PDA

Bekijk Volledige Versie : kanarieeitjes laten liggen of weghalen ?

hopman
12-02-2007, 13:25
Mijn kanariekweek is alweer begonnen,verschillende poppen zitten alweer op eieren.
Dit keer laat ik de eitjes liggen,voorheen haalde ik ze weg tot het laatste eitje was gelegd en deed ze dan terug,zodat ze gelijk uitkwamen.
Dat was een hoop werk en de kans op breuk of beschadiging was groot.
Verschillende kwekers in mijn omgeving halen de eitjes nooit weg en hebben ook een goede kweek,wat is Uw ervaring hierover,graag Uw mening.
Bij voorbaat dank.
Ger Hopman

Ton Koek
12-02-2007, 14:04
Ik vind het een keuze die je zelf moet maken als kweker. In de natuur haalt ook niemand de eitjes weg...
In diezelfde natuur is het echter ook volkomen normaal dat minstens de helft van de jongen uitvalt, alleen de sterkste vogels overleven, dat is goed voor de soort..
"Wij" als kwekers willen echter altijd minstens 4 gezonde jongen zien, dus vandaar dat sommigen ingrijpen.
Goede, gezonde en vooral goed broedrjpe vogels zullen hun jongen zo goed mogelijk verzorgen, ook de wat kleinere. Een beetje uitval zou je dan ook als volkomen natuurlijk kunnen zien.
Aan ieder de keus... :)

John Besseling
12-02-2007, 17:03
Omdat ik werk in ploegen heb ik niet altijd de tijd om de eitjes weg te halen.
Dus laat ik ze gewoon liggen. Dat daarom niet alle jongen tegelijk uitkomen, neem ik dan ook maar op de koop toe.
tot op heden heb ik hier nog geen nadeel van ondervonden.

Groeten John

Antoni Hopmann
12-02-2007, 17:46
Beste Ger Hopman!
Kan je niet anders zoals John Besseling,dan laat je de eitjes gewoon liggen.
Veel kanaries beginnen pas te broeden bij het 3de eitje,maar je hebt er
ook,die vanaf het 1e eitje stijf op het nest zitten.
Zeker het laatste levert meestal maar 1 ,hooguit 2 jongen.
Dit heeft niets te maken met de sterkste overleeft. Soms heb je in de
broederij ook poppen die onregelmatig broeden.Ook dat levert weinig jongen.
Als je enigszins de mogelijkheid hebt om de eitjes weg te halen en terug te
leggen als het broedsel compleet is,dan fok je in doorsnee de meeste jongen.
Veel succes toegewenst.

Ton Koek
12-02-2007, 17:59
Dit heeft niets te maken met de sterkste overleeft.
Juist wel Antoni. In de natuur zouden dergelijke poppen al lang uitgestorven zijn. Een vogel die niet goed broedt is geen aanwinst voor de soort.
Alleen omdat wij mensen dergelijke "slechte" vogels in leven houden komt dit probleem voor.
Maar, echt goede poppen voeden alle 4 de jongen wel, ook die 2 dagen later uitkomen. Bij heel veel vogelsoorten is dit zelfs de regel.

hopman
12-02-2007, 19:50
Bedankt voor alle reacties mijn twijfels zijn weggenomen,ik was al begonnen om de eieren te laten liggen.waarschijnlijk wat minder jongen maar zoals ik begreep moet de pop dat aankunnen.
na de 1e ronde breng ik wel verslag uit hoe het is afgelopen.

gr. ger hopman

Antoni Hopmann
12-02-2007, 20:49
Juist wel Antoni. In de natuur zouden dergelijke poppen al lang uitgestorven zijn. Een vogel die niet goed broedt is geen aanwinst voor de soort.
Alleen omdat wij mensen dergelijke "slechte" vogels in leven houden komt dit probleem voor.
Maar, echt goede poppen voeden alle 4 de jongen wel, ook die 2 dagen later uitkomen. Bij heel veel vogelsoorten is dit zelfs de regel.

Beste Ton!
Een heel goed verhaal,dat je neerzet over het voeren van de poppen.
Een ding vergeet je helaas en dat is,dat de jongen,die een paar dagen eerder zijn uitgekomen reeds voedsel hebben ontvangen van de pop.De jongen die dan uit het eitje komen worden door de inmiddels grotere jongen verdrongen en het nest uit gekieperd.De kansen van de laatst uitgekomenen zijn dan ook zeer minimaal.
Bij het rapen en het tegelijk terugleggen van de eitjes hebben de uitgekomen
jongen een gelijke kans. Degene die dan achterblijft legt het loodje en de grootste en sterkste jongen blijven over.

natuurgould België
12-02-2007, 22:32
Beste Ton!
Een heel goed verhaal,dat je neerzet over het voeren van de poppen.
Een ding vergeet je helaas ............

jongen een gelijke kans.

Het aloude verhaal van de kip en het ei.
Dat alweer het verhaal van het ei en de kip wordt.
De oorzakelijkheid 180° gedraaid.

Zoals Ton aangeeft, ligt de oorzaak van het probleem besloten in de erfelijk bepaalde bekwaamheid van de pop, die op haar beurt haar nageslacht erfelijk kan belasten, enkel en alleen dankzij en na menselijke tussenkomst.

Ton, heb net rubriek geopend "Evolutie & selectie", naar aanleiding van je kristalheldere uitspraak.
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=6886#post6886

gekkocare
13-02-2007, 10:27
De kansen van de laatst uitgekomenen zijn dan ook zeer minimaal.
jongen een gelijke kans. Degene die dan achterblijft legt het loodje en de grootste en sterkste jongen blijven over.

Tja...maar mijn vraag is en blijft in dit soort discussies altijd....wat is belangrijker? Het geld of het dier.
Waarom MOETEN alle eitjes uitkomen en ALLE jongen opgroeien???? Juist, de mens wilt eraan verdienen maar komt dit ten goede van de soort?? Dacht het niet en dan kun je praten als brugman maar elk argument gaat verloren als je de natuur gaat "helpen". Wat is er mis als een pop minder uitkomst geeft???

Ton Koek
13-02-2007, 12:42
Zoals al gezegd, het is gewoon een keus die je zelf maakt. Het één is niet per sé beter dan het ander.
De meeste kanariekwekers rapen, ik ben met kanaries kweken gestopt en laat de tropen zo natuurlijk mogelijk hun gang gaan. Beide manieren zijn prima, toch?

Antoni Hopmann
13-02-2007, 13:22
Waarom MOETEN alle eitjes uitkomen en ALLE jongen opgroeien???? Juist, de mens wilt eraan verdienen elk argument gaat verloren als je de natuur gaat "helpen".

Alleen bevruchte eitjes kunnen uitkomen. Een goede pop broedt de eitjes gewoon allemaal uit en de jonge vogels groeien nu eenmaal op.Soms klopt er iets niet en moet er wat veranderen.
Verder heb je nu eenmaal goede ervaren fokkers en beginnelingen en daarnaast fokkers,die maar wat aanrommelen.Als er echt wat te verdienen viel
in de fokkerij van kanaries,dan waren er velen onderhand schatrijk.Het geld,dat wordt verkregen gaat gewoon op aan huisvesting zaad,eivoer,bodembedekking,nieuwe aankopen enz. Verder eist de fokkerij van kanaries ontzettend veel tijd. Voor een liefhebber maakt dat niet uit.

Citaat Ton Koek: ik ben met kanaries kweken gestopt en laat de tropen
zo natuurlijk mogelijk hun gang gaan.

Hiervoor kan ik begrip opbrengen.Het fokken van kanaries eist nou eenmaal
een grote discipline.Als je daarnaast Tropen hebt in een voliere is dat
waarschijnlijk een te zware belasting.
Als je goede kanaries wilt fokken is het bijna niet mogelijk andere vogels er naast te hebben.

Ton Koek
13-02-2007, 14:55
Ik heb behalve de volière nu ook 18 grote broedkooien, daar zitten dus ook tropen in nu.
Een belangrijk argument voor mij was dat je kooien voor tropen veel leuker kunt inrichten en dat de vogels een stuk actiever zijn.

Daarnaast heb ik met de kanaries al een bondskruis gewonnen dus ach.... :) :) :)

Antoni Hopmann
13-02-2007, 18:19
Een belangrijk argument voor mij was dat je kooien voor tropen veel leuker kunt inrichten

Jammer Ton!
Toch geen echte kanariefokker! Zal je dus ook nooit worden als je een
leuke inrichting belangrijker vindt.
Succes met de tropen toegewenst!

RobK
14-02-2007, 12:00
Antoni,

Met de inrichting van een kanariekooi is inderdaad geen eer te behalen. Ieder takje of blaadje wat binnen het bereik van aan kanariesnavel komt wordt gesloopt. Alle bakjes, stokjes en andere attributen worden onder gekakt. Wat dat betreft heeft Ton natuurlijk gelijk, met kanaries is op dat punt geen aardigheid te behalen. Natuurliefhebbers in het algemeen (plantje-boompje-beestje) zullen vaak bij de kanaries afhaken. Dat mag, dat kan. Dat is het aardige van de vogelliefhebberij. Je kan veel kanten op en iedereen is vrij zijn/haar eigen richting te kiezen.

Uit een topic van De heer Lievens (eerst wat door hem geciteerde teksten van Antoni en Ton Koek;

Dit heeft niets te maken met de sterkste overleeft....( was van Antoni)

Origineel gepost door Ton Koek
Juist wel...

In de natuur zouden dergelijke poppen al lang uitgestorven zijn.

Een vogel die niet goed broedt is geen aanwinst voor de soort.

Citaat van de heer Lievens;
Een darwinist aan het woord.
Hier wordt ik altijd weer een beetje blij van. nuchterheid, vrij van elke emotionele zinsverblinding en aanverwante.
Het gezelschap is niet zo uitgebreid Ton, maar niettemin welkom.
Kompakter dan hierboven krijgt niemand het gezegd.

Tot zover even wat gedeeltes uit het stukje van onze Belgische Gouldamadinekenner.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
Citaat uit de encyclopedie Wikipedia;

Op 29 januari 1839, trouwde Darwin met zijn steenrijke nicht Emma Wedgwood in Maer in een Anglicaanse ceremonie. Na in Londen gewoond te hebben, verhuisde hij in 1842 naar Downe. Het stel had tien kinderen, waarvan er drie vroeg zijn gestorven. Verschillende van hun kinderen leden aan ernstige ziektes en zwaktes, en Darwin vermoedde dat de nauwe familierelatie, neef en nicht, tussen de twee echtgenoten de oorzaak kon zijn.

Een treurige samenkomst van factoren. De les die we er wellicht uit kunnen trekken is dat niets voor 100% is, waar het op lijkt....

In een grijs verleden werkte ik eens bij een bedrijf die gratis stickers uitdeelde. Daarop de tekst;

Vriendelijkheid kost geen geld.

Vriendelijke groet,

Rob.

Antoni Hopmann
14-02-2007, 17:43
Even terug naar de topic waarover het eigenlijk gaat.
Ger,er is inmiddels veel geschreven,maar je hebt neem ik aan wel begrepen,dat
kanariefokkers ,indien enigszins mogelijk,de eitjes rapen.
Nadat de pop is uitgelegd gaat het gehele legsel ter uitbroeding
terug in het nest.
Na ca. 6 dagen kan je dan evt.kijken of de eitjes bevrucht zijn.
Veel succes!

Ton Koek
15-02-2007, 01:07
maar je hebt neem ik aan wel begrepen,dat
kanariefokkers ,indien enigszins mogelijk,de eitjes rapenBeetje kort door de bocht, tot nu toe is dat alleen jouw mening...
Er zijn ook veel kanariekwekers die kiezen voor een natuurlijke manier van vogels houden.

teunis
15-02-2007, 01:49
Ik hoef het rapen van de eitjes niet zelf tedoen.Dat doet mijn vrouw omdat ik s,morgens er vroeg uit moet om te werken(6 uur).Als mijn vrouw(jennie) het niet wil is het een ander verhaal.Ik ben er van overtuigd dat het rapen van de eieren meer jongen voortbrengt dan het niet rapen.voorbeeld als de pop bij het tweede eitje gaat broeden (antoni)zijn er als er vijf gelegd worden de laatsten kansloos.Ze komen eerder uit en ze dan teklein om nog het kopje boven de nestgenoten uit te steken(maar je heb poppen die de kleintjes opzoeken dat is waar).Maar als je dat jonge vogeltje(93 punten) die uit het ei is gekomen kunt redden is dat mooi meegenomen.Het gaat niet om het geld hetgaat om de eer.He ton die agaat rood roodmozaiek (distrikt schroorl)was dat geen vergissing van de keurmeester?? Waar ook door jou persoon(aanmerkingen op de keuring in het forum??????) de keurmeesters het niet goed deden.
grt
Teunis
WWW.BIRDWEB.NL

Ton Koek
15-02-2007, 10:36
Maar als je dat jonge vogeltje(93 punten) die uit het ei is gekomen kunt redden is dat mooi meegenomen
Natuurlijk is dat leuk maar het geeft wel precies de kern van het verhaal aan. Waarom spreek je over "redden"?

Antoni Hopmann
15-02-2007, 15:42
Beste Ton!
Laat ik je even vertellen,dat het rapen van kanarieeitjes absoluut niet mijn
persoonlijke mening is.
Het rapen van de eitjes is min of meer standaard in de kanariefokkerij,niet
meer en niet minder.Zo gek is dat niet .Na een paar honderd jaar kanariefokken zijn daarmee de beste resultaten behaald.Er is nou eenmaal
weinig ,dat je in het algemeen in de kanariefokkerij kan toevoegen.
Praktisch alles is al zo'n beetje uitgeprobeerd of uitgevonden.Er zit verder weinig beweging in.Alleen de situatie van de huisvesting is niet bij iedereen hetzelfde.

Henk3
15-02-2007, 16:46
Ik denk dat het verschil zit in vogels die gewoon in de natuur broeden of vogels (kanaries) waar het hier om gaat.

Vogels die een nest met jongen groot moeten brengen, brengen de jongen groot al naar gelang er voldoende voedsel voor handen is. De kleinste en laatst uitgekomen jongen gaan er dus aan als er niet voldoende voedsel is.
Dat is denk ik de opzet van de natuur.

In de gedomesticeerde kanariekweek word het voedsel verstrekt door de kweker, dus de vogel hoeft er niet op uit om het te zoeken. Dan is het gewoon handig als de jongen ongeveer gelijk uit het ei komen en ook bij het ringen van de vogels kan dat dan meestal in één keer gebeuren. Minder verstoring. Jongen gelijk uit het ei en ook gelijk zelfstandig. Ik denk dat dat de hele opzet is achter het eieren rapen bij de kanariekwekers. Ik kan het mis hebben.

Er is denk ik dan ook eigenlijk niks mis met het rapen van de eieren. De keuze is aan de kweker. Veel succes allemaal komend jaar.

natuurgould België
15-02-2007, 18:57
....de kern van het verhaal ...
Waarom spreek je over "redden"?

Hetgeen Ton hier uitlegt is dat elk ingrijpen door mensenhanden op het reproductieproces, mogelijk erfelijk wordt meegenomen naar de volgende generatie.

Zelf heb ik destijds maar 11 jaar kanaries gekweekt, maar toch gezien dat onze poppen die meestal 5 (niet-geraapte) eieren legden, soms wel vrij vroeg op het nest gingen maar dan wel over de eieren gingen staan. Zonder echt broedcontact met de broedvlek dus. Meestal was er van "echt broeden" pas sprake vanaf de dag dat het 4e ei werd gelegd. De meeste poppen legden 5 eieren, soms ook es een 6e. In dit geval was het mijn indruk dat ze dan nog een dag later gingen "vast zitten".

Indien je nu de poppen die reeds vast broeden vanaf het 1e, 2e, of 3e ei steeds weer gaat "excuseren" door hun eieren te rapen, dan gaan die door mensenhanden uitgelokte eigenschappen zich genetisch uiteraard vlotjes kunnen doorzetten. Indien je van alles af blijft, selecteert zo'n broedafwijking zichzelf na enkele jaren uit de competitie.

De kern van Ton's verhaal is
1. ingrijpen door mensenhanden
2. en de gevolgen er van.

Klopt dat Ton ?
De groeten vanuit Vlaanderen.

Ton Koek
15-02-2007, 19:28
Ja. :)

Ik had al eerder ook geschreven; het is ieders keus. Ik "veroordeel" niets. Er bestaan alleen verschillende inzichten.

Antoni Hopmann
16-02-2007, 00:54
het is ieders keus. Ik "veroordeel" niets. Er bestaan alleen verschillende inzichten.

Zo groot is de keus toch niet.
De serieuze fokker,die i.v.m.werk of anderszins,de eitjes niet kan rapen,moet ze noodgedwongen laten liggen.
Zoals al eerder gezegd. Het serieus fokken van kanaries eist een grote discipline,die niet iedereen kan opbrengen.Daar heb ik begrip voor.
Het laten liggen van de eitjes is nu eenmaal gemakkelijker.

teunis
16-02-2007, 02:26
Hè goulds, zou het verschil maken dat een pop op een kunst eitje zit tebroeden of op een gewoon eitje.Zou die pop doorgeven aan de jongen ik ben bedrogen.Zoals je al aangeeft heb je 11 jaar kanaries gekweekt.Je schrijft dat ze bij het tweede eitje hoog op de pootjes boven het nest (niet in contact kwamen met de eitjes).Dat type vogels hebben wij niet meer die hoog op de poten staan.Dat doen ze wel als ze het eitje net hebben gelegd.Beste mensen lul maar wat raak.Als mijn vrouw het rapen van de eieren niet wil doen is het een verlies van 25% van de bevruchte eitjes.Nu zijn jullie weer aan zet.Beste goulds vanmorgen stapten mijn vrouw de kweekafdeling binnen om nog een paar eitjes te rapen .Toen hoorden ze de pop en de man zeggen dit moeten we niet door geven aan onze kinderen,want dan kunnen ze weinig jongen krijgen.wat een onzin!!!!!!!!
GRT
Teunis

Serinus
16-02-2007, 08:33
Hallo Teunis,

Ik zou hetgeen geschreven is door Natuurgould België nog eens goed door lezen.
Met name over het aantal jaren dat hij kanaries heeft gekweekt en het hoog op de poten staan!
Dit laatste is een gedrag wat je i.d.d. vaak de eerste dagen ziet bij vogels op het nest.
Deze vogels broeden dan niet, bedoeld Natuurgould te zeggen.
Dat gedrag kun je trouwens makkelijk herkennen, Teunis, ik denk dat je vrouw dat wel eens ziet als ze 's morgens de eitjes raapt.....

Ik vrees dat je de strekking van het verhaal niet helemaal begrepen hebt, een beetje meer respect voor de anderen op dit forum in dit antwoord zou je trouwens sieren.....

Succes met je vogels, groeten, Serinus

Ton Koek
16-02-2007, 10:32
Lijkt me een mooi moment om deze zaak te laten rusten.

natuurgould België
16-02-2007, 11:31
Hallo Teunis,
...
Succes met je vogels, groeten, Serinus

Dag S., bedankt voor de rechtzetting.
Eerder waren me ook reeds Ton's klare inzichten opgevallen.
Zie rubriek EVOLUTIE & SELECTIE http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=950

Het gezegde daar geldt bij deze ook voor jou.
Aansluitend ook de link voor jou (en voor elk wiens inzichten het verdragen kunnen),
over natuurlijke selectie versus selectie door mensenhanden. En meer. Tenslotte ook over negatieve domesticatie op het kweekhok, respectievelijk de kracht van spontane evolutiemechanismen.

Dit artikel werd in 2002 geschreven voor de hoofdredacteur van de KAOB-Vogelwereld, de heer D. Roels, en verscheen vervolgens in België, Frankrijk, Zwitserland.

Een kort fragment :
" Van oorsprong bestaan er geen tegendraadse, geen zwakke of geen
lomp-domme vogels. Want in de natuur staat verspilling gelijk aan
doodgaan. En zo heeft Moeder Natuur alle onbekwame vogels elke
generatie telkens weer netjes buitengeborsteld en uitgeschakeld.

Behalve... wanneer de mens ongevraagd even tussenbeiden is gekomen met andere spelregels...
Spelregels van haastige mensen, tuk op vlug resultaat. "

De groeten van Vlaanderen naar Limburg.

Nico
17-02-2007, 20:12
Toen de mens kanaries in een kooi stopte is de domesticatie begonnen. Dit is een onomkeerbaar proces. We hebben van de kanarie een huisdier gemaakt, dat is nu eenmaal zo, en daar is niets meer aan te veranderen of terug te draaien. Daarom moeten we met de kennis die we hebben van de gedomesticeerde kanarie 'het beste van maken'. En dat is dus eitjes rapen.
Niemand zit namelijk te wachten op dode jongen toch.

Lester, je hebt gelijk als je wildvang kanaries zou hebben, deze in een grote voliere stopt en daar natuurlijke beplanting in aanbrengt, enkel groene kanaries kweekt en de vogels zelf hun partner uit laat zoeken etc. etc. etc.

Overigens, je maakt reclame voor natuur-goulds, maar als ik zo naar de foto's kijk hebben die weinig meer met de oorspronkelijke goulds te maken. Ziehier ook het ingrijpen door mensenhanden.

Ben86
18-02-2007, 10:58
beste mensen ik heb in dit hele verhaal maar 1 keer iemand een opmerking over het ringen horen zeggen. mijn mening is dat men als de pop nog niet vast zit. in het begin bij het leggen dus. nog makkelijk weer op het nest te krijgen is. dus eieren rapen. doe je dat niet dan verstoor je niks klaar. maar je wil de jongen ringen. bij degene die niet rapen gebeurt dit in ongeveer 3 misschien wel 4 pogingen. en bij degene die raapt gebeurt dit in 1 a 2 pogingen.

toen ik ze nog kweekte heb ik dus de eieren geraapt en of jullie eraan willen of niet het is gewoon een van de eerste dingen die je leert meekrijgt van ervaren kwekers bij het kanarie (leren) kweken.
en slechte poppen worden net zoals slechte mannen worden natuurlijk evengoed wel uitgesorteerd door de natuur ook al proberen wij er in te sturen poppen en mannen die weinig poppen voort brengen sterven toch evengoed wel een keer uit? bedoel dan kost het de liefhebber wel zoveel tijd dat het een keer moet fout gaan.

toen ik bij een ervaren kweker een span kocht die niet overdreven minimaal 10 tot 12 jongen met 2 rondes kreeg dan pak je toch veel sneller een vogel van dat soort als van een andere soort van een andere kweker waarvan je nog geen 4 gezonde vogels op stok krijgt?? ik weet wel bij welke kweker ik voor nieuwe vogels zou gaan vragen van die 2 kwekers. en mijn vogel bestand bestond dus ook al gauw voor 50 a 60% uit nageslacht van die vogels met nesten van minimaal 5 jongen.

veel succes met alles en lees overal doorzichtig door heen, probeer de dingen op te pikken die je het meest aanspreken en toepastbaar zijn in de door jouw gekozen manier van kweken.

mvg Ben

natuurgould België
18-02-2007, 14:04
....bij degene die niet rapen gebeurt dit (ringen) in ongeveer 3 misschien wel 4 pogingen.....

Hierboven het klaarste bewijs dat dergelijke poppen afkomstig uit lijnen van sinds generaties geraapte eieren, wel degelijk een afwijkend broedgedrag in zich dragen door het broeden aan te vangen vanaf het 2e-3e ei, terwijl ze er wel 5 of 6 leggen.

Onze kanariepoppen gingen onveranderlijk maar aan het broeden in de namiddag van de dag van het voorlaatst gelegde ei. Dit is normaal broedgedrag. Want al de rest zou verspilling van energie betekenen. Vogels met intact instinct verspillen nooit energie.

Onze poppen hadden meestal meer dan 3 jongen, 4 of 5 dus, (want 6 jongen gebeurde enkel bij grote uitzondering.)

Op het ogenblik dat we een nest ringden, gebeurde het slechts zeer zelden dat we nog een tweede keer terug moesten voor een achterblijver. Dus het absoluut tegenovergestelde van de bewering bovenaan. Hetgeen de thesis van afwijkend broedgedrag door tussenkomst van mensenhanden slechts bevestigt.

Tevens aangegeven in het onderstaand fragment uit de synthese over "evolutiemechanismen versus selectie door mensenhanden" :
__________________________________________________ ______________
"....
Hoewel domesticatie nooit als excuus kan gelden voor tegennatuurlijk handelen van fokkerswege.

Zodoende zijn de twee mogelijke selectiesystemen en hun gevolgen gekend :

° Het eerste systeem, natuurlijke selectie en evolutie, is welbeproefd én
met goed resultaat. Want het blijkt de hefboom van ons bestaan op
aarde, en verder tevens van alle leven dat ons omringt. Het oogmerk
ervan is een lange-termijn-resultaat van degelijkheid en duurzaamheid.
“Omdat alles wat bestaat, zichzelf en zijn bestaansrecht verklaart
vanuit zijn evolutie”. (Joseph W. Lievens, “Causaliteit van kip & ei”, 1981)
Dit systeem beschermt toekomstige generaties.
Dit systeem beschermt de liefhebberij.
Dit systeem heeft tijd.

° Het tweede systeem van selectie door mensenhanden .....
(einde fragment)

Antoni Hopmann
18-02-2007, 17:20
Hierboven het klaarste bewijs dat dergelijke poppen afkomstig uit lijnen van sinds generaties geraapte eieren, wel degelijk een afwijkend broedgedrag in zich dragen door het broeden aan te vangen vanaf het 2e-3e ei, terwijl ze er wel 5 of 6 leggen.

° Het tweede systeem van selectie door mensenhanden .....

Beste Ivan,
Je hebt volkomen gelijk.
Alleen het broedgedrag,dat oorspronkelijk misschien een afwijking was,is al zeer lang standaard voor de kanariefokker.
Ik heb nooit kanaries van de Spaanse eilanden bestudeerd en weet nauwelijks iets af van hun broedgedrag. Voor de fok van kanaries is dat ook niet zo belangrijk,want we hebben niet te maken met de wilde Spaanse kanarie,maar
met de kanarie zoals ze in de loop van eeuwen is gefokt.

Het hele systeem van selectie wordt bepaald door mensenhanden.
Daar kan je geen speld tussen krijgen.
De kanariefokker grijpt in teneinde zoveel mogelijk vogels op stok te krijgen.
Slechts een bepaald percentage daarvan voldoet aan de eisen om mee te doen aan wedstrijden/shows en anderen zijn weer geschikt voor de fokkeriij of
anderszins.

Nico
18-02-2007, 23:12
Ik heb nog wat over de 'wilde' kanarie nagelezen. Het schijnt zo te zijn dat de pop normaal vanaf het 2e of 3e ei gaat broeden. De latere eieren krijgen voor de schaalvorming een extra dosis testosteron mee, doping dus ;)
Hierdoor zijn de later uitgekomen jongen feller, ze sperren vaker en fanatieker en vergaren zo hun kostje 'tegen de verdrukking in'.
Leuk om te zien hoe moeder natuur voor alles een oplossing heeft.

Een wilde kanarie wacht echt niet tot het laatste ei voor te gaan broeden, dit doen parkieten overigens ook niet. Dit is geen verspilde energie, er moet immers toch iemand bij het nestje blijven om de boel te bewaken tegen de boze buitenwereld :D

Ik heb echter nog wel een vraag over eieren rapen. Leggen we die eitjes terug als het legsel compleet is (dit weten we pas de dag na het laatste ei) of leg je ze standaard terug bij het 4e of 5e gelegde ei???

Antoni Hopmann
18-02-2007, 23:55
Hallo Nico!
De eitjes worden gebruikelijk na het laatste eitje teruggelegd.
Zoals je zelf aangeeft weet je dat idd. 1 dag na het laatste eitje.
Veel succes toegewenst.

RobK
19-02-2007, 00:26
De meeste kanariekwekers zullen de eitjes terug leggen op de dag van het 4e eitje. Naar mijn idee is het ook niet handig om te wachten tot er geen eitjes meer komen. Als de pop 6 eitjes legt en je wacht dan tot de 7e dag met terug leggen heb je kans dat de pop niet de gehele rit uitzit. Zou ze namelijk gaan broeden op het 3e/4e eitje en na 15 dagen broeden is er niks uitgekomen heb je kans dat ze van het nest stapt omdat "er niks komt" . Het laatste ei van een kanarielegsel is trouwens vrij gemakkelijk herkenbaar. Het is wat blauwer dan de voorgaande eitjes.

Groet,

Rob.

Antoni Hopmann
19-02-2007, 16:56
Ook hier is natuurlijk alles mogelijk. Legsels van 6 eitjes zijn in mijn persoonlijke ervaring geen doorsnee. Aflopen van bevruchte eitjes heb ik
zelf nooit ervaren,hoewel dat natuurlijk niet bepalend hoeft te zijn.Ook hierop bestaan uitzonderingen.
De meeste nesten bestaan bij normaal gezonde vruchtbare niet al te oude poppen uit 4 a 5 eitjes.Voor de pop maakt een dag meer zitten niets uit en je
hebt kans op een 5de jong,wat ik als een soort bonus beschouw,voor de discipline de eitjes niet te gauw terug te leggen.

Ben86
19-02-2007, 19:24
en als je bijhoud hoeveel een pop legt weet je de volgende keer hoeveel een pop ongeveer legt en kun je hiermee rekening houden en erop inspelen. vaak keek ik naar de kleur van het ei de laatste en soms ook de op 1 na laatste zijn vaak iets lichter van kleur.

en beste natuurgould België jammer dat je zulke moeilijke taal gebruikt. en wat je zegt over de kanarie van tegenwoordig dat die al na het 2e of 3e eitje begint met broeden daar doe je toch niks aan? je kan het afkrake maar andere kanarie's zijn er toch niet? volgens mij moet je het hiermee doen
mvg Ben

RobK
19-02-2007, 20:12
Het lijkt me dat de meeste zaken betreffende het wel of niet rapen van eitjes is behandeld.

Concluderend kunnen we stellen dat de meeste houders van kanaries de eitjes 's ochtends rapen. Tenminste; als ze daarvoor de gelegenheid hebben. 's Middags om 5 uur terugkomend van het werk kan je er beter afblijven.

Degenen die er van uitgaan dat Moeder Natuur niet moet worden tegen gesproken of zelfs geen hulp nodig heeft raapt in het geheel niet.
Doe uw voordeel met deze wetenschap.

Vanaf nu is dit onderwerp dan ook gesloten.

Groet,

Rob.