheden voor de verklaring van die optisch gele pasteltint.
De mogelijkheden zijn als volgt :

1. Het is een optisch “gele” pastelpop paarsborst (zoals jij nu hebt);
2. Het is een optisch “gele” pastelman witborst (met eumelanine reducerende interactie tussen witborst- en enkele pastelfactor)
3. Het is een optisch “gele” pastelman paarsborst (met hyperactieve eumelaninereductie door enkelfactorige hyperpastelwerking)

Anders gezegd :
Het is dus allerminst zo dat uit de koppeling van een enkelfactorige pastelman met een klassiek gekleurde pop alleen maar gele pastelpoppen kunnen tevoorschijn komen, en geen optisch gele mannen.Twee mooie voorbeelden van dergelijke enkelfactorige pastel paarsborst mannen met hyperactieve eumelaninereductie zijn te zien in de fototheek van www.natuurgould.be . De eerste pastelman is een middellang bevederde hyperpastel. De tweede pastelman is een langbevederde hyperpastel.

Meer specifieke en geverifieerde info omtrent variatiebreedte van pasteltinten bij zowel mannen als poppen, is te vinden in een drietal artikels gelicht uit de “Gouden Gouldjes” -boeken :

1. een artikel gepubliceerd in De Vogelwereld, maandblad van de KAOB, uitgave van mei 1998;
2. een artikel gepubliceerd in De Vogelwereld, maandblad van de KAOB, uigave van juni 2004;
3. tenslotte tevens in Onze Vogels, maandblad van de NBvV, uitgave van juni 2004.

Deze onderwerpen komen verder ook aan bod op de 2 voordrachten van volgende maand :
1. In Grembergen (Dendermonde) op 2 maart 2007
2. In Hoboken (bij Antwerpen) op 18 maart 2007

Hier beneden nog een link naar de foto’s van de 2 hyperpastelmannen, EN paarsborst, EN enkelfactorig, maar niettemin met bijna 100% eumelaninereductie, en dus ei-zo-na volledige en zeer egale opbleking in de rug. Enkelfactorigen hebben we zelden, EN zo egaal in de rug, EN tegelijk zo diepgeel in de rug gezien.
groetjes aan Wil.

http://natuurgould.be/Framesetftottheek.htm
http://natuurgould.be/English%20version/Framesetftottheek.htm

Mirjam
18-02-2007, 22:38
Hallo Ivan,
Allereerst de hartelijke groetjes terug van Wil.
Bij de speciaalclub moet ik toch maar eens gaan informeren of er ook cursussen worden gegeven over de vererving want dit is wel heel ingewikkeld!!
Maar toch bedankt.
Groetjes,Mirjam

natuurgould België
19-02-2007, 10:23
Hallo Ivan,
Allereerst de hartelijke groetjes terug van Wil.
Bij de speciaalclub moet ik toch maar eens gaan informeren of er ook cursussen worden gegeven over de vererving......

Je zal zien dat valt best wel mee hoor Mirjam.
De ondervinding leert dat op voordrachten een tijdspanne van een half uur volstaat om de essentie van gouldvererving op de toehoorders over te brengen. En wel op zo'n manier dat elk er verder ook mee om kan.
grtjs

Mirjam
20-02-2007, 20:16
Hallo Ivan,
Nou.......een half uur???
Heb andere tijden gehoord!!
Als jij ons(er zijn er meer) dat bij kunt brengen???
Het schijnt toch behoorlijk pittig te zijn.
Groetjes,Mirjam

natuurgould België
20-02-2007, 21:24
Hallo Ivan,
Nou.......een half uur???
....
Het schijnt toch behoorlijk pittig te zijn.
Groetjes,Mirjam

Alles is relatief hé Mirjam, en een in hoofdzaak drieledig basisgegeven aan mensen voorstellen, dat blijkt voor de betrokkenen telkens goed mee te vallen, zo leert de ondervinding. Op voorwaarde dat je als gastspreker tijdens de voordracht één en ander visueel kunt presenteren.

Naast de basis van kleurvererving zijn er dan nog enkele "kleine extraatjes" waar je specifiek bij gouldamadines rekening mee dient te houden, maar vanaf daar is de kous zo goed als af.

18 maart zijn we/ben ik in Antwerpen, op uitnodiging van de vereniging "De Zilvermeeuw". Je bent welkom. Elke genodigde krijgt de gelegenheid om zichzelf bij aanvang kort voor te stellen.
groetjes terug.

Bleus
20-02-2007, 22:28
gezien de kleur van buik,vrij intensief geel en gekleurde snavel zeeg ik voor 98% een man,borst kan evengoed lila zijn.:D

gebbinkjes
09-04-2007, 08:44
Hallo Mirjam,

wel een late reactie maar dit is duidelijk een man ef en dit kun je zien aan het grijze kopbandje dat is bij een pop niet aanwezig heb je echter dubbelfactorig (db dus) dan is de man ook het grijze kopbandje kwijt maar de buikkleur en borstkleur zijn dan veel intensiever.
m.vr.gr. Harry