Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kanarieeitjes laten liggen of weghalen ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kanarieeitjes laten liggen of weghalen ?

    Mijn kanariekweek is alweer begonnen,verschillende poppen zitten alweer op eieren.
    Dit keer laat ik de eitjes liggen,voorheen haalde ik ze weg tot het laatste eitje was gelegd en deed ze dan terug,zodat ze gelijk uitkwamen.
    Dat was een hoop werk en de kans op breuk of beschadiging was groot.
    Verschillende kwekers in mijn omgeving halen de eitjes nooit weg en hebben ook een goede kweek,wat is Uw ervaring hierover,graag Uw mening.
    Bij voorbaat dank.
    Ger Hopman

  • #2
    Ik vind het een keuze die je zelf moet maken als kweker. In de natuur haalt ook niemand de eitjes weg...
    In diezelfde natuur is het echter ook volkomen normaal dat minstens de helft van de jongen uitvalt, alleen de sterkste vogels overleven, dat is goed voor de soort..
    "Wij" als kwekers willen echter altijd minstens 4 gezonde jongen zien, dus vandaar dat sommigen ingrijpen.
    Goede, gezonde en vooral goed broedrjpe vogels zullen hun jongen zo goed mogelijk verzorgen, ook de wat kleinere. Een beetje uitval zou je dan ook als volkomen natuurlijk kunnen zien.
    Aan ieder de keus...
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Omdat ik werk in ploegen heb ik niet altijd de tijd om de eitjes weg te halen.
      Dus laat ik ze gewoon liggen. Dat daarom niet alle jongen tegelijk uitkomen, neem ik dan ook maar op de koop toe.
      tot op heden heb ik hier nog geen nadeel van ondervonden.

      Groeten John

      Opmerking


      • #4
        Kanarie-eitjes weghalen of laten liggen

        Beste Ger Hopman!
        Kan je niet anders zoals John Besseling,dan laat je de eitjes gewoon liggen.
        Veel kanaries beginnen pas te broeden bij het 3de eitje,maar je hebt er
        ook,die vanaf het 1e eitje stijf op het nest zitten.
        Zeker het laatste levert meestal maar 1 ,hooguit 2 jongen.
        Dit heeft niets te maken met de sterkste overleeft. Soms heb je in de
        broederij ook poppen die onregelmatig broeden.Ook dat levert weinig jongen.
        Als je enigszins de mogelijkheid hebt om de eitjes weg te halen en terug te
        leggen als het broedsel compleet is,dan fok je in doorsnee de meeste jongen.
        Veel succes toegewenst.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Dit heeft niets te maken met de sterkste overleeft.
          Juist wel Antoni. In de natuur zouden dergelijke poppen al lang uitgestorven zijn. Een vogel die niet goed broedt is geen aanwinst voor de soort.
          Alleen omdat wij mensen dergelijke "slechte" vogels in leven houden komt dit probleem voor.
          Maar, echt goede poppen voeden alle 4 de jongen wel, ook die 2 dagen later uitkomen. Bij heel veel vogelsoorten is dit zelfs de regel.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            kanarieeitjes laten liggen of weghalen

            Bedankt voor alle reacties mijn twijfels zijn weggenomen,ik was al begonnen om de eieren te laten liggen.waarschijnlijk wat minder jongen maar zoals ik begreep moet de pop dat aankunnen.
            na de 1e ronde breng ik wel verslag uit hoe het is afgelopen.

            gr. ger hopman

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Juist wel Antoni. In de natuur zouden dergelijke poppen al lang uitgestorven zijn. Een vogel die niet goed broedt is geen aanwinst voor de soort.
              Alleen omdat wij mensen dergelijke "slechte" vogels in leven houden komt dit probleem voor.
              Maar, echt goede poppen voeden alle 4 de jongen wel, ook die 2 dagen later uitkomen. Bij heel veel vogelsoorten is dit zelfs de regel.
              Beste Ton!
              Een heel goed verhaal,dat je neerzet over het voeren van de poppen.
              Een ding vergeet je helaas en dat is,dat de jongen,die een paar dagen eerder zijn uitgekomen reeds voedsel hebben ontvangen van de pop.De jongen die dan uit het eitje komen worden door de inmiddels grotere jongen verdrongen en het nest uit gekieperd.De kansen van de laatst uitgekomenen zijn dan ook zeer minimaal.
              Bij het rapen en het tegelijk terugleggen van de eitjes hebben de uitgekomen
              jongen een gelijke kans. Degene die dan achterblijft legt het loodje en de grootste en sterkste jongen blijven over.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Het Verhaal Van De Kip En Het Ei, In Vice Versa

                Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                Beste Ton!
                Een heel goed verhaal,dat je neerzet over het voeren van de poppen.
                Een ding vergeet je helaas ............

                Bij het rapen en het tegelijk terugleggen van de eitjes hebben de uitgekomen
                jongen een gelijke kans.
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                Alleen omdat wij mensen dergelijke "slechte" vogels in leven houden komt dit probleem voor.
                Ivan Lievens
                http://natuurgould.be/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                  De kansen van de laatst uitgekomenen zijn dan ook zeer minimaal.
                  Bij het rapen en het tegelijk terugleggen van de eitjes hebben de uitgekomen
                  jongen een gelijke kans. Degene die dan achterblijft legt het loodje en de grootste en sterkste jongen blijven over.
                  Tja...maar mijn vraag is en blijft in dit soort discussies altijd....wat is belangrijker? Het geld of het dier.
                  Waarom MOETEN alle eitjes uitkomen en ALLE jongen opgroeien???? Juist, de mens wilt eraan verdienen maar komt dit ten goede van de soort?? Dacht het niet en dan kun je praten als brugman maar elk argument gaat verloren als je de natuur gaat "helpen". Wat is er mis als een pop minder uitkomst geeft???

                  Opmerking


                  • #10
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door gekkocare
                      Waarom MOETEN alle eitjes uitkomen en ALLE jongen opgroeien???? Juist, de mens wilt eraan verdienen elk argument gaat verloren als je de natuur gaat "helpen".
                      Alleen bevruchte eitjes kunnen uitkomen. Een goede pop broedt de eitjes gewoon allemaal uit en de jonge vogels groeien nu eenmaal op.Soms klopt er iets niet en moet er wat veranderen.
                      Verder heb je nu eenmaal goede ervaren fokkers en beginnelingen en daarnaast fokkers,die maar wat aanrommelen.Als er echt wat te verdienen viel
                      in de fokkerij van kanaries,dan waren er velen onderhand schatrijk.Het geld,dat wordt verkregen gaat gewoon op aan huisvesting zaad,eivoer,bodembedekking,nieuwe aankopen enz. Verder eist de fokkerij van kanaries ontzettend veel tijd. Voor een liefhebber maakt dat niet uit.

                      Citaat Ton Koek: ik ben met kanaries kweken gestopt en laat de tropen
                      zo natuurlijk mogelijk hun gang gaan.

                      Hiervoor kan ik begrip opbrengen.Het fokken van kanaries eist nou eenmaal
                      een grote discipline.Als je daarnaast Tropen hebt in een voliere is dat
                      waarschijnlijk een te zware belasting.
                      Als je goede kanaries wilt fokken is het bijna niet mogelijk andere vogels er naast te hebben.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                          Een belangrijk argument voor mij was dat je kooien voor tropen veel leuker kunt inrichten

                          Jammer Ton!
                          Toch geen echte kanariefokker! Zal je dus ook nooit worden als je een
                          leuke inrichting belangrijker vindt.
                          Succes met de tropen toegewenst!
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            Kanariefokker, wel of niet.

                            Antoni,

                            Met de inrichting van een kanariekooi is inderdaad geen eer te behalen. Ieder takje of blaadje wat binnen het bereik van aan kanariesnavel komt wordt gesloopt. Alle bakjes, stokjes en andere attributen worden onder gekakt. Wat dat betreft heeft Ton natuurlijk gelijk, met kanaries is op dat punt geen aardigheid te behalen. Natuurliefhebbers in het algemeen (plantje-boompje-beestje) zullen vaak bij de kanaries afhaken. Dat mag, dat kan. Dat is het aardige van de vogelliefhebberij. Je kan veel kanten op en iedereen is vrij zijn/haar eigen richting te kiezen.

                            Uit een topic van De heer Lievens (eerst wat door hem geciteerde teksten van Antoni en Ton Koek;

                            Dit heeft niets te maken met de sterkste overleeft....( was van Antoni)

                            Origineel gepost door Ton Koek
                            Juist wel...

                            In de natuur zouden dergelijke poppen al lang uitgestorven zijn.

                            Een vogel die niet goed broedt is geen aanwinst voor de soort.

                            Alleen omdat wij mensen dergelijke "slechte" vogels in leven houden komt dit probleem voor.


                            Citaat van de heer Lievens;
                            Een darwinist aan het woord.
                            Hier wordt ik altijd weer een beetje blij van. nuchterheid, vrij van elke emotionele zinsverblinding en aanverwante.
                            Het gezelschap is niet zo uitgebreid Ton, maar niettemin welkom.
                            Kompakter dan hierboven krijgt niemand het gezegd.


                            Tot zover even wat gedeeltes uit het stukje van onze Belgische Gouldamadinekenner.



                            Citaat uit de encyclopedie Wikipedia;

                            Op 29 januari 1839, trouwde Darwin met zijn steenrijke nicht Emma Wedgwood in Maer in een Anglicaanse ceremonie. Na in Londen gewoond te hebben, verhuisde hij in 1842 naar Downe. Het stel had tien kinderen, waarvan er drie vroeg zijn gestorven. Verschillende van hun kinderen leden aan ernstige ziektes en zwaktes, en Darwin vermoedde dat de nauwe familierelatie, neef en nicht, tussen de twee echtgenoten de oorzaak kon zijn.

                            Een treurige samenkomst van factoren. De les die we er wellicht uit kunnen trekken is dat niets voor 100% is, waar het op lijkt....



                            In een grijs verleden werkte ik eens bij een bedrijf die gratis stickers uitdeelde. Daarop de tekst;

                            Vriendelijkheid kost geen geld.

                            Vriendelijke groet,

                            Rob.

                            Opmerking


                            • #15
                              kanarieeitjes laten liggen of weghalen?

                              Even terug naar de topic waarover het eigenlijk gaat.
                              Ger,er is inmiddels veel geschreven,maar je hebt neem ik aan wel begrepen,dat
                              kanariefokkers ,indien enigszins mogelijk,de eitjes rapen.
                              Nadat de pop is uitgelegd gaat het gehele legsel ter uitbroeding
                              terug in het nest.
                              Na ca. 6 dagen kan je dan evt.kijken of de eitjes bevrucht zijn.
                              Veel succes!
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X