PDA

Bekijk Volledige Versie : vraagje

winterkoning
11-02-2007, 14:08
hoi allemaal,
welke eenjarige planten/bollen of kruiden zouden jullie adviseren om de buitenvoliere's wat op te leuken en niet onbelangrijk ze moeten flinke aantrekkings kracht hebben op luis en andere insekten.
zou u dan ook de standplaats willen aangeven (zon /halfschaduw).
en wanneer zou ik dan met de specifieke plantensoorten beginnen om te planten/zaaien/kopen?
kan men ook voorgetrokken bollen nu al planten?
mij werd vroeger geleerd na de ijsheilligen en is dit dan nog steeds van toepassing (tecniek van planten/bollen etc etc kweken en klimaatsverandering)?
ik hoef geen verwijzingen danwel links te weten, nee ik wil gewoon uw persoonlijke ervaring van en met (.........)weten.
ik hoor graag van u.

Zwartkopje
11-02-2007, 16:56
Oostindische kers
Zelf eetbaar en aantrekkelijk voor insecten, mooi en snelgroeiend.

Ben86
11-02-2007, 23:36
mijn ervaring met bollen en dergelijke planten/struiken plante is om dit te doen als het eigenlijk niet meer vriest. struiken planten gaat het beste in de herfst, in de lente kan ook maar dan is het verstandig goed veel water blijven geven. de bollen maakt volgens mij niet zoveel uit zolang het maar niet meer vriest. je heb hier wel pas na de volgende winter wat aan als je het telaat poot. dit hoeft geen bezwaar te zijn natuurlijk het vrolijkt je tuin altijd mooi op.
mvg Ben

Ton Koek
12-02-2007, 02:17
Ik zet vanaf de lente regelmatig flinke graspollen in de volière, liefst met wat onkruid erdoor. In een flinke pol zit vanzelf al een aantal insecten en het staat nog leuk ook.
Daarnaast hark ik af en toe wat onkruidzaad door de aarde. Een deel wordt direct opgepeuzeld en een deel kan leuk groeien.
Vlinderstruiken schijnen behalve vlinders ook veel insecten aan te trekken.
Hopelijk heb je er iets aan.

tropic
12-02-2007, 18:33
Rozenstruiken, (klimroos) hebben regelmatig met luizen te kampen, dus een heerlijke maaltijd voor je vogels.
Vlinderstruik trekt inderdaad veel insekten aan, en bloeit nog mooi ook. Heeft wel de neiging een beetje te woekeren, dus regelmatig insnoeien.
Vlierstruik heeft het voordeel dat er bessen aan komen, als de bloemjes al niet opgegeten worden door je vogels, en er komen ook zeer regelmatig bladluizen op voor. Deze zijn wel van een andere soort (familie) dan de bladluizen op de rozen, dus alweer een andere lekkere maaltijd.:p

Zwartkopje
12-02-2007, 18:43
hoi allemaal,
welke eenjarige planten/bollen of kruiden
Lijkt mij de vraag, toch?

winterkoning
13-02-2007, 10:26
Niemand ervaringen met het inzaaien van kruiden/wilde planten mengsels zoals die te koop zijn?
welke zouden daar dan in ieder geval in moeten zitten,volgens jullie?
niemand ervaring met bv goudsbloemen,afrikaantjes,stokrozen,petunia's etc etc?
ton,met gras(pollen) heb ik goede en slechte ervaringen:
de goede :vogels peuteren veel in het gras naar emelten,mieren etc etc
slechte : moest vaak maaien met de motormaaier en daarmee ging dan veel
mooie plantjes( onkruiden) mee verloren,ook wat betreft het verstoren van nesten ging het wel eens fout.

Zwartkopje
13-02-2007, 10:31
Afrikaantjes en goudsbloemen kunnen (tagetes helpt zelfs bij gele vogels)
Je kunt natuurlijk ook siergrassen kiezen, die woekeren niet/minder en hoef je niet te maaien.
Je kan ook pampasgras gebruiken, is hoog en leuk natuurlijk materiaal voor bijv. baarmannetjes

winterkoning
13-02-2007, 10:52
zwartkopje aub zeg:

hoi allemaal,
welke eenjarige planten/bollen of kruiden
na berichtje van tropic:

Lijkt mij de vraag, toch?
en dat is dus sarcastisch bedoeld naar tropic toe en vervolgens schrijf je:

Je kunt natuurlijk ook siergrassen kiezen, die woekeren niet/minder en hoef je niet te maaien.
Je kan ook pampasgras gebruiken, is hoog en leuk natuurlijk materiaal.

is ook niet echt eenjarig toch?
laat aub eens een topic heel en laat men in zijn waarde.
ik heb geen zin meer hierin !!

Zwartkopje
13-02-2007, 11:48
Sorry dat je op mij reageert als een stier op een rode lap, wilde alleen maar helpen....

Je vraag is over eenjarige planten en bollen... daar geef ik een antwoord op. Daarna volgen enkele mensen met grassen en andere planten, niet éénjarigen!!
Aangezien jij topics zo zuiver wil houden(zie de andere topics waar JIJ andere mensen terecht wijst, onder andere vandaag nog nota bene!!!) wijs ik de mensen even op je orginele vraag.
Helemaal niet sarcastisch bedoeld, geloof ook niet dat de anderen dat zo zagen.
Mocht dat zo zijn, mijn excusses.

Nu jij ook reageerde op mensen die niet eenjarigen naar voren brengen dacht ik ook dergelijke planten te kunnen aandragen.

Stel je alsjeblieft niet zo aan en kijk in vervolg even zonder naar de posternaam te kijken.

winterkoning
13-02-2007, 11:50
je heb gelijk .
aub einde discussie zwartkopje.

Ton Koek
13-02-2007, 12:38
Van afrikaantjes is bekend dat ze juist mieren weghouden, zou door de geur komen. Volgens mij zijn mieren zeer welkom in een volière.

Eén, twee of meerjarig dat weet ik niet maar trosgierst zaaien is ook erg leuk. Ik heb het vorig jaar op de volkstuin gedaan. De oogst bestond uit kleine aren maar het schijnt als je dit zaad weer zaait dat volgend jaar de aren dan groter worden.

winterkoning
13-02-2007, 13:29
ha die ton,
bedankt voor je nuttig en opbouwend antwoord.
maar vraagje,hoe ga je met trosgierst om na oogsten,had je op het trosgierst ook last van insekten (plantparasieten) ?
welke van de trosgierstsoorten zou hiervoor het beste in aanmerking komen(teelt)?
ik denk echter wel dat het in de voliere al snel op een maisveld gaat lijken als men het zou doen voor de opbrengst/oogst.
verder nog kruiden/planten welke aan de vogels tengoede komen en dan vooral op het estetische en insektenlokkende (eigen ervaring)?

kijk zo probeer ik tegenwoordig de verhaallijn weer om te buigen naar de basis vraagstelling/topic aanhef.(laatste zin hierboven).
gr winterkoning

Ton Koek
13-02-2007, 14:52
Ik strooi alleen onkruidzaad verder, dus geen ervaring met andere planten.
Ik heb wel eens gehoord dat vogels peterselie ook lekker vinden maar dit heb ik zelf dus nooit gezaaid.

theodoor
29-07-2007, 14:42
Afrikanen,geeft veel kleur en de vogels eten zowel de bloemen als de zaden.
dalias, uitstekende plant zwarte bladluizen zijn er gek op.
crocus,mooie vroege bloeier gele bloemen worden graag gegaten
wilde thijm,insekten en zowel bloemen als zaden worden gegeten
bieslook,vogels komen er niet aan is wel decoratief
meerbloemige mininarcis decoratief vogels komen er niet aan
hostes,wordt minimaal van het blad gegeeten maar ze zijn gek op de bloemen