PDA

Bekijk Volledige Versie : woekeraars verpesten hobby

Ton Koek
13-02-2007, 12:55
Op vogelmarktplaats:
het enigste koppel edelzangers van nederland
heel mooi en gezond koppel van ongeveer 2 jaar oud
door inruil in mijn bezit gekomen dus verdere historie onbekend

ik weet wel dat er op marktplaats en op vogelmarktplaats niet 1 koppel te koop wordt aangeboden dit is dus het enigste koppel
biedingen onder de 150,00 reageer ik niet op
groetjes arjan smitOver woekeraars gesproken. Laat alsjeblieft niemand zo'n belachelijke prijs betalen! :mad:

Mirjam
13-02-2007, 14:38
Hallo Ton,
Het zijn niet alleen de edelzangers waar zo veel voor gevraagd wordt maar ook de prijzen van de tropische vogeltjes(o.a. blauwkopblauwfazantjes,vuurvinkjes,goudbuikjes)
Ik zoek al meer als een jaar naar een paartje blauwkopblauwfazantjes maar helaas ze worden per opbod verkocht!!
Mijn blauwkopblauwfazantjes brengen nog steeds niet hun jongen groot.
Misschien dat iemand een oplossing heeft???
Groetjes,Mirjam

winterkoning
13-02-2007, 15:18
daarom is het zaak om te kweken ,kweken en nog eens te kweken want dan zullen de prijzen minder hard stijgen.
ik denk dat je over een paar jaar als dit zo doorgaat ,wel tien koppels zou willen kopen voor de prijzen die nu gevraagd worden.
verder is het ook zo dat de prijs bepaald word door vraag en aanbod en eenieder is vrij om te vragen wat hij wilt,het gaat erom wie het ervoor uitgeeft (toch?).
verder hebben deze woekerprijzen een sneeuwbal effect,waarom ? omdat de kwekers zich rijk gaan rekenen en gaan daarom voorop in de strijd qua prijsvragen.(althans het gros van de kwekers).want ook zij moeten aanschaffen en of hun hobby enigszins acceptabel te houden qua voer /medicijn/electriciteit etc etc prijzen.(deze stijgingen gaan toch ook gewoon door).
elk nadeel heeft zijn voordeel heb ik eens iemand horen zeggen;mischien dat de kwekers (maak niet uit van welke soort nu wakker worden).
want oh wat werd er hard gelachen toen bepaalde personen het hier over oa importverbod en het verplicht gaan ringen (van oa tropen) werd neergeschreven en wat blijkt nu .................juist ja.nu dat de mens in de portomonnee word geraakt word men wakker. en wilt dit niet.
oa importverbod drijft de prijzen op en natuurlijk de malafide handel,en het mooiste is nog de argumentatie die door de instanties werd aangegrepen waren toen al niet en nu achteraf zeker niet op juistheid gebasseerd oa (vogeltransport sterfte en vogelgriep/virus).
ik haal wel veel dingen aan ,maar ik denk dat het proces van prijsstijging en wetgeving een proces is wat niet te stoppen meer zal zijn.
dus maw zal het slikken of stikken worden denk ik (ook in deze kwestie).

ik geef je echt helemaal gelijk hoor ton ,het is ook belachelijk maar in de nabije toekomst de gewoonste zaak van de wereld.
het vragen van absurde prijzen en vooral die mooie aankleed praatjes in de advertenties.
dit alles is mijn mening.
gr

HansvdWeerdhof
14-02-2007, 01:19
Natuurlijk is 150 euro voor een koppel edelzangers veul geld, maar iedereen zal er toch wel aan moeten gaan wennen dat deze vogels (de voormalige massa-importvogels) niet meer voor de doorsnee buitenvoliere-vogelhouders in aanmerking gaan komen.
Dit soort liefhebbers moeten zo langzamerhand meer in de richting van rijstvogels, diamantduifjes, zilverbekjes, gordels en spitsstaarten, zebravinken en japanse meeuwen etc gaan denken.

Vroegah waren Kardinalen ook 40 gulden per koppel nu minimaal een nul erachter en in euro's.
In de tijd van de 40 gulden kweekte niemand ooit een Kardinaal, daarna zag je ineens overal EK Kardinalen.
Datzelfde geldt ook voor Jap. Nachtegalen, die een paar jaar geleden in een paar maanden tijd van 25 gulden, via 50, naar 100 euro (en meer) stegen.
We kunnen wel lang piepen, de import is definitef voorbij.
De kwekers zullen alle zeilen bij moeten zetten om de meer en minder bijzondere soorten voor de liefhebberij te behouden, die vogelhouders lopen daarbij alleen maar in de weg.
Dat klinkt hard, maar dat is wel de realiteit, de tijd van even op de hoek een koppel blauwfazantjes halen komt nooit meer terug, vraag en aanbod zorgt voor een bepaalde prijs en die zal zich op een gegeven moment wel ergens stabiliseren.
Ik denk dat de prijzen die nu betaald worden voor afrikaanse tropen nog lang niet het eindpunt zijn, die gaan nog wel verder stijgen.

Er zullen soorten helemaal verdwijnen wegens niet/nauwelijks kweekbaar (Karmozijn astrilde, zaadkrakers, mees en berg astrilden) en er zullen er een aantal tot ver boven de 500 euro gaan stijgen, met name de moeilijker te kweken soorten als bepaalde estrilda soorten, druppel astrilden, melba's, wiener, bepaalde amaranten.
Daarentegen zullen makkelijker te kweken soorten afrikaantjes als mozambique sijzen, edelzangers, goudbuikjes en vuurvinkjes ergens tussenin gaan hangen qua prijsniveau.

Dat zie je bij andere soorten ook, makkelijk te kweken soorten als gordels, spitsstaarten, binsen en bichenows zijn ook een stuk goedkoper dan lastiger te kweken soorten als emblema's, witborst rietvinken of kortstaart papegaai amadines.

Dat is een geheel natuurlijk proces, moeilijkheid van de kweek in verhouding met de verhouding tussen vraag en aanbod.

Kortom, je kunt je wel verwonderen aan bepaalde prijzen, maar wen er maar vast aan, want dat wat ooit was is nu echt voorbij en komt ook nooit meer terug.