Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vergroeide teen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vergroeide teen

    Inmiddels zijn we al bezig of op weg naar het broed seizoen.Ik heb een pop zitten met de achterste teen die naar binnen is gegroeid.Het is een mooie pop die ik eigenlljk nog wil inzetten voor de kweek.Hoe kan je dit corrigeren,als het uberhaupt te corrigeren is.Ik heb al eens tape gebruikt en die teen naar achteren tegen het pootje vast gezet,maar de vogel peutert het los.
    Heeft iemand een oplossing?

  • #2
    vergroeide teen

    Beste Smit!
    Het is een bekend euvel in de fokkerij.
    Ik denk,dat de oorsprong hiervan ligt bij het ringen van de vogel.
    Bij het ringen wordt het ringetje over het pootgewrichtje geschoven.
    Als dat wat moeilijk gaat wordt e.e.a. in min of meerdere mate geforceerd.
    In zo'n geval dient het aanbeveling het gewrichtje lichtjes te masseren met b.v. slaolie.Zelf doe ik dat bij elke vogel en heb derhalve nog nooit problemen gehad.
    Ik denk niet,dat er nu nog iets aan gedaan kan worden.
    Kan de pop zich goed op de stok handhaven,dan kan ze nog worden ingezet voor de fok.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Achterpootje vergroeid

      Beste Smit heb pas nog een vogel in de voliere ontdekt die dit had wel aan de ongeringde poot,was me in de voliere nog niet opgevallen tot het uitvangen voor de TT.Dacht zelf dat er niks meer aan te doen zou zijn maar op aanraden van anderen heb ik een pleister smal afgeknipt.Deze half door gedaan het teentje voorzichtig in de goede stand gedrukt eerst het gedeelte met de stof erop van de pleister om de teen en de onderpoot gewikkeld en verder afgeplakt.Moet wel smal zijn anders kan de vogel de andere tenen niet gebruiken heb dit een maand laten zitten en zie daar de vogel zit weer normaal zie geen verschil met de andere.Doe het niet te kort q tijdsduur dan kan de teen weer naar voren gaan staan,weet niet hoe het is gebeurd omdat het om de ongeringde poot ging groeten Rob.

      Opmerking


      • #4
        achterteen vergroeid

        Als een vogel in de vlucht de achterteen heeft verzwikt of verstuikt,
        dan trekt hij de achterteen naar binnen en in zo' geval kan de teen met wat pleister weer in de juiste stand worden gezet.
        Een vergroeiing is natuurlijk heel wat anders, dan kan je niet even de achterteen naar achter drukken,want dan wordt het gewrichtje zwaar beschadigd.Aan dit laatste waag ik me dan ook niet.
        Je zal zelf moeten bezien waarmee je te maken hebt.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          vergroeide teen

          Mensen bedankt voor de tips.De vogel kan ondanks alles goed zitten.Een nadeel is dat de achterste teen nagel als een soort van spelt naar boven wijst.Deze nagel kan door de eieren heen prikken en dat is het grootste bezwaar.Ik ga het proberen met tape of pleister.Ik heb dit trouwens al eens eerder gedaan maar de vogel peuterde dit als een volleerd verpleegster weer los.
          Al met al de enig mogelijkheid,denk ik.

          Opmerking

          Working...
          X