PDA

Bekijk Volledige Versie : kat van de buren

winterkoning
12-02-2007, 10:27
hoi vraagje,
hoe gaan jullie om met de kat van de buren?
en dan bedoel ik niet dat je er goed vleesmades op kan kweken.
welke middelen werken volgens jullie om ze te weren?
hoe gaan jullie naar de buren toe om je beklag te doen?als er bv dode vogels zijn,hoe bewijs je dit dan?
hoe verlopen deze gesprekken dan?
is het bij iemand al zover gekomen dat er een rechtzaak van kwam?
hoe verloopt dit dan?
kan eigenaar kat aansprakelijk gesteld worden?
maw wat zijn jullie ervaringen en hoe doen jullie dit dan?

RobK
12-02-2007, 12:02
In de tijd dat ik nog een buitenvoliére had bleek een probaat middel de acculader van de boormachine. Twee geïsoleerde draadjes naar buiten. Op het frame van de voliére twee kroonsteentjes. Aan de ene kant de draadjes van de acculader (beste is met accu) en aan de andere kant twee (niet geplastificeerde ijzerdraadjes. Deze ijzerdraadjes via plastic draadklemmetjes aan de voliére bevestigen ter hoogte waar de katten meestal tegen aan springen. Op het moment dat ze contact maken met de twee ijzerdraadjes krijgen ze een schok van 12 volt. Meer dan voldoende om zodanig te schrikken dat ze niet meer terug komen. Ook een bezoekje aan de politie met het verzoek om de katten die overlast veroorzaken weg te vangen is een optie. Dat doen ze natuurlijk niet (geen tijd, weinig prioriteit) waarna je kan aanbieden om het voor hén te doen. Een kattenvangkooi lenen bij de dierenambulance en de gevangen kat naar het dierenasiel brengen. Tegen een riante vergoeding kunnen de eigenaren het beestje dan weer ophalen. Vaak leert men dan om de kat in ieder geval 's avonds binnen te houden.

Groet,

Rob.

cees collie
12-02-2007, 16:57
In woon in de omgeving van wat bos en daar heb ik behalve last van de kat(ten) van de buurman(vrouw) ook nog wel eens last van andere dieren.
Ik heb een val gekocht voor bunzing of rat. Maar dat weten de katten niet en daarom zit er ook regelmatig een kat in. Ik houd de val dan onder de buitenkraan en geef de kat een ongevraagde douche en laat hem dan weer los.
Ik zie nooit een kat meer en praat nog steeds met de buurvrouw.

Ton Koek
12-02-2007, 18:00
Dat lijkt me een prima humane oplossing waar geen kattenbezitter op tegen zal zijn Cees, klasse!

kingfisher
12-02-2007, 20:45
Hallo,
Ik heb zelf twee katten die ook mee het nachthok ingaan van de buitenvoliere en de vogelkamer in huis(ik laat ze echter nooit alleen want het blijven jagers) en ik heb geen last van andere katten.
Die mept onze kater wel de tuin uit, zelfs de teckel van de buren moet er aan geloven.
Zo heb ik het opgelost maar een makkelijkere oplossing is gewoon schrikdraad zoals in een vorig bericht al beschreven is,dit had ik voor de katten en werkt perfect en hoeft niet duur te zijn.
Mvg,
Kingfisher

tropic
12-02-2007, 21:11
Als je de kat , op het moment dat ze je voliere besluipt, zelf kan besluipen en haar op dat ogenblik verassen en erg doen schrikken, komt ze gegarandeerd nooit meer terug.
Schrikdraad is natuurlijk ook een oplossing, of zelf een kleine hond houden, die je van jongsaf wild maakt op katten.

alexd
13-02-2007, 00:28
Ik gebruik al een aantal jaren met veel succes een schrikdraadapparaat. De mijne is geschikt voor paarden etc en er kan bijna een kilometer draad aan. Best wel wat overcapaciteit dus, maar dat geeft niet.:D De draden lopen over de voliere en en langs de kanten. Het gaas is geaard. Ik heb vooral in het begin wel eens een kat weg zien springen, maar wanneer ze doorhebben dat er stroom op staat mijden ze de draden de volgende keer wel. Voor zover ik gezien heb en weet is er nog geen kat met blijvend letsel uit mijn tuin gekomen.

Zwartkopje
13-02-2007, 10:36
Als je de kat , op het moment dat ze je voliere besluipt, zelf kan besluipen en haar op dat ogenblik verassen en erg doen schrikken, komt ze gegarandeerd nooit meer terug.
Schrikdraad is natuurlijk ook een oplossing, of zelf een kleine hond houden, die je van jongsaf wild maakt op katten.

Hmm heb jij makkelijke katten of jij kan heel eng doen :D
Ik heb hier een rotkat die een bak water over zich heen kan krijgen en zodra ik weer binnen ben zit ie er weer.
Ze doen hier ook aan afwisseling van de wacht.

Ik zit al een poosje aan schrikdraad te denken maar weet nog steeds niet waar ik het beste kan plaatsen.
Het dak is inmiddels een minder probleem door er een goot voor te hangen zodat ze niet meer gemakkelijk van boven naar bebeden kunnen kijken zonder hun evenwicht verliezen.

tropic
13-02-2007, 13:28
zwartkop,

Om een kat doen te schrikken moet je helemaal niet eng doen, gewoon ze verassen zei ik, en dan luid in je handen klappen of roepen, en gegarandeerd, na enkele malen bezoekt ze wel iemand anders.

Zwartkopje
13-02-2007, 20:00
Was een geintje tropic
Maar de kat hier blijft terugkomen, of mijn hond er achter aan gaat, ik hem een tik met een tak heb gegeven, een bak water over hem heen gooi of ze op een sneeuwbal trakteer, deze blijft komen.

(overigens complimenten met niltava's. Alles groot geworden??

H@ns
18-02-2007, 14:04
Er zijn in de handel prima en veilige (voor mens en dier) schrikdraadapparaten te koop en die werken prima als de kat er eenmaal mee te maken heeft gehad loopt hij/zij wel een ommetje.

gebbinkjes
18-02-2007, 17:07
Hallo,
ik heb in het verleden ook wel eens last van katten gehad maar heb bij een dierenspeciaalzaak kattenschrik korrels gehaald en die rond gestrooid en nooit meer last van katten gehad.

m.vr.gr.harry

HansvdWeerdhof
19-02-2007, 13:39
je kunt bij de dierentuinen ook wel vragen of je een emmer leeuwenpoep kunt krijgen, als je dat het en der strooit komen er ook geen katten meer in je tuin.
nee, 't is nog geen 1 april.

Ben86
19-02-2007, 20:01
er zijn ook planten die een lucht verspreide waar katten ook niet dicht bij in de buurt willen komen weet jammer genoeg niet hoe ze heten maar misschien een ander? stroom en water zijn tijdelijke oplossingen en dat schreeuwen is echt geen optie of je moet snachts ook om de 10 minute gaan schreeuwe?;) maar dat slape zal je dan toch tegenvalle en buren ruzie is dan haast onvermijdelijk.
mvg Ben

gebbinkjes
19-02-2007, 21:44
Hallo ,
denaam weet ik niet meer want het is jaren geleden dat ik dat gebruikt hebt en heb nu al jaren geen last meer van katten.

het produkt is onschadelijk voor andere dieren en zeker voor kinderen,het geeft gewoon een geur af die wij niet ruiken maar waar de poezen een ontzettende hekel aan hebben,wat Hans helpt ook leeuwenpoep of tijgerpoep.

m.vr.gr.Harry

wilfred coljee
20-02-2007, 10:20
hallo
ook ik heb veel last van katten met namen die van de buurvrouw.
ben in gesprek gegaan met haar over het probleem dat de kat steeds op de voliere loopt, en haar ook laten zien wat voor schade de kat veroorzaakt.
door dat de kat schrikt als ik de tuin in kom springt hij in het gaas en trekt dat steets een beetje los.
zij zij mij dat het mijn probleem was en dat het een natuurlijk instinkt is van de kat. ze vindt het niet erg dat ik hem met water bestook.

maar vorige week heeft onze hond ongewild de kat te pakken gekregen wisten niet dat de kat bij onze poort zat. hij zat ingesloten tussen onze tuinpoorten de hond.
wij lopen namelijk onder onze voliere door. twee kanten voliere vliegenvan de ene kant naar de andere kant.

De hond had hem goed te pakken in zijn nekvel maarliet hem los door zijn gespartel.
de buurvrouw kwam verhaal halen en met de rekening van de dierenarts want zij vind dat wij dat moeten betalen omdat onze hond haar kat gebeten heeft
ik zij tegen haar dat ik er niets aan kan doen dat onze hond een hekel heeft aan katten. zij heeft nu aangifte gedaan ivm dierenmishandeling.
en ik ben door de politie gehoord

ik heb aan de politie gevraagd wat ik nu nog kan doen aan de kat mocht hij weer in de tuin komen.
advies:
meld bij de dierenbescherming dat je last heb van katten en doe een verzoek voor het plaatsen van een katten val.

als je een kat vang en het is de kat van de buurvrouw moet ik de wijkagent waarschuwen en de kat in de val laten fotos maken als bewijs wandt als het voorval met de hond nog een staart krijgt heb ik bewijs dat haar kat weldegelijk op de voliere en in onze tuin komt.

ik heb nu 2 verschillende katten van haar gevangen maar niet meer de kat die de hond te pakken had deze loopt met een grote boog om de tuin heen
de politie heeft haar gevraagd of dit haar katten waren en nu beweert zij dat ze niet van haar zijn!!!!!!!!!!
de wijkagent heeft op de achterkant van het foto printje de datum en tijd gezet en dat hij de katten heeft overgedragen aan de dierenbescherming met hantekening
de katten zijn nu inbeslag genomen en aan de dierenbescherming overgedragen.
je krijgt er aleen geen goede verstandhouding met je buren mee.

jullie horen het nog wel hoe dit afloop
groeten wilfred

H@ns
20-02-2007, 15:55
Je zou je hondje moeten voordragen voor een lindje hij doet prima zijn werk,:D
ik heb niets tegen katten maar ze horen niet tegen de voliere te hangen.
Hier is de kooi voorzien van schrikdraad (2 draden aan de ondezijde )en als ze daar eenmaal kennis mee gemaakt hebben ie je ze nooit meer terug.,veilig en doeltreffend.

Lucky
21-02-2007, 17:17
De kat van de buurman is de kat van de buurman en niet van mij. Dus dat de buurman als hij katten wenst te houden dan ook maar een voorziening aanbrengt zodat zijn kat op zijn erf blijft. Dit is natuurlijk wens denken maar eigenlijk wel logisch. Waarom moeten andere mensen katten van hun buren in hun tuin gedogen. Daar hun bloemen, vissen en vogels beschermen moeten. Laat staan dat de katten. de zandbak van de kinderen als toilet gebruiken. Maar ja je krijgt dan de reactie van :"mijn poesje doet dat niet". Het is dat de kranten vol staan van hondeneigenaren die hun hond over al hun behoefte laten doen. Foei!! Maar het zelfde geldt zeer zeker ook voor de meeste katteneigenaren die hun huistijger elke avond op pad sturen. Foei foei foei!!!!!! Zijn deze mensen niet ongerust over hoe het hun lieveling vergaat? Hoe zouden deze mensen reageren als hun poesje door de "rot hond" van de buren op hun eigen erf verscheurd werd. Zouden ze dan ook komen met het argument van :"het zit in de aard en de natuur van de hond dus dat moet kunnen" Nou, nee dus.
Dat deze katten invasie elke avond een aanslag op de natuur is. Is bewezen, zomenig nest in het wild gaat tijdens het seizoen verloren door deze huistijgers. Als elke huiskat,die vrijloop heeft, elk jaar gemiddelt een nest verstoord zijn dat miljoenen nesten. Daar zouden de pseudo dierbeschermers eens tegen moeten protesteren ipv onze hobby af te waarderen en te bemoeilijken. Maar de meeste van deze heren/dames hebben zelf zo een "weetjewel kater". En wijzen alleen maar naar de anderen.

Kort om, als u niet steeds met uw buren wilt debateren over diens kat is schrikdraad de beste oplossing.

Greetings Lucky:)

PS Wie heeft ooit de evt. katten schade verhaalt? En hoe?

cees collie
21-02-2007, 17:56
Beste Lucky,

Bij mij is de kat van de buren ooit in mijn hok geweest. Stom de deur open laten staan. Door tegen de deur van de vlucht te springen is de deur opengegaan.
Een van mijn blue bonnets is toen gepakt, de ander is weggevlogen. Omdat de dode vogel bij de buren in de tuin lag heb ik ze aangesproken. Hun verzekering heeft zonder problemen betaald. Het is al een paar jaar geleden, dat wel.

marcellevers
09-05-2007, 12:31
je kunt bij de dierentuinen ook wel vragen of je een emmer leeuwenpoep kunt krijgen, als je dat het en der strooit komen er ook geen katten meer in je tuin.
nee, 't is nog geen 1 april.

hans even een een stukje van NU.nl

Vogels mijden leeuwenpoep
Uitgegeven: 7 mei 2007 19:48

LONDEN - De riekende uitwerpselen van leeuwen en tijgers verjagen vogels. Dit hebben Britse omwonenden van een safaripark in Schotland tot hun opluchting ontdekt.

De manager van het Blair Drummond Safari Park bij de plaats Stirling bevestigde maandag dat hij steeds vaker verzoeken krijgt van huiseigenaren in de streek om de stinkende stof af te staan.

Nesten

Huizenbezitters verjagen daarmee vogels die nesten op daken maken en bestrijden andere gevederde overlast effectief. Regelgeving om vogels te beschermen verbiedt eigenaren onder meer om nesten zelf te verwijderen, maar leeuwenpoep biedt uitkomst.

Een plaatselijke verzekeraar erkende dat er veel schade aan panden wordt veroorzaakt door vogelnesten, maar hij gaat nog niet over tot een premiekorting voor de gebruikers van leeuwen- of tijgerpoep.
-----------------------------------------------

he hans vond het stukje net op nu.nl en ik wist dat ik iets had gelezen op het forum over leeuwen poep ik moest dit gewoon even plaatsen :wave

wilfred coljee
31-05-2007, 08:28
Zoals ik al had geschrevenzijn er nu 2 katten naar de dierenbescherming gegaan. er is een gesprek geweest tussen de buurvrouw, de wijkagent en mij
om het probleemop te lossen.
onze buurvrouw heeft namelijk 6 katten.

Zij was niet bereid de schadde die de katten veroorzaken te vergoeden, dus daarmee zegt zij dat ze niet aansprakelijk is voor de streken van haar huisdieren hier was ik het niet mee eens, de wijkagent heeft nu de buurvrouw gevraagt de katten binnen te houden om de overlast te beperken of ze aan een lijntje in de tuin te laten.

Op dit moment zie ik geen katten meer van haar bij ons in de tuin.
de aangifte is ingetrokken de relatie met de buurvrouw wordt weer een beetje normaal.
maar de hond vang als hij de kans krijgt nog steets katten, hij kan ze niet uit staan, hij jaagt ze de hele tuin door.
groeten wilfred

petra
31-05-2007, 12:06
Wilfred waarom neem je zelf geen katten drie stuks of zo die houden de katten van de buurvrouw wel weg hoor.
weet je waarom ik dit zeg heb zelf ook drie katten daar gaan er 2 van naar buiten omdat de ander al 14 is dus bang.
maar de 2 katers die ik heb daarvan heb ik er 1 die regel bij mij het hele erf
omdat het stikt van de katten bij mij ook bij de voiliere hij vecht er zo erg mee dat hij doorlopend met de oren stuk en de hals stuk thuis kom
maar ik heb van die katten geen last hoor.
hij gaat zelfs op de voiliere liggen als hij ze dan aan ziet komen nou dan is het weer raak.

ook snachts is hij goed actief bij de ren dat ik er wel eens zelf wakker van lig zo gaat hij er op.

dus als ik jou was ging ik een kat halen en met de hond wen het vanzelf heb zelf ook honden en als die katjes klein zijn dan wen het best.
spreek ook uit ervaring hoor.
groetjes petra.

petra
31-05-2007, 16:47
Ben blij dat je er zo eerlijk voor uit komt dat je niet van katten hou.
moet je er ook nooit aan beginnen hoor.

maar het zal toch wel moeilijk blijven om katten bij je weg te houden,nou ik hoop maar dat je er nu geen last meer van heb.
en dat die buurvrouw nadenk over jou hobby zodat ze de katten binnen hou.
groetjes petra.

girlits
31-05-2007, 18:23
Toevallig gisteravond een stukje op de engelse televisie gezien dat de engelse katten per jaar 275 miljoen kleine zoogdieren en vogels opvreten dan kun je als vogelliefhebber helemaal beroerd worden als je zoiets leest.Spreek je kattenliefhebbers daar over aan zeggen ze mijn kat doet dat niet of probeer maar eens een kat binnen te houden .Wij doen dat toch ook met onze vogels. Het is te gek voor woorden dat ik stroom op mijn hok moet zetten voor andermans kat of een hond aanschaffen.

tapuit
31-05-2007, 20:36
hallo vogelliefhebbers ik heb zelf vrij duurdere soorten dus heb gewoon schrikdraad over de schutting dus geen last en verder een leuke buurt en wat vinde jullie als vogelliefhebbers van onze vrienden de sperwers of moeten die ook binnen blijven

Lucky
01-06-2007, 13:17
Beste Tapuit, inderdaad is schrikdraad de beste oplossihg om onze vogels tegen de "kat van de buurman" te beschermen. Maar dit wil niet zeggen dat deze buurman het recht heeft om zijn huisdier in andermans tuin z'n gang telaten gaan. Ook de buurman heeft z'n verantwoordelijkheid.
Hij dient er voor zorg te dragen dat zijn huisdier geen overlast aan derden bezorgt. De algemene mening dat katten in andermans tuinen mogen is een volksleugen. Hij zou er eigenlijk voor moeten zorgen dat zijn poesje niet van zijn erf kan. Dus hij zou eigenlijk een katten deugdelijke afscheiding (lees schrikdraad) moeten plaatsen. Helaas doet de overgrote meerderheid van katten bezitters als of hun neus bloed.
De opmerking over sperwers binnen houden is dan ook zeer flauw.

Greetings Lucky:)

flyingdebs
01-06-2007, 17:41
leuk onderwerp ,die veel discussie doet opwaaien!!
dus wil ik er ook wel even iets op antwoorden.
in de plaats noord-scharwoude ,waar ik woon ,hebben alle bewoners een kat
of meerdere. zelf hebben we er ook een ,deze is van mijn man!!
dit is zon slapjanus die laat zich zowat nog wegjagen bij zijn eigen voerbak!
zelf houdt ik ook helemaal niet van katten,al helemaal niet in mijn tuin,
dus heb ik schrik draad rond mijn hok die speciaal tegen kleine diere dieren is
gemaakt! zo slecht ben ik dus toch ook niet he? maar mocht het voorkomen dat er toch van die eigenwijze in de buurt komen werk de tuinslang ook erg goed!! wat ook een beetje meer helpt tegen het feit dat katten wilde vogels vangen is een belletje om het halsbandje!
ik werk bij de vogelopvang in broek op langedijk en je word er echt niet goed van als je ziet hoeveel toegetakelde vogels er worden binnengebracht!!
succes!!
groeten debbie

Lucky
01-06-2007, 18:50
Leuk zo'n belletje. Maar of dat belletje het pas uitgevlogen jong vogeltje of het nest met jonge vogels helpt betwijfel ik zeer.
De eigen dieren op je eigen erf houden helpt mijns inziens het beste.
Geen overlast en ruzie meer voor en met derden.

Greetings Lucky :)

Henk3
01-06-2007, 21:54
Krijg de mensen wat dat betreft maar eens op één lijntje, ik zie ze hier ook door het veld struinen. Echt veel katten hier. Maar zo'n discussie over poesjes? Ik denk dat het ongeveer net is als met rokers en niet rokers. Alleen vangen de meeste rokers niet elke dag vogeltjes. Dat is dan weer een voordeel. Maar wat betreft zo'n kattebelletje, elk vogeltje wat op die manier gered wordt is er weer één in ieder geval.