PDA

Bekijk Volledige Versie : Kobalt barmsijsen

Huub
11-02-2007, 19:12
Heb in bezit 1 koppel kobalt barmsijsen,
kan ik deze het beste kobalt man tegen natuur kleur pop zetten
en kobalt pop tegen natuur kleur man zetten
of kobalt tegen kobalt
wat is de beste samen stelling?

groetes huub.

Lucky
12-02-2007, 16:52
Beste Huub ,Kobalt is een foutieve ingeburgerde benaming voor donkerfactorige.
Donkerfactorig vererft autosomaal dominant.
Dus er bestaan geen wildkleur split donkerfactorige vogels.
Als je deze vogels tegen wildkleurige paart zul je zowel donkerfactorige mannen als poppen kweken. Uiteraard zullen ook wildkleurige mannen en poppen geboren worden.
Je kunt ze ook bij met elkaar verparen. De kans op donkerfactorige en dubbel donkerfactorige is dan vele malen groter.

Greetings Lucky:)

Lucky
13-02-2007, 11:23
Ja, als je in die zin denkt heb je gelijk Winterkoning. Maar ik denk en verbeter me maar indien fout. Het Huub er om ging om donkerfactorige te kweken. Dus weten wat de uitkomst van de verparingen zal zijn.

Als je over kwaliteit gaat spreken zou je de vogels eerst afzonderlijk moeten beoordelen om te kunnen zeggen wat je er mee zou moeten doen.

Huub
13-02-2007, 11:59
Lucky,
Nog bedankt voor het verhelderend antwoord,:rolleyes:
mijn bedoeling is in eerste instantie zoveel mogelijk donker bruinen te kweken om hieruit het vogend jaar een kweeklijn op tezetten voor TT.
Groetjes Huub.

Huub
13-02-2007, 14:51
Mijn ervaring met de kobalt sijs is niet groot, mijn planning is als het lukt zoveel mogelijk kobalten te kweken, en door selektie op tekening en formaat door te kweken, maar ik ben bang als ik kobalt op kobalt kweek dat de vogels kleiner van formaat worden.
Verder kweek ik ook met noorse barmsijsen natuurkleur en agaat heb ook 2x isabel poppen gekweekt maar dit was meer toeval. Voor de TT gaat het inderdaad om het formaat maar ook vooral om de tekening.
Groetjes Huub.

Lucky
13-02-2007, 16:39
Hallo Huub ,aangezien je hoogswaarschijnlijk donkerfactorige cabaret barmsijzen(Heb ze zelfs nog nooit in andere ondersoorten gezien ) bezit hoef je niet bang te zijn om het formaat. Bij de donkerfactorige heeft het op elkaar paren geen invloed op het formaat. Trouwens de cabaret barmsijzen op de meeste TT's zijn bijna allemaal te groot. En krijgen dan meestal ook nog daarom een punt extra tov de gene met het goede formaat. Gevolg de juiste formaat cabaret wordt uitgeselecteerd. Raar maar waar.:confused:
Uitzondering tijdens de BEC show dit jaar(2006). Er werden daar enkele hele mooie wildkleurige cabaret barmsijzen gespeelt. Kleine vogeltjes met korte vleugels mooi diep van kleur en prachtige tekening. Kort om juweeltjes. Terecht werden de grotere cabaretjes door deze juweeltjes buitenspel gezet.