Mededeling

Collapse
No announcement yet.

forpussen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • forpussen

    Hallo,
    Ik heb sinds enige tijd 2 koppels forpussen. 1 koppel onverwant en 1 koppel (broertje -zusje).
    Ik heb gehoord dat als je een van de 2 verwante vogels weghaalt en je doet er een andere forpus bij dan wordt het vechten. De vogelhandelaar wil wel een forpus verkopen maar wilt om deze reden de andere niet terugnemen.
    Met het onverwante koppel wil ik proberen te kweken. Ik heb deze in een broedkooi met een nestlade. Wat voor nestmateriaal moet ik gebruiken. en wie kan mij een paar goede tips geven.
    Ik heb in de broedkooi ook een verse wilgentak hangen, maar daar wordt niet van geknaagd.
    Een kennis heeft een paar forpussen en die knagen een verse tak met een paar dagen helemaal kaal.

    wie geeft mij een antwoord

    met dank Peter

  • #2
    bij forpussen mag je nooit een "vreemde" vogel in een kooi doen waarin al een tijdje wat andere forpussen zitten, dan wordt het vechten, soms zelfs uitmondend in moord en doodslag.

    dat moet je zo oplossen: stel je hebt twee kooien waarin forpussen zitten. Vang de vogels uit kooi 1 uit en maak de kooi helemaal schoon, doe er een flinke wilde wilgentak in die een flink deel van de kooi bestrijkt.
    Vang vervolgens de forpussen uit kooi 2 en doe die in kooi 1.
    Wil je daar een andere forpus bijzetten dan doe je dat nu meteen.

    Vervolgens maak je kooi 2 schoon, ook hier een flinke nieuwe wilgentak er in doen, de vogels uit kooi 1 doe je hierin tegelijk met een eventuele nieuwe vogel.

    Als je dit wisselgedrag consequent doorvoert zul je weinig vechtproblemen en moord en doodslag perikelen hebben, omdat de kooi dan niet "hun kooi is, maar voor allemaal een vreemde kooi en die wilgentak zorgt voor voldoende afleiding en ontwijk mogelijkheden.
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door peterk
      Wat voor nestmateriaal moet ik gebruiken. en wie kan mij een paar goede tips geven.
      Ik heb in de broedkooi ook een verse wilgentak hangen, maar daar wordt niet van geknaagd.
      Een kennis heeft een paar forpussen en die knagen een verse tak met een paar dagen helemaal kaal.
      Blijkbaar weinig forpuskwekers op dit forum.
      Nestmateriaal: zelf in het blok leggen een flinke laag vermolmd hout of licht vochtig gemaakt houtvezel (liefst grove, geen heel fijn gruis i.v.m. stof)
      Nestblok: Over het algemeen willen ze vrij donker zitten, soms is er zelfs een plankje binnen in het nestkast nodig, over de halve breedte van het nestblok, zodat het nestblok verdeeld wordt in een nestkamer en een invliegruimte. Ze kunnen dan om het hoekje lopen en daarachter hun eieren leggen.
      Maar ik heb ook wel koppels gehad die blijkbaar bang zijn in het donker, daarvoor heb ik het invlieggat 2 keer zo groot gemaakt (ovaal gezaagd met de decoupeerzaag) voordat ze het blok in wilden gaan en uiteindelijk succesvol gingen broeden.

      Wilgentakken: het ene koppel knaagt binnen de kortste keren een wilgentak aan stukken het andere koppel laat de tak vrijwel ongemoeid.
      Vaak is wel aan het knaaggedrag af te lezen hoe broedrijp ze zijn, als ze helemaal niet knagen zijn ze er vaak nog niet aan toe.
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        forpussen

        Helemaal eens met het antwoord van Hans.
        Je moet alleen niet gek opkijken als de forpussen alle nestmateriaal verwijderen en hun eitjes op het kale hout leggen. Ik heb dat regelmatig gehad.
        Dus een blokje met een kommetje is aan te bevelen.

        Opmerking

        Working...
        X